پدران هم افسردگي بعد از زايمان دارند!

کارشناسان هشدار مي دهند که بسياري از تازه پدرها، بعد از به دنيا آمدن فرزند دچار افسردگي مي شوند که اغلب کشف نشده و درمان نمي شود. تحقيق ها نشان داده که يکي از هر ده پدر، افسردگي بعد از به دنيا آمدن فرزند مي گيرند؛ گر چه اين ميزان از آمار افسردگي بعد از زايمان مادرها کمتر است اما باز هم رقمي قابل توجه است. کمبود خواب
يکشنبه، 19 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پدران هم افسردگي بعد از زايمان دارند!

پدران هم افسردگي بعد از زايمان دارند!
پدران هم افسردگي بعد از زايمان دارند!


 






 
کارشناسان هشدار مي دهند که بسياري از تازه پدرها، بعد از به دنيا آمدن فرزند دچار افسردگي مي شوند که اغلب کشف نشده و درمان نمي شود. تحقيق ها نشان داده که يکي از هر ده پدر، افسردگي بعد از به دنيا آمدن فرزند مي گيرند؛ گر چه اين ميزان از آمار افسردگي بعد از زايمان مادرها کمتر است اما باز هم رقمي قابل توجه است. کمبود خواب و مسووليت هاي جديد در کنار حمايت از همسري که بعد از زايمان افسرده شده، مي تواند دليل افسرده شدن مردان بعد از اين اتفاق باشد.
محققان نزديک به 28 هزار پدر را مورد مطالعه قراردادند و فهميدند گر چه در روزها و هفته هاي اول آنها شادند اما در سه تا شش ماه بعد از پدر شدن افسرده مي شوند. در واقع بين 10 تا 25 درصد پدران بعد از تولد نوزاد افسرده مي شوند و مطالعات نشان داده آمار افسردگي در مرداني که همسرشان بعد از زايمان افسرده مي شود، بيشتر است. محققان مي گويند اين موضوع بايد جدي گرفته شود؛ چرا که افسردگي پدران در ماه هاي اول مي تواند تاثيرات قابل توجه عاطفي روي رفتار با کودکان بگذارد. محققان در توضيح اين پديده به تفاوت مردهاي امروز اشاره مي کنند که دوست دارند در فرآيند تربيت و بزرگ کردن فرزند درگير شوند و با به دنيا آمدن فرزندشان سبک زندگي خود را تغيير دهند.

افسردگي پيش از زايمان هم پيش مي آيد
 

اگر چه بعد اززايمان شناخته شده تر است اما خانم هاي باردار قبل از زايمان هم دچار افسردگي مي شوند. خيلي ها گمان مي کنند دليل عمده بروز افسردگي پيش از زايمان درمادر، هراس او از آمدن بچه اي ديگر است؛ اما چنين نيست چون بسياري از مادران مبتلا به افسردگي پيش از زايمان، اولين نوزاد خود را در شکم داشته اند. به نظر مي رسد تغييرات هورموني ناراحتي هاي جسماني مربوط به دوران بارداري نظير تهوع، دل به هم خوردگي و نيز نگراني هاي مربوط به سونوگرافي، آزمايش هاي دوران بارداري و حتي نحوه زايمان در بروز افسردگي بي تاثير نيستند. گذشته از اين بسياري از مادران نگران هستند که آيا فرزندشان سالم به دنيا خواهد آمد يا خير؟ محققان معتقدند اغلب زنان مستعد افسردگي هستند و اين مراحل مختلف زندگي گاهي زمينه اي مناسب براي افسرده شدنشان را فراهم مي کند.

گرفتگي خلق پس از زايمان
 

گرفتگي خلق (BABY BLUES) پس از زايمان مشکلي است که حداقل 60 تا 80 درصد مادران را بعد از تولد فرزند به خود درگير مي کند. اين اختلال که نوعي افسردگي خفيف است، چند روز تا يک هفته پس از زايمان ادامه مي يابد ولي معمولاً بيش از دو هفته طول نمي کشد. مادراني که به گرفتگي خلق بعد از زايمان دچار مي شوند، نيازمند حمايت بيشتري هستند تا به افسردگي شديدتر بعد از زايمان دچار نشوند. آنها ممکن است زياد گريه کنند و مضطرب و تحريک شده به نظر برسند يا حتي به اختلالات خواب دچار شوند. با مراقبت مؤثر اطرافيان، احساسات ناخوشايند کم کم از مادران دور مي شود و روند طبيعي زندگي شان را از سر مي گيرند.

افسردگي بعد از زايمان
 

اختلال شديدتر از گرفتگي خلق، افسردگي تمام عياري است که شش هفته پس از زايمان شروع مي شود و علايمي تا حدودي شبيه به ديگر انواع اين بيماري دارد. از جمله اين علائم مي توان احساس غمگيني، نااميدي و دلتنگي، کاهش اشتها و کاهش وزن، بي انرژي بودن، خستگي، کندي در تکلم و تفکر، بروز مکرر سردرد و ساير ناراحتي ه اي فيزيکي و سردرگمي درباره توانايي بهبود زندگي و احساس نگراني شديد و غير قابل کنترل درباره سلامت خود يا کودک را نام برد.

چرا افسرده مي شوند؟
 

در هفته هاي اول بعد از زايمان درجاتي از افسردگي در مادرها بروز پيدا مي کند. يکي ازساده ترين دلايل اين اتفاق را مي توان تغييرات هورموني ناگهاني دانست که بعد از بارداري و زايمان ايجاد مي شود و بر حالات روحي، رواني فرد تأثير مي گذارد. از طرف ديگر پذيرفتن مسؤليت 24 ساعته مراقبت از يک موجود تازه وارد که خود از عهده حافظت از خود بر نمي آيد، استرس هاي فيزيکي و رواني را بر والدين تحميل مي کند. شب بيداري و برهم ريختن نظم زندگي، اين فشار را تشديد مي کند و دليل برهم ريختن اوضاع روحي مي شود. استرس، کمبود خواب، تغذيه نامطلوب، فقدان حمايت مادر از سوي همسر، خانواده يا دوستان و سابقه اختلالات رواني قبل در مادر از عواملي هستند که مي توانند ريسک افسردگي در مادران را بالا ببرند. اين شکل افسردگي قابل پيشگيري نيست اما مي توان با استراحت کافي، رژيم غذايي مطلوب و حمايت هاي روحي کافي آن را به حداقل رساند.

چه بايد کرد؟
 

افسردگي خفيف پس از زايمان اغلب با حمايت خانواده ودوستان معمولاً و درک شدن مادر از طرف همسرش به سرعت بر طرف مي شود، اما اگر افسردگي شديد شود، ممکن است مادر ديگر قادر به مراقبت از خود و کودک نباشد و حتي در مواردي در بيمارستان بستري شود. در موارد شديد افسردگي با داروها، مشاوره با متخصص مربوطه و حمايت اطرافيان معمولاً مي توان آسيب ديدگي مادران را کاهش داد.
منبع:همشهري+شماره 8



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.