با قابليت هاي Kindle آمازون آشنا شويم

در سال 2007، شرکت آمازون يک کتاب خوان الکترونيکي 399 دلاري (که در حال حاضر قيمت آن بسته به مدل، بين 259 تا 489 دلار است) به نام Kindle را عرضه کرد. Kindle اولين کتاب خوان کتاب هاي الکترونيکي اختصاصي نبود، اما در واقع رقباي چنداني نداشت و قبل از عرضه Kindle، تقاضاي عمده اي در بازار براي کتاب خوان هاي الکترونيکي وجود نداشت.
چهارشنبه، 1 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با قابليت هاي Kindle آمازون آشنا شويم

با قابليت هاي Kindle آمازون آشنا شويم
با قابليت هاي Kindle آمازون آشنا شويم


 






 

مقدمه
 

در سال 2007، شرکت آمازون يک کتاب خوان الکترونيکي 399 دلاري (که در حال حاضر قيمت آن بسته به مدل، بين 259 تا 489 دلار است) به نام Kindle را عرضه کرد. Kindle اولين کتاب خوان کتاب هاي الکترونيکي اختصاصي نبود، اما در واقع رقباي چنداني نداشت و قبل از عرضه Kindle، تقاضاي عمده اي در بازار براي کتاب خوان هاي الکترونيکي وجود نداشت.

با قابليت هاي Kindle آمازون آشنا شويم

آمازون در مقايسه با توليدکنندگان اوليه کتاب هاي الکترونيکي دو مزيت متفاوت دارد. اول اين که اين کمپاني Kindle را به گونه اي طراحي کرده تا قادر باشد به طور مداوم با فروشگاه آن لاين آمازون در ارتباط باشد. Amazon.com صدها هزار عنوان را ميزباني مي کند که بسياري از آن ها مي توانند با فرمت الکترونيکي سفارش داده شوند. و به دليل اين که Kindle بي سيم است، شما بدون اتصال آن به يک کامپيوتر مي توانيد به فروشگاه آمازون دسترسي پيدا کنيد. شما مي توانيد يک کتاب را خريداري کنيد و يا بر روي آمازون، مشترک يک نسخه ي الکترونيکي از يک روزنامه شويد و آن را مستقيماً به Kindle دانلود کنيد. دومين مزيت اين است که آمازون داراي يک پايگاه بزرگ مشتري مدار است. هر دوي اين عوامل باعث شده تا آمازون در رقابت با نمونه هاي مشابه جلوتر باشد. چرا بايد بخواهيد از يک کتاب خوان الکترونيکي استفاده کنيد؟ يک دليل اين است که يک کتاب خوان الکترونيکي واحد، مي تواند عناوين بسياري را در خود ذخيره کند. Kindle 2 کمپاني آمازون قادر است تا 1500 عنوان کتاب، روزنامه، مجله و بلاگ را در حافظه ي خود ذخيره کند. Kindle اوليه ي نيز داراي درگاهي بود که به کاربران اجازه مي داد عنوان ها را بر روي يک کارت حافظه ذخيره کنند که اين موضوع باعث افزايش ظرفيت آن مي شد. برخي از افراد، ايده ي داشتن يک کتاب خوان الکترونيکي که فضاي فيزيکي بسيار اندکي اشغال مي کند را دوست دارند.

با قابليت هاي Kindle آمازون آشنا شويم

ظرفيت حافظه ي Kindle آن را براي افرادي که زياد سفر مي کنند نيز جذاب مي کند. با يک Kindle شما مجبور نيستيد نگران گذاشتن کتاب هاي سنگين در چمدان خود باشيد. يک Kindle واحد مي تواند عنوان هاي زيادي را که بيش از نياز شما در يک سفر است در خود ذخيره کند. و اگر تصميم داريد در ميانه سفرتان چيزي کاملاً متفاوت و هيجان انگيز را تجربه کنيد (البته تا وقتي در ايالات متحده آمريکا يا کشوري که آمازون سرويس بين المللي Kindle خود را در آن عرضه مي کند باشيد) هميشه مي توانيد از Kindle براي دسترسي به فروشگاه آمازون استفاده کنيد و يک کتاب جديد بخريد.
Kindle همچنين داراي ويژگي هاي متعددي است که ممکن است در حين خواندن، متوجه مفيد بودن آن ها شويد. شما مي توانيد يک صفحه را bookmark کنيد، بخشي از متن را هاي لايت نمائيد و يا حتي بر روي آن يادداشت بگذاريد. با وجود اين ويژگي ها، Kindle در آينده از پتانسيل جايگزين شدن با کتاب هاي چاپي، چيزي که بسياري از دانشجويان به احتمال زياد از آن استقبال خواهند کرد برخوردار است. در حاليکه آن ها ديگر نمي توانند در پايان يک ترم تحصيلي کتاب هاي دست دوم خود را به فروش برسانند، مجبور نيستند يک کوله پشتي پر از کتاب هاي سنگين را با خود حمل نمايند. در ادامه ي مقاله با نگاه دقيق تري به بررسي جزئيات و مشخصات Kindle مي پردازيم.

با قابليت هاي Kindle آمازون آشنا شويم

طراحي و شکل ظاهري Kindle
 

Kindle اصلي داراي يک کيس پلاستيکي سفيد و ظاهري نامتقارن و برجسته شبيه به يک کلاسور سه حلقه اي است و قسمت پشت آن پلاستيکي بوده که نگه داشتن آن را در دست تسهيل مي نمود. ابعاد آن 7.5 اينچ (19 سانتيمتر) طول و 5.3 اينچ (13.5 سانتيمتر) عرض بود و تنها 0.7 اينچ (1.8 سانتيمتر) ضخامت داشت و وزن آن 10.3 اونس بود. آمازون در زمان عرضه ي نسل دوم اين وسيله، طراحي آن را تغيير داد. مدل جديد در مقايسه با نسل اول زواياي کم تري دارد و لبه هاي آن گردتر است. Kindle 2 با طول 8 اينچ (20.3 سانتيمتر) در مقايسه با مدل اوليه اندکي بلندتر است ولي عرض آن به اندازه ي مدل اصلي است و با ضخامت 0.36 اينچ (9.1 ميليمتر) حتي از نسل قبلي باريک تر است. Kindle DX برادر بزرگ تر اين مجموعه محسوب مي شود که طول آن 10.4 اينچ (26.4 سانتيمتر)، عرض آن 7.2 اينچ (18.3 سانتيمتر) و ضخامت آن 0.38 اينچ (9.7 ميليمتر) است. وزن DX، 18.9 اونس است.
ويژگي کليدي Kindle، نمايش گر کاغذ الکترونيکي آن است. صفحه نمايش Kindle و Kindle 2، شش اينچ (15.2 سانتيمتر) و داراي رزولوشن 167 پيکسل در اينچ (PPI) مي باشد. اين نمايش گر فقط قادر است تصاوير را به شکل سياه و سفيد نمايش دهد. برخلاف نمايش گرهاي LCD، نمايش گر اين وسيله backlit نيست. اين بدان معنا است که اگر بخواهيد کتاب رماني را در نور کم بخوانيد، به چراغ مطالعه نياز خواهيد داشت.
در هر دو سمت Kindle و Kindle 2 دو مجموعه دکمه ي بزرگ قرار دارد. در سمت چپ، شما دکمه هاي صفحه ي بعد (Next Page) و صفحه ي قبل (previous page) را مشاهده مي کنيد. در سمت راست دکمه هاي صفحه ي بعد و برگشت (back) قرار گرفته است. برخي از افرادي که Kindle را بررسي کرده اند معتقدند که دکمه هاي back و previous page گاهي اوقات مثل هم عمل مي کنند و گاهي اوقات کارهاي متفاوتي انجام مي دهند که اين امر مي تواند باعث سردرگمي کاربر شود. نقدهاي متعددي اشاره شده که مکان قرار گرفتن دکمه ها باعث مي شود تا کاربر وقتي Kindle را در دست مي گيرد به طور اتفاقي و ناخواسته يک صفحه را ورق بزند.
در زير صفحه نمايش Kindle اصلي، يک چرخ پيمايش، يک keypad کامل و آرايه اي از دکمه هاي عملياتي مشاهده مي کنيد. چرخ پيمايش مثل يک اينترفيس ناوبري عمل مي کند (مثل يک ماوس) و به شما اجازه مي دهد گزينه ها يا خط هاي خاصي از متن را انتخاب کنيد. فشردن آن مثل کليک کردن بر روي دکمه ماوس است: به شما اجازه مي دهد گزينه ي مورد نظر را فعال کنيد. Kindle 2 و DX اين چرخ پيمايش را با يک جوي استيک که همان کارکرد را دارد جايگزين کرده اند. Keypad به شما اجازه مي دهد در حاليکه مشغول خواندن هستيد يادداشت ها را تايپ کنيد يا از ويژگي جست و جو استفاده نمائيد. کليدهاي عملياتي به جست و جو و ميان برهاي منو اختصاص دارند.

