دانستنيها

متخصصان معتقدند که پشه ها در مکيدن خون افراد اولويت هايي را در نظر مي گيرند. پشه هاي ماده (پشه هاي نرنيش نمي زنند) براي توسعه زاد و ولد خود نياز به خون انسان دارند. و ظاهراً نه هر خوني. محققان در حال مشخص کردن اين حقيقت هستند که کدام نوع گوشت انساني مطلوب خاطر پشه ها هستند. هزاران تحقيق انجام گرفته
شنبه، 29 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانستنيها

دانستنيها
دانستنيها


 






 

پشه ها خون افراد را گزينش مي کنند
 

متخصصان معتقدند که پشه ها در مکيدن خون افراد اولويت هايي را در نظر مي گيرند. پشه هاي ماده (پشه هاي نرنيش نمي زنند) براي توسعه زاد و ولد خود نياز به خون انسان دارند. و ظاهراً نه هر خوني. محققان در حال مشخص کردن اين حقيقت هستند که کدام نوع گوشت انساني مطلوب خاطر پشه ها هستند. هزاران تحقيق انجام گرفته تا مشخص کند کدام ترکيبات با رايحه هاي بدن انسان ممکن است جذب کننده پشه ها باشد. اکنون دانشمندان مي دانند که عامل ژنتيک مشخص تا 85 درصد افراد را در مقابل نيش پشه ها مستعدتر مي کند. آنها همچنين مشخص کرده اند افرادي که به مقدار فراوان استروئيدها و کلسترول در سطح پوست خود دارند بيشتر در معرض حمله پشه ها مي باشند. همچنين افرادي که به مقدار فراوان اسيدهاي خاص مثل اسيد اوريک توليد مي کنند مورد توجه و هدف پشه ها مي باشند. اين مواد مي توانند حس بويايي پشه ها را تحريک نموده و آنها را به سوي قربانيان خود سوق مي دهد. اما روند جذب پشه ها توسط افراد خيلي قبل تر از فرود پشه ها اتفاق مي افتد. پشه ها مي توانند طعمه خود را از مسافت ها دور تا 50 متر شناسايي کنند. و اين اصلاً توسط افرادي که به مقدار فراوان دي اکسيد کربن توليد مي کنند قابل شناسايي نيست. هر نوع دي اکسيد کربن براي پشه ها جذاب است حتي از مسافتي خيلي دور. افراد بزرگ تر از نظر سني به نظر مي رسد که مقدار دي اکسيد کربن بيشتري را دفع مي کنند و به همين دليل متعاقباً پشه ها با اشتياق بيشتري به سمت آنها جذب مي شوند تا بچه ها. زنان حامله و آبستن نيز در معرض خطر هستند. زيرا آنها نيز بيش از حد نرمال دي اکسيد کربن دفع مي کنند. حرکت و گرما نيز پشه ها را جذب مي کند. به محض حرکت و جنبش شما پشه ها حرکت و گرما را احساس کرده و به سمت شما مي آيند زيرا به دليل نفس نفس زدن بوي ناشي از دي اکسيد کربني که در تنفس شما وجود دارد آنها را به سمت خود مي کشد. همچنين اسيد لاکتيک دفع شده از غدد تعريق شما باعث جذب پشه ها مي شود. همچنين محلي که در آن قرار داريد نيز مي تواند باعث جذب پشه ها به سمت شما شود. بعضي از بدترين جمعيت پشه ها در مناطق ساحلي وجود دارند و کيلومترها فاصله از اين مناطق هم نمي تواند شما را از آنها در امان نگه دارد زيرا آنها 40 مايل را تنها به خاطر طعمه پرواز مي کنند. در حالي که هر منبع آبي مي تواند محيط مساعدي براي تکثير پشه ها باشد اما آنها بيشتر آب هاي راکد را ترجيح مي دهند. از جمله مواد گياهي دافع پشه ها عبارتنداز: روغن دانه سويا، که به مدت يک ساعت و نيم فرد را از هجوم پشه ها در امان نگه مي دارد. روغن گياه سرو، نعناع صحرايي، سيترونلا، گورگياه و گل شمعداني نيز مي تواند به دفع پشه ها کمک کند. اما از بين اينها روغن اکاليپتوس بهتر است.

