خانه‌هاي ضدآسم 34 ويژگي دارند

هنوز علت اصلي شيوع و گسترس آسم شناخته نشده اما عواملي که در افراد مبتلا به آسم سبب بروز علايم بيماري يا حملات آسمي مي‌شود، شناخته شده‌اند و حذف و کنترل اين عوامل در بهبود فرد و افزايش سطح سلامت او بسيار موثر است. کنترل عوامل حساسيت‌زا در محيط خانه نيز کمک زيادي به بهبود افراد مبتلا به آسم مي‏‎کند. براي آشنايي با اصول کنترل آسم در خانه با ما همراه شويد.
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خانه‌هاي ضدآسم 34 ويژگي دارند

خانه‌هاي ضدآسم 34 ويژگي دارند
خانه‌هاي ضدآسم 34 ويژگي دارند


 

ترجمه: فرزانه فولادبند




 
هنوز علت اصلي شيوع و گسترس آسم شناخته نشده اما عواملي که در افراد مبتلا به آسم سبب بروز علايم بيماري يا حملات آسمي مي‌شود، شناخته شده‌اند و حذف و کنترل اين عوامل در بهبود فرد و افزايش سطح سلامت او بسيار موثر است. کنترل عوامل حساسيت‌زا در محيط خانه نيز کمک زيادي به بهبود افراد مبتلا به آسم مي‏‎کند. براي آشنايي با اصول کنترل آسم در خانه با ما همراه شويد.

رطوبت خانه و 4 ويژگي خانه‌هاي ضدآسم
 

با توجه به اينکه قارچ‌ها در محيط‌هاي مرطوب رشد مي‌کنند، براي کنترل قارچ‌ها و کاهش رطوبت اقدامات زير را انجام دهيد:
1 از دستگاه‌هاي بخور و ايجادکننده رطوبت در خانه به‌ويژه در اتاق فردي که آسم دارد، استفاده نکنيد. از يک دستگاه رطوبت‌گير در نقاط مرطوب خانه استفاده کنيد و مخزن آب آن را به‌طور مرتب تخليه کرده، پاک کنيد.
2 لوله‌هاي آبي که نشتي دارند و شيرهايي را که چکه مي‌کنند، تعمير کنيد. کف آشپزخانه و حمام را هميشه خشک نگه داريد.
3 حمام، آشپزخانه و زير زمين بايد تهويه مناسب داشته باشند. براي اين کار مي‌توانيد از فن استفاده کنيد تا رطوبت سطوح پايين‌تر نيز خارج شود.
4 اگر محل مرطوب و تاريکي در خانه شما وجود دارد، به‌طور مرتب آن را تميز کرده، از يک لامپ صد وات که هميشه روشن است، براي از بين بردن رطوبت استفاده کنيد.

هواي خانه و 8 ويژگي خانه‌‌هاي ضدآسم
 

ايجاد هواي تميز و تهويه مطبوع در خانه يکي از مهم‌ترين اقدامات در کنترل بيماري آسم است. وجود مواد محرک و ذرات آلاينده در هوا مانند دود سيگار، دود ناشي از سوخت چوب شومينه يا بخاري، عطرها، ذرات اسپري و محصولات شوينده و پاک‌کننده و دود ناشي از پخت‌و‌پز و همچنين بخارات ناشي از نقاشي و رنگ کردن ديوارها در فضاي داخلي خانه مي‌توانند علايم آسم را تشديد کنند. براي ايجاد هواي تميز در خانه به اين موارد توجه کنيد:
1 اجازه ندهيد کسي در خانه سيگار بکشد. اگر يکي از افراد خانه سيگاري است، بهتر است به او کمک کنيد تا سيگار را ترک کند و در غير اين صورت از او بخواهيد بيرون از خانه سيگار بکشد.
2 از شومينه و بخاري‌هايي که سوخت آنها چوب است، در خانه استفاده نکنيد.
3 از محصولات پاک‌کننده و شوينده بدون عطر استفاده کنيد. از شمع‌هاي عطري و اسپري‌هاي خوش‌بوکننده هوا در خانه استفاده نکنيد.
4 مطمئن شويد تمام وسايل گازسوز خانه تهويه مناسبي به بيرون دارند. دودکش بخاري گازي را به‌ طور کامل بررسي کرده و براي اجاق گاز نيز از هود استفاده کنيد.
5 از نگهداري گل‌ها و گياهان آپارتماني در خانه خودداري کنيد. در صورت تمايل مي‌توانيد از گل و گياه مصنوعي استفاده کنيد.
6 اگر از کولر آبي استفاده مي‌کنيد، بايد بدانيد پوشال‌هاي کولر قارچ‌ها و گرد ‌و غبار را در خود نگه مي‌دارد. بهتر است پوشال‌ها را به‌طور منظم تعويض کنيد.
7 روزهايي که آلودگي هوا بالاست يا فصولي که گرده گياهان در هوا زياد است، تا جاي ممکن پنجره‌ها را باز نکنيد. به طور معمول مقدار گرده گياهان بين ساعات 5 تا 10 صبح زياد است. در صورت لزوم مي‌توانيد پنجره‌ها را در ساعات اوليه صبح که ميزان آلودگي کمتر است، باز کنيد.

