با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

آیا آن نظریه علمی قدیمی را به یاد دارید که می گوید ما فقط از حدود 10 درصد از ظرفیت مغز خود استفاده می کنیم؟ این موضوع توسط علم عصب شناسی جدید به اثبات رسیده است اما ما فکر می کنیم می توانیم همین اصل را به گوگل نیز تسری دهیم: بخش بسیار، بسیار، بسیار گسترده ای از کاربران کامپیوتر تقریباً از بخش اندکی از تمام برنامه های
شنبه، 4 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم
با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم


 






 
آیا آن نظریه علمی قدیمی را به یاد دارید که می گوید ما فقط از حدود 10 درصد از ظرفیت مغز خود استفاده می کنیم؟ این موضوع توسط علم عصب شناسی جدید به اثبات رسیده است اما ما فکر می کنیم می توانیم همین اصل را به گوگل نیز تسری دهیم: بخش بسیار، بسیار، بسیار گسترده ای از کاربران کامپیوتر تقریباً از بخش اندکی از تمام برنامه های کاربردی و ویژگی های روزافزون گوگل استفاده می کنند.
ما مطمئن هستیم که شما به عنوان کاربر کامپیوتر، از امکانات موتور جست و جوی گوگل آگاهی کامل دارید اما قصد داریم ثابت کنیم که حتی هوشمندترین کاربران کامپیوتر نیز تنها از چند برنامه کاربردی محدود در گوگل استفاده کرده اند؛ و زمان کافی را برای کشف تمام قابلیت های گوگل صرف ننموده اند. ستاد گوگل، مجموعه ای عظیم و حیرت انگیز از تحقیق و توسعه است اما توسعه دهندگان آن معمولاً در مورد ابزاری که منتشر می کنند کم تر حرف می زنند. و این یک واقعیت حیرت انگیز است زیرا نوآوری های سریع و دائمی گوگل باید وارد رسانه ها شده و به اطلاع عموم افراد برسد.
ما قصد داریم در این مقاله آگاهی شما در مورد گوگل و امکانات موجود در آن را افزایش دهیم تا بتوانید از حداکثر توانمندی های آن بهره مند شوید.

● نقشه ها
 

Google Maps در آدرس www.maps.google.com یک برنامه کاربردی نقشه و مسیریاب است که مسیرهای رانندگی، پیاده روی و ترانزیت عمومی را از نقطه شروع حرکت شما به یک یا چند مقصد فراهم می کند. Maps که در سال 2005 راه اندازی شد براساس تکنولوژی ایجاد شده در Where2 توسط دو برادر استرالیایی به اسامی لارس و جنز راسموسن که در حال حاضر جزو مهندسان ارشد Google Wave هستند به وجود آمد. Maps در کنار Gmail، دو تا از اولین برنامه های کاربردی تحت وب بودند که عمدتاً از آژاکس( که یک تکنیک برنامه نویسی جاوا اسکریپت است و تصاویر نقشه ها را وقتی شما پن و زوم می کنید، بدون بارگزاری مجدد صفحه، update می کند) استفاده می کردند.

● استفاده از Street View
 

Google Maps نه تنها تصاویر هوایی را در نمای Satellite نشان می دهد بلکه یک بانک اطلاعاتی عمده متشکل از عکس های زمینی را از طریق نمای Street به نمایش می گذارد. برای سوئیچ کردن به Street View از صفحه اصلی نقشه، pegman کوچک و زرد رنگ را از بالای کنترل زوم به داخل نقشه بکشید. وقتی این کار را انجام بدهید خطوط آبی رنگ در خیابان ها در جائیکه تصاویر زمینی در دسترس هستند، ظاهر می شود( در سراسر ایالات متحده و در برخی از کشورهای دیگر). Pegman را به داخل جاده مورد نظر خود بکشید، با کلیک بر روی پیکان های ناوبری در خیابان به پائین بروید و برای زوم، بر روی هر ناحیه ای از عکس دبل کلیک کنید. برخی از تصاویر به اندازه ای واضح هستند که شما می توانید ساعت ها را بر روی علائم No parking بخوانید. در بخش Help، برای این که بفهمید چگونه می توانید مسیرها را مستقیماً از Google maps به سیستم ناوبری اتوموبیل تان ارسال کنید، Using Maps with your navigation device را جست و جو کنید.

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

● رنگ محلی را به نقشه خود اضافه کنید
 

دنیای شگفت انگیز جدیدی را که پشت ویژگی های Satellite، Maps Terrain و Street View پنهان شده از دست ندهید. تحت دکمه More که بین دکمه های Traffic و Satellite در قسمت بالا و سمت راست یک نقشه واقع شده است شما می توانید لینک ها را با عکس ها، ویدئوها، مطالب ویکی پدیا، دوربین های وب، نقشه های ترانزیت( در بعضی از شهرها) یا لیست های real estate هم پوشانی کنید. این ویژگی وقتی شما بخواهید از تاریخچه یک بنای یادبود آگاه شوید، یا بفهمید در panda cam باغ وحش محلی چه اتفاقی در حال رخ دادن است مفید خواهد بود.

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

● قبل از حرکت، وضعیت ترافیک را چک کنید!
 

قبل از این که اتوموبیل تان را روشن کنید با کلیک بر روی دکمه Traffic، وضعیت مسیر را چک کنید. به طور پیش فرض، شما وضعیت ترافیک جاری را به طور زنده می بینید که این اطلاعات به طور ناشناس از ابزار سیار رانندگان جمع آوری شده است اما شما می توانید روز و ساعت را برای پیش بینی های عاقبت اندیشانه نیز تغییر دهید. برای انجام این کار، در Traffic pop-up بر روی لینک Change کلیک و روز و زمان حرکت خود را ست کنید. آیا در آن موقع اوضاع خراب است؟ خوب، وقتی مسیرها را با استفاده از Google Map مشخص می کنید همیشه می توانید با کلیک و کشیدن مسیر پیشنهادی به یک جاده دیگر به دنبال یک مسیر جایگزین بگردید یا می توانید کلاً بی خیال ماشین شوید: بر روی لینک Public Transit یا Walking در سمت راست پانل زیر مبدأ و مقصد کلیک کنید تا ببینید چگونه می توانید با استفاده از اتوبوس، قطار، ترولی یا با پای پیاده به آن جا برسید.

● اسناد
 

Google Docs در آدرس www.docs.google.com یک واژه پرداز، صفحه گسترده و برنامه کاربردی ارائه مبتنی بر وب است که هر نوع فایلی را که در آن ایجاد کنید و همچنین فایل هایی را که آپ لود می کنید ذخیره می نماید. در حالی که Google Docs تمام امکاناتی را که در آفیس مایکروسافت وجود دارد ارائه نمی کند ویژگی همکاری مبتنی بر وب آن یک دنیای کاملاً جدید از یوتیلیتی را در اختیار کاربر می گذارد.

● صرفه جویی در زمان با استفاده از Templatesها
 

اگر به یک رزومه، تقویم یا گزارش درآمد نیاز داشته باشید، مجبور نیستید آن را از ابتدا طراحی کنید. کافی است یک الگو یا Template را که هزاران عدد از آن را می توانید در منوی کشویی Create New بیابید، انتخاب نمایید. صفحه گسترده های گوناگون، اسناد متنی، ارائه ها و فرم ها در مقولاتی مثل Personal Finance، Resumes and Cover Letters و Legal طبقه بندی شده اند.( توصیه: برای عدم نمایش الگوهای زبان های خارجی گزینه Narrow by Language را از منوی کشویی انتخاب کنید). Google Docs رد الگوهایی را که در گذشته استفاده کرده اید برای دسترسی آسان شما به آن ها حفظ می کند. الگوهای صفحه گسترده که با فرمول ها و چارت های توکار، از قبل قالب بندی شده اند دلیل کافی برای استفاده از Docs محسوب می شود.

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

● با استفاده از Forms، آمارگیری کنید
 

قالب ها و الگوهای فرم ها در گوگل نه تنها برای جمع آوری داده ها از همکاران، افرادی که به آن ها علاقه داریم و بازدیدکنندگان از سایت های وب عالی هستند، بلکه برای تطبیق دادن پاسخ ها نیز بسیار خوب عمل می کنند. در Google Docs بر روی دکمه Create New کلیک کنید و سپس form را از منوی کشویی که ظاهر می شود انتخاب کنید. حالا، سؤالات خود و همچنین نوع پاسخ به هر سؤال را نیز وارد کنید. شما می توانید پاسخ های داده شده به چندین گزینه، چک باکس ها و سایر موارد مرتبط با بررسی ها مثل هدرهای هر بخش را قالب بندی و تم های بصری را انتخاب کنید. کلیک بر روی دکمه Email for، یک لینک به سؤالات را به آدرس های تماس شما ارسال می کند و شما همچنین می توانید این لینک را برای انتشار آن توسط خودتان کپی/پیست کنید. وقتی گیرندگان شما به سؤالات مندرج در فرم جواب دهند یک صفحه گسترده گوگل که بر روی ابر قرار دارد می تواند آن ها را جمع آوری کرده و پس از رسم یک چارت، پاسخ ها را برای مشاهده شما ارسال کند. به عنوان مثال، شما می توانید تمام اطلاعات حیاتی دوستان خود شامل شماره تلفن، آدرس منزل و حتی غذاهای مورد علاقه شان را با استفاده از یک پرسش و پاسخ ساده جمع آوری کنید.

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

وقتی دسترسی دیگران به یک سند را در Google Docs فراهم می کنید یک آیکون آبی رنگ در منتهی الیه سمت راست نوار ظاهر می شود و به شما می گوید چه کسی در حال مشاهده یا ویرایش سندی که شما باز کرده اید است. در صفحه گسترده ها این نوار دارای یک پیکان رو به پائین است که شما می توانید برای باز شدن پانل چت بر روی آن کلیک کنید . نه تنها شما قادر خواهید شد updateهای زمان واقعی را که بر روی صفحه گسترده شما اعمال می شود ببینید بلکه می توانید در حین کار، به همکاران خود پیام سریع ارسال کنید. این ویژگی در اسناد و ارائه ها وجود ندارد.

● با استفاده از gadgetهای محاوره ای، داده ها را به شکل بصری به نمایش در آورید
 

وقتی یک صفحه گسترده را که اطلاعات زیادی بر روی آن وجود دارد به دست آورید، احتمالاً دوست دارید بدون این که کار زیادی انجام دهید آن را به شکل بصری درآورید. وارد Gadgetهای Google Docs که شامل چارت های تعاملی، نقشه ها و سایر روش های بصری کردن داده ها است، شوید. از منوی Insert صفحه گسترده گوگل خود، گزینه Gadget... را ( برای انتخاب و پیکره بندی یک Gadget که داده های شما را به روش های مفید و آگاهی بخش، نمایش می دهد) انتخاب کنید. شما می توانید gadget خودتان را ایجاد کنید و یا از Gadgetهای متعددی که برای شما فراهم شده و شامل چارت ها، timelineها و چارت های سازمانی است، استفاده کنید.