نقش معجزه آساي عشق در آرامش و خوشبختي
 

به گزارش ديلي ميل، محققان دانشگاه استنفورد اعلام کردند احساسات شديد و عشق زياد مي توانند مانند مسکن هاي قدرتمند عمل کند. براي مثال زماني که به انسان ها تصاوير افراد مورد علاقه آنها نشان داده مي شود احساس درد در آنها بسيار کاهش پيدا مي کند. اين تصاوير باعث فعال شدن پاسخ احساسي در مغز مي شود که با انگيزه و پاداش نيز مرتبط است. پروفسور شان مکي از دانشگاه استنفورد در کاليفرنيا در اين باره گفت: زماني که انسان ها احساس عشق و علاقه را تجربه مي کنند، تغييرات زيادي در روحيه آنها به وجود مي آيد که تجربه آنها از درد را تغيير مي دهد. محققان معتقدند فهم شيوه اي که عشق مي تواند روي انسان تأثير گذار باشد راه را براي ساخت متدهاي جديد براي کاهش درد هموار مي کند. آرتور آرون يک روانشناس در دانشگاه نيريورک در اين باره گفت: عشق باعث فعال شدن همان قسمت هايي از مغز مي شود که در هنگام مصرف داروهاي مسکن به کاهش درد منجر مي شود. زماني که شما در مورد فرد مورد علاقه خود صحبت مي کنيد همان قسمت هايي از مغز شما فعال مي شوند که در زماني که شما يک جايزه بزرگ را مي بريد و يا مواد مخدر مصرف مي کنيد شروع به کار مي کنند. البته احساس عشق و علاقه شديد فقط در مراحل اوليه آشنايي اثر بسيار زيادي دارد، اما در مراحل بعدي در طي يک رابطه عشق شديد مي تواند به احساساتي مانند آرامش و خوشبختي تبديل شود که آنها نيز به نوبه خود در کاهش احساس درد مؤثر هستند. به همين دليل است که انسان هاي تنها و افسرده معمولاً آستانه تحمل درد پاييني دارند و با کوچک ترين ناملايمات روحيه خود را مي بازند و يا در مقابل مشکلات مقاومت پاييني از خود نشان مي دهند. عشق و علاقه تأثير بسيار بنيادي در انسان دارد و حتي مي تواند زندگي يک شخص را به طور کامل متحول کند.

