پمپ، پوشال، حرکت!

کمتر خانه‌اي پيدا مي‌شود که بدون نياز به سيستم‌هاي سرمايي بتوان گرما را در آن تحمل کرد. به همين علت با نزديک شدن به تابستان و گرم شدن هوا خيلي‌ها سري به پشت بام مي‌زنند تا کولرهاي آبي‌را که بيشتر از شش ماه خاموش مانده‌اند را راه‌اندازي کنند. اما اين کار هم آداب و اصول خاص خودش را دارد و نکاتي وجود دارد که بايد
پنجشنبه، 19 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پمپ، پوشال، حرکت!

پمپ، پوشال، حرکت!
پمپ، پوشال، حرکت!


 






 

توصيه‌هاي بهداشتي براي راه اندازي کولرهاي آبي
 

کمتر خانه‌اي پيدا مي‌شود که بدون نياز به سيستم‌هاي سرمايي بتوان گرما را در آن تحمل کرد. به همين علت با نزديک شدن به تابستان و گرم شدن هوا خيلي‌ها سري به پشت بام مي‌زنند تا کولرهاي آبي‌را که بيشتر از شش ماه خاموش مانده‌اند را راه‌اندازي کنند. اما اين کار هم آداب و اصول خاص خودش را دارد و نکاتي وجود دارد که بايد هنگام راه‌اندازي کولر آبي‌رعايت کرد.
وجود مکعب‌هاي آبي‌رنگ روي پشت بام خانه‌ها و آپارتمان‌ها نشان مي‌دهد استفاده از كولرهاي آبي ‌به علت قيمت ارزان و خنک کنندگي مناسب آن در بيشتر شهرهاي کشورمان رواج زيادي دارد. اين کولرها با استفاده از گردش آب و ايجاد جريان هوا به‌وسيله يک الکتروموتور، بخار آب تبخير شده از پوشال‌هاي خيس شده را به داخل محيط خانه يا محل کار هدايت کرده و محيط را خنک مي‌کند. استفاده از کولرهاي آبي ‌در شرايط آب و هوايي با رطوبت نسبي 40 تا 60 درصد مناسب است. نکته قابل ذکر ديگر اين است که آب قادر است دماي محيط داخلي را بين 10 تا 12 درجه سانتي‌گراد از دماي محيط بيروني خنک‌تر کند. به‌طور مثال اگر درجه حرارت محيط در هواي آزاد 38 درجه بالاي صفر باشد استفاده از کولر آبي‌دماي محيط داخلي منزل يا محيط کار را به 26 يا 28 درجه سانتي گراد مي‌رساند.

سرماخوردگي‌هاي تابستاني
 

يکي از مهم‌ترين نکات در مورد کولرهاي آبي‌رعايت نکات بهداشتي و ايمني آنها است. رعايت نکات بهداشتي در هنگام استفاده از کولرهاي آبي، تعويض سالانه پوشال‌هاي کولر و قرار نگرفتن در معرض باد مستقيم کولر از نکاتي است که بايد مورد توجه قرار بگيرد. دکتر داود يادگاري رييس مرکز تحقيقات بيماري‌هاي عفوني دراين باره مي‌گويد: «رطوبت و آلودگي پوشال‌هاي کولر شرايط مناسبي ‌براي رشد انواع ميکروب‌ها و قارچ‌ها است. به عنوان مثال قارچ‌هايي مانند آسپرژيلوس ممکن است در افراد ايجاد بيماري کند. البته افراد سالم و عادي به‌طور معمول دچار مشکل نمي‌شوند ولي درباره افرادي که دچار بيماري‌هاي ريوي هستند و يا بيماران بيمارستان‌ها اين آلودگي‌ها ممکن است باعث بيماري شود.» اين استاد دانشگاه شهيد بهشتي مي افزايد: «از آنجا که پوشال شرايط رشد بيماري را فراهم مي‌کند بهتر است هر سال تعويض شوند و در چند روز ابتدايي استفاده از کولر در و پنجره‌ها باز گذاشته شوند.»
دکتر يادگاري درباره اينکه آيا سرماي کولر باعث ايجاد سرما خوردگي عفوني مي‌شود يا خير، مي‌گويد: «از نظر علمي‌ثابت نشده است که خود سرما به تنهايي ايجاد سرماخوردگي کند اما نکته مهم اين است که تغيير دما مي‌تواند باعث ايجاد عفونت شود. به همين علت بهتر است براي پيشگيري از سرماخوردگي، زماني که از محيط گرم بيرون وارد خانه مي‌شويم بلافاصله کولر را روشن نکنيم و يا در معرض باد مستقيم کولر قرار نگيريم و همچنين هنگامي که ‌در محيط خنک هستيم بلافاصله به محيط گرم بيرون نرويم.»

