معرفي کتاب
«شل» با بسته بندي ايراني!
بند رختي که براي خودش دل داشت
(خواندني)
خيلي وقت نيست که کارهاي متفاوت و خواندني شل سيلور استاين، بين خوانندگان و علاقه مندان کتاب هاي فانتزي، دست به دست مي شود. شايد اصلاً مرزي هم براي مخاطبان کتاب هاي او وجود نداشته باشد. چون شيريني و در عين حال، سادگي شعرها و داستان هاي سيلور استاين، به قدري با فضاي خواسته هاي خوانندگان، همخواني دارد که کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان مي توانند ازآن کارها استفاده کنند و لذت ببرند.
حالا فرهاد حسن زاده با الهام از روش ارائه اين نويسنده آمريکايي، فرم و فضاي تازه اي را در نوشتن جست و جو مي کند. حسن زاده که سال هاي زيادي در مجلات و نشريات کودک و نوجوان طنز مي نويسد و همين الان مسؤول صفحه «دوچرخه»، نشريه ضميمه «دوچرخه» همشهري است، در «بندرخت» نشان مي دهد که قلم خوبي در فرم طنز داستاني دارد؛ قالبي که گاهي به شعر هم تنه مي زند. باز هم مثل کارهاي شل سيلور استاين.
اين کتاب، قطعات ادبي عزيزه شاهرخي در مورد ساخت منور حضرت موعود است. اگر بخواهيم آن چه را که در تشريح نام آن آمده است، بياوريم، بايد به اين جمله اشاره کنيم: عرض حاجت و درخواست شفاعت از پيشگاه قطب عالم وجود، مهدي موعود، عجل الله تعالي فرجه.
بخشي از اين دل نوشته را بخوانيد و با نويسنده همداستان شويد: «روزها از پي هم مي آيند و مي روند و فصل ها از پس يکديگر فرا مي رسند و مي گذرند. اختران فروزان، هر شب بر پرده ديباي نيلگون آسمان، چشمک مي زنند و کامکاران با محبوب خود، قرين و همدم اند. اما تو اي خورشيد درخشان و ماه تابان آسمان جلال و جمال! همچنان در پس پرده غيبت، رخ نهفته اي و منتظران، چشم به راه اند.»
اين مجموعه، 11 قطعه ادبي دارد و در حوزه ادبيات آييني قرار مي گيرد.
شيخ مهدي در مقدمه کتابش آورده است: «مفهوم مردم پسندي، از اصطلاحات سده اخير در ميان پژوهشگران مسائل فرهنگي و اجتماعي است که پيشينه آن به سال هاي پس از انقلاب صنعتي و به وجود آمدن شهرهاي پرجمعيت صنعتي باز مي گردد. بايد دانست که تفاوت در تعريف فرهنگ و هنر، موجب تغيير ديدگاه نسبت به فرهنگ و هنر مردم پسند خواهد شد. زيرا نخبه گرايان، پسند مردم را شرط خلق اثر هنري نمي دانند. حتي آن را محدودکننده هنرمند به حساب مي آورند. در نقطه مقابل، آن هايي که بر کارکرد اجتماعي هنر تأکيد دارند و اثر هنري را بازتاب جامعه مي دانند، براي پسند مردم، اعتبار خاص قائل هستند.»
فيلم مردم پسند، در دو فصل و چهار بخش، اشاره هايي به نخبه گرايان مخالف، مردم گرايان موافق، برخي ويژگي هاي مهم فرهنگ و هنر مردم پسند، مرور تاريخي و پديده ستارگي در سينما مي پردازد.
نوسازي فلسفه اسلامي و موانع نوانديشي و نظريه پردازي ديني، دغدغه اصلي و اساسي کتاب است و در آن، سعي مي شود فهرستي از کاستي ها و کژي ها بر سر راه اين نوسازي و نوانديشي معرفي شود. در واقع، نويسنده در آسيب شناسي احياگري ديني، به مجموعه اي از بدعت ها و لطمه هاي اين مبحث توجه دارد.
دين پژوهي معاصر در 12 فصل تهيه شده و مخاطب فلسفه خوان را به مطالعه و ورود به بحث پردامنه کتاب دعوت مي کند.
نوسازي فلسفه اسلامي و موانع نوانديشي و نظريه پردازي ديني، دغدغه اصلي و اساسي کتاب است و در آن سعي مي شود فهرستي از کاستي ها و کژي ها بر سر راه اين نوسازي و نوانديشي معرفي شود. در واقع، نويسنده در آسيب شناسي احياگري ديني، به مجموعه اي از بدعت ها و لطمه هاي اين مبحث توجه دارد.
دين پژوهي معاصر در 11 فصل تهيه شده و مخاطب فلسفه خوان را به مطالعه و ورود به بحث پردامنه کتاب دعوت مي کند.
در بخش اول کتاب، موانع نوانديشي و نظريه پردازي ديني، مورد بررسي قرار مي گيرد. انسداد اجتهاد، سرفصل بخش دوم کتاب است و بايسته هاي کنوني دين پژوهي، بحث محوري فصل سوم به شمار مي رود.
رشاد در فصول بعد، به سراغ نهضت علمي وبايدها و نبايدهايش مي رود و آسيب هاي گفتمان متجدد را شماره مي کند. احياي دين و اصلاح دينداري، توسعه علم و تکامل معرفت و ... عناوين فصل هاي ديگر کتاب است.
تلويحات، بخش انتهايي کتاب است که به فراخوان سوم اسفند سال 67 حضرت امام (منشور روحانيت) اشاره دارد. اين بخش، به