40تکنيک براي افزايش IQ کودک

متخصصين اطفال معتقدند نخستين سال زندگي کودک ابتدايي ترين زمان يادگيري او است. به شما توصيه مي کنيم اين پيشنهادهاي سرگرم کننده و آموزنده را به کار بريد تا رشد ذهني کودک خود را تضمين کرده باشيد
دوشنبه، 3 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
40تکنيک براي افزايش IQ کودک

40تکنيک براي افزايش IQ کودک
40تکنيک براي افزايش IQ کودک


 

نويسنده: ياسمين ثريا




 
متخصصين اطفال معتقدند نخستين سال زندگي کودک ابتدايي ترين زمان يادگيري او است. به شما توصيه مي کنيم اين پيشنهادهاي سرگرم کننده و آموزنده را به کار بريد تا رشد ذهني کودک خود را تضمين کرده باشيد
همه والدين دوست دارند فرزندي باهوش داشته باشند؛ اما مي توان هر بچه اي را باهوش کرد؟ آيا قابليت هاي ذهني ارثي هستند يا اکتسابي ؟چگونه مي توان سرعت يادگيري کودک را ارتقا بخشيد؟ از چه زماني بايد اين اقدامات را آغاز کرد؟ غذايي هست که به کودک بدهيم تا باهوش شود؟... در ادامه براي همه اين پرسش ها پاسخي مناسب مي يابيد.

خاطره بسازيد
 

1-يک آلبوم خانوادگي درست کنيد. مي توانيد در اين آلبوم عکس اقوام دور و نزديک تان را قرار دهيد.
2-يک کتاب باغ وحش درست کنيد.فرزندتان را به باغ وحش ببريد و از حيوانات مختلف عکس بگيريد،پس از چاپ عکس ها آنها را در دفترچه يا آلبومي دسته بندي کنيد(مثلا حيوانات وحشي ،پرنده ها ،حيوانات آفريقايي و ...)و اسم، صدا و ديگر ويژگي هاي هر حيوان را به فرزندتان ياد دهيد.
3-خاطرات او را مرور کنيد. فيلم هايي را که از روز به دنيا آمدن او در بيمارستان ، تولد يک سالگي ،چهار دست و پا راه رفتن، مهماني خانه مادر بزرگ و ... گرفته ايد. برايش بگذاريد و همه اتفاقات آن روزها را برايش بازگو کنيد. بدين صورت به يادگيري زبان و قدرت حافظه او کمک بزرگي مي کنيد.

از هر زماني براي ايجاد دلبستگي استفاده کنيد.
 

4-شيرش بدهيد.اگر مي توانيد از شيرخودتان او را تغذيه کنيد و تا آنجا که مي شود زمان شيردهي را طولاني تر کنيد.تحقيقات نشان داده اند کودکان مدرسه اي که در دوران نوزادي از شير مادر تغذيه شده اند IQ بالاتري دارند. هنگام شيردهي بهترين زمان براي ايجاد ارتباط با نوزاد است، مي توانيد هنگامي که او در آغوش تان مشغول شير خوردن است،برايش لالايي بخوانيد، با او حرف بزنيد و موهايش را نوازش کنيد.
5-زمان پوشک عوض کردن.براي عوض کردن پوشک نوزاد زمان کافي بگذاريد و در حيني که اين کار را انجام مي دهيد قسمت هاي مختلف بدن و لباس ها را برايش نام ببريد. مثلا پاهايش را بياوريد بالا و بگوييد پا، يا چند بار آستين هاي لباسش را تکان دهيد و بگوييد بلوز. دراين صورت قدم مهمي را در آموزش امور روزمره برداشته ايد.
6-تلويزيون را خاموش کنيد.مغز کودک به عمل و عکس العمل هايي نياز دارد که هيچ تلويزيوني آنها را ياد نمي دهد.
7-او را به حال خود بگذاريد.فراموش نکنيد که هر روز بايد زمان مشخصي(حدود چند دقيقه) کنار فرزندتان روي زمين بنشينيد و در اين مدت آموزش هايتان ،تلويزيون ،آهنگ و ... را کنار بگذاريد و اجازه بدهيد کودکتان خودش اطراف را جست وجو کند.

