وقتي با کودک به خريد مي‌رويد

وقتي کودک‌تان را با خودتان خريد مي‌بريد، اگر خسته يا گرسنه شد و شروع کرد به بهانه‌گيري، آن‌وقت چه کار مي‌کنيد؟ بي‌توجه به او به کارتان ادامه مي‌دهيد يا اعصاب‌تان خرد مي‌شود و برمي‌گرديد خانه؟ خيلي از والدين، کودک‌شان را با خودشان به خريد مي‌برند و احساسات و خستگي آنها را در طول خريد ناديده مي‌گيرند. آخرش هم نه
چهارشنبه، 18 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وقتي با کودک به خريد مي‌رويد

وقتي با کودک به خريد مي‌رويد
وقتي با کودک به خريد مي‌رويد


 

نويسنده:




 
وقتي کودک‌تان را با خودتان خريد مي‌بريد، اگر خسته يا گرسنه شد و شروع کرد به بهانه‌گيري، آن‌وقت چه کار مي‌کنيد؟ بي‌توجه به او به کارتان ادامه مي‌دهيد يا اعصاب‌تان خرد مي‌شود و برمي‌گرديد خانه؟ خيلي از والدين، کودک‌شان را با خودشان به خريد مي‌برند و احساسات و خستگي آنها را در طول خريد ناديده مي‌گيرند. آخرش هم نه خودشان از خريد روزانه شاد و خوشحال‌اند، نه بچه‌هاي‌شان.
البته بيشتر ‌وقت‌ها خريد ما براي کودک نيست و کوچک‌ترين ارتباطي هم به او ندارد، بنابراين طبيعي است که او خسته شود و بهانه‌گيري کند. براي جلوگيري از بهانه‌گيري‌هاي او مي‌توانيد از ترفند‌هاي زير کمک بگيريد.
1 يکي از اسباب‌بازي‌هاي مورد علاقه کودک‌تان را همراه داشته باشيد و به محض بهانه‌گيري‌، آن را به او بدهيد. مطمئن باشيد که فرزندتان مدتي با اسباب‌بازي‌اش سرگرم مي‌شود و دست از غر زدن برمي‌دارد.
2 بچه‌ها خيلي قانع‌اند. گاهي خريدن يک چيز خيلي کوچک هم مي‌تواند واقعا خوشحال‌شان کند و آنها را به همراهي بيشتر با شما ترغيب کند.
3 اگر فرزندتان خسته شد، هرگز احساسات او را ناديده نگيريد. حتما در محل خريدتان جايي براي نشستن وجود دارد. چند دقيقه بنشينيد و با او صحبت کنيد. از کودک‌تان تشکر کنيد که با شما به خريد آمده و لزوم اين خريد را برايش توضيح دهيد. سعي کنيد در طول خريد مدام نظر او را بپرسيد تا احساس بيهودگي نکند.
4 اين روزها ديگر در تمام مراکز خريد، وسايلي براي سرگرم شدن بچه‌ها وجود دارد. مي‌توانيد در طول خريدتان به او اجازه استفاده از اين‌گونه وسايل را بدهيد.
5 اگر فرزندتان از نگاه کردن و ايستادن در مقابل مغازه اسباب‌بازي فروشي يا مغازه‌هاي آکواريوم‌دار لذت مي‌برد، به او اجازه اين کار را بدهيد.
6 وقت خريد اهميت بسياري دارد. بچه‌ها در ساعات شلوغ زودتر خسته مي‌شوند. پس سعي کنيد صبح‌ها که مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز خريد خلوت‌ترند، خريد برويد.
7 مکان خريد هم خيلي مهم است. براي اينکه کودک‌تان اذيت نشود براي خريد به مکان‌هاي خلوت‌تر برويد و جايي را براي خريد کردن انتخاب کنيد که تا حدامکان تمام آنچه نياز داريد در آنجا باشد تا مجبور نشويد مدام از اين نقطه به آن نقطه برويد.
8 يک فهرست خريد تهيه کنيد تا آسان‌تر و سريع‌تر خريدتان انجام شود و چيزي را از قلم نيندازيد.
9 از قبل، مکان خريد‌تان را انتخاب کنيد تا پس از خروج از منزل در خيابان سرگردان نشويد. ضمنا به فرزندتان هم بگوييد که قصد خريد چه چيزي را داريد تا او هم خودش را براي آن نوع خريد آماده کند.
10 اگر فرزندتان بيش از 10 سال سن دارد، هنگام خريد کردن، مسووليتي هم به او بدهيد؛ مثلا ليست خريد را به او بدهيد و از او بخواهيد هر چيزي را که شما مي‌خريد، او از ليست خط بزند.
11 حتما بطري آب با خود به همراه داشته باشيد. بچه‌ها زود تشنه مي‌شوند و همين امر ممکن است سبب بهانه‌گيري‌شان باشد.
12 يکي دو خوراکي خوش‌مزه و مورد علاقه کودک‌تان را در کيف خود بگذاريد تا گرسنگي فرزندتان، جلوي کارتان را نگيرد.
13 در طول خريد، براي جلب رضايت فرزندتان، يک خوراکي دلخواه و البته سالم مثل بستني براي او بخريد.
14 خريدتان را خيلي کش ندهيد تا فرزندتان هم خسته نشود.
15 بچه‌ها از بودن در جمع بزرگ‌ترهايي که فقط مي‌توانند پاهاي‌شان را ببينند، اصلا لذت نمي‌برند. اگر سن و سال فرزندتان اقتضا مي‌کند، بهتر است از کالسکه‌هاي مخصوص کودک استفاده کنيد.
16 حواس‌تان باشد که از جلوي مغازه‌هايي مثل اسباب‌بازي‌فروشي يا غرفه موادغذايي ناسالم (مثل غرفه‌هاي پاستيل‌فروشي و فست‌فود) رد نشويد؛ البته اگر کودک‌تان هميشه اصرار بي‌جا براي خريد آنها دارد.
17 و آخرين نکته: بهتر است زماني را براي خريد کردن انتخاب کنيد که کودک‌تان هم به کالاهايي مثل لباس، کيف، اسباب‌‌بازي‌ يا حتي لوازم‌التحرير احتياج دارد. بچه‌ها اگر بفهمند که در آخر خريد قرار است سودي هم به خودشان برسد، بيشتر با بزرگ‌ترها همراهي مي‌کنند و کمتر غر مي‌زنند. البته وقتي قرار است براي فرزندتان خريد کنيد، او را از فرهنگ و بودجه خانواده‌ آگاه سازيد و حق انتخاب‌اش را ناديده نگيريد. هيچ‌وقت هم در انتخاب مسايل جزيي (مثل انتخاب رنگ) با او جر و بحث نکنيد و دست‌اش را در اين زمينه‌ها باز بگذاريد.

