اتاق غذاخوري با جلوه هايي متفاوت

يكي از كارهايي كه در دكوراسيون اتاق غذاخوري انجام مي شود. چيدمان ميز و صندلي در گوشه اي دنج و راحت و مختص به ميهمانان است. توجه به نورپردازي و رنگ هاي به كار رفته، كفپوش تزئينات روي ميز، ميز و صندلي ها و وسائل جذاب و دوست داشتني از ديگر موارديست كه بايد در اتاق غذاخوري به آن توجه كرد. در اينجا مي خواهيم به فضاها،
يکشنبه، 12 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اتاق غذاخوري با جلوه هايي متفاوت

اتاق غذاخوري با جلوه هايي متفاوت
اتاق غذاخوري با جلوه هايي متفاوت


 

نويسنده: فروغ عموئيان




 
يكي از كارهايي كه در دكوراسيون اتاق غذاخوري انجام مي شود. چيدمان ميز و صندلي در گوشه اي دنج و راحت و مختص به ميهمانان است. توجه به نورپردازي و رنگ هاي به كار رفته، كفپوش تزئينات روي ميز، ميز و صندلي ها و وسائل جذاب و دوست داشتني از ديگر موارديست كه بايد در اتاق غذاخوري به آن توجه كرد. در اينجا مي خواهيم به فضاها، ميزها و صندلي هايي بپردازيم كه نه گران قيمت و جديد هستند و نه كاملا سالم و بي عيب و نقص اما با فرصتي اندك و هزينه اي كم، آماده مي شود. يك ميز كهنه و مستطيل در درجه اول به نوسازي نياز دارد مانند تعميرات پايه ها، تهيه رويه صاف و محكم و گوشه ها و پايه هايي منظم و سالم. در مورد صندلي ها هم بايد تكيه گاه، كفي و پايه ها كاملا بررسي شده و در صورت نياز با ميخ و چسب چوب محكم شوند. بعد از آن نوبت به سمباده كشي و تزئينات مي رسد.
در اين تصوير همانطور كه مشاهده مي كنيد صندلي ها با پارچه چهارخانه سبز و بنفش روبان پيچي شده و كفي و تكيه گاه آن نيز رنگ آميزي شده است. مي توانيد روي صندلي هاي كهنه خود هر تكنيك خلاقانه اي مانند پاپيه ماشه (خميري از چسب كاغذ و روزنامه)، ‌پتينه، ورق طلا، چسباندن پارچه و... اجرا كنيد تا شكلي متفاوت پيدا كنند. پايه ميز هم رنگ شده است و به صورت وايت واش جلوه مي كند. اما حدس مي زنيد رويه ميز چيست؟ سطح ميز در واقع يك لنگه در كمل است كه هم رنگ با پايه ها شده و روي آن يك شيشه سرتاسري قرار گرفته است. پس مي بينيد كه مي توان وسايل مستعمل و غيرقابل استفاده را براي تكميل كارتان به كار ببريد و اطرافيان را شگفت زده كنيد. تا اينجا با هزينه زيادي مواجه نبوديم. حالا نوبت عناصر و سمبل هايي مي رسد كه فضاي اتاق را در برگرفته است. در اينجا از كليد و طرح سوراخ آن استفاده شده است. استفاده از طرح چند كليد روي در و زير شيشه ميز، فتوكپي تصوير كليدهاي قديمي و دكوپاژ آن روي باند ديوار و نيز نقاشي سوراخ كليد بر روي ديوار، يك فضاي قديمي و در عين حال مرموز و خوشايند به وجود آورده است. به استنسيل هايي كه روي كف چوبي كار شده دقت كنيد. همچنين گل هاي روي ميز كه رنگ هاي سبز و بنفش را تكرا رمي كنند بر زيبايي و هارموني فضا اضافه كرده اند.
حال شايد بخواهيد نوسازي ميز را ساده تر انجام دهيد يا ميزي براي صبحانه يا عصرانه هاي كوتاه و سبك در نظر بگيريد. اگر نقاش خوبي باشيد مي توانيد مانند اين فضا اثري هنري روي سطح ميز پديد آوريد. صندلي ها از نوع تاشوي ساده چوبي هستند كه رنگ يك دست و ساده اي خورده اند. به غير از نقاشي مي توانيد به وسيله دكوپاژ، تصاويري را كه مورد نظرتان است روي سطح ميز بچسبانيد. مربع ايجاد شده در وسط ميز به آن مركزيت داده و در عين حال سطح را تقسيم كرده است.

اتاق غذاخوري با جلوه هايي متفاوت

مثلث ها را در اندازه هاي مختلف طوري در كنار يكديگر بچينيد تا در نهايت مستطيل بزرگ تري روي ميز ايجاد شود، مثل يك روميزي.
سپس روي مثلث ها را با دوغاب چسب چوب بي رنگ رقيق بپوشانيد و روي آن فيكساتور بزنيد.
با اين كار به راحتي ميزي كاملا متفاوت و آماده پذيرايي خواهيد داشت.

اتاق غذاخوري با جلوه هايي متفاوت

سطح روي كمد و روي درها نيز از همين تكنيك استفاده شده است. رنگ زرد ديوار اشتها آور است، مكمل مناسبي براي رنگ بنفش به حساب مي آيد و فضاي شادي را در مقابل كف تيره به وجود آورده است.
اگر زماني بخواهيد خيلي خاص باشيد مي توانيد مانند اين فضا عمل كنيد. در اين اتاق غذا خوري، موسيقي و پيانو موضوع طراحي قرار گرفته است. طرح ميز به صورت يك پيانو با رنگ مشكي است كه گوشه هاي گرد دارد؛ يك طرف ميز، صفحه كليدي كه شاسي هاي پيانو را نشان مي دهد به تصوير درآمده، اين شاسي ها بر روي ميز نقاشي يا دكوپاژ شده است. وجود شمعدان با فرمي كه تداعي كننده كليد سل ونت ها است و ادامه اين حركت فرمي بر روي تكيه گاه صندلي ها و زير بشقابي هايي كه نت موسيقي بر روي آن حك شده، فضا را بيشتر به سمت موضوع موسيقي كشانده است. پرده اي ساده اما بلند با تركيب رنگ هاي طلايي و مشكي، محيطي كلاسيك و مرتب به وجود آورده است. توجه كنيد به دست آوردن اين صندلي هاي طلايي نه فقط با رنگ طلايي بلكه با يك اسپري طلايي نيز به سادگي امكان پذير است. وقتي رنگ روي وسيله اي پاشيده مي شود كسي نمي داند در زير آن چه ترفندهايي براي به وجود آوردن فرم به كار رفته است. وجود خوشه اي انگور، فضاي خشك و جدي را به لطافت تبديل كرده است. اين روشها همگي ساده اما با خلاقيت و كاربردي اند. پس براي ايجاد فضايي شاد و دوست داشتني به فكر هزينه هاي گزاف و تغييرات غير قابل دسترس يا زمان بر نباشيد. استفاده از چند تكنيك و ابتكار و البته عناصر و ظروف با كيفيت و ارزشمند، كمك زيادي به ايجاد يك دكوراسيون منحصر به فرد مي كند.

پي‌نوشت‌ها:
 

* كارشناس ارشد طراحي صنعتي

منبع: نشريه منزل، ش 20




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.