اصفهان،شهرکليساها(2)
نويسنده: مهندس مقدي خدابخشيان
نويسنده: مهندس مقدي خدابخشيان
ديوارخارجي کليساي وانک، مانند ساير کليساهاي جلفا داراي پوشش کاه گل نبوده و آجرچيني با تزئينات آجر هره در برخي جاها با فرورفتگي هايي به صورت تاقچه ديده مي شود.
ورودي اصلي غربي، داراي تزئيناتي با آجرو کاشي لعاب دار است.
ديوارهاي داخل کليسا تا ارتفاع 65 /1متر با کاشي لعابدار معرق پوشيده شده اند و ساير بخش هاي فضاي باقي مانده، با نقاشي هايي ازانجيل هاي عهد عتيق و جديد، با تلفيقي ازتزئينات اسليمي(گياهان منقوش)، منقّش شده است و شامل نقوش فرشتگان، عذاب گريگور مقدس و... مي باشد.
اين نقاشي ها،توسط نقاشان معروف ارمني خلق شده اند و اسامي آنها درگريو گنبد ذکر شده است.
گنبد بزرگ اين فضا، به صورت دوپوسته و شاخص،با قطرداخلي10متر و به فرم نيم کره بوده،پوسته ي خارجي آن به صورت تخم مرغي مي باشد.
در سمت غرب کليسا،در سال1702م، برج ناقوس دوطبقه احداث گرديد که طبقه ي دوم آن به عنوان دير بهره برداري مي شد.
به طورکلّي،مي توان نمازخانه اين کليسا را در زمره سبک پلان سه گنبدي با يک گنبد بزرگ دربخش محراب برشمرد.
در سردر ورودي غربي کليساي گورک مقدس جلفا،با کاشي لعاب دار نقوش متعلّق به تصاويرمذهبي مسيحيت نقش بسته است که متعلّق به سالهاي1719-1717ميلادي مي باشند.
وسعت بخش مرکزي سالن، نسبت به بخش هاي شرقي-غربي تقريباً دوبرابر است و با گنبد تخم مرغي،بدون داشتن گريو پوشيده شده است.
بخش غربي سالن به صورت دوطبقه مي باشد که در بالاي جبهه غربيِ طبقه دوم، برج ناقوس قرار دارد.
گنبد تخم مرغي ايجاد شده در بالاترين نقطه محراب نيز منحصربه فرد است.
در محوطه کليساي مريم مقدس،بناهايي با کاربري هاي مختلف ايجاد شده اند که يکي از آنها،کليساي هاکوپ مقدس(1607ميلادي) مي باشد که داراي سالني منفرد،با محراب مستطيل شکل و 3گنبد کوچک است که گنبد مياني،داراي گريو هشت ضلعي است.
ديوارهاي کليساي مريم مقدس،تا ارتفاع35 /1متر،داراي تزئيناتي با کاشي لعاب دارهستند که يادآورهنرمعماري قرن17 ايران مي باشد.بخش بالايي ديوار به سبک شرقي- اروپايي متمايل به سبک ايتاليايي مي باشند.
درسال1774، درشمال کليساي يحياي مقدس، کليساي تابستانه اي ايجاد شد که به دليل کمبود فضا،فاقد اتاقک هاي جانبي مي باشد.
اين گنبد،به صورت دوپوسته داراي پوسته داخلي نيم کره اي،به سبک کليساهاي ارامنه و پوسته خارجي به صورت تخم مرغي،به سبک گنبد مساجد است و با ابعاد بزرگش، يکي از شاخصه ها و نمادهاي شهريِ محله جلفا به شمار مي رود.
بخش غربي سالن کليساي بيت لحم،داراي بالکانه اي است که براي استفاده ي بانوان احداث گرديده و بر اين بخش دوطبقه، برج ناقوسِ نه چندان بزرگي که درسال1897 احداث شده است، قرار دارد.
ديوارهاي داخلي کليسا، تا ارتفاع محدودي، با کاشي لعابدار رنگي پوشيده شده و بالاتر از آن، تمامي بخش ها اعم از جرزهاي باربر و قوس وگريو گنبد،منقوش به نقاشي هايي مي باشد.نقاشي هاي گنبد، در بخش محراب و گريو به صورت مينياتورهاي به سبک کاملاً ارمني است.ازنظر غناي تزئينات داخلي،کليساي بيت لحم، هم رديف کليساي وانک بوده،موضوع نقاشي هاي داخلي آن متفاوت است. در بخش گريو گنبد«حضرت عيسي در رحمت» و در ديوارها غسل تعميد،حضرت مريم، شکنجه هاي گريگور مقدس، معراج و شهادت استپانوس مقدس، سرکيس مقدس و... نقش بسته اند.
کليساي گريگورمقدس،داراي کليساي تابستانه اي واقع در بخش جنوبي است که درسال1714ميلادي تأسيس شده و داراي اتاق هاي جانبي دوطبقه مي باشد که گنبدي با گريو هشت ضلعي را دربر مي گيرد.
اين کليسا،با گنبد متکي به 4جرز باربر و پلان با سيليکاي خود، ازنظر هندسه ي فضايي،تفاوت هايي با بناهاي مشابه خود دارد. چنانچه، گنبد اين بنا، به جاي قرارگيري در مرکز سالن و تکيه بر چهار جرز آن،به جرزهاي شرقي و قوس هاي محراب تکيه دارد.
چنين فني درکليساهاي ارمنستان ديده نشده و مشابه آن درکليساهاي ارمني تفليس وجود دارد.
حضورکليسا با سالن گنبددار، اولين بار، در معماري مسيحي متعلّق به قرن 6ميلادي، در ارمنستان ديده شده است. درسال1713ميلادي در جنوب کليساي ميناس مقدس صحن باز مسقفي جهت فصل تابستان احداث گرديد و نام مريم مقدس را به خود گرفت.
1.آراکليان، واروژان. 1375. «تاريخچه و روند شکل گيري بناهاي مذهبي ارمنيان در ايران».مجموعه مقالات کنگره تاريخ معماري و شهرسازي ايران. سازمان ميراث فرهنگي کشور. تهران.
2. اميري،شهرام. «جلفاي اصفهان از صفويه تا قاجار». فصلنامه فرهنگي پيمان. 1383. تهران.
3. آيوازيان، آرگام.«ميراث نخجوان». به خط ارمني. 2004. ايروان.
4. پاسدرماجيان، هراند. 1366. «تاريخ ارمنستان». ترجمه محمدقاضي. نشرتاريخ ايران. تهران.
5. حق نظريان، آرمن. «معماري جلفا». به خط ارمني. 2003. ايروان.
6. ميناسيان،لئون.1992. «کليساهاي جلفا». به خط ارمني.چاپخانه کليساي وانک. اصفهان.
7. ميناسيان، لئون.2003. «مجتمع هاي کليسايي ايران». به خط ارمني. چاپخانه کليساي وانک. اصفهان.
نشريه دانش نما،شماره 162-161.
1.کليساهاي وانک (آمناپرکيچ)
ديوارخارجي کليساي وانک، مانند ساير کليساهاي جلفا داراي پوشش کاه گل نبوده و آجرچيني با تزئينات آجر هره در برخي جاها با فرورفتگي هايي به صورت تاقچه ديده مي شود.
ورودي اصلي غربي، داراي تزئيناتي با آجرو کاشي لعاب دار است.
ديوارهاي داخل کليسا تا ارتفاع 65 /1متر با کاشي لعابدار معرق پوشيده شده اند و ساير بخش هاي فضاي باقي مانده، با نقاشي هايي ازانجيل هاي عهد عتيق و جديد، با تلفيقي ازتزئينات اسليمي(گياهان منقوش)، منقّش شده است و شامل نقوش فرشتگان، عذاب گريگور مقدس و... مي باشد.
اين نقاشي ها،توسط نقاشان معروف ارمني خلق شده اند و اسامي آنها درگريو گنبد ذکر شده است.
گنبد بزرگ اين فضا، به صورت دوپوسته و شاخص،با قطرداخلي10متر و به فرم نيم کره بوده،پوسته ي خارجي آن به صورت تخم مرغي مي باشد.
در سمت غرب کليسا،در سال1702م، برج ناقوس دوطبقه احداث گرديد که طبقه ي دوم آن به عنوان دير بهره برداري مي شد.
به طورکلّي،مي توان نمازخانه اين کليسا را در زمره سبک پلان سه گنبدي با يک گنبد بزرگ دربخش محراب برشمرد.
2.کليساي يعقوب مقدس
3. گوُرک مقدس
در سردر ورودي غربي کليساي گورک مقدس جلفا،با کاشي لعاب دار نقوش متعلّق به تصاويرمذهبي مسيحيت نقش بسته است که متعلّق به سالهاي1719-1717ميلادي مي باشند.
4. کليساي مريم مقدس
وسعت بخش مرکزي سالن، نسبت به بخش هاي شرقي-غربي تقريباً دوبرابر است و با گنبد تخم مرغي،بدون داشتن گريو پوشيده شده است.
بخش غربي سالن به صورت دوطبقه مي باشد که در بالاي جبهه غربيِ طبقه دوم، برج ناقوس قرار دارد.
گنبد تخم مرغي ايجاد شده در بالاترين نقطه محراب نيز منحصربه فرد است.
در محوطه کليساي مريم مقدس،بناهايي با کاربري هاي مختلف ايجاد شده اند که يکي از آنها،کليساي هاکوپ مقدس(1607ميلادي) مي باشد که داراي سالني منفرد،با محراب مستطيل شکل و 3گنبد کوچک است که گنبد مياني،داراي گريو هشت ضلعي است.
ديوارهاي کليساي مريم مقدس،تا ارتفاع35 /1متر،داراي تزئيناتي با کاشي لعاب دارهستند که يادآورهنرمعماري قرن17 ايران مي باشد.بخش بالايي ديوار به سبک شرقي- اروپايي متمايل به سبک ايتاليايي مي باشند.
5. استپانوس مقدس
6. يحياي مقدس(هاکوپ)
درسال1774، درشمال کليساي يحياي مقدس، کليساي تابستانه اي ايجاد شد که به دليل کمبود فضا،فاقد اتاقک هاي جانبي مي باشد.
7.کاتارينه ي مقدس
8. کليساي بيت لحم
اين گنبد،به صورت دوپوسته داراي پوسته داخلي نيم کره اي،به سبک کليساهاي ارامنه و پوسته خارجي به صورت تخم مرغي،به سبک گنبد مساجد است و با ابعاد بزرگش، يکي از شاخصه ها و نمادهاي شهريِ محله جلفا به شمار مي رود.
بخش غربي سالن کليساي بيت لحم،داراي بالکانه اي است که براي استفاده ي بانوان احداث گرديده و بر اين بخش دوطبقه، برج ناقوسِ نه چندان بزرگي که درسال1897 احداث شده است، قرار دارد.
ديوارهاي داخلي کليسا، تا ارتفاع محدودي، با کاشي لعابدار رنگي پوشيده شده و بالاتر از آن، تمامي بخش ها اعم از جرزهاي باربر و قوس وگريو گنبد،منقوش به نقاشي هايي مي باشد.نقاشي هاي گنبد، در بخش محراب و گريو به صورت مينياتورهاي به سبک کاملاً ارمني است.ازنظر غناي تزئينات داخلي،کليساي بيت لحم، هم رديف کليساي وانک بوده،موضوع نقاشي هاي داخلي آن متفاوت است. در بخش گريو گنبد«حضرت عيسي در رحمت» و در ديوارها غسل تعميد،حضرت مريم، شکنجه هاي گريگور مقدس، معراج و شهادت استپانوس مقدس، سرکيس مقدس و... نقش بسته اند.
9.نيکولاس مقدس
10. گريگور مقدس
کليساي گريگورمقدس،داراي کليساي تابستانه اي واقع در بخش جنوبي است که درسال1714ميلادي تأسيس شده و داراي اتاق هاي جانبي دوطبقه مي باشد که گنبدي با گريو هشت ضلعي را دربر مي گيرد.
11.کليساي ميناس مقدس
اين کليسا،با گنبد متکي به 4جرز باربر و پلان با سيليکاي خود، ازنظر هندسه ي فضايي،تفاوت هايي با بناهاي مشابه خود دارد. چنانچه، گنبد اين بنا، به جاي قرارگيري در مرکز سالن و تکيه بر چهار جرز آن،به جرزهاي شرقي و قوس هاي محراب تکيه دارد.
چنين فني درکليساهاي ارمنستان ديده نشده و مشابه آن درکليساهاي ارمني تفليس وجود دارد.
حضورکليسا با سالن گنبددار، اولين بار، در معماري مسيحي متعلّق به قرن 6ميلادي، در ارمنستان ديده شده است. درسال1713ميلادي در جنوب کليساي ميناس مقدس صحن باز مسقفي جهت فصل تابستان احداث گرديد و نام مريم مقدس را به خود گرفت.
12. سارکيس مقدس
13.نرسس مقدس
پينوشتها:
1.دانشجوي دکتراي معماري، مدرس دانشگاههاي آزاد نجف آباد و خوراسگان
1.آراکليان، واروژان. 1375. «تاريخچه و روند شکل گيري بناهاي مذهبي ارمنيان در ايران».مجموعه مقالات کنگره تاريخ معماري و شهرسازي ايران. سازمان ميراث فرهنگي کشور. تهران.
2. اميري،شهرام. «جلفاي اصفهان از صفويه تا قاجار». فصلنامه فرهنگي پيمان. 1383. تهران.
3. آيوازيان، آرگام.«ميراث نخجوان». به خط ارمني. 2004. ايروان.
4. پاسدرماجيان، هراند. 1366. «تاريخ ارمنستان». ترجمه محمدقاضي. نشرتاريخ ايران. تهران.
5. حق نظريان، آرمن. «معماري جلفا». به خط ارمني. 2003. ايروان.
6. ميناسيان،لئون.1992. «کليساهاي جلفا». به خط ارمني.چاپخانه کليساي وانک. اصفهان.
7. ميناسيان، لئون.2003. «مجتمع هاي کليسايي ايران». به خط ارمني. چاپخانه کليساي وانک. اصفهان.
نشريه دانش نما،شماره 162-161.
/ج