پمپ، پوشال، حرکت!

کولر را ضدعفوني کنيد!‌
 

همان‌طور که گفتيم بهترين راه اين است که پوشال‌ها هرسال تعويض شوند اما اگر به هر دليلي نتوانستيد پوشال‌هاي کولر را تعويض کنيد بهترين راه براي خلاص شدن از باکتري‌هاي رشد کرده در پوشال‌ها اين است که محلولي شامل 10درصد کلرين و 90درصد آب بسازيد و در کفي کولر بريزيد. سپس پمپ آب را روشن کنيد تا پوشال‌ها حسابي‌با محلول کلرين وآب خيس بخورند. بعد از چند دقيقه پمپ آب را خاموش کنيد و آب کولر را تخليه کرده، آب تميز در کفي کولر ريخته و دومرتبه پمپ آب را روشن کنيد تا پوشال‌ها تميز شوند.

5 توصيه ايمني
 

اصلي‌ترين توصيه ايمني، استفاده از افراد متخصص و تعميرکاران مجاز و داراي تجربه است. همچنين لازم است افراد بدون قطع جريان برق به تعمير کولر و يا تعويض پوشال‌هاي آن دست نزنند. حتي در صورتي که اين کار انجام شد، بايد با فازمتر بدنه کولر را لمس کرده و مطمئن شويد که برق ندارد.
استفاده از دستکش و لاستيک عايق براي زير پا، شما را در برابر برق گرفتگي محافظت مي‌کند. سيم‌هاي فرسوده که عايق آنها از بين رفته است را حتما تعويض کرده و به بستن چسب برق دور آنها اکتفا نکنيد. پس از آنکه کار تعميرات به اتمام رسيد دوباره بدنه کولر را با فازمتر لمس کنيد و مطمئن شويد که بدنه آن برق ندارد.
اگر در هنگام روشن کردن پمپ آب کولر، صداي آب و يا بوي رطوبت را حس نکرديد سريع آن را خاموش کرده و با رعايت نکات ايمني گفته شده پمپ را چک کنيد. احتمال اينکه اتصالات آن شل شده باشد وجود دارد و ممکن است عمر آن به پايان رسيده باشد که بايد با خريد يک پمپ جديد و نصب آن کولر خود را راه‌اندازي کنيد.
اگر صداي کولر بيش از اندازه است بهتر است نگاهي به وضعيت تسمه کولر و پولي‌ها بيندازيد. ممکن است کارايي تسمه افت پيدا کرده و يا فرسوده و شل شده باشد يا لازم باشد پيچ پولي‌ها را محکم کنيد.
در هنگام نصب اوليه نيز بايد دقت شود تا کولر از دودکش‌هاي بخاري و لوله‌هاي مربوط به سرويس‌هاي بهداشتي دور باشد. بدنه کولر حتما بايد روي يک چهارپايه فلزي به ارتفاع 30 سانتي متر قرار گيرد و دقت شود پايه‌هاي فلزي طوري باشند که در آسفالت پشت بام فرو نروند. اين چهارپايه بايد کاملا‌ تراز باشد تا از لرزش در هنگام روشن بودن کولر جلوگيري شود.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.