خانه‌هاي ضدآسم 34 ويژگي دارند

گرد و غبار و 13 ويژگي خانه‌هاي ضدآسم
 

يکي از شايع‌ترين علل ايجادکننده علايم آسم، گرد و غبار حاوي قارچ‌ها و هاگ آنهاست. اين موجودات ريز و ذره‌‌بيني که در گرد و غبارهاي خانه وجود دارند، مي‌توانند در سطوح مرطوب و نمناک زندگي کرده، از طريق توليد هاگ و فرستادن اسپور در هوا تکثير شوند. برخي از آنها در محل‌هاي مرطوبي مانند حمام، زيرزمين و آشپزخانه وجود دارند و برخي نيز روي پوست بدن انسان زندگي کرده، از سلول‌هاي مرده پوست تغذيه مي‌کنند. قارچ‌ها در اتاق خواب، ملحفه‌ها و بالش‌ها، پرده‌ها، فرش‌ها و مبلمان خانه وجود دارند. براي کاهش گرد و غبار در خانه مي‌توانيد اقدامات زير را انجام دهيد:
1 حداقل هفته‌اي يک‌بار خانه را جارو برقي بکشيد و گردگيري کنيد. هنگام گردگيري براي جلوگيري از انتشار گردوغبار در هواي خانه از دستمال مرطوب استفاده کنيد. قاب عکس‌ها، مجسمه‌ها و گياهاني را هم که ممکن است قارچ‌ها را به خودشان جذب کنند، تميز کنيد.
2 براي تميز کردن سطوح از محلول سفيدکننده کلره با 10 برابر آب استفاده کنيد.
3 به جاي بالش‌هاي پر، از رخت‌خواب‌هايي که از مواد مصنوعي ساخته شده، استفاده کنيد.
4 روي رخت‌خواب‌ها و مبلي که فرد مبتلا به آسم استفاده مي‌کند، ملحفه بيندازيد و ملحفه‌ها را هر هفته با آب داغ (بالاي 55 درجه سانتي‌گراد) شسته، به خوبي خشک کنيد.
5 حتي‌الامکان و به ويژه در اتاقي که فرد مبتلا به آسم بيشتر اوقات خود را مي‌گذراند، از فرش استفاده نکنيد.
6 اگر از گليم يا فرش‌هاي محلي استفاده مي‌کنيد، از انواع سبک و قابل شستشوي آن استفاده کنيد و به‌طور منظم آنها را با آب گرم بشوييد.
7 پنجره‌ها و پرده‌ها را به‌طور منظم شسته و تميز کنيد.
8 از کمدها و دکورهايي که سطوح افقي زيادي دارند و گرد و خاک روي سطوح افقي آنها مي‌نشيند، استفاده نکنيد.
9 حتي‌الامکان از صندلي‌هاي پارچه‌اي در خانه استفاده نکنيد.
10 کاشي‌ها و پرده حمام را به‌طور منظم تميز کنيد.
11 کتاب‌ها را در اتاق خواب قرار ندهيد.
12 اگر فرزندتان آسم دارد، اسباب‌بازي‌هاي پارچه‌اي برايش نخريد و اگر به اسباب‌بازي پارچه‌اي علاقه دارد، بايد اسباب‌بازي را هر روز در آب گرم شسته، در بالاترين درجه حرارت خشک کنيد يا مي‌توانيد اسباب‌بازي پارچه‌اي را در يک کيسه پلاستيکي گذاشته، به مدت بيشتر از 5 ساعت در فريزر قرار دهيد. قارچ‌ها نمي‌توانند در دماي فريزر بيشتر از 5 ساعت زنده بمانند.
13 از دستگاه تصفيه هوا در خانه استفاده کرده، فيلتر آن را هر ماه تعويض کنيد.

حيوانات خانگي و 4 ويژگي خانه‌هاي ضدآسم
 

حيوانات نيز از عوامل حساسيت‌زا هستند و 30 درصد افرادي که آسم دارند حداقل نسبت به يک يا دو حيوان آلرژي نشان مي‌دهند. موي حيوانات به تنهايي ايجاد آلرژي نمي‌کند ولي به دليل اينکه معمولاً حاوي قارچ‌ها و گرده گياهان است، باعث آلرژي مي‌شود. مدفوع حيواناتي که در قفس نگهداري مي‌شوند (مانند پرندگان، موش و سنجاب) گردوغبار را جذب کرده، باعث تجمع حشرات مي‌شود. درباره نگهداري حيوان در خانه به موارد زير توجه کنيد:
1 حتي‌الامكان از نگهداري حيوانات در خانه خودداري کنيد. نگهداري آن را به دوستان و همسايه‌ها بسپاريد. به هر حال، حتماً حيوان را بيرون از خانه نگهداري کنيد.
2 هر هفته حيوان را با مواد شوينده شستشو داده، برس بزنيد.
3 بعد از هر بار تماس با حيوان، دست‌هاي‌تان را به دقت با آب گرم و صابون بشوييد.
4 اگر حيوان را در قفس نگهداري مي‌کنيد، قفس را هميشه تميز نگه داريد.

کنترل حشرات و 5 ويژگي خانه‌هاي ضدآسم
 

سوسک‌ها هم كه در محيط‌هاي شهري زندگي مي‌کنند و همه جا حضور دارند، يکي از عوامل اصلي ايجاد حساسيت‌هاي آسمي هستند. براي دوري از سوسک‌ها اقدامات زير را انجام دهيد:
1 هر دو سه ماه يک بار با طعمه‌گذاري يا نصب توري به دفع حشرات بپردازيد و از سموم و اسپري‌هاي حشره‌کش که آسم را تشديد مي‌کند، در خانه استفاده نکنيد.
2 جعبه، روزنامه و کاغذ در خانه انبار نکنيد.
3 ظروف کثيف و غذاهاي بدون درپوش را در آشپزخانه رها نکنيد.
4 سطوح و ميزها را تميز نگه داريد و خرده‌هاي غذا را که روي زمين مي‌ريزد، فوراً پاک کنيد.
5 زباله‌ها را در کيسه زباله و سطل در‌دار ريخته و هر شب آنها را بيرون بگذاريد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما