نوروز وبرکاتش
سخن تازه ازنوروز گفتن دشواراست. نوروز يک جشن ملي است، جشن ملي را همه مي شناسند که چيست، نوروز هر ساله برپا مي شود وهرساله از آن سخن مي رود. بسيار گفته اند وبسيار شنيده ايد؛ پس به تکرار نيازي نيست؟
نوروز داستان زيبائي است که در آن طبيعت، احساس وجامعه هر سه دست اندرکارند. نوروز که قرن هاي درازاست برهمه جشن هاي جهان فخرمي فروشد.
جشن جهان است وروز شادماني زمين و آسمان و آفتاب وجشن شگفتن ها و شور زادن ها و سرشار از هيجان هر «آغاز».
نوروز تجديد خاطره ي بزرگي است: خاطره ي خويشاوندي انسان با طبيعت. هرگز خدا جهان را و طبيعت را با پائيز يا زمستان يا تابستان آغاز نکرده است. مسلماً اولين روزبهار، سبزه ها روئيدن آغاز کرده اند و رودها رفتن و شکوفه ها سرزدن وجوانه ها شگفتن، يعني نوروز بي شک، روح دراين فصل زاده است وعشق دراين روز سر زده است ونخستين بار، آفتاب در نخستين روز طلوع کرده است و زمان با وي آغاز شده است. اسلام که همه رنگ هاي قوميت را زدود وسنت ها را دگرگون کرد، نوروز را جلال بيشترداد، شيرازه بست وآن را با پشتوانه اي استوار ازخطر زوال در دوران مسلماني ايرانيان، مصون داشت. انتخاب علي به خلافت و نيزانتخاب علي به وصايت، درغديرخم هر دو دراين هنگام بوده است و چه تصادف شگفتي آن همه خلوص وايمان وعشقي که ايرانيان دراسلام به علي و حکومت علي داشتند پشتوانه نوروز شد. نوروزکه با جان مليت زنده بود، روح مذهب نيز گرفت: سنت ملي و نژادي، با ايمان مذهبي و عشق نيرومند تازه اي که در دل هاي مردم اين سرزمين برپا شده بود پيوند خورد ومحکم گشت.
نوروز کهنسال ترين آئين ملي درجهان است که جاودان مانده ويکي از عوامل تداوم فرهنگ ايرانيان است. آئين هاي برگزاري اين جشن بزرگ داراي جنبه هاي مختلف مي باشد که دراينجا به جنبه هاي معنوي آن اشاره مي کنيم:
جنبه هاي معنوي
آداب وسنن نوروز:
درروايت ديگري، امام علي (ع) مي فرمايند: کثيفي و آلودگي محيط خانه، باعث فقر وتنگدستي مي شود. سنت بسيار پسنديده غبارروبي خانه ها وتميزي خانه اختصاص به وقت معيني ندارد و خانه و کاشانه يک مسلمان همواره بايد نظيف و پاک باشد، و لکن فرا رسيدن نوروز انگيزه ها را مضاعف کرده وعزم مردم به خصوص خانم ها براين امر جدي تر مي شود. نکته ظريفي که دراين باب قابل طرح است، اين است که ازخدا بخواهيم خانه تکاني خانه ها، به خانه تکاني دل هم منجرشود وهمچنان که خانه ها و منازل را از کثيفي وگرد وغبار تميز مي کنيم، خانه دل را هم از رذائل اخلاقي کينه ها ، دشمني ها و بدبيني ها و...، بتکانيم.
بسته محصول را درکف يک دست قرار دهيد؛ به گونه اي که دريچه محصول به سمت شما باشد. آنگاه با انگشت وسط دست ديگر بر روي بسته محصول ضربه (البته نه شديد) وارد کنيد. درصورت وجود حشرات، آنها به سمت بالا حرکت کرده وشما ازدريچه محصول مي توانيد آنان را مشاهده کنيد. درهنگام خريد محصولات خشکباري بسته بندي شده قبل از انتخاب خشکباربه تاريخ توليد وانقضاء وشرايط نگهداري که بر روي پاکت بسته بندي نوشته شده توجه وهمچنين به شماره هاي پروانه بهره برداري و پروانه ساخت توجه کنيد.