با قابليت هاي Kindle آمازون آشنا شويم

بر روي بدنه ي Kindle، شما يک پايه ي هدفون (Kindle قادر است فايل هاي MP3 را پخش کند)، يک درگاه USB و محل آداپتور پاور را پيدا مي کنيد. شما همچنين يک جفت دکمه ي volume را مشاهده مي نمائيد. دکمه ي پاور در پشت Kindle و در کنار سوئيچي که گيرنده ي بي سيم Kindle را فعال مي کند قرار گرفته. در زير پد پلاستيکي شکافي قرار دارد که مي تواند يک کارت حافظه ي SD flash را قبول کند. شما همچنين باطري قابل تعويض Kindle را در اين جا پيدا خواهيد کرد. Amazon گزينه ي اضافه کردن حافظه يا تعويض باطري را در Kindle 2 و DX حذف کرده است.
Kindle به همراه يک کابل USB و يک آداپتور پاور عرضه مي شود. Kindle اصلي همچنين به همراه يک کاور محافظ کتاب عرضه مي شود. اين کاور داراي يک بخش پددار است که از صفحه نمايش محافظت مي کند و داراي يک نوار لاستيک است که کاور را بسته نگه مي دارد. Amazon همچنين داراي مجموعه اي از تجهيزات جانبي براي Kindle شامل کاورهاي چرمي و آداپتورهايي براي کشورهايي که از سيستم برق آمريکا استفاده نمي کنند است. حالا اجازه دهيد نگاهي به چگونگي کارکرد Kindle بيندازيم.

داخل Kindle آمازون
 

Kindle در ساده ترين و ابتدايي ترين شکل خود، فقط يک کامپيوتر پرتابل ويژه است. اين وسيله بسياري از قطعاتي را که در هر سيستم کامپيوتري ديگري يافت مي شود، دارد و همچنين داراي عناصري است که آن را از کامپيوتر متوسط شما متمايز مي کند.
اغلب اجزاء و قطعات Kindle، مستقيماً به يک مادربرد متصل هستند. اين برد همانند يک سکو براي مدارات الکترونيکي در Kindle عمل مي کند. بيش تر اجزاي آن، غيرقابل جدا شدن از برد هستند. چيپ هاي متعددي که بر روي برد قرار گرفته اند، ميکروکنترلرهاي مربوط به صفحه کليد، چرخ پيمايش يا جوي استيک، درگاه USB و ساير اينترفيس ها هستند. هر سه مدل Kindle داراي قطعات متفاوتي هستند که آن ها را در جدول زير نشان داده ايم:
Kindle انرژي مورد نياز خود را از يک باطري ليتيوم-پليمر قابل تعويض تأمين مي کند. در Kindle اصلي، شما مي توانيد بدون اين که بخشي از بدنه را جدا کنيد به باطري دسترسي پيدا نمائيد. گيره ي پلاستيکي پشت Kindle، باطري را مي پوشاند. براساس اعلام Amazon، باطري انرژي مورد نياز Kindle را براي يک هفته و بدون نياز به شارژ مجدد فراهم مي کند. البته اين در حالتي است که عملکرد بي سيم آن غيرفعال باشد. Kindle 2 و Kindle DX اين مدت را به 2 برابر (دو هفته) افزايش داده اند. Amazon در Kindle اصلي دسترسي به باطري را فراهم نموده است بنابراين کاربران مي توانند آن را تعويض کنند. اين ويژگي در مدل هاي بعدي Kindle وجود ندارد.
Kindle از يک سيستم عامل مبتني بر لينوکس استفاده مي کند. براساس گفته هاي Igor Skochinsky هکر سخت افزار، اين وسيله براي راه اندازي سيستم عامل خود از بوت کننده ي Das U-Boot استفاده مي کند. Skochinsky يک Kindle را مورد بررسي قرار داده و چندين فرمان، ميان بر و برنامه هاي کاربردي پنهان جالبي را در سيستم عامل آن کشف کرده است. به عنوان مثال او کشف کرده که اگر شما در حاليکه در منوي Home هستيد کليد Alt، Shift و M را فشار دهيد Kindle اصلي، بازي مين جمع کن (Minesweeper) را باز مي کند.
در زير مادربرد، شما صفحه نمايش کاغذ الکترونيکي Kindle را پيدا مي کنيد. ما در ادامه ي اين مقاله با دقت بيش تري به بررسي جزئيات اين صفحه نمايش مي پردازيم.

