دستمال کاغذي از حوله سالم‌تره

چندي پيش، تحقيقي در دانشگاه برادفورد انجام شد که پس از آن، محققان توصيه کردند پس از شست‌وشوي دست‌ها تا حد ممکن از حوله استفاده نشود و به جاي آن، دستمال کاغذي يا خشک‌کن برقي مورد استفاده قرار گيرد. طبق گفته‌هاي اين پژوهشگران، پس از شستن دست‌ها، باکتري‌هاي موجود در پوست به سطح پوست مي‌آيند و
پنجشنبه، 26 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستمال کاغذي از حوله سالم‌تره

دستمال کاغذي از حوله سالم‌تره
دستمال کاغذي از حوله سالم‌تره


 





 
مقايسه دستمال کاغذي، حوله و خشک‌کن برقي در گفتگو با دکتر هوشنگ ساغري، متخصص بيماري‌هاي عفوني
چندي پيش، تحقيقي در دانشگاه برادفورد انجام شد که پس از آن، محققان توصيه کردند پس از شست‌وشوي دست‌ها تا حد ممکن از حوله استفاده نشود و به جاي آن، دستمال کاغذي يا خشک‌کن برقي مورد استفاده قرار گيرد. طبق گفته‌هاي اين پژوهشگران، پس از شستن دست‌ها، باکتري‌هاي موجود در پوست به سطح پوست مي‌آيند و با پاک کردن دست‌ها با حوله به آن منتقل مي‌شوند. اين کار احتمال انتقال باکتري‌ها را به سطوح ديگر و پوست ديگر افراد افزايش مي‌دهد. به همين بهانه، پاي صحبت‌هاي دکتر هوشنگ ساغري، متخصص بيماري‌هاي عفوني و استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، نشستيم تا بدانيم بهترين انتخاب در اين زمينه چيست.
آقاي دکتر! با توجه به اقتصادي‌بودن استفاده از حوله، بيشتر ما به جاي استفاده از دستمال کاغذي در دستشويي‌هايمان، حوله آويزان مي‌کنيم و شايد استفاده از دستمال کاغذي در برخي خانه‌ها مختص ميهمانان باشد. اين اشکالي دارد؟
اصولا اگر قرار است حوله در دستشويي استفاده شود، بايد فردي و شخصي باشد. اما حوله شخصي نيز بايد چند روز مصرف شود. يعني هفته‌اي 2 بار يا حداکثر هفته‌اي يک بار بايد حوله شسته و تعويض شود؛ زيرا حوله در محلي قرار دارد که رطوبت پيدا مي‌کند و در اثر اين رطوبت، برخي عناصر بيماري‌زا در آن باقي مي‌مانند که از آن جمله مي‌توان به انواع ميکروب‌ها، ويروس‌ها و قارچ‌ها اشاره کرد. اينها سبب آلودگي و ايجاد عفونت در فرد مي‌شوند.
برخي انگل‌ها نيز مي‌توانند در حوله نفوذ کنند و فرد با استفاده طولاني‌مدت از آن حوله، آلوده شود. به‌عنوان نمونه، طبيعي است که فرد پس از شستن مقعد خود و دست زدن به حوله و استفاده مجدد از آن حوله، خودش را آلوده مي‌کند. در صورتي که قرار است چند نفر از يک دستشويي استفاده کنند، استفاده از حوله اصلا توصيه نمي‌شود؛ زيرا مي‌تواند کانون عفونت‌ها و انتقال ويروس‌ها، انگل‌ها و قارچ‌ها باشد.
اين موضوع به‌ويژه براي کساني که دچار ضعف سيستم ايمني هستند، بسيار خطرناک‌تر است. استفاده از حوله در محل‌هاي عمومي نيز اصلا توصيه نمي‌شود.
استفاده از دستمال کاغذي، چطور؟ اگر دستمال کاغذي در سرويس بهداشتي نصب شود، آلوده‌کننده نيست؟
دستمال کاغذي يک بار مصرف به شرط آنکه بازيافتي نباشد، بهترين انتخاب است. دستمال کاغذي خوشبختانه امروزه فراوان است و قيمت آن نسبت به ديگر وسايل، گران‌ نيست.
نصب دستمال کاغذي در توالت اگرچه سبب آلوده شدن آن مي‌شود اما آلودگي آن خيلي کمتر از حوله است زيرا هم دستمال کاغذي درون محفظه‌اي قرار مي‌گيرد که آن را از آلودگي حفظ مي‌کند و هم اينکه مدت‌زمان کوتاهي در دستشويي مي‌ماند و سريعا مصرف مي‌شود. به هر حال، بهتر از حوله است. در صورتي که از دستمال کاغذي بازيافتي استفاده مي‌شود نيز تنها بايد براي خشک کردن دست از آن بهره گرفت و نبايد براي خشک کردن صورت از آن استفاده کرد.
خشک‌کن‌هاي برقي، چطور؟ نسبت به دستمال کاغذي، ارجحيت ندارند؟
به هر حال، خشک‌کن‌هاي برقي، مصرف برق بالايي دارند و ضمنا مشکل‌شان اين است که اغلب افراد، وقت خشک‌کردن کامل دست‌هايشان با اين دستگاه‌ها را ندارند. بهتر است در فرودگاه‌ها و مراکز عمومي، اين دستگاه‌ها نصب شود اما بيشتر مردم به‌قدري عجله دارند که فرصت نمي‌کنند به‌طور کامل دست‌هايشان را با اين دستگاه‌ها خشک کنند.
اگر کسي وقت کافي داشته باشد، مسلما خشک‌کن برقي کاربرد بيشتري دارد. در غير اين صورت، به‌نظر بنده دستمال کاغذي براي خشک کردن دست و صورت، بهترين انتخاب است.
من سوال‌هايم تمام شد. اگر حرف ناگفته‌اي در اين خصوص داريد، بفرماييد.
به‌نظر من، آنچه از همه مهم‌تر است و زياد ديده مي‌شود، اين است که در رستوران‌ها، ادارات، بانک‌ها و مراکز عمومي، نه تنها چيزي براي خشک کردن دست‌ها وجود ندارد؛ بلکه متاسفانه حتي صابون مايع‌ هم ديده نمي‌شود. اين موضوع از نظر سلامت افراد و انتشار عفونت‌ها و بيماري‌هاي انگلي و‌ قارچي، فوق‌العاده مهم است و بايد به آن توجه شود.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.