● Thumb Drive را فراموش کرده و فایل ها را بر روی Google Docs ذخیره نمائید
 

Google Docs دیگر فقط برای آفیس نیست: حالا شما می توانید هر نوع فایلی مثل موسیقی، ویدئو، عکس و فایل های zip را آپ لود و ذخیره کرده و به اشتراک بگذارید. یک کلیک ساده بر روی دکمه Upload، فایل ها را بر روی صفحه اصلی شما بر روی ابر ذخیره می کند. سایز فایل ها می تواند تا 250 مگابایت باشد و شما می توانید تا 1 گیگابایت فضا برای ذخیره فایل های غیر از Google Docs را به دست آورید. وقتی فایل های ارزشمندتان آپ لود شدند، برای این که دسترسی دیگران به آن ها را فراهم کنید، فایل مورد نظر را انتخاب و بر روی لینک share کلیک کنید. شما همچنین می توانید کل پوشه ها را به اشتراک بگذارید، یک فضای میتینگ شبیه Dropbox را برای دوستان و همکاران خود ایجاد کنید تا بتوانید به طور مشترک بر روی فایل ها کار کنید.

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

● ویرایش های متعدد انجام شده بر روی یک سند را مشاهده کنید
 

وقتی چند نفر بر روی یک سند واحد کار می کنند، تغییرات به سرعت اعمال می شود. برای دیدن این که چه کسانی چه چیزهایی را تغییر داده اند و برای این که بتوانید نسخه های مختلف یک سند را با هم مقایسه کنید، سند مورد نظر را باز کنید و از منوی File، گزینه see revision history را انتخاب کنید. با انجام این کار شما لیستی از تمام تغییرات انجام شده بر روی یک سند را مشاهده خواهید کرد. شما همچنین می توانید دو نسخه از سند را انتخاب و برای مشاهده دقیق تغییرات، آن ها را با هم مقایسه کنید. بنابراین اگر نمی خواهید مشاهده کنندگان یا همکارانی که بر روی سند کار می کنند تاریخچه را مشاهده کنند یک کپی از سند که کلیه تغییرات را از آن پاک می کند ایجاد کنید.

● دسترسی آف لاین به اسناد
 

یکی از بزرگ ترین مسائل مرتبط با نگهداری اسناد بر روی ابر به جای دیسک سخت، چگونگی دسترسی آف لاین به اسناد است. بنابراین اگر می خواهید بدانید وقتی با پروازی که به تجهیزات Wi-Fi مجهز نیست، سفر می کنید چگونه می توانید بر روی فایل های ذخیره شده بر روی Google Docs کار کنید، Google Gears به شما کمک می کند.

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

این برنامه افزودنی رایگان که با مرورگر FireFox، اینترنت اکسپلورر و Safari کار می کند دسترسی آف لاین به فایل ها را برای شما فراهم می کند و زمانی که دوباره به اینترنت متصل می شوید، تغییرات را سینک می کند. شما می توانید Google Gears را از آدرس http://gears.google.com دانلود کنید.

● Google Wave
 

Google Wave در آدرس http://wave.google.com، یک ابزار همکاری گروهی بلادرنگ است که در حال حاضر محصولی است که در نسخه بتا عرضه می شود و فقط از طریق دعوت، قابل استفاده است. Google Wave که ویژگی هایی از ایمیل، چت، ویکی ها و فوروم ها را با هم تلفیق می کند، می توان به عنوان پوسته پیوند دهنده ای بین یک WiKi بلادرنگ و چت چند رسانه ای تعریف کرد. شما همکاری گروهی خود را در Waves که به عنوان یک ترکیب مکالمه/ سند عمل می کند و چندین نفر می توانند آن را مشاهده، ویرایش و چیزهایی را به آن بیفزایند، انجام می دهید.
Waveها اسناد زنده ای( live) هستند و درست در مقابل چشمان شما تغییر می کنند: شما می توانید حرکات نشان گر ماوس و ضرباتی را که مشارکت کنندگان بر روی صفحه کلید می زنند، مشاهده کنید. شما همچنین می توانید محتوای تعاملی مثل کلیپ های YouTube و اسلایدشوها را به آن اضافه کنید و به سادگی در مورد یک عبارت خاص در بلاکی از متن با ویژگی پاسخ دهی بحث کنید. Wave جوان و فاقد تعدادی از ویژگی ها( مثل توانایی حذف یک نفر از Wave) است اما هیچ اشتباهی در بلند پروازی آن در زمینه افزایش توانایی همکاری چندین کاربر به طور آن لاین صورت نگرفته است.

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

● تقویم( Calendar)
 

Google Calendar در آدرس http://google.com/calendar یک برنامه کاربردی زمان بندی است که ویژگی های ایمیل، هشدارهای SMS و همکاری را ارائه می کند. اینترفیس آن شبیه تقویم Microsoft Outlook است که نماهای روزانه، هفته گی و ماهیانه مثل فواصل زمانی قابل سفارشی شدن و نماهای رخدادها را شامل می شود. Google Calendar که در آوریل 2006 عرضه شد در جولای 2009 رسماً از نسخه بتا عبور نمود.

