پيشگيري و تسكين‌هاي ساده براي گزش حشرات

اگرچه نيش حشرات تنها باعث آزار چند دقيقه‌اي ما مي‌شود،‌ اما واكنش‌هاي پوستي در اثر گزيدن بعضي حشرات موذي مثل زنبور ممكن است حتي باعث عفونت محل گزيدگي شود و مشكلات جدي‌تر و واكنش‌هاي آلرژيك مانند بثورات پوستي و كهير ايجاد كند
دوشنبه، 17 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيشگيري و تسكين‌هاي ساده براي گزش حشرات

پيشگيري و تسكين‌هاي ساده براي گزش حشرات
پيشگيري و تسكين‌هاي ساده براي گزش حشرات


 





 
يكي از آزارهاي شايع و دردناك مخصوصا براي كودكان، گزش حشرات است.
پشه، زنبور و ساير حشرات موقع گزيدن، مايع بزاق خود را به داخل پوست تزريق مي‌كنند و خون بدن را مي‌مكند كه داخل شدن مايع بزاقي در پوست باعث ايجاد خارش در محل گزيدگي مي‌شود ممكن است در اثر خاراندن زياد عفوني شود.
با فرا رسيدن فصل تابستان و گرما بسياري از ما به همراه كودكانمان برنامه‌هايي براي گردش‌هاي بيرون از خانه و مسافرت داريم يا فرزندانمان را براي تفريح و بازي‌ به پارك مي‌بريم.
تفريح و سفر اگرچه لذت خاصي دارد و براي همه ما خوشايند است اما گاهي با نيش يك حشره كوچك ممكن است آرامش‌ما به مخاطره بيفتد.
اگرچه نيش حشرات تنها باعث آزار چند دقيقه‌اي ما مي‌شود،‌ اما واكنش‌هاي پوستي در اثر گزيدن بعضي حشرات موذي مثل زنبور ممكن است حتي باعث عفونت محل گزيدگي شود و مشكلات جدي‌تر و واكنش‌هاي آلرژيك مانند بثورات پوستي و كهير ايجاد كند.

واكنش ما به گزش
 

زنبور گزيدگي يا گزيدن پشه و مورچه باعث احساس سوزش يا تورم در محل گزش مي‌شود.
اگر محل گزيدگي اطراف چشم‌ها، گوش و انگشتان دست و پا باشد، ممكن است تورم مختصري در ناحيه ايجاد شود. سن فرد نيز از نظر بروز واكنش‌هاي پوستي مهم است. در كودكان بعد از گزش حشرات واكنش‌هاي سريعي ايجاد مي‌شود و بعد از گزيدن، ورم و قرمزي در محل گزيده شده ايجاد مي‌شود.

وقتي نيش خورده‌ايم چه كنيم؟
 

)1 با ناخن يا يك وسيله انبرك مانند تميز، حشره را از محل گزيده شده دور كنيد يا نيش آن را بيرون آوريد.
)2 اگر خود حشره يا كيسه سم آن روي پوست وجود دارد، بدون اينكه به حشره يا كيسه سم او فشار بياوريد، آن را برداريد.
)3 براي كاهش درد، مقداري يخ روي محل گزيدگي بگذاريد يا پارچه تميزي را با آب سرد مرطوب كنيد و روي محل قرار دهيد تا درد كمتر شود.
)4 اگر محل گزيدگي ورم و خارش شديد داشت، مي‌توان با داروهايي مثل آنتي‌هيستامين ورم و خارش را كمتر كرد.
)5 در صورتي كه حشره كودك را گزيده باشد و درد و سوزش شديد در محل گزيدگي ايجاد شده باشد، مي‌توان از مسكن براي كاهش درد و تورم و التهاب استفاده كرد.
توجه داشته باشيد كه علا‌ئم و عوارض گزش حشرات هميشه به همين جا ختم نمي‌شود و گاه ممكن است غير از خير و خوشي عواقب ديگري هم به بار آيد كه برنامه سفر و گردش شما را به هم بزند.
خطر موقعي بروز مي‌كند كه بدن شما به جاي يك واكنش سطحي و موضعي بر روي پوست دچار حساسيت خيلي شديد و كلي بشود. طوري كه التهاب و ورم مجاري تنفسي ناشي از چنين حساسيتي باعث تنگ شدن راه هوايي، تنگي نفس و حتي بسته شدن آن و قطع تنفس شما شود.
همچنين سم حشرات در بدن برخي افراد مخصوصا كودكان باعث حساسيت شديد و واكنش عمومي در بدن مي‌شود يا تمام بدن دچار كهير، تورم عمومي و بي‌حالي و سستي مي‌شود. انقباض راه‌هاي تنفسي و احساس گرفتگي در ناحيه گلو نيز از علائم ديگر اين واكنش عمومي است.
در چنين شرايطي ممكن است شوك اتفاق افتاده باشد كه بايد بلافاصله به اورژانس مراجعه كرد.

زنبورگزيدگي از علا‌ئم تا درمان
 

گرچه انواع حشراتي كه انسان را مي‌گزند، زيادند ولي نيش زنبور براي بسياري از افراد هم ترسناك‌تر و هم دردناك‌تر است.
شدت علائم زنبور‌گزيدگي به چند عامل بستگي دارد، نوع زنبور، محل گزيده شده و حساسيت فرد به سم آن حشره. مشكلات ناشي از زنبور گزيدگي به دو دسته تقسيم مي‌شود:
)1 درد، قرمزي، تورم و خارش محل گزش يا واكنش‌هاي بيش از 8 سانتي‌متر كه واكنش‌هاي موضعي نزديك محل گزش هستند.
)2 واكنش‌هاي حساسيتي و غيرموضعي كه قسمت‌هاي مختلف بدن را درگير مي‌كند.
كهير، در سطح پوست، ورم در ناحيه گلو و دهان، تنفس سخت و صدا‌دار، تهوع و استفراغ، اضطراب و گاهي فشار خون و در موارد شديد، كاهش سطح هوشياري از اين علائم هستند.

زنبورگزيدگي را چگونه درمان كنيم؟
 

اكثر گزيدگي‌ها در خانه درمان مي‌شود و درمان بستگي به شدت علائم دارد. خيلي از گزش‌هاي ساده در يك بيمار غيرحساس به چيزي بيشتر از مراقبت‌‌هاي اوليه در خانه نياز ندارند. با استفاده از لباس مناسب و اسپري‌هاي دافع حشرات و در صورت امكان اجتناب از رفتن به اين مناطق مي‌توان از اين اتفاق جلوگيري كرد.
- در صورت گزش در منزل، بلافاصله نيش زنبور را كه در پوست باقي ‌مانده در‌آوريد؛ زيرا اين نيش كه به كيسه حاوي سم حيوان متصل است تا مدتي پس از گزش هم حاوي سم است.
- محل گزيدگي را با آب و صابون شسته، روي آن را با پماد آنتي‌بيوتيك بپوشانيد.
- روي محل گزيدگي يخ قرار دهيد تا باعث تخفيف درد ‌شود.
- براي رفع خارش از آنتي‌هيستامين استفاده كنيد.
- در صورتي كه علائم بيش از تورم و قرمزي اندك و خارش در محل‌گزيدگي باشد، بايد فورا به پزشك مراجعه كنيد.

اقدامات لازم براي پيشگيري از گزش حشرات
 

با رعايت چند نكته ساده مي‌توانيم از خودمان در برابر گزش حشرات محافظت كنيم. قسمت عمده‌اي از اين نكات روش‌هاي فيزيكي هستند يعني روش‌هايي كه در مواجهه ما و كودكانمان با حشرات جلوگيري مي‌كند.مانند نصب توري به پنجره‌ها، پوشيدن لباس‌هاي محافظت‌كننده و ترك كردن محل.
)1 حشرات داخل ساختمان‌ها و اتاق‌ها با استفاده دائمي از حشره‌كش‌‌هايي كه به صورت اسپري وجود دارند يا مواد حشره‌كش از بين مي‌روند.
)2 نگهداري حيوانات خانگي باعث تجمع بيشتر حشرات مي‌شود. بايد توجه داشت حشرات ممكن است روي پوست اين حيوانات بنشينند و بعد بلند شده، روي پوست بدن ما بنشينند و نيش بزنند.
بنابراين لازم است نگهداري حيوانات اهلي توام با رعايت بهداشت حيوان باشد.
)3 اگر در محل زندگي درختان زيادي وجود دارد بايد براي پنجره‌هاي خانه از توري استفاده شود و در پارك‌‌ها از آويختن لباس‌ها روي درخت خودداري شود.
)4 در مناطقي كه حشرات زياد وجود دارد، بهتر است روي پوست بدن مخصوصا بدن كودك داروهايي ماليد كه حشرات را از كودك دور كند. اما بايد توجه كنيد استفاده دائم از اين مواد سبب حساسيت بيشتر نشود.
)5 به هيچ‌وجه كندوي زنبور عسل را دستكاري و زنبورها را تحريك نكنيد.
)6 اگر زنبور در نزديكي خود ديديد به جاي نابود كردن آن با مگس‌كش، موقتا آن منطقه را ترك كنيد.
)7 از پوشيدن لباس‌هايي با رنگ روشن و استفاده از عطرهاي تند در مناطقي كه حشرات زيادي دارند، جدا خودداري كنيد؛ زيرا تمام اين موارد باعث جذب زنبور‌ها مي‌شود.
)8 در محيط‌‌هاي باز، پيراهن آستين بلند و شلوار بلند به تن كودكتان كنيد.
)9 اگر سابقه واكنش حساسيتي شديد به نيش زنبور داريد، با پزشك خود براي مقابله با آن مشورت كنيد.‌
منبع:ايران سلامت
ارسال توسط کاربر محترم سایت : mostafavys12




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.