اعتقاد به خدا عمر را طولاني مي کند
 

دانشمندان متوجه شدند اينکه انسان ها چه ديني داشته باشند در اين ميان تأثير چنداني ندارد، بلکه در هر دين و آئين در صورتي که پيروان آن به وجود خداوند اعتقاد داشته باشند و آن را به عنوان خالق خود قبول داشته باشند عمر طولاني تري خواهند داشت. تحقيقات روي بيماراني که در انتظار پيوند کليه به سر مي برند نشان مي دهد افرادي که واقعاً به خداوند اعتقاد دارند با احتمال بيشتري بعد از عمل جراحي زنده مي مانند و عمل آنها نيز با موفقيت بيشتري انجام مي شود. دانشمندان متوجه شدند برخي بيماراني که اعتقاد قوي به خداوند دارند با احتمال 3 برابر بيشتر نسبت به افرادي که به هيچ منبعي به عنوان آفريدگار متصل نيستند نجات پيدا کرده و بهبود مي يابند. دکتر فرانکو بنگاگودي که اين مطالعات را انجام داده است در اين باره گفت: افرادي که به باورهاي مذهبي خود اعتقاد دارند و واقعاً در هنگام بروز مشکلات ياري خداوند را جستجو مي کنند بعد از انجام اعمال جراحي سخت مانند پيوند کبد سريع تر بهبود پيدا مي کنند و احتمال زنده ماندن آنها بيشتر است. دانشمندان اعلام کردند اعتقاد به خداوند يک باور دروني و قلبي است. اين بدان معناست که ممکن است فردي به طور مرتب به کليسا برود و اعمال مذهبي را به جا بياورد اما به دليل آنکه در عمق وجود خود خدا را در همه امور تأثير گذار نمي داند و رابطه عميقي با او برقرار نکرده است با احتمال کمتري نسبت به فردي که به خدا به طور عميق اعتقاد دارند از مرگ نجات پيدا کند و روند بهبودي سريع تري داشته باشد. در اين مطالعات، محققان 179 بيمار را که در بين سال هاي 2004 تا 2007 تحت پيوند کبد قرار گرفته بودند انتخاب کردند. اکثر اين بيماران مرد بودند و سنين ميانسالي خود را مي گذراندند. به همه اين بيماران پرسشنامه هايي داده شد که ميزان اعتقاد آنها به خدا را مي سنجيد و سپس زندگي آنها به مدت 4 سال بعد از انجام عمل جراحي پيوند کبد تحت نظر محققان قرار گرفت. بد از 2 سال دانشمندان متوجه شدند افرادي که اعتقاد قوي به وجود خدا دارند با احتمال 3 برابر بيشتر از افرادي که هيچ اعتقادي ندارند زنده مي ماندند. بعد از سه سال فقط 7 درصد از افرادي که به خدا اعتقاد داشتند جان خود را از دست دادند، اما نزديک به يک پنجم از افرادي که به خدا اعتقاد نداشتند بعد از اين مدت مردند. اين تحقيقات نشان مي دهد فاکتوري مانند اعتقاد به خدا به همراه طول مدتي که يک فرد تحت نظر پزشک و مراقبت هاي ويژه قرار دارند به طور عميقي با طول عمر يک بيمار مرتبط است.

اثر انگشتي به نام گوش
 

دانشمندان اثبات کرده اند که علاوه بر اثر انگشت و عنبيه چشم، شکل هوش هر شخص نيز منحصر به فرد است و مي توان از آن به عنوان معيار جديد بيومتري براي شناسايي انسان ها در فرودگاه و مکان هاي ديگر استفاده کرد. ديگر اثر انگشت و الگوي شبکيه چشم ها را براي شناسايي انسان ها در فرودگاه ها و مکان هاي ديگر فراموش کنيد. تحقيقات نشان مي دهد شکل گوش هر شخص مختص به اوست و مي توان از اين خصوصيت نيز براي شناسايي انسان ها استفاده کرد. محققان از همين ويژگي استفاده کرده و سيستم هايي را طراحي کردند که مي تواند شکل گوش هر شخص را اسکن کرده و پس از مقايسه آن با بانک اطلاعاتي، شخص را شناسايي کند. آنها اميدوارند بتوانند به محض آنکه شخصي از ورودي کنترل پاسپورت عبور مي کند، از گوش او عکس بگيرند و در همان لحظه هويتش را مشخص کنند. پروفسور مارک نيکسون که اين تحقيقات را در مدرسه علوم کامپيوتر و الکترونيک دانشگاه ساوث همپتون هدايت کرده، در اين باره گفت: «در گوش انسان ها ساختارهاي کاملي وجود دارد که مي توان با استفاده از معيارهاي خاصي براي شناسايي انسان ها استفاده کرد. يکي از مشکلاتي که در مورد بيومتري وجود دارد، پير شدن انسان ها به مرور زمان است. دستگاه هاي تشخيص چهره معمولاً با پير شدن انسان ها و تغيير چهره آنها گيج مي شوند و به مشکل بر مي خورند. اما روند تغيير شکل گوش ها کمي متفاوت است. آنها با مرور زمان از لحاظ ابعاد کمي بزرگ تر مي شود و لاله هاي گوش نيز بلندتر مي شود، اما در کل فرم آنها از تولد تا لحظه مرگ حفظ مي شود». البته سن تنها مشکل نيست. آرايش کردن و حتي تغيير حالت چهره در هنگام اسکن کردن صورت نيز مي تواند مشکل زا باشد، به همين دليل است که اين نرم افزارها فقط در حالتي به صورت دقيق عمل مي کنند که انسان ها چهره کاملاً خنثي به خود بگيرند. اسکن کردن شبکه چشم نيز نياز دارد که شما مستقيماً و از فاصله نزديک به اسکنرها نگاه کنيد. اما اسکن کردن گوش مي تواند بسيار ساده تر و در لحظه عبور کردن مسافران از ورودي هاي خاصي انجام شود. دانشمندان معتقدند اين شيوه يکي از بهترين روش هاي شناسايي انسان هاست.