● برنامه کاری خود را از طریق ایمیل یا پیام متنی دریافت کنید
 

وقتی در Google Calendar یک رویداد را تعریف می کنید می توانید یک یادآوری کننده ایمیل یا SMS را نیز پیکره بندی کنید تا چند دقیقه، یا چند روز یا چند هفته قبل از موعد مقرر شما را آگاه کند. شما همچنین می توانید برنامه کاری روزانه خود را اول صبح از طریق ایمیل دریافت کنید . برای انجام این کار، در لیست calendar در سمت چپ، بر روی دکمه پیکان دار رو به پائین که در کنار تقویم مناسب قرار گرفته کلیک کنید و سپس Notification را انتخاب نمائید. جعبه Daily agenda را علامت بزنید و تنظیمات خود را برای دریافت یک ایمیل در ساعت 5 صبح هر روز ذخیره کنید. شما همچنین می توانید برنامه زمان بندی خود را از طریق پیام متنی دریافت کنید: واژه day را به کد کوتاه GVENT(48368) ارسال کنید تا برنامه کاری روزانه تان را دریافت نمائید. واژه Next رخداد بعدی موجود بر روی تقویم و فرمان nday برنامه روزانه فردا را برای شما ارسال می کند.

● مشترک برنامه های زمان بندی تیمی، تاریخ های تولد و چیزهای دیگر شوید
 

شما می توانید به سرعت برنامه های زمان بندی تیم های ورزشی، تعطیلات و تاریخ تولد افرادی که اطلاعات تماس آن ها را در اختیار دارید با اشتراک در تقویم های عمومی به زمان بندی های خود اضافه کنید. در ماژول Other Calendars در نوار کناری، بر روی لینک Add کلیک کنید. از منوی کشویی، گزینه Brows interesting calendars را برای انتخاب از مجموعه ای از تقویم ها نظیر تقویم های مذهبی یا آمریکایی، تعطیلات یا تاریخ تولد افرادی که اطلاعات تماس آنان را در اختیار دارید، انتخاب کنید. شما همچنین می توانید با انتخاب Add by URL یا Add a freind`s calendar مشترک هریک از تقویم های عمومی یا تقویم تماس های موجود در Google شوید.

● پیش بینی وضع هوا را در تقویم خود بگنجانید
 

پیش بینی وضع هوا برای بازی آخر هفته سافت بال را مستقیماً بر روی Google Calendar خود مشاهده کنید. در Settings، تحت برگه General مکان زندگی یا شهر و ایالات یا کد پستی خود و سپس Show weather based on my location را وارد کنید. از بین گزینه های نمایش دما بر حسب سلسیوس یا فارنهایت یکی را انتخاب نمائید. تغییرات را ذخیره کنید تا Gcal یک آیکون کوچک وضع هوا را برای چهار روز آینده نشان دهد. برای آگاهی از جزئیات وضع هوا بر روی این آیکون کلیک کنید.

● Gmail
 

وقتی سرویس رایگان و مبتنی بر وب گوگل http://google.com به عنوان یک سرویس دعوتی و بتا در اول آوریل سال 2004 عرضه شد مشخصات اولیه آن 1 گیگابایت فضا ارائه می کرد. اما در حال حاضر این فضا به 7 گیگابایت افزایش پیدا کرده است. به واسطه این فضای ذخیره سازی، در کنار مکالمات thread شده، یک فیلتر ضد اسپم قوی، لیبل های مکالمات و خیلی چیزهای دیگر، Gmail یکی از بهترین برنامه های کاربردی رایگانی است که در این سال ها ارائه شده است.

● از طریق IMAP به Gmail دسترسی پیدا کنید
 

در حالی که اکثر فراهم کنندگان خدمات ایمیل، فقط دانلودهای یک طرفه POP پیام های شما را عرضه می کنند، Gmail یک پروتکل سینک دو طرفه پیشرفته تر IMAP را ارائه می کند. با استفاده از IMAP شما می توانید از چندین کامپیوتر یا وسیله سیار به Gmail خود دسترسی یابید و تغییراتی که بر روی یک وسیله اعمال می کنید به سرعت در هر جای دیگر انعکاس پیدا می کند. IMAP وضعیت خوانده شده و خوانده نشده تمام پیام های ایمیل شما را در تمام لیبل ها، سینک می کند. برای فعال کردن IMAP در Settings برنامه Google بر روی برگه Forwarding and POP/IMAP کلیک کنید. شما باید برنامه ایمیل خود را با استفاده از تنظیمات امن IMAP پیکره بندی کنید؛ بر روی لینک Configuration instructions کلیک کنید تا جزئیات نرم افزار ایمیل خود را به دست آورید.

● استفاده از کلیدهای میان بر Gmail را فرا بگیرید
 

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

اگر ایمیل های زیادی دریافت می کنید، میان برهای صفحه کلید Gmail برای شما حیاتی هستند و در اولین فرصت ممکن باید استفاده از آن ها را یاد بگیرید. برای فعال کردن میان برهای صفحه کلید در تنظیمات Gmail، به برگه General بروید و دکمه رادیویی Keyboard shortcut on راانتخاب کنید. حالا شما می توانید با استفاده از کلیدهای J و K بین ایمیل ها جلو و عقب بروید و با استفاده از R، به پیام ها پاسخ دهید، از C برای ایجاد یک پیام جدید استفاده کنید و کلید / را برای حرکت دادن نشان گر ماوس به سمت جعبه جست و جو به کار ببرید. برخی از کلیدها حتی چندین عمل انجام می دهند. به عنوان مثال، اگر شما خواندن یک پیام را تمام کرده اید برای رفتن به پیام بعدی از کلید ] استفاده کنید. شما می توانید کلیه میان برهای صفحه کلید را در آدرس http://google/hIBI مشاهده کنید.

