زندگي پلاستيکي ‌پايان تلخي دارد

جايگزين کردن وسايلي که پلاستيکي نيستند به جاي پلاستيک و خانواده مواد پلاستيکي و محدودکردن مصرف پلاستيک، نه تنها سخت نيست؛ بلکه بسيار هم ساده است و گاه کافي است نگاهي به گذشته خود‌مان بيندازيم تا جايگزين‌هاي خوبي براي آن بيابيم.
دوشنبه، 22 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زندگي پلاستيکي ‌پايان تلخي دارد

زندگي پلاستيکي ‌پايان تلخي دارد
زندگي پلاستيکي ‌پايان تلخي دارد


 

نويسنده:ليلا افشار




 

توليد و مصرف افراطي پلاستيک، هم خودمان را تهديد مي‌کند؛ هم محيط زيست‌مان را
 

مجري تلويزيون، گوشه ليوان يک‌بارمصرفش را مي‌برد و با آرامش، آن را مي‌خورد! با خودتان مي‌گوييد حتما اين يک برنامه طنز است يا سري جديد ديدني‌ها دارد پخش مي‌شود.
اما تمام حدس‌هاي شما اشتباه است! به تازگي ظروف يکبارمصرف جديدي توليد شده که مواد سازنده آنها غلات است و با خوردن آنها نه براي شما مشکلي پيش مي‌آيد و نه با دور انداختن‌شان خطي بر صورت زيباي طبيعت مي‌افتاد. ولي عجله نکنيد! اين ظروف هنوز در ايران به توليد انبوه نرسيده و در حد همان مجري تلويزيون است. با اين حال، شما مي‌توانيد دين خودتان را به طبيعت اطراف‌تان با استفاده از ظروف يکبار مصرف کاغذي ادا کنيد که اين روزها در کنار مواد يک بار مصرف پلاستيکي در بازار موجودند.
گفتن ندارد که پلاستيک بي‌دليل به وجود نيامد و در راه توليد آن سال‌ها مطالعه انجام شد و موها سپيد شد اما توليد و مصرف بي‌محاباي اين ماده ديرتجزيه‌شونده‌ که سوزاندن آن ‌براي محيط زيست صدمات جبران‌ناپذيري به دنبال دارد، مي‌تواند زندگي ما را تا مرز تهديدهاي جدي پيش ببرد. تحقيقات نشان مي‌دهد افرادي که در دوران کودکي بيشتر از وسايل پلاستيکي استفاده کرد‌ه‌اند، در دوران بزرگسالي، بيشتر استعداد چاق شدن خواهند داشت. گذشته از اين، در بيماري‌هاي قلبي‌عروقي، ديابت، فشارخون و انواعي از سرطان‌ نيز ردپاي پلاستيک ديده شده است؛ در حالي که با کمي دقت و تغيير در سيستم زندگي‌مان مي‌توانيم اين قبيل خطرات را کاهش بدهيم.

جايگزين‌هاي پلاستيک
 

جايگزين کردن وسايلي که پلاستيکي نيستند به جاي پلاستيک و خانواده مواد پلاستيکي و محدودکردن مصرف پلاستيک، نه تنها سخت نيست؛ بلکه بسيار هم ساده است و گاه کافي است نگاهي به گذشته خود‌مان بيندازيم تا جايگزين‌هاي خوبي براي آن بيابيم.

• پارچه به جاي پلاستيک:
 

پارچه تا حد بسيار زيادي مي‌تواند جاي پلاستيک را بگيرد و رقيب سرسختي براي آن باشد. خريد و حتي دوخت کيسه‌هاي پارچه‌اي مي‌تواند استفاده از کيسه پلاستيک‌هاي يک بار مصرف را بسيار محدد کند. کافي است به کيسه‌هاي پلاستيکي که در يخچال يا پشت کابينت داريد نگاهي بيندازيد تا ببينند در آينده نزديک تنها خود شما به محيط اطرافتان چه ميزان زباله پلاستيکي تقديم مي‌کنيد. در حالي که مي‌توانيد با تهيه چهار تا پنج کيسه پارچه‌اي جلوي مصرف 40 تا 50 کيسه پلاستيکي را بگيريد. کيسه‌هايي که براي قرار دادن ميوه‌هاي گوناگون استفاده مي‌کنيد و اين نه تنها در کاهش مصرف پلاستيک موثر است که نگهداري ميوه و سبزي‌ها در کيسه‌هاي پارچه‌اي موجب تازه‌تر ماندن آنها در يخچال مي‌شود.

