توصيه‌هاي مهم بعد از بهبود ديسک حاد

درد حاد ناشي از ديسک شما خوب شده و حالا به محيط کارتان برگشته‌ايد اما هنوز هم کمردرد و پا درد داريد و به اصطلاح مرده‌دردهايي وجود دارد که اذيت‌تان مي‌کند. حالا براي چاره اين مرده درد و بازگشت سلامت به کار و زندگي عادي قبلي‌تان دو کار را نبايد فراموش کنيد: اول، فيزيوتراپي با برنامه و دوم، آب درماني يا شنا. اينکه چه‌قدر
چهارشنبه، 18 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توصيه‌هاي مهم بعد از بهبود ديسک حاد

توصيه‌هاي مهم بعد از بهبود ديسک حاد
توصيه‌هاي مهم بعد از بهبود ديسک حاد


 

نويسنده:مسعود خديوي




 
درد حاد ناشي از ديسک شما خوب شده و حالا به محيط کارتان برگشته‌ايد اما هنوز هم کمردرد و پا درد داريد و به اصطلاح مرده‌دردهايي وجود دارد که اذيت‌تان مي‌کند.
حالا براي چاره اين مرده درد و بازگشت سلامت به کار و زندگي عادي قبلي‌تان دو کار را نبايد فراموش کنيد: اول، فيزيوتراپي با برنامه و دوم، آب درماني يا شنا. اينکه چه‌قدر راه برويد و کارهاي‌تان را مانند گذشته از سر بگيريد، کاملا شخصي است و بايد به حرف بدن‌تان گوش کنيد. شما بايد در ابتدا آرام‌آرام راه رفتن را آغاز کنيد، کمتر بنشينيد و نکته مهم اينجاست که بايد در ابتدا راه رفتن را در آب شروع کنيد. ارتفاع آب کمي از کمر بلندتر باشد و آب نبايد سرد يا گرم باشد (دماي آب حتما بايد ولرم باشد) و بعد از چند جلسه راه رفتن در آب، بايد شنا کردن را شروع کنيد. بهترين شنا براي شما کرال سينه يا پشت است. هرگز و هيچ‌وقت شناي قورباغه نکنيد. حتي بعد از اينکه پياده‌روي در آب را چند جلسه انجام داديد، از راه رفتن در خشکي در مسيرهاي ناهموار و سنگلاخ و يا سطوح شيب‌دار بپرهيزيد. از پله‌ها بالا و پايين نرويد و از توالت فرنگي استفاده نماييد. ترجيحا بايد پوشش شال مانندي دور کمرتان باشد تا در معرض هواي خنک قرار نگيريد. بايد مدام به خودتان يادآور شويد اگر در برگشت به زندگي عادي و معمولي با مشکل جدي مواجه نشده‌ام، کار حمله ديسکي حاد تمام نشده است و اين اولين هشدار است که امکان عود در صورت رعايت نکردن اصول درست نشستن، خوابيدن، راه رفتن و... وجود دارد، بنابراين اگر باز هم کمردرد و پادرد به سراغ‌تان آمد اما پاي شما لاغر نشده بود (اين يک علامت جدي است و در صورت لاغري پا در بيماران ديسکي بايد مراجعه به پزشک صورت گيرد) و قادر بوديد روي پنجه و پاشنه راه برويد و از پله‌ها به خوبي بالا برويد (پله‌ها را تک‌تک و آرام بالا و پايين کنيد)، ديگر نکته‌اي نمي‌ماند و با رعايت اصول يادشده و پوشيدن کفش‌هاي مناسب (خانم‌ها بايد 3 تا 5 سانتي‌متر پاشنه و آقايان حداکثر 3 سانتي‌متر پاشنه کفش داشته باشند) که بتواند از کمردرد جلوگيري کند، مي‌توانيد با تکيه بر آب درماني (براي هميشه در زندگي‌تان هفته‌اي دو روز در آب راه مي‌رويد و ورزش‌هاي تقويت عضلات مجاور مهره‌ها را انجام مي‌دهيد) عادي زندگي کنيد. در مورد پوشيدن کفش مناسب گاهي لازم است از کفش طبي يا کفه‌هاي طبي استفاده کنيد که بدن شما را مانند يک ماشين که چرخ‌هاي بالانس دارد تنظيم کند و در حرکت درد نداشته باشيد. اگر شما پس از راه رفتن در آب يا انجام فيزيوتراپي حس مي‌کنيد گزگز و مورمور در پاهاي‌تان به وجود آمده و يا بدون کمک دست قادر نيستيد روي پنجه و پاشنه راه برويد، بايد بلافاصله با پزشک مشورت کنيد چون جدي نگرفتن همين ديسک ساده مي‌تواند عوارض غيرقابل پيش‌بيني بدهد. به درد و علايم خود اهميت دهيد. لجاجت نکنيد. هشدار مي‌دهم فلجي ناشي از ديسک معمولا برگشت‌ناپذير است.

پي نوشت ها :
 

* دکتر جراح و متخصص مغز و اعصاب استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.