6 بيماري‌زاي خانگي و 6 راه حل بهداشتي

شايد باورتان نشود ولي واقعيت اين است که 65درصد از سرماخوردگي‌ها و بيماري‌هاي مرتبط با غذاها با هم مرتبطند. وسايل اطراف ما و لوازم موجود در خانه‌‌مان تاثير زيادي بر سلامت ما مي‌گذارند. ممکن است اين تاثير خيلي زود آشکار شود يا در درازمدت خودش را نشان بدهد. اين مطلب، شما را با 6 منشا بيماري در خانه آشنا مي‌کند. دستمال آشپزخانه
پنجشنبه، 26 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
6 بيماري‌زاي خانگي و 6 راه حل بهداشتي
6 بيماري‌زاي خانگي و 6 راه حل بهداشتي
6 بيماري‌زاي خانگي و 6 راه حل بهداشتي

 

ترجمه: مژگان کريمي



 
شايد باورتان نشود ولي واقعيت اين است که 65درصد از سرماخوردگي‌ها و بيماري‌هاي مرتبط با غذاها با هم مرتبطند. وسايل اطراف ما و لوازم موجود در خانه‌‌مان تاثير زيادي بر سلامت ما مي‌گذارند. ممکن است اين تاثير خيلي زود آشکار شود يا در درازمدت خودش را نشان بدهد. اين مطلب، شما را با 6 منشا بيماري در خانه آشنا مي‌کند.

دستمال آشپزخانه

آشپزخانه هر خانه‌اي مي‌تواند کثيف‌ترين يا تميزترين جاي آن خانه باشد. اين، حرف يک متخصص ميکروبيولوژي دانشگاه نيويورک است که در کتاب «زندگي پر رمز و راز ميکروب‌ها» آمده است. در آشپزخانه، ما با گوشت حيوانات ذبح‌شده سر و کار داريم و معمولا براي خرد کردن، آنها را روي کابينت و سينک ظرف‌شويي قرار مي‌دهيم. گوشت خام منبعي از باکتري‌هاي اي‎کولاي و سالمونلا است. خيلي از ما هميشه کابينت و ميز را بعد از خوردن غذا با اسفنج‌ها و دستمال‌هاي آشپزخانه پاک مي‌کنيم. خيلي‌ها با يک دستمال هم ميز غذا را پاک مي‌کنند، هم مايعي را که بعد از خرد کردن گوشت روي کابينت مي‌ريزد. اين اسفنج‌ و دستمال طبيعتا مي‌تواند محل تجمع اي‏کولاي و باکتري‌ها و ويروس‌هاي بيماري‌زا باشد. گاهي تصور مي‌کنيم هر چه‌ بيشتر روي کابينت‌ها و ميز را با اين اسفنج‌ پاک کنيم، تميزتر مي‌شود؛ غافل از اينکه با اين‌ کار، عوامل بيماري‌زا بيشتر در اطراف‌مان پخش مي‌شود. تازه، بعد از آن هم، اين دستمال يا اسفنج با هزار ميکروارگانيسم روي سينک ظرف‌شويي رها مي‌شود و درنهايت، اين عوامل بيماري‌زا با دست‌ خودمان به يخچال و وسايل ديگر آشپزخانه مي‌رسند.
• راه‌حل: دستمال مخصوص تميز کردن ميز غذا را از دستمالي که کابينت‌ها را با آن تميز مي‌کنيد، جدا کنيد. بعد از تميز کردن محل مورد نظر حتما يک محلول ضدعفوني‌کننده آماده کنيد و به طور جداگانه درون اين محلول بيندازيد. اسفنج يا دستمال مخصوص تميز کردن محيط آشپزخانه را در هواي آزاد خشک کنيد. اين کار باعث از بين رفتن ميکروب‌ها مي‌شود. راه ديگر از بين بردن ميکروب‌هاي دستمال و اسفنج قرار دادن آنها در مايکروفر است. هر هفته به مدت 1 تا 2 دقيقه، دستمال‌ها را در مايکروفر قرار دهيد. کمي آب در يک ظرف بريزيد و اسفنج يا دستمال را توي آن قرار دهيد و در مايکروفر بگذاريد. جوشيدن آب و انتشار گرما و بخار مي‌تواند باکتري‌ها را از بين ببرد.

جارو برقي

جاروبرقي‌ها طوري طراحي شده‌اند که ذرات ريز و آلوده را جمع و در محفظه‌اي نگهداري مي‌کنند اما ذرات بسيار ريز قادرند مجددا از خرطوم جاروبرقي خارج شده و به هوا بازگردند. بنابراين اگرچه ممکن است اتاق‌هاي ما بعد از جاروبرقي‌کشيدن تميز به نظر برسد اما مقدار زيادي گرد و غبار در هوا پراکنده شده و سبب تشديد بيماري‌هاي آلرژيک و آسم مي‌شود. مواد آلرژي‌زا و گرد و غبارهاي خانگي ممکن است حاوي غلظت بالايي از مواد خطرآفرين مثل فلزات سنگين، سرب، آفت‌کش‌ها و ساير موادشيميايي باشند و در ذرات بسيار کوچک يافت ‌شوند. عادت تميز کردن روزانه خانه با جاروبرقي سبب مي‌شود اين ذرات در هوا پخش شده و ساعت‌ها در هوا باقي بماند.
• را‌ه‌حل: قبل از خريد جاروبرقي به اين نکته توجه کنيد که جاروبرقي داراي موثرترين و پرقدرت‌ترين فيلتر باشد تا مانع از خروج و انتشار ذرات ريز شده و از عبور اين ذرات از خرطوم و آلوده‌سازي هواجلوگيري کند.