گپ بزنيد و او را بخندانيد
 

8-پرحرفي کنيد.شايد در برابر اين همه حرف و اداي بامزه تان تنها يک نگاه دريافت کنيد؛ اما مهم نيست،ادامه بدهيد. بين جملات تان فواصلي بيندازيد به طوري که انگار اين فواصل فرصت پاسخگويي او به شما است. بااين تمرين کودک به مرور ريتم هاي مکالمه را مي آموزد و کم کم مکث هاي بين صحبت هاي شما را پر خواهد کرد.
9-چرند پرند بگوييد. با نوزادتان به زبان بچه ها صحبت کنيد .او با دقت تمام به عبارات نامفهوم و محبت آميزي که برايش مي گوييد گوش مي دهد.
10-آواز بخوانيد. هرچه قدر مي توانيد شعرهاي عاميانه و کودکانه حفظ کنيد يا از خودتان شعر بگوييد وبراي او بخوانيد. محققان معتقدند آهنگ شعر با توانايي يادگيري رياضيات ارتباط دارد.
11-سرنخ بدهيد.هنگامي که قبل از به انجام رساندن عملي آن را با گفتار اعلام مي کنيد،مثلا من دارم ميرم چراغ را روشن کنم در واقع عمل و عکس العمل را به نوزادتان مي آموزيد.
12-قلقلکش دهيد. زيربغل، کف پا،شکم و... نوزادتان را قلقلک دهيد. قهقهه اي که نوزاد مي زند اولين قدم به سمت حس شوخ طبعي او در آينده است.بازي هايي مانندلي لي لي لي حوضک يا الان مي گيرمت، نوزاد را آماده برخورد آني با حوادث خواهد کرد.
13-با مزه باشيد.لب هايتان را باد کنيد و صورت تان را نزديک او ببريد و وقتي گونه هاي تان را لمس کرد ناگهان دهان تان را باز کنيد.بگذاريد بادست هايش گوش هاي تان را بکشد، آن وقت شما به او زبان درازي کنيد.اگر دستش به سرتان خورد صداي بامزه درآوريد.هرکدام از اين کارها را چند بار انجام دهيد. سپس قانون هر بازي را عوض کنيد تا حدس زدن را به او بياموزيد.
14-شوخي کنيد.مثلا به عکس يکي از بستگان اشاره کنيد و بگوييد مامان.سپس قهقهه بزنيد و با اين شوخي هاي کوچک حس شوخي طبعي او را پايه گذاري کنيد.

جست وجوي دنياي جديد
 

15-منظره را توصيف کنيد. کودکتان را در آغوشي يا کالسکه اش بگذاريد و برويد پارک و همه اتفاقات اطراف را به زبان ساده برايش بگوييد .مثلا درخت بزرگه رو ببين، صداي کلاغه رو شنيدي و... به اين ترتيب فرصت ساخت کلمات و جملات بي پايان را به او مي دهيد.
16-برويد خريد.وقتي حوصله جفت تان از بازي کردن در خانه سررفت، کودک تان را با خود به مراکز خريد يا سوپرمارکت ببريد و با صداها ، رنگ ها و چهره هاي مختلف آنجا او را سرگرم کنيد.
17-صحنه را عوض کنيد.هنگام غذا هر بار صندلي کودکتان را در يک طرف ميز قرار دهيد .دراين صورت ذهن او را با محل قرار گرفتن هرچه روي ميز است درگير مي کنيد.
ضريب هوشي (IQ)راهي براي اندازه گيري تکامل کودکان است.2 عامل ژن و محيط هر 2 تاثير مهمي بر افزايش ضريب هوشي کودک دارند. عامل محيطي موارد چون وضعيت سلامت، تغذيه و تربيت خانوادگي کودک را دربرمي گيرد؛ اما به خاطر داشته باشيد حتي اگر ژن عامل اصلي در ميزان ضريب هوشي کودک باشد،هرگز نمي توان از تاثيرات قابل توجه تربيت بر ذهن کودک چشم پوشيد. به خصوص بعد از تولد ،سريع ترين دوران رشد 3-2 سال ابتداي زندگي است و مي توان گفت مغز در 6 سالگي به 90 درصد رشد خود رسيده است.
از دوران بارداري تا 3-2 سالگي، تغذيه تاثير بسيار پراهميتي را بر ضريب هوشي کودک خواهد گذاشت. بنابراين توصيه مي شود حتما کودک تان را با شير مادر تغذيه کرده ونياز آهن و ويتامين A او را برطرف کنيد.

تحريکات ذهني از طرف والدين عاملي مهم در تقويت هوش
 

مغز نوزاد به محض تولد قادر به دريافت انواع اطلاعات است .درست مانند رايانه اي که تازه خريداري شده و به آن برنامه داده مي شود، اين دستگاه بنا به برنامه هاي دريافتي اش توسعه مي يابد. اگر سلول هاي عصبي به وسيله محرک هاي خارجي تحريک شوند، فعاليت پاسخي خود را انجام داده و گسترش مي يابند. اگر اين سلول ها درگير وظايف خود نشوند به تدريج کارآيي خود را از دست خواهند داد .اگر کودک در محيط خانوادگي مناسبي پرورش نيابد يعني محل تکامل او کانون تضادها،جنگ ها، بي توجهي ها و بد توجهي ها باشد، رفته رفته به سمت موجودي منحرف و مشکل دار سير خواهد کرد و به عکس اگر کودک از تربيتي محبت آميز، ايمن ،پويا ودلسوزانه برخوردار باشد وامکان تجسس و تفحص آموزنده در محيطي آرام و امن را داشته باشد ،مسلماً مغزي پرورش يافته خواهد داشت .اين تکامل مي تواند در ابعاد گوناگون حرکتي، شناختي، ادراکي ، گفتاري،عاطفي ،اجتماعي و... متعالي شود و کودک در آينده فردي موفق شود.
منبع:شهرزاد شماره 18-17



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.