آيا پيغمبر درکارها ودر متد خودش از سعد ونحس استفاده مي کرد؟ ما برويم سيره پيغمبر را ازاول تا آخر ببينيم، تمام کتبي را که شيعه و سني درتاريخ پيغمبر نوشته اند.مطالعه کنيم. ببينيم آيا پيغمبراکرم در روش ومتد خودش يکي از چيزهائي که ازآن استفاده مي کرد مساله سعد ونحس ايام بود يا نه؟ مثلاً آيا مي گفت امروز دوشنبه است براي مسافرت خوب نيست يا امروز سيزده عيد نوروزاست، هر کس بيرون نرود گردنش مي شکند آن هم از سيزده جا نه از يک جا؟ آيا چنين حرف هائي هست ؟ ما هرگز نمي بينيم که پيغمبر يا ائمه اطهار خودشان درعمل ازاين حرف ها يک ذره استفاده کرده باشند، بلکه عکسش را مي بينيم. درنهج البلاغه هست که وقتي که علي عليه السلام تصميم گرفت برود به جنگ خوارج، اشعص قيس- که آن وقت جزو اصحاب بود - با عجله وشتابان آمد: يا اميرالمومنين ! خواهش مي کنم صبر کنيد، حرکت نکنيد، براي اينکه يکي از خويشاوندان من که منجم است يک حرفي دارد ومي خواهد به عرض شما برساند.
فرمود: بگو بيايد. آمد گفت: يا اميرالمومنين! من منجمم و متخصص شناختن سعد ونحس ايام. من درحسابهاي خودم به اينجا رسيده ام که اگر شما الان حرکت کنيد برويد به جنگ قطعاً شکست مي خوريد و شما واکثريت اصحاب شما کشته خواهند شد. فرمود: هر کس که تو را تصديق کند پيغمبررا تکذيب کرده، اين مزخرفات چيست که مي گويي؟! اصحاب من ! «سيروا علي اسم الله» بگوييد به نام خدا، به خدا اعتماد وتوکل کنيد وحرکت کنيد برويد. علي رغم نظراين شخص، همين الان حرکت کنيم. برويم. ومي دانيم که در هيچ جنگي علي عليه السلام به اندازه ي اين جنگ فاتح نشد.
يک مسلمان شيعه واقعي، درعمل به اين امور اعتنا نمي کند؛ اگر مي خواهد به مسافرت برود، صدقه بدهد، به خدا توکل کند، به اولياي خدا توسل بجويد وبه هيچ يک ازاين امور اعتنا نکند.
منبع: نشريه آشپزباشي، شماره 50.
نوروز داستان زيبائي است که در آن طبيعت، احساس وجامعه هر سه دست اندرکارند. نوروز که قرن هاي درازاست برهمه جشن هاي جهان فخرمي فروشد.
جشن جهان است وروز شادماني زمين و آسمان و آفتاب وجشن شگفتن ها و شور زادن ها و سرشار از هيجان هر «آغاز».
نوروز تجديد خاطره ي بزرگي است: خاطره ي خويشاوندي انسان با طبيعت. هرگز خدا جهان را و طبيعت را با پائيز يا زمستان يا تابستان آغاز نکرده است. مسلماً اولين روزبهار، سبزه ها روئيدن آغاز کرده اند و رودها رفتن و شکوفه ها سرزدن وجوانه ها شگفتن، يعني نوروز بي شک، روح دراين فصل زاده است وعشق دراين روز سر زده است ونخستين بار، آفتاب در نخستين روز طلوع کرده است و زمان با وي آغاز شده است. اسلام که همه رنگ هاي قوميت را زدود وسنت ها را دگرگون کرد، نوروز را جلال بيشترداد، شيرازه بست وآن را با پشتوانه اي استوار ازخطر زوال در دوران مسلماني ايرانيان، مصون داشت. انتخاب علي به خلافت و نيزانتخاب علي به وصايت، درغديرخم هر دو دراين هنگام بوده است و چه تصادف شگفتي آن همه خلوص وايمان وعشقي که ايرانيان دراسلام به علي و حکومت علي داشتند پشتوانه نوروز شد. نوروزکه با جان مليت زنده بود، روح مذهب نيز گرفت: سنت ملي و نژادي، با ايمان مذهبي و عشق نيرومند تازه اي که در دل هاي مردم اين سرزمين برپا شده بود پيوند خورد ومحکم گشت.