استعداد کودکان نابينا در موسيقي
 

هيچ مي دانستيد کودکاني که در سنين بسيار پايين بينايي خود را از دست مي دهند استعدادي در موسيقي پيدا مي کنند که به طور مشهودي بهتر از ديگر همسالان بيناي آنهاست؟ دانشمندان از مدت ها قبل مي دانستند نابينايان بهتر از همسالان بيناي خود مي توانند با کمک صدا موقعيت خود را تشخيص دهند اکنون دانشمندان دانشگاه کانادا در مونترال دريافته اند نابينايان 10 بار بهتر از افراد بينا تغييرات زير و بم صداها را تشخيص مي دهند اما اين به شرطي است که قبل از دو سالگي بينايي خود را از دست بدهند. پاسکال بلين سرپرست اين تحقيق مي گويد اين تحقيق ثابت مي کند نابينايان در تشخيص زير و بمي صدا بهتر از افراد طبيعي و بينا عمل مي کنند شماري از موسيقي دانان بزرگ نابينا هستند و بسياري از کساني که پيانو کوک مي کنند نيز نابينا هستند. اما تا قبل از انجام تحقيق شواهد زيادي براي اثبات توانايي بهتر نابينايان در زمينه موسيقي وجود نداشت. محققان هيچ تفاوتي در تشخيص تغييرات زير و بم صدا بين افراد بينا و کساني که در سنين بالاتر نابينا شده اند نيافتند. محققان دريافتند برتري استعداد موسيقي با سن بروز نابينايي مرتبط است. فقط کساني که قبل از دو سالگي بينايي خود را از دست داده اند استعداد بهتري در اين زمينه نشان مي دهند اما کساني که بعد از پنج سالگي دچار نابينايي شدند تفاوت چنداني با سايرين نداشتند. نتايج اين مطالعه در مجله علمي نيچر به چاپ رسيده است. اين تحقيق تفاووت بين نابينايان و بينايان را ناشي از انعطاف پذيري مغز در دوران کودکي مي داند در اين دوران مهم مغز نوزاد همانند اسفنج است. و همه نوع محرکي را دريافت مي کند اين تحقيقات نشان مي دهد بخشي از مغز که تصاوير را دريافت مي کند در صورتي که اطلاعاتي را دريافت نکند براي تقويت ساير بخش ها تخصيص مي يابد. زماني که اين افراد نابينا مي شوند بخشي از مغزشان که براي پردازش اطلاعات ديداري مورد استفاده قرار مي گيرد براي انجام وظايف ديگري به خصوص اطلاعات شنيداري تحت سازمان دهي مجدد قرار مي گيرند. هرچه اين سازمان دهي مجدد زودتر انجام شود کارايي بيشتري خواهد داشت.
منبع: دنياي زنان، شماره 64



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.