آکنه فقط بيماري بلوغ نيست

آکنه بزرگسالان معمولا در جواناني با پوستي چرب ايجاد مي‌شود. با اين حال، بسياري از بيماران خانم در سن 20 تا 30 و حتي 40 سالگي با پوستي خشک دچار آکنه مي‌شوند. اين مساله درمان را سخت مي‌کند زيرا اکثر داروهاي آکنه مناسب پوست‌هاي چرب و جوان است و مواد ضدالتهابي موجود در آنها پوست را خشک مي‌کند. اين
يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آکنه فقط بيماري بلوغ نيست

آکنه فقط بيماري بلوغ نيست
آکنه فقط بيماري بلوغ نيست


 

نويسنده:دکتر پروين منصوريي، متخصص پوست و مو




 
اکثر مردم فکر مي‌کنند آکنه از بيماري‌هاي دوران بلوغ است اما نيمي از افراد مسن هم ممکن است دچار آکنه ‌شوند.
آکنه بزرگسالان معمولا در جواناني با پوستي چرب ايجاد مي‌شود. با اين حال، بسياري از بيماران خانم در سن 20 تا 30 و حتي 40 سالگي با پوستي خشک دچار آکنه مي‌شوند. اين مساله درمان را سخت مي‌کند زيرا اکثر داروهاي آکنه مناسب پوست‌هاي چرب و جوان است و مواد ضدالتهابي موجود در آنها پوست را خشک مي‌کند. اين داروها براي درمان پوست افراد ميانسال مناسب نيست و کليد اصلي در آکنه بزرگسالي پيشگيري است. جوش‌ها دو تا سه هفته قبل از اينکه در صورت ظاهر شوند به وجود مي‌آيند. در آکنه بزرگسال بايد تعداد جوش‌ها را محدود کرد زيرا امکان دارد جاي جوش براي هميشه باقي بماند. به علت اينکه پوست بزرگسال ميزان کلاژن کمتري دارد و به سختي مي‌تواند آسيب حاصله از التهاب، باکتري و جوش‌هاي بزرگ را برطرف کند.

آکنه فقط بيماري بلوغ نيست

در جريان درمان بسيار مهم است که از يک رژيم غذايي ضدالتهابي پيروي شود. استفاده از مکمل‌هاي غذايي با نظر پزشک مي‌تواند سودمند باشد. شايد پزشکان پوست و مو نظرات متفاوتي در مورد تاثير مواد غذايي بر آکنه داشته باشند اما منطقي و علمي‌تر آن است که خود بيماران در نظر بگيرند آيا بعد از مصرف مواد غذايي مثل آجيل، شکلات يا لبنيات و مواد غذايي چرب پوست‌شان جوش مي‌زند يا آکنه‌شان تشديد مي‌شود يا نه؟ اگر چنين است حتما از خوردن اين مواد غذايي بپرهيزند. ضمنا براي پيشگيري بهتر است مشکلات هورموني خود را بشناسيد و درمان کنيد. استفاده از مواد آرايشي چرب، کندن موها توسط بند، موچين و مومک شايد در تشديد آکنه شما موثر باشد. در اين موارد هم دقت کنيد. استفاده از ترکيبات موضعي رتينوييد نيز مي‌تواند برايتان موثر باشد. در افراد بالاي 40 سال اطراف دهان و چانه امکان به وجود آمدن جوش بيشتر است، پس دقت کنيد مواد غذايي که مي‌خوريد به ويژه مواد غذايي چرب شايد عامل به وجود آورنده اين جوش‌ها باشند. اگر جوش‌ پديد آمد، آن را دستکاري نکنيد چون پوست شما خاصيت بازسازي خود را همانند جواني‌تان ندارد و امکان ماندن جاي جوش‌ها زيادتر است.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.