صفحه نمايش کتاب خوان الکترونيکي
 

يکي از انتقادها و در واقع شکايت هايي که بعضي از افراد در مورد کتاب خوان هاي کتاب الکترونيکي اوليه داشتند اين بود که خواندن کلمات بر روي يک نمايش گر LCD دشوار است. برخي از کاربران به اين نکته اعتراض داشتند که نگاه کردن طولاني به نمايش گر باعث خستگي چشمان شان مي شود. راه حل آمازون براي اين مشکل استفاده از تکنولوژي جوهر الکترونيکي بود. صفحه نمايش جوهر الکترونيکي Kindle بيش تر شبيه کاغذ است تا LCD. اين نمايشگر نور را بسيار شبيه به کاغذ بازتاب مي دهد. اين نمايش گر فاقد backlit است. بنابراين شما براي خواندن، به يک منبع نور خارجي نياز داريد.
يک کمپاني به نام E Ink در کمبريج ماساچوست، نوعي تکنولوژي را توسعه داده که Kindle براي نمايش متن و تصاوير به آن متکي است. به جاي استفاده از کريستال مايع به کار رفته در LCD يا گاز يونيزه شده اي که در نمايش گرهاي پلاسما مورد استفاده قرار مي گيرد، جوهر الکترونيکي از ميليون ها ميکروکپسول که عرض هريک تنها چند ميکرون است، استفاده مي کند. هر ميکروکپسول در بردارنده ي يک مايع و هزاران ذره سياه و سفيد است. ذرات سفيد، بار مغناطيسي مثبت و ذرات سياه، بار مغناطيسي منفي را حمل مي کنند. اين ذرات داراي بار منفي و مثبت درون ميکروکپسول ها هستند که نمايش گرهاي جوهر الکترونيکي را امکان پذير مي سازند. آرايه اي متشکل از هزاران الکترود ريز در زير نمايش گر جوهر الکترونيکي قرار گرفته است. وقتي يک الکترود، بار منفي متصاعد مي کند، توپ هاي سياه داراي بار منفي را دفع مي کند و آن ها را به بالاي ميکروکپسول هدايت مي نمايد. در همين زمان، بار منفي، ذرات سفيد داراي بار مثبت را به سمت پائين ميکروکپسول جذب مي کند. وقتي الکترود يک بار مثبت متصاعد مي کند، ذرات سياه و سفيد جاي خود را با هم عوض مي کنند و صفحه به شکل خالي ظاهر مي شود.
هزاران الکترود و ميليون ها ميکروکپسول وقتي در کنار هم کار مي کنند متن و تصاويري را که شما مي توانيد بر روي يک نمايش گر جوهر الکترونيکي مشاهده کنيد ايجاد مي نمايند. از طريق شارژهاي دقيق، Kindle مي تواند گستره اي از خاکستري ها را به منظور ايجاد سايه در تصاوير نمايش دهد. شما حتي مي توانيد تنظيمات فونت Kindle را به منظور نمايش متن در سايزهاي کوچک تر و بزرگ تر تغيير دهيد.
Kindle در مقايسه با نمايش گرهاي LCD و پلاسما از انرژي کم تري براي ايجاد يک صفحه استفاده مي کند. سايت وب کمپاني اظهار مي کند که Kindle انرژي را فقط در زمان ايجاد اوليه ي صفحه، از باطري مي گيرد. تا وقتي کاربر، نماي صفحه را تغيير ندهد، Kindle نيازي به انرژي بيش تر ندارد. به دليل وجود اين ويژگي، باطري Kindle مي تواند با يک شارژ تا يک هفته کار کند (با فرض اين که کاربر از ويژگي بي سيم استفاده نکند و آن را خاموش کرده باشد).
Kindle يک نمايش گر تک رنگ است و اين بدان معنا است که فقط مي تواند تصاوير را در حالت سياه و سفيد نمايش دهد؛ هر چند کمپاني هايي مثل E ink در حال کار بر روي جوهرهاي الکترونيکي رنگي هستند. در آينده امکان اين وجود دارد که نسخه ي بعدي Kindle تمام رنگي باشد. اما براي الان، کاربران مجبور هستند تصاوير و متن را به صورت سياه، سفيد و خاکستري ببينند.
نمايش گر جوهر الکترونيکي، يکي از امتيازات فروش Kindle براي آمازون محسوب مي شود. يکي ديگر از امتيازات آن، روش برقراري ارتباط آن با مجموعه کتاب هاي الکترونيکي آمازون است.