بالش‌ و پتو

به‌طور متوسط، حدود 5/1 ميليون سلول پوستي در هر ساعت از بدن ما جدا مي‌شود؛ عمدتا از طريق تعريق. اين سلول‌هاي جدا شده از پوست روي بالش و تشک جمع شده و جايگاهي براي رشد مايت‌ها مي‌شوند. نکته قابل توجه اين است که در هر 10 سال وزن يک تشک دو برابر مي‌شود و علت آن هم تجمع موهاي بدن، ترشحات بدن، شوره سر، قارچ‌ها، باکتري‌ها، موادشيميايي، گرد و خاک، کرک، فيبرها، مايت‌ها و ذرات ريز ديگر مثل مدفوع و باقي‌مانده بدن مايت‌ها است. بعد از 5 سال 10 درصد از وزن يک بالش را اين مواد تشکيل مي‌دهند. اينها همان چيزهايي هستند که شما هنگام خواب استنشاق مي‌کنيد. وقتي شما روي اين تشک‌ و بالش خوابيده‌ايد در معرض خطر ابتلا به آسم و آلرژي هستيد.
• راه‌حل: بالش و تشک خود را با يک پارچه غيرقابل نفوذ روکش کنيد. پوشاندن تشک و بالش با يک پوشش ضدنفوذ از عبور ذرات ريز بيمار‌ي‌زا به داخل و خارج آنها جلوگيري مي‌کند. همچنين بايد هر هفته يک بار اين روکش را خارج کرده و با آب ‌گرم بشوييد. به اين نکته حتما دقت کنيد که حرارت آب بايد حدود 70 درجه سانتي‏گراد باشد.

گوشت کبابي

خيلي از ما کباب خوردن را دوست داريم اما به اين نکته توجه نداريم که کباب کردن گوشت سبب ايجاد مواد سرطانزايي مثل پلي‌سيکليک آروماتيک هيدروکربن و هتروسيکليک آمين مي‌شود. وقتي چربي از گوشت روي هيتر داغ ريخته مي‌شود، آتش مي‌گيرد و توليد دود مي‌کند و اين مواد شکل مي‌گيرد و ما غافل از اين مواد کبابي لذيذ را ميل مي‌کنيم. وقتي گوشت در دماي بالايي پخته مي‌شود هم اين مواد توليد مي‌شوند و مي‌توانند ما را در معرض خطر سرطان قرار دهند.
• راه‌حل: حتي‌المقدور دفعات پخت غذا را بيرون از خانه کم کنيد و سعي کنيد با استفاده از يک فويل نازک يا ماکروفر گوشت را کمي بپزيد. گوشت را درون يک فويل بپيچيد و در فويل چند سوراخ ريز ايجاد کنيد و اجازه دهيد چربي‌ها و روغن از آن خارج شود. اين کار باعث مي‌شود که ميزان چربي‌اي که روي آتش ريخته مي‌شود کمتر شده و بخارات آن روي گوشت برنگردد. قرار دادن گوشت در مايکروفر همچنين قدري از چربي‌هاي آن را نيز کاهش مي‌دهد. البته نکته مهم‌تر انتخاب گوشت بدون چربي است.

پنجره

بيشتر ما وقتي هوا خوب است دوست داريم پنجره‌ها را باز کنيم تا هواي تازه استنشاق کنيم؛ غافل از اينکه اگر در محيطي شلوغ و پرازدحام زندگي مي‌کنيم اين کار يک عادت ناسالم تلقي مي‌شود که نه تنها هواي پاک وارد ريه‌ها‌‌ي‌مان نمي‌کند، بلکه ممکن است به آلرژي فصلي هم مبتلاي‌مان کند. انواع باکتري‌ها، گرد و غبار و مايت، دود سيگار، دود ماشين‌ها و ... در اطراف خانه فراوان است.
• راه‌حل: اگر در منطقه‌اي زندگي مي‌کنيد که شلوغ و پرجمعيت و پرترافيک است کمتر پنجره‌هاي خانه‌تان را باز بگذاريد و به جاي آن از سيستم تهويه هوا استفاده کنيد. سيستم تهويه هوا با داشتن فيلتر، هوا را پاک ‌کرده و از ورود مواد آلاينده به ريه‌هاي شما جلوگيري مي‌کند. برخي محققان مي‌گويند وجود سيستم تصفيه هوا در خانه، مخصوصا در اتاق خواب که باکتري‌هايش بيشترند، ضروري است.

تلويزيون

نشستن جلوي تلويزيون يک عادت رايج براي گذراندن وقت و البته يکي از ناسالم‌ترين عادات است؛ مخصوصا اگر همراه با اين کار، مشغول خوردن غذاهاي پرکالري و ميان‌وعده‌هاي ناسالم هم بشويد و اينها را به بي‌تحرکي‌تان اضافه کنيدکه نتيجه‌اش اضافه وزن خواهد بود. چاقي ناشي از بي‌تحرکي سبب بروز بسياري از بيماري‌ها، مانند مشکلات قلبي، انواع سرطان و آرتروز مي‏شود.
• راه‌حل: تماشاي تلويزيون را در طول روز محدود کنيد و عادت خوردن غذا در مقابل تلويزيون را کنار بگذاريد. در ازاي هر چند ساعت تماشاي تلويزيون حتما زماني را هم براي تحرک و ورزش اختصاص بدهيد.
منبع:www.salamat.com

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما