پستانك عليه دهان و دندان و گوش کودک

خيلي از پدر و مادرها وقتي براي خريد سيسموني كودك مي‌روند، پستانك را هم در فهرست خريدشان قرار مي‌دهند ولي توصيه پزشکان و دندان‌پزشکان اين است كه از خريد پستانك صرف نظر كنيد ‌چون ضررهاي مكيدن پستانک براي كودك خيلي بيشتر از منافع كوتاه‌مدت آن است. پستانك حتي ممکن است در سخن گفتن كودك اختلال ايجاد كند و
شنبه، 21 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پستانك عليه دهان و دندان و گوش کودک

پستانك عليه دهان و دندان و گوش کودک
پستانك عليه دهان و دندان و گوش کودک


 

نويسنده:دکتر شکيلا نيکنام




 

مكيدن پستانك براي كودكان چه ضررهايي دارد؟
 

خيلي از پدر و مادرها وقتي براي خريد سيسموني كودك مي‌روند، پستانك را هم در فهرست خريدشان قرار مي‌دهند ولي توصيه پزشکان و دندان‌پزشکان اين است كه از خريد پستانك صرف نظر كنيد ‌چون ضررهاي مكيدن پستانک براي كودك خيلي بيشتر از منافع كوتاه‌مدت آن است. پستانك حتي ممکن است در سخن گفتن كودك اختلال ايجاد كند و نظم دنداني او را برهم بزند.
شايد شما عادت داشته باشيد تا كودكتان گريه كرد پستانك ويا شيشه شير را در دهانش بگذاريد ولي با اين كار به كودكتان خيانت كرده‌ايد. مكيدن انگشت، پستانك و سرشيشه به علت اثرگذاشتن روي ساختمان فك و دندان‌ها و جلو آمدن زبان مي‌تواند باعث اشتباه تلفظ كردن كلمات توسط كودك و حتي در بعضي موارد ايجاد اختلال در بلع شود.
‌به طور طبيعي كودك بايد تا چهار سالگي بتواند تلفظ كلمات را به طور صحيح ادا كند كه البته براي تلفظ صحيح حرف «ر» و «ژ» شايد به زمان بيشتري نياز باشد چراكه حرف «ر» آخرين حرفي است كه كودك تلفظ آن را ياد مي‌گيرد.
‌كارشناسان گفتار و زبان ‌به تمام پدران و مادران توصيه مي‌كنند تا فرزندان خود را از ماه‌هاي اول تولد براي معاينات دوره‌اي و گرفتن شناسنامه سلامت به مراكز توان‌بخشي و درماني ببرند و تلاش كنند پستانك را از فهرست وسايل مورد نياز كودك حذف كنند. اگر كودك به مكيدن پستانك عادت دارد با كمك دندانپزشك سعي كنند اين عادت را از سر كودك بيندازند. ‌البته بيشتر کودکان مکيدن انگشت و پستانک و ديگر اشيا را خود به خود در سنين 2 تا 4 سالگي ترک مي‌کنند و همين باعث مي‌شود که دندان‌ها و فکين دچار آسيب نشوند ولي بعضي از آنها اين عادات را به مدت طولاني تکرار مي‌کنند که ممکن است باعث بي‌نظمي در قوس‌هاي دنداني شده و ضمناً دندان‌هاي جلو بيرون زده شده و به هم نيايند.