● قبل از ارسال ایمیل، اشتباهات را مشخص کنید
 

آیا تا به حال آرزو کرده اید ایمیلی را که فرستاده اید دوباره برگردانید؟ یا قبل از این که فایلی را ضمیمه کنید، به گیرنده گفته اید یک فایل برای او ارسال کرده اید؟ Gmail Labs که ویژگی های تجربی گوگل را آزمایش می کند دو ابزار ارائه می دهد که می توانند در این راه به شما کمک کنند. ویژگی Undo Send به شما چند دقیقه وقت می دهد تا قبل از ارسال یک پیام، با کلیک بر روی undo آن را به سرعت باز گردانید. Fogotten Attachment Detector برای این که ببیند آیا شما واژه های Attachment یا attached را در پیام خود نوشته اید اما فایلی را ضمیمه نکرده اید، پیام شما را چک می کند و اگر تشخیص دهد شما اشتباه کرده اید، جعبه محاوره ای را به شما ارائه می کند که از شما درخواست می کند فایل را ضمیمه کنید و همه این ها قبل از ارسال ایمیل صورت می گیرد. برای فعال کردن Gmail Labs و استفاده از این ویژگی و سایر ویژگی هایی که در این صفحه اشاره شد، بر روی برگه Labs کلیک کنید.

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

● با استفاده از Canned Responses، پاسخ های تکرار شونده را سریع تر ارسال کنید
 

وقتی ایمیل های زیادی دریافت می کنید که نیاز به یک پاسخ مشابه دارند، نیازی نیست خودتان را برای ارسال پاسخ جداگانه به همه آن ها دچار عذاب کنید. ویژگی Canned Responses در Gmail ( یکی دیگر از ویژگی هایی که Google Lab عرضه می کند) به شما اجازه می دهد ایمیل اسکریپت هایی را که می توانید به عنوان پاسخی به یک پیام، از یک منوی کشویی ارسال کنید، انتخاب نمائید. به عنوان مثال، شما می توانید یک Canned Responses به نام thanks با محتوای Thanks for letting us know.we`re working on it داشته باشید، یک ایمیل جدید را باز کنید، پاسخ canned خود را ایجاد کنید و از منوی پائین افتادنی Canned responses تحت Save، گزینه New Canned Responses را انتخاب و اسمی برای آن انتخاب کنید. سپس، هربار که خواستید هنگام پاسخ دادن به یک ایمیل از پاسخ استفاده کنید بر روی لینک Canned Responses کلیک کنید و نام آن را از بخش Insert انتخاب نمائید. Canned Responses در فیلترها نیز کار می کنند. به عنوان مثال شما می توانید بگوئید هر ایمیلی که از آدرس های معین می رسد باید به طور اتوماتیک یک canned response خاص دریافت کند.

● اجازه دهید گوگل کار جست و جو را برای شما انجام دهد
 

شما به دنبال این هستید که از آخرین و جدیدترین نتایج جست و جو برای یک برند تجاری، فرد یا هر کلید واژه دیگری آگاه شوید اما جست و جوی دستی بسیار وقت گیر است. پس به Google Alerts در آدرس http://google.com.alerts بروید که بطور اتوماتیک این ها را از طریق ایمیل یا RSS feed به شما تحویل می دهد. کافی است کلیدواژه مورد نظر، منبعی که می خواهید مانیتور کنید( اخبار، بلاگ ها، وب، ویدئو، گروه ها یا چیزهای دیگر) فاصله زمانی بین ایمیل ها، تعداد نتایجی که باید در alerts وجود داشته باشد و آدرس ایمیلی که Alertها باید به آن ارسال شوند را مشخص کنید. سپس، وقتی گوگل اینترنت را جست و جو می کند و محتوای جدیدی را که در بردارنده کلیدواژه های شما هستند ایندکس می کند شما ایمیلی دریافت می کنید که خلاصه این نتایج را به شما عرضه می کند.

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

 اگر از قبل ایمیل های زیادی دریافت می کرده اید به جای این کار، برای اشتراک Alertها بر روی feed Reader خود، Feed را از منوی کشویی Deliver to انتخاب کنید.

● با استفاده از Gmail، از سایر حساب های ایمیل خود نامه الکترونیکی دریافت و ارسال کنید
 

سوئیچ کردن به Gmail، وسوسه کننده است اما اگر نخواهید آدرس های ایمیل تان را تغییر دهید چه؟ مجبور نیستید این کار را بکنید. Gmail به همراه یک POP fetcher توکار که می تواند پیام ها را از 5 حساب ایمیل دریافت و آن ها را به جعبه دریافت Gmail شما هدایت کند، ارائه می شود. شما همچنین می توانید چندین آدرس From: را که با حساب های فعلی شما مطابقت می کنند تنظیم نمائید. با این روش، وقتی شما ایمیلی را از طریق Gmail ارسال می کنید، منشاء ارسال این پیام می تواند Gmail یا از آدرس های From: شما باشد. برای شروع استفاده از سایر آدرس های ایمیل در Gmail، به Settings بروید و جزئیات سایر حساب های خود را در برگه Accounts وارد کنید.
یک ایمیل را به Task List خود اضافه کنید

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

برنامه کاربردی توکار to-do-list در Gmail تبدیل پیام ها به to-doها را تسهیل می کند. شما می توانید taskها، subtaskها، task descriptionها و تاریخ ها را فقط با کلیک بر روی لینک Tasks در نوار کناری Gmail مدیریت کنید. و اگر پیامی دریافت کردید که در برگیرنده آیتم to-do بود، Add to tasks را از منوی More Actions برای اضافه کردن آن به لیست تان به همراه لینک به آن پیام انتخاب کنید.