نوروز کهنسال ترين آئين ملي درجهان است که جاودان مانده ويکي از عوامل تداوم فرهنگ ايرانيان است. آئين هاي برگزاري اين جشن بزرگ داراي جنبه هاي مختلف مي باشد که دراينجا به جنبه هاي معنوي آن اشاره مي کنيم:
جنبه هاي معنوي
جلوه هاي وصال در دعاي تحويل سال:
در نورز همه شادند: کودکان شادتر:
عيد؛ صله رحم؛ افزايش روزي وعمر زياد:
آداب وسنن نوروز:
نظافت وخانه تکاني:
درروايت ديگري، امام علي (ع) مي فرمايند: کثيفي و آلودگي محيط خانه، باعث فقر وتنگدستي مي شود. سنت بسيار پسنديده غبارروبي خانه ها وتميزي خانه اختصاص به وقت معيني ندارد و خانه و کاشانه يک مسلمان همواره بايد نظيف و پاک باشد، و لکن فرا رسيدن نوروز انگيزه ها را مضاعف کرده وعزم مردم به خصوص خانم ها براين امر جدي تر مي شود. نکته ظريفي که دراين باب قابل طرح است، اين است که ازخدا بخواهيم خانه تکاني خانه ها، به خانه تکاني دل هم منجرشود وهمچنان که خانه ها و منازل را از کثيفي وگرد وغبار تميز مي کنيم، خانه دل را هم از رذائل اخلاقي کينه ها ، دشمني ها و بدبيني ها و...، بتکانيم.
رشته پلو شب عيد:
سبزي پلو ماهي شب عيد:
تخم مرغ برسر سفره ي هفت سين:
ماهي قرمز: نمادي از سفره سال نو:
انتخاب خشکبار:
بسته محصول را درکف يک دست قرار دهيد؛ به گونه اي که دريچه محصول به سمت شما باشد. آنگاه با انگشت وسط دست ديگر بر روي بسته محصول ضربه (البته نه شديد) وارد کنيد. درصورت وجود حشرات، آنها به سمت بالا حرکت کرده وشما ازدريچه محصول مي توانيد آنان را مشاهده کنيد. درهنگام خريد محصولات خشکباري بسته بندي شده قبل از انتخاب خشکباربه تاريخ توليد وانقضاء وشرايط نگهداري که بر روي پاکت بسته بندي نوشته شده توجه وهمچنين به شماره هاي پروانه بهره برداري و پروانه ساخت توجه کنيد.
فلسفه سبزه ي نوروز:
سيزده بدراز منظر شهيد مطهري
آيا پيغمبر درکارها ودر متد خودش از سعد ونحس استفاده مي کرد؟ ما برويم سيره پيغمبر را ازاول تا آخر ببينيم، تمام کتبي را که شيعه و سني درتاريخ پيغمبر نوشته اند.مطالعه کنيم. ببينيم آيا پيغمبراکرم در روش ومتد خودش يکي از چيزهائي که ازآن استفاده مي کرد مساله سعد ونحس ايام بود يا نه؟ مثلاً آيا مي گفت امروز دوشنبه است براي مسافرت خوب نيست يا امروز سيزده عيد نوروزاست، هر کس بيرون نرود گردنش مي شکند آن هم از سيزده جا نه از يک جا؟ آيا چنين حرف هائي هست ؟ ما هرگز نمي بينيم که پيغمبر يا ائمه اطهار خودشان درعمل ازاين حرف ها يک ذره استفاده کرده باشند، بلکه عکسش را مي بينيم. درنهج البلاغه هست که وقتي که علي عليه السلام تصميم گرفت برود به جنگ خوارج، اشعص قيس- که آن وقت جزو اصحاب بود - با عجله وشتابان آمد: يا اميرالمومنين ! خواهش مي کنم صبر کنيد، حرکت نکنيد، براي اينکه يکي از خويشاوندان من که منجم است يک حرفي دارد ومي خواهد به عرض شما برساند.
فرمود: بگو بيايد. آمد گفت: يا اميرالمومنين! من منجمم و متخصص شناختن سعد ونحس ايام. من درحسابهاي خودم به اينجا رسيده ام که اگر شما الان حرکت کنيد برويد به جنگ قطعاً شکست مي خوريد و شما واکثريت اصحاب شما کشته خواهند شد. فرمود: هر کس که تو را تصديق کند پيغمبررا تکذيب کرده، اين مزخرفات چيست که مي گويي؟! اصحاب من ! «سيروا علي اسم الله» بگوييد به نام خدا، به خدا اعتماد وتوکل کنيد وحرکت کنيد برويد. علي رغم نظراين شخص، همين الان حرکت کنيم. برويم. ومي دانيم که در هيچ جنگي علي عليه السلام به اندازه ي اين جنگ فاتح نشد.
يک مسلمان شيعه واقعي، درعمل به اين امور اعتنا نمي کند؛ اگر مي خواهد به مسافرت برود، صدقه بدهد، به خدا توکل کند، به اولياي خدا توسل بجويد وبه هيچ يک ازاين امور اعتنا نکند.
منبع: نشريه آشپزباشي، شماره 50.
/ج