پستانک و پوسيدگي دندان‌ها
 

حتما شما هم ديده‌ايد كه برخي مادرها وقتي پستانك كودكشان روي زمين مي‌افتد آن را بر مي‌دارند، در دهانشان مي‌گذارند تا احيانا تميز شود و بعد آن را در دهان كوچولويشان مي‌گذارند ولي دندانپزشكان به شدت با اين كار مخالف‌اند چون با اين كار باعث پوسيدگي دندان‌هاي‌شيري مي‌شوند. دكترغلامحسين رمضاني، عضو هيات مديره انجمن دندانپزشكان كودكان ايران مي‌گويد: «ميكروب‌هاي مولد پوسيدگي در كنار مواد قندي و تغذيه نامناسب به مرور زمان پوسيدگي‌هاي شديد دنداني را به دنبال مي‌آورد.» هم‌زمان با رويش دندان‌ها در كودكان، ميكروب‌هاي پوسيدگي‌زا نيز در دهان شروع به فعاليت مي‌كنند كه هر چه اقدامات بهداشتي ضعيف‌تر باشد، اين ميكروب‌ها فعاليت بيشتري خواهند داشت.
دكتر رمضاني با اشاره به اين ‌باورهاي غلط در خصوص بهداشت دهان و دندان مي‌افزايد: «برخي از مادران نكات بهداشتي دهان و دندان كودك را به خوبي رعايت نمي‌كنند و در مواردي نيز با گذاشتن پستانك يا قاشق در دهان كودك به منظور تميز كردن آن، عملا ميكروب‌هاي پوسيدگي‌زا را وارد دهان او مي‌كنند.» اين متخصص در دندانپزشكي كودكان يادآور شد: «مشاهده شده است كودكاني كه مادران آنها از وضعيت بهداشتي مناسبي برخوردار نيستند، چند برابر بيشتر از ساير كودكان دچار پوسيدگي‌هاي دنداني مي‌شوند.»

پستانك عليه دهان و دندان و گوش کودک

پستانك و گوش‌درد بچه‌ها
 

بد نيست بدانيد ‌استفاده از پستانك، مي‌‌تواند علاوه بر خطرات و زيان‌هاي قبلي، احتمال ابتلاي شيرخوار به عفونت‌هاي گوش را ‌نيز افزايش دهد.به گزارش بي‌بي‌سي، در يك مطالعه كه توسط محققان مركز پزشكي اوترخت هلند انجام شده، مشخص شده كودكاني كه از پستانك استفاده مي‌‌كنند، تا 90 درصد بيشتر از ساير كودكان در معرض خطر ابتلا به عفونت‌هاي مكرر گوش مياني هستند.
پيش از اين بيشتر پزشكان به‌ طور تجربي اعتقاد داشتند كه استفاده از پستانك، راه ورودي براي انواع باكتري‌هايي است كه باعث عفونت گوش مي‌شود اما شواهد پژوهشي نداشتند تا اينكه اين مطالعه جديد انجام شد. در اين مطالعه حدود 500 كودك زير 4 سال، براي 5 سال از لحاظ ابتلا به عفونت گوش مياني بررسي و پيگيري شدند و محققان از مقايسه گروهي از آنان كه عادت به مكيدن پستانك داشتند، با آنها كه اين عادت را نداشتند، به اين نتيجه رسيدند كه اين برداشت تجربي پزشكان صحيح است.
از آنجا كه حلق و گوش، به هم مرتبط هستند، دهان راه خوبي براي ورود باكتري‌ها محسوب مي‌شود، ضمن اينكه اولين نوبت عفونت، باعث حساس شدن مجاري و بدن كودك به آن باكتري خاص شده و دوره‌هاي بعدي عفونت را به ‌دنبال دارد. درمان عفونت گوش مياني معمولاً پرهزينه است و عوارض خاص خود را دارد، به همين دليل، تكيه اصلي روي پيشگيري از اين عفونت است.
اگر شيرخواري همزمان هم پستانك مي‌‌مكد و هم به طور مكرر دچار عفونت گوش مياني يا «اوتيت مديا» مي‌‌شود، بهتر است به والدين او توصيه كرد او را از پستانك بگيرند.
استفاده از پستانك مي‌‌تواند راه خوبي براي ورود عفونت‌هاي گوارشي نيز باشد چون كودك دائما پستانک‌ را از دهان خود بيرون مي‌‌اندازد و دوباره آن را برمي‌دارد شايد اگر بررسي دقيقي روي ‌پستانك‌ها انجام ‌گيرد، مشخص شود كه چه تعداد زيادي از انواع ميكروب‌ها روي آن رفت‌وآمد دارند.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.