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

● READER
 

Google Reader در آدرس http://reader.google.com یک جمع آوری کننده اخبار است که به شما اجازه می دهد مشترک RSS و Atom Feedهای سایت های وب شوید، آن ها را در پوشه های مختلف سازمان دهی کنید، آیتم ها را با دنبال کنندگان به اشتراک بگذارید و محتوای آن را به صورت آف لاین بخوانید. Reader که به عنوان جعبه دریافتی برای وب شهرت پیدا کرده تعداد آیتم های خوانده نشده در هر feed را درست مثل یک کلاینت ایمیل نشان می دهد.

● علاوه بر Feedها، افراد را نیز دنبال کنید
 

دوستان شما کسانی هستند که بیش از همه طرف اعتماد شما هستند و چیزهایی را که آنان خوانده اند اخباری را که شما به آن اهمیت می دهید سریع تر از یک سایت وب ناشناس در دسترس شما قرار می دهد. برای آغاز دنبال کردن افراد در Reader، بر روی لینک People yuo follow در نوار کناری کلیک کنید. شما می توانید افرادی را که می خواهید دنبال کنید با اسم یا آدرس ایمیل آن ها پیدا کنید و دسترسی به آیتم های اشتراکی خودتان را نیز پیکره بندی کنید. برای اضافه کردن یک نفر به ناحیه People yuo follow، بر روی دکمه Follow کلیک کنید تا پروفایل آن ها و مواردی که بر روی آنها کامنت گذاشته اند، به نمایش در آید.

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

● Feedهای خود را به شکل آف لاین بخوانید
 

برای خواندن feedها در جایی به جز یک مرورگر وب، خبرخوان رایگان دسک تاپ FeedDemon(http://google/ALNW) را امتحان کنید. این خبرخوان، با Google Reader سینک می شود و اشتراک ها و برچسب ها و وضعیت آیتم های خوانده شده و خوانده نشده را برای این که ببیند آیا شما آن ها را بر روی دسک تاپ یا برنامه کاربردی تحت وب تغییر داده اید یا نه نگهداری می کند.

● Sort by magic
 

شما با استفاده از Google magic، می توانید به سرعت جذاب ترین فیدها را اول ببینید: بر روی هریک از فیدها هاور کنید و از منوی کشویی که ظاهر می شود، ترتیب را از newset( پیش فرض) به by magic عوض کنید. الگوریتم Sort by magic، آیتم ها را براساس رفتار خواندن شما مثل فعالیت Google reader جهانی برای پیش بینی آیتم هایی که بسیار مورد توجه شما هستند، رتبه بندی می کند. هرچه تعداد بیش تری از feedهای مورد علاقه شما ستاره بگیرند Magic بهتر کار خواهد کرد.

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

● رفتارهای Reading خود را با استفاده از گراف به نمایش درآورید
 

شما چه مقدار زمان صرف خواندن و به اشتراک گذاشتن فیدها می کنید؟ بر روی لینک Trends در نوار کناری Reader کلیک کنید تا یک نمای کلی از تعداد آیتم هایی که در هر ماه می خوانید به همراه روزهای هفته ساعت های هر روز و فیدهایی که بیش از همه خوانده اید به دست آورید. Trendها همچنین فیدهایی را که بیش از همه update و غیرفعال شده اند و کم تر از همه مشترک آن شده اید را به همراه مدت زمانی که Reader دوستان تان فعال بوده است را نشان می دهند. برای این که ببینید تا چه حد با یک فید خاص تعامل داشته اید بر روی آن و سپس لینک Show Details بر روی نوار منوی آبی رنگ یک فید کلیک کنید تا یک گراف ستونی که تعداد آیتم هایی را که فید منتشر کرده در مقایسه با تعدادی که شما خوانده اید را نشان دهد.

● CHROME
 

Google Chrome در آدرس http://google.com/chrome، یک مرورگر با کد منبع باز و tabbed است که با تمرکز بر سادگی و سرعت طراحی شده است. طراحی آن بسیار مینیمالیستی است و بسیاری از منوها و کلیدهایی را که در سایر مرورگرها رایج و عمومی است ندارد. در حدود 16 ماه بعد از اولین عرضه آن، Chrome بعد از اینترنت اکسپلورر و Firefox به سومین مرورگر پر استفاده دنیا تبدیل شد. آخرین build پایدار این مرورگر به صورت یک دانلود رایگان برای ویندوز، Mac و لینوکس در دسترس قرار دارد. تسترها می توانند از نسخه بتای Chrome نیز که شامل پیش نمایش هایی از ویژگی های جدید و در حال توسعه است استفاده کنند.

● صفحه New Tab را شخصی کنید
 

وقتی شما یک tab جدید را در Google Chrome باز می کنید، به طور پیش فرض یک صفحه با نام New Tab که یک شبکه هوشمند از پیش نمایش های Thumbnail از پر بازدیدترین سایت های شما را نشان می دهد ظاهر می شود. شما می توانید ظاهر، طرح و موقعیت thumbnailها را بر روی این صفحه شخصی کنید تا آن را مفیدتر سازید.

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

 برای حذف یک thumbnail، بر فراز آن هاور و بر روی X در گوشه بالای سمت راست کلیک کنید. برای تغییر مکان یک thumbnail به یک موقعیت دیگر در شبکه، بر فراز آن هاور کنید و سپس آن را به محل جدید بکشید. برای pin کردن یک thumbnail به یک نقطه، به شکلی که همیشه آن جا باشد ( فرقی نمی کند که هر چند وقت یکبار از آن بازدید می کنید)، بر فراز آن هاور کنید و بر روی دکمه thumbtack در سمت چپ بالا کلیک کنید.