فروشگاه کتاب الکترونيکي Amazon
 

به منظور استفاده از تمامي امکانات Kindle به بهترين شکل ممکن، شما نياز به ايجاد يک حساب در Amazon.com داريد. اين يک فرآيند رايگان است؛ همه چيزي که نياز داريد يک آدرس ايميل معتبر است. وقتي يک حساب داشته باشيد مي توانيد Kindle خود را رجيستر کنيد. اين کار باعث مي شود تا شما از طريق شبکه بي سيم آمازون که Whispernet نام دارد به Kindle Store دسترسي پيدا کنيد.
مودم Kindle آمازون، دسترسي بي سيم به يک فروشگاه الکترونيکي را که شامل بيش از 190000 کتاب، روزنامه و مجله است فراهم مي کند. آمازون سرويس بي سيم را به طور رايگان فراهم مي کند. بنابراين شما مجبور نيستيد براي دسترسي به آن پول پرداخت کنيد. Kindle به شما اجازه مي دهد کتاب ها را مستقيماً از طريق آن خريداري کنيد و يا مي توانيد کتاب ها را در فروشگاه Kindle و با استفاده از مرورگر وب کامپيوتر خود بررسي نموده و از همين طريق خريداري نمائيد. آمازون کتاب هاي الکترونيکي را مستقيماً به Kindle شما ارسال مي کند. شما همچنين مي توانيد چندين بلاگ را به طور آن لاين مرور نمائيد.
براي استفاده از Kindle شما نياز به کامپيوتر نداريد. اين يکي از ويژگي هايي است که Kindle را از بعضي از رقبايش متمايز مي کند. شما براي انتقال فايل ها مجبور نيستيد Kindle را با ماشين ديگري سينک کنيد. شما مي توانيد عنوان ها را از خود Kindle مرور، نمونه خواني، خريد و دانلود کنيد.
فايل هايي که از طريق Kindle به آن ها دسترسي پيدا مي کنيد داراي يک فرمت اختصاصي با پسوند AZW هستند. فايل هاي AZW شامل مديريت حقوق ديجيتال يا DRMي هستند که از به اشتراک گذاري فايل هاي شما با ساير کاربران جلوگيري به عمل مي آورد. Kindle مي تواند فايل هاي قابل شنيدن (.aa) و MP3 را که دو تا از محبوب ترين فرمت ها براي کتاب هاي صوتي هستند را پخش کند. آمازون همچنين مي تواند چندين نوع فايل را به فرمت AZW تبديل کند تا Kindle بتواند آن ها را بخواند. اين فايل ها شامل فرمت هاي زير مي شود:
فايل هاي متني (.txt)
فايل هاي محافظت نشده MOBI (.mobi يا .prc
اسناد world (.doc)
فايل هاي HTML
فايل هاي تصويري شامل BMP, GIF. JPEG و فرمت PNG
فايل هاي PDF
هر Kindle داراي يک آدرس ايميل منحصر به فرد است. شما مي توانيد فايل هاي سازگار را از طريق ايميل کردن مستقيم آن ها به وسيله تان، ارسال کنيد. آمازون براي هر فايل، 10 سنت دريافت مي کند. اگر بخواهيد اين هزينه را پرداخت نکنيد مي توانيد فايل ها را براي تبديل، به يک آدرس خاص در دامنه free.kindle.com ارسال کنيد. آمازون فايل ها را تبديل مي کند و آن ها را با استفاده از حساب Amazonتان به آدرس ايميل مرتبط با Kindle ارسال مي کند. براي انتقال فايل ها از حساب آمازون به Kindle، شما نياز به اتصال وسيله تان به يک کامپيوتر از طريق کابل USB داريد. اين يکي از معدود دفعاتي است که شما بايد وسيله تان را به يک کامپيوتر ديگر متصل نمائيد.
هر خريدي که از آمازون مي کنيد وارد پوشه ويژه اي به نام Your Media Library مي شود. آمازون از يک مدل ذخيره بر روي ابر که در آن، فايل بر روي سرورهاي آمازون ذخيره مي شود بهره برداري مي کند. اين بدان معنا است که حتي اگر کتابي را براي صرفه جويي در فضا از Kindle خود حذف کرده باشيد رکورد خريد شما برروي سرورهاي آمازون باقي مي ماند. بنابراين شما مي توانيد مجدداً و بدون پرداخت پول اضافي آن کتاب را به Kindle خود دانلود کنيد.

محبوبيت Kindle
 

قيمت Kindle به 399 دلار رسيده است. در حاليکه برخي از منتقدان گفته اند که قيمت نزديک به 400 دلار آن بسيار زياد است، تقاضاي خريد Kindle باعث شد تا ذخيره ي Kindle در انبارهاي آمازون به اتمام برسد. به همين دليل Jeff Bezos مدير ارشد اجرايي آمازون از مشتريان عذرخواهي کرد.
منبع: ماهنامه ي کامپيوتري بزرگراه رايانه، شماره ي 130



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.