• مس و استيل به جاي پلاستيک:
 

رديف آبکش‌هاي پلاستيکي، سبدهاي زرد و سفيد و آبي پلاستيکي، قاشق پلاستيکي، ظرف غذاي دردار پلاستيکي و هر آنچه که شما مي‌توانيد، در آشپزخانه خود ببينيد که دو روز در هياتي پلاستيکي عرض اندام مي‌کنند تا ديروز هم بودند اما در جنسيتي ديگر مانند قاشق چوبي، آبکش‌هاي مسي، ظرف‌هاي غذاي استيل که هنوز هم در بازار موجود هستند و نه تنها ضررهاي جايگزين‌هاي پلاستيکي خود را ندارند بلکه نگه‌دارنده هاي بهتري از ظروف پلاستيکي هستند که با مواد غذايي – به خصوص گرم- فعل و انفعال انجام مي‌دهند، فعل و انفعالاتي که به ضرر سلامت شما انجام مي‌شود.

• لباس‌هاي نخي به جاي لباس‌هاي پلاستيکي:
 

در زمان خريد به جاي اينکه تمام حواس خود را به مارک‌هاي تقلبي و مد آن بدهيد کمي هم در تشخيص جنس لباس هوش و ذکاوت به خرج دهيد. لباس‌هايي که درصد بالايي پلاستيک دارند، از بلوز و شلوار گرفته تا جورابي که به پا داريد، نه تنها گرماي بيشتري را جذب مي‌کنند بلکه با سرعت بيشتري بو مي‌گيرند و عمر مفيد استفاده از آنها کمتر است. اين لباس‌ها خيلي زود فرم و شکل اصلي خود را هر از دست مي‌دهند.

• فرش‌ها و کف‌پوش‌هاي فانتزي به جاي انواع پلاستيکي:
 

حتما اين روزها پشت ويترين بسياري از فرش فروشي‌هايي‌ که فرش‌هايي با طرح فانتزي دارند ايستاده‌ايد و محو شکل و ظاهر غريب و گاه باورنکردني آنها شده‌ايد. بهتر است کمي واقع‌بين باشيد و تا جايي که مي‌توانيد، استفاده از اين‌گونه کف‌پوش‌ها را محدود کنيد، چرا که ماده اصلي بيشتر آنها پلاستيک است و شما هم دوست نداريد کودک‌تان به جاي سر گذاشتن بر الياف طبيعي و يا نسبتا طبيعي در ميان پلاستيک غلت بزند و فردا هم نتواند وزنش را کنترل کند.

تصميم بگيريد!
 

از همين حالا با خودتان تصميم بگيريد زماني که خريد مي‌کنيد، حداقل پلاستيک را از فروشنده‌ها بگيريد. اگر کيف شما گنجايش خريدتان را دارد و آسيبي هم به آن وارد نمي‌شود، چه لزومي دارد يک کيسه فريزر از فروشنده بگيريد؟ حتي بهتر است يک پارچه‌اي يا پلاستيکي محکم‌تر و با ابعاد بزرگ‌تر همراه داشته باشيد تا خريدهايتان را داخل آن بگذاريد. حداکثر استفاده از کيسه‌هاي پلاستيکي هم مي‌تواند کمي گره از زلف اين مشکل باز کند. از همين لحظه، اين تصميم را بگيريد و به زندگي سالمي که در گذشته‌ها داشته‌ايد، برگرديد. حضور پلاستيک را محدود کنيد به موارد ضروري و گلدان‌هاي گل مصنوعي و آپارتماني و لقمه زندگي‌تان را از ميان انبوه پلاستيک‌هاي جان سخت بيرون بکشيد.

يک خبر ضدپلاستيک
 

يک شرکت نوشابه‌سازي در آمريکا براي مبارزه با آلودگي‌هاي زيست محيطي، از بطري‌هاي نوشابه‌اي استفاده مي‌کند که حداقل ميزان پلاستيک را داشته باشند. کشور چين استفاده از کيسه‌هاي پلاستيکي خيلي نازک يا يک بار مصرف را ممنوع کرده است. طي اين سال‌ها کيسه‌هاي پلاستيکي از جاذبه‌هاي گردشگري چين کم کرده‌اند.
منبع:www.salamat.com




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.