● Bookmarkهای خود را در همه جا سینک کنید
 

اگر شما Chrome را بر روی چندین کامپیوتر اجرا می کنید، نیازی نیست در مورد از دست رفتن bookmarkهایی که در حال کار بر روی کامپیوتر دیگر ذخیره کرده اید نگران باشید. برای راه اندازی Bookmark Manager، دکمه های Ctrl+Shift+B را فشار دهید و بر روی Synchronize my bookmarks... کلیک کنید. به حساب گوگل خود وارد شوید تا Chrome bookmarkهایی نمونه جاری، chrome شما را با سایر نصب های chrome بر روی کامپیوترهای دیگر که از قابلیت سینک برخوردار هستند و به حساب گوگل شما وارد شده اند سینک کند. پس از سینک کردن bookmarkها، شما یک پوشه Google Chrome را در حساب Google Account خود با یک زیر پوشه Bookmarks در آن مشاهده خواهید کرد که تمام لینک های شما در آن جا ذخیره شده است. به این ترتیب، اگر بخواهید از یک مرورگر متفاوت به bookmarkهای خود دسترسی پیدا کنید می توانید با login به Google Docs این کار را انجام دهید.

● با استفاده از Extensionها ویژگی های جدیدی را به Chrome اضافه کنید
 

جدیدترین نسخه پایدار Google Chrome شامل پشتیبانی از extensionهای ثالث( pluginهای قابل نصبی که ویژگی هایی مثل email notification، ad blocking یا session manager را به Chrome اضافه می کنند) است. برای آغاز کار با extensionها، گزینه Extensions را از منوی آبی رنگ که در دورترین فاصله از نوار منوی chrome قرار گرفته انتخاب کنید. اگر از قبل extensionهایی بر روی Chrome نصب شده باشد در این جا لیست می شوند. در غیر اینصورت برای مرور کاتالوگی از extensionهای طبقه بندی شده که توسط کاربران رتبه بندی شده است بر روی Get more extensions کلیک کنید. ما خصوصاً از یکی از آن ها به نام One Number که دکمه ای را به نوار ابزار Chrome اضافه می کند که تعداد پیام های خوانده نشده در Gmail، Google Voice، Google Reader و Google Wave را نشان می دهد بسیار لذت بردیم.

● PICASA
 

نرم افزار مدیریت عکس گوگل به نام Picasa در آدرس http://picasa.com به دو شکل عرضه می شود: نرم افزار دسک تاپ که شما بر روی PC یا Mac نصب می کنید و یک نسخه آن لاین به نام Picasa Web Albums در آدرس http://picasaweb.google.com در حالی که شما با استفاده از نسخه دسک تاپ Picasa می توانید چندین گیگابایت از عکس های تان را مرتب، سازمان دهی، برچسب زنی و ویرایش کنید. اینترفیس Picasa Web Albums انتشار و به اشتراک گذاری این عکس ها را ساده تر می کند.
عکس هایتان را براساس افرادی که در آن ها هستند، گروه بندی کنید.
هم Picasa و هم Picasa Web Albums می توانند چهره افرادی را که در عکس هستند تشخیص دهند و به شما اجازه می دهند آن چهره ها را با اختصاص Name Tagها به آن ها شناسایی کنید. وقتی عکس های شما به Picasa لود شدند، این نرم افزار آن ها را اسکن می کند و تمام عکس ها را با چهره های موجود در آن ها در یک Unnamed People album( تحت People در ستون سمت چپ) قرار می دهد. این آلبوم را مرور کنید و برای شناسایی چهره هریک از افراد اسمی برای آن ها انتخاب کنید. اگر وارد حساب گوگل خود شده اید، آن عکس ها را با فرد مورد نظر در لیست Google Contacts خود لینک کنید. برای هر فردی که مشخص می کنید Picasa یک آلبوم مربوط به همان شخص ایجاد می کند و بطور مداوم کتاب خانه شما را برای عکس های جدیدی که شامل چهره هایی است که قبلاً برچسب زده اید اسکن می کند. Picasa از شما می خواهد تا اسامی پیشنهادی برای چهره ها را تائید کنید. این پیشنهادها اغلب، اگر نه همیشه درست هستند. شما همواره می توانید یک اسم نادرست را تصحیح کنید. Picasa Web Albums نیز از برچسب اسامی استفاده می کند و می تواند عکس ها را با توجه به افرادی که درون آن هستند لیست کند. به منظور فعال کردن این ویژگی بر روی دکمه Try it که در سمت راست لیست آلبوم شما در بخش Names Tags قرار گرفته کلیک کنید.

● عکس هایتان را بر روی نقشه قرار دهید
 

شما به سادگی می توانید اطلاعات جغرافیای یا geotagها را به عکس های خود اضافه کنید و آن ها را بر روی Google Map به نمایش درآورید که در این حالت هر عکس به مکانی که در آن جا گرفته شده pin می شود.

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

برای اختصاص داده های مکانی در نرم افزار دسک تاپ، بر روی دکمه Places در سمت راست پائین، بین People و Tags کلیک کنید. در پانل Google mapsی که ظاهر می شود آدرس مورد نظر را جست و جو کنید. وقتی مکانی را که عکس در آن جا گرفته شده پیدا کردید، در جعبه محاوره ای Put photo here کلیک کنید. در Picasa Web Albums، عکس مورد نظر را انتخاب کنید و در پانل اطلاعات سمت راست بر روی Add Location Link برای یافتن آدرس در Google Maps کلیک کنید و سپس عکس را در آن جا قرار دهید. وقتی عکس های تان را geotag کردید، می توانید نقشه ای از عکس ها را با کلیک کردن بر روی لینک View Map برای یک آلبوم مشاهده کنید.

