5 توصيه پروتزی

بيماران بايد از اصول رعايت کامل بهداشت حفره دهان در صورتي که از پروتز کامل استفاده مي‌کنند‌، آگاهي کامل پيدا کنند. لعاب ميکروبي (پلاک باکتريال)، رنگ و جرم به همان نحو که روي دندان‌هاي طبيعي جمع مي‌شود، روي پروتز دنداني هم نشست مي‌کند. پلاک باکتريال دليل اصلي
سه‌شنبه، 17 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
5 توصيه پروتزی

5 توصيه پروتزی
5 توصيه پروتزی


 

نويسنده:دکتر جعفر دادمنش پروستودونتيست*




 
5 توصيه به آنهايي که پروتز دنداني دارند
بيماران بايد از اصول رعايت کامل بهداشت حفره دهان در صورتي که از پروتز کامل استفاده مي‌کنند‌، آگاهي کامل پيدا کنند.
لعاب ميکروبي (پلاک باکتريال)، رنگ و جرم به همان نحو که روي دندان‌هاي طبيعي جمع مي‌شود، روي پروتز دنداني هم نشست مي‌کند. پلاک باکتريال دليل اصلي استوماتيت پروتزي و بسياري ديگر از مشکلات مزمن در استفاده از پروتز دنداني است. به همين دليل، بر آن شدم تا توجه لازم به بهداشت پروتزها را يادآوري ‌کنم تا پروتز از پلاک باکتريال عاري باشد. بيماران بايد:
1 پروتزها و دهان خود را بعد از صرف هر غذا بشويند و تميز نگه دارند.
2 پروتزها بايد بعد از شسته شدن حداقل روزي يک بار به مدت 30 دقيقه در محلول تميز کننده قرار داده شود. صرف اين مدت براي از بين بردن ميکروارگانيزم‌ها و لک‌ها و رنگ‌هاي پروتزها ضرورت دارد. مي‌توان گفت حتي گذاشتن پروتزها داخل مايع پاک‌کننده در طول شب بهتر است.
3 حتما بعد از خروج پروتز از محلول با يک برس نرم شستشويش بدهيد. براي احتياط بيشتر پروتزها بايد روي ظرفي که با‌ آب پر شده است يا حوله خيسي در کف آن گذاشته شده شسته شوند تا از شکستن آنها در حين شستشو جلوگيري شود، چرا که افتادن پروتزها موجب شکستن آنها و مشکلات بعدي ناشي از آن مي‌شود.
4 هرگز براي تميز کردن پروتز خود از خمير دندان استفاده نکنيد زيرا بيشتر خميردندان‌ها مواد ساينده‌اي دارند که موجب سايش رزين آکريلي آن مي‌شود.
5 رويه مخاطي ستيغ‌هاي فکي و قسمت‌ خلفي زبان را بايد هر روز با يک برس نرم شستشو دهيد. اين کار موجب جريان خون و همين‌طور از بين رفتن خرده‌هاي غذايي و بوي بد مي‌شود. اگر تحريکي در مخاط وجود داشت پروتز خود را از دهان خارج کرده و به مخاط استراحت بدهيد. اغلب زيان ناشي از اينکه به بيماران بگوييم پروتزتان هر قدر هم ناراحت‌کننده باشد بايد در دهان نگه داريد تا با آن تطبيق يابيد، به مراتب بيشتر از سود آن است. چون ممکن است به خصوص در روزهاي اولي که پروتز استفاده مي‌کنيد به شدت عصبي و خسته شده و نسبت به درمان بدبين و مأيوس شويد. ولي هرگز اقدام به تصحيح پروتز خود نکنيد زيرا اين کار بسيار حساس است و بايد به وسيله دندانپزشکان دوره ديده انجام شود.

پي نوشت ها :
 

* کلينيک دندانپزشکي

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.