وقتي با کودک به خريد مي‌رويد

3 توصيه تکميلي(دکتر کتايون خوشابي، روان‌پزشک کودک و نوجوان)
1بچه‌هاي کوچک‌تر معمولا زودتر خسته مي‌شوند و تحمل خريد را ندارند. بنابراين کلا بهتر است والدين از به همراه بردن آنها براي خريد خودداري کنند. اما در صورت کوتاه بودن و قابل تحمل بودن خريد، مي‌شود فرزندان بالاي سنين دبستان را همراه برد تا با ارزش کالا و پول پرداختي براي هر کالا آشنا شوند و خريد را به عنوان يک فعاليت آموزشي تفريحي درک کنند.
2 والدين بايد توجه داشته باشند که اگر خريد براي خود کودکان است بايد بعد از سنين دبستان، آنها را در انتخاب کاملا آزاد بگذارند. البته ناگفته نماند که پيش از آزادي بايد در مورد بودجه اختصاصي به کالاهاي مورد نظر کودک با او صبحت شود و والدين به فرزندشان اجازه دهند که با توجه به محدوديت بودجه و وضعيت کالا، انتخاب خود را انجام دهد. در سنين زيردبستان برخورد با استقلال خريد کودک کمي متفاوت است. والدين بايد خودشان انتخاب اوليه را انجام دهند و انتخاب نهايي را به کودک‌شان بسپارند؛ مثلا سه دست لباس انتخاب کنند و به فرزندشان اجازه بدهند که خودش از بين آنها يک دست را براي خريد برگزيند. اين کار به اين دليل است که بچه‌ها در سنين پايين و در مواجهه با انبوه کالاها گيج مي‌شوند و قدرت انتخاب خود را از دست مي‌دهند. شما با اين کار هم به استقلال و نظر فرزندتان احترام گذاشته‌ايد و هم کالايي با نظر خود انتخاب کرده‌ايد.
3 براي جلوگيري از بهانه‌گيري‌هاي فرزندان هم بايد طول مدت خريد را تا مي‌توانيد کوتاه کنيد و اگر ديديد که کودک‌تان تقاضاي خريد خوراکي‌هاي مضري مثل پاستيل‌هاي فله‌اي يا چيپس و پفک را کرد، به هيچ‌وجه در مقابل قشقرق‌هاي او تسليم نشويد و براي ناراحت نشدن او هم مي‌توانيد دو سه مورد خوراکي مغذي را به او پيشنهاد بدهيد و از او بخواهيد از بين آنها يکي را انتخاب کند تا شما برايش بخريد. اين طوري با يک ترفند زيرکانه، او را آرام مي‌کنيد و اجازه خوردن خوراکي‌هاي نامناسب را هم به او نمي‌دهيد.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.