● به طور اتوماتیک، عکس های کامپیوتر خود را با وب، سینک و ویرایش کنیدایش کنید
 

وقتی یک آلبوم عکس را در Picasa Web Albums منتشر کردید، مجبور نیستید هر بار که یک caption را تغییر می دهید، یک برچسب اسم اضافه می کنید یا عکسی را می برید آن عکس را دوباره به طور دستی آپ لود کنید. به جای این کار شما می توانید بطور اتوماتیک تغییرات را به عکس ها اعمال نمائید. برای انجام این کار، به برنامه کاربردی دسک تاپ بروید و یک آلبوم یا پوشه ای از عکس ها را انتخاب کنید. به کنترل Sync to Web بروید و وارد حساب گوگل خود شوید. حالا، تنظیمات مربوط به سینک را پیکره بندی ( سایز عکس ها، داشتن یا نداشتن watermark، شخصی یا عمومی بودن و ...) و سینک اتوماتیک آن آلبوم محلی را بر روی Picasa Web Albums شروع کنید.وقتی web syncying فعال باشد هر عکسی که به آلبوم اضافه یا ویرایش می کنید به طور اتوماتیک در Web Albums روزآمد می شود و همه این کارها بدون این که به طور دستی مجبور به آپ لود مجدد عکس ها باشید انجام می گیرد.

● مجموعه عکس های تان را تزئین و زیباتر کنید
 

نسخه دسک تاپ Picasa به همراه چندین ابزار توکار برای ایجاد پروژه های جالب از عکس های شما عرضه می شود. برای شروع کار، یک آلبوم یا پوشه ای از عکس ها را انتخاب و از منوی پائین افتادنی، Picture Collage، Movie یا Gift CD را انتخاب کنید.

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

ابزار Movie Maker توکار Picasa می تواند اسلایدشوهایی به همراه موسیقی، انتقال ها، متن و caption ایجاد کند و دارای گزینه ای برای آپ لود سریع پروژه شما به YouTube است. Picture Collage Maker مجموعه ای از عکس ها را در قالب های گوناگونی مثل Picture Pile، شبکه، contact sheet یا موزائیک قرار می دهد. شما می توانید این کولاژ را برای ویرایش های بعدی ذخیره کنید یا آن را به عنوان پس زمینه دسک تاپ کامپیوترتان ست کنید. در نهایت، Gift CD Maker دیسکی متشکل از عکس های انتخابی شما به همراه اسلایدشوی آن را Burn می کند./>

● آلبوم عکس تان را با دیگران به اشتراک بگذارید بگذارید
 

وقتی در وقتی در مراسم یا مناسبت هایی مثل عروسی با حضور دیگران عکس می گیرید سایرین نیز از خودشان عکس می گیرند و به همین دلیل عکس ها در یک مکان واحد ذخیره نمی شوند. اما وقتی یک آلبوم عکس را در Picasa Web Albums با دیگران به اشتراک می گذارید می توانید به سایرین اجازه دهید عکس های آن را ویرایش کنند و عکس های جدیدی را به آن بیفزایند تا آن آلبوم بیش از پیش قابل همکاری شود. هم در Picasa و هم در Picasa Web Albums آلبوم یا پوشه ای از عکس ها را انتخاب کنید و بر روی دکمه Share کلیک نمائید و در جعبه محاوره ای Share Photos آدرس ایمیل افرادی را که می خواهید آلبوم را ببینند وارد کنید و جعبه Let these people contribute to my album را برای این که بتوانند این کار را انجام دهند علامت دار کنید.

با ابزارها و سرویس های قدرتمند گوگل، بیشتر آشنا شویم

حالا آن ها می توانند captionها را به آلبوم اضافه یا ویرایش کنند، برچسب اسامی را به آن اختصاص دهند، خودشان عکس ها را ویرایش کنند و عکس های جدید را به آلبوم بیفزایند. فقط به خاطر داشته باشید هر عکسی که توسط دیگران اضافه می شود به ظرفیت قابل دسترسی برنامه Picasa، که اگر از نسخه رایگان آن استفاده کنید 1 گیگابایت است اضافه می گردد./>

● عکس ها را از طریق ایمیل آپ لود کنید

بدیهی است که شما می توانید از داخل خود برنامه Picasa عکس هایی را به آلبوم آن لاین خود اضافه کنید اما شما در عین حال می توانید عکس ها را از طریق ایمیل که یک روش عالی برای تلفن های دوربین دار است آپ لود نمائید. برای ست آپ آدرس ایمیل آپ لود محرمانه خود به Picasa Web Albums بروید و بر روی لینک Settings در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید. تحت برگه General در بخش Upload photos by email، جعبه کنار Allow me to upload photos by email را علامت دار کنید. یک کلمه محرمانه را برای دریافت آدرس ایمیل منحصر به فرد خود وارد کنید و بر روی دکمه Save Changes کلیک نمائید. حالا آدرس ایمیل محرمانه را به تماس های خود اضافه کنید. دفعه بعد که با تلفن هوشمند خود عکس گرفتید و خواستید آن را به سرعت به Picasa آپ لود کنید آن را از طریق ایمیل به آن آدرس بفرستید. برای اضافه کردن مستقیم یک عکس به یک آلبوم خاص، نام آلبوم را در خط subject پیام خود وارد کنید.
منبع: بزرگراه رایانه، شماره 129



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.