افسردگى

از ديد روانشناسان باليني، اضطراب نوعي از واكنش ترس است البته نمي توان تمايز دقيقي بين ترس و اضطراب قائل شد اما ترس پاسخ به بعضي تهديدات فوري است و اضطراب پيش بيني وقايع تهديدآميز و ناخواستني است. بنابراين ترس نوعا يك حالت كوتاه مدت است كه وابسته به حضور محرك ويژه مي باشد در حالي كه اضطراب بوسيله پيش بيني بوجود مي آيد و صرف نظر از حظور محرك تداوم مي يابد.
سه‌شنبه، 4 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
افسردگى

افسردگى
افسردگى


 





 
از ديد روانشناسان باليني، اضطراب نوعي از واكنش ترس است البته نمي توان تمايز دقيقي بين ترس و اضطراب قائل شد اما ترس پاسخ به بعضي تهديدات فوري است و اضطراب پيش بيني وقايع تهديدآميز و ناخواستني است. بنابراين ترس نوعا يك حالت كوتاه مدت است كه وابسته به حضور محرك ويژه مي باشد در حالي كه اضطراب بوسيله پيش بيني بوجود مي آيد و صرف نظر از حظور محرك تداوم مي يابد.
اضطراب و افسردگي در بين افراد همپوشاني زيادي دارد يعني در صد زيادي از افراد مضطرب دچار افسردگي مي شوند و برعكس افراد افسرده بيش از سايرين به اضطراب مبتلا مي باشند.
به عقیده روان شناسان، افسردگى، بیمارى ناشى از مدرنیسم و فشارهاى جانبى آن است و جوانان، به ویژه در آمریكا، كه سرعت نوآورى در آن جا بیش از سایر نقاط جهان است، در سنین پایین‏تر در دام این بیمارى گرفتار مى‏آیند.
دكتر ارنست برنت و همكارانش، از انستیتو تكنولوژى ماساچوست آمریكا، برآورد كرده‏اند كه هزینه‏هاى مربوط به بیمارى افسردگى در آمریكا، سالانه بالغ بر 44 میلیارد دلار، یعنى تقریبا برابر هزینه‏هاى بیمارى‏هاى عروقى است و این بدان معناست كه هر آمریكایى سالانه 6 هزار دلار بابت بیمارى افسردگى پرداخت مى‏كند.
«الوین تافلر»، نویسنده و نظریه پرداز معروف آمریكایى، مى‏گوید: در سراسر كشورهاى مرفه، فریاد عجز و لابه‏هاى آشنا به گوش مى‏رسد. میزان خودكشى نوجوانان رو به افزایش است. الكلیسم بیداد مى‏كند. افسردگى روانى همه گیر شده است، و بربریت و جنایت مد روز گردیده است!
تافلر مى‏افزاید: زندگى روزمره واقعاً به طرز افتضاح‏آمیزى كیفیت خود را از دست داده است و اعصاب همه خورد و داغان است. دست به یقه شدن و تیراندازى در مترو یا صف‏هاى بنزین، نشانگر این واقعیت است كه كنترل اعصاب از دست افراد خارج شده است و میلیون‏ها نفر از مردم به آخرین حد از ظرفیتشان رسیده‏اند. بى‏تردید علت این افسردگى‏ها، فرو رفتن در مادیات و دورى از مذهب، معنویات و فراموشى خدا مى‏باشد.
سؤالى كه در این جا مطرح مى‏شود، این است كه چگونه این افسردگى‏ها و اضطراب‏ها را درمان نماییم؟
پرفسور كارل یونگ مى‏گوید: بى مذهبى باعث پوچى و بى معنا بودن زندگى مى‏شود و داشتن مذهب به زندگى مفهوم و معنا مى‏بخشد.
حضرت على (علیه‏السلام) فرمود: كسى كه توكل كند، سختى‏ها بر او آسان و اسباب آسانى برایش فراهم مى‏شود.
در روایات آمده كه مؤمن مانند كوه استوار است و سختى‏ها او را تكان نمى‏دهد، مانند حضرت ایوب كه در مقابل بدترین مصیبت‏ها ایستاد و مقاومت كرد و عاقبت به رستگارى دو جهان رسید.
دكتر پول ارنست، متخصص دانشگاه پنسیلوانیا، درباره نقش ایمان مى‏نویسد: مهمترین عامل شفاى مریض، ویتامین‏ها، داروها و جراحى و... نیست، بلكه امید و ایمان است. من به این نكته پى برده‏ام كه از این پس باید جسم مریض را با بكار بردن وسایل طبى و جراحى و روح وى را با تقویت ایمانش نسبت به خدا معالجه كرد.
دومین راهى كه قرآن كریم با یك جمله به ما نشان مى‏دهد، یاد خداست. آرى یاد خداست كه ترس از مرگ را به آرامش تبدیل مى‏نماید و ترس از هجوم مشكلات و گرفتارى‏ها را از بین مى‏برد. یاد خدا دلهره‏ها و ترس‏هاى ناشى از بى‏اعتمادى به آینده را كاهش مى‏دهد.
خداوند در قرآن، درباره تأثیر یاد خدا در آرامش و رهایى از اضطراب و افسردگى مى‏فرماید: «الّذین أمَنوا و تَطْمئِنُّ قُلوبهم بِذِكرِ اللّه ألا بِذكرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ»؛ «آنان كه ایمان آورده و دل‏هایشان به یاد خدا آرام است. آگاه باشید با یاد خدا دل‏ها آرامش مى‏یابد.»
اهمیت یاد خدا:
ذكر خدا یعنى پذیرش حضور دائم و نزدیك بودن آن وجود مطلق در همه جا و در همه زمان‏ها؛ چون كه خدا به رگ‏هاى گردن شما نزدیك‏تر و حایل میان انسان و جان و قلب اوست. این نزدیكى و حضور دائمى كه برخاسته از ارتباط و فقر ذاتى همه آفریده‏هاست، مى‏تواند این زمینه را فراهم آورد كه هیچ چیزى بیرون از دایره علم، قدرت و حكمت او نیست. بنابراین اطمینان مى‏یابد كه همواره خدا با اوست و در همه حال، رفیق و همراهش است.
نكته مهم بعدي صبر و تحمل است افراد صبور ماندنى‏تر و موفق‏ترند پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله) فرمود: ایمان دو نیمه است. نیمه‏اى شكر و نیمه‏اى صبر است. من خدا را بر نعمت‏هایش شكر گفته و بر سختى‏هاى زندگى صبر مى‏نمایم، و امید به پاداش‏هاى آخرت دارم.»
معالجات فردى:
از قبیل:
1. بازگو كردن عقده‏ها با محرم اسرار: مانند والدین، حضور در زیارتگاه‏ها و مناجات‏هاى سحرگاهى.
2. توبه و طلب آمرزش:
برخلاف مسیحیت كه مى‏گوید: یكشنبه‏ها به كلیسا بروید! اسلام هر زمان و هر مكانى را براى ارتباط با خداوند و توبه كردن و طلب آمرزش مناسب مى‏داند.
3. جستجوى راه‏هاى موفقیت: علاوه بر همت بلند و تلاش، در بسیارى از موارد كلید حل مشكل به دست ماست، مثلاً شخصى كه در خانه نشسته و از خدا روزى مى‏خواهد، دعایش مستجاب نمى‏شود! یا كسى كه از دست همسرش به تنگ آمده و از خدا فرج و گشایش مى‏خواهد، دعایش مستجاب نمى‏شود؛ زیرا باز كردن گره به دست خودش است و آن طلاق است (اگر راه دیگرى نمانده است) و... .
4. اقتصاد در معاش: چنان كه على (علیه‏السلام) فرمود: هر كه مراعات اقتصاد كند، من ضمانت مى‏كنم كه فقیر نگردد.
5. اهمیت ندادن به عشق‏هاى كذائى.
6. راضى بودن به رضاى الهى.
7. سرگرمى‏هاى سالم: همانند سفر، و پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله) مى‏فرماید: «به سفر بروید تا سالم و تندرست بمانید».
8. توجه به نعمت‏ها: نعمت‏هاى فراوانى كه خداى متعال در اختیار ما قرار داده است. و در مسائل مادى به پایین‏تر از خود نگاه كنیم، نه بالاتر.
9. مأیوس نشدن از رحمت الهى: خداوند در قرآن مى‏فرماید: «لا تَیأَسوا مِن رُوحِ اللّه إنّه لایَیأَسُ مِن رُوح اللّه إلا القَومُ الكافِرُون».
10. رعایت اعتدال در تمام امور.
منبع:http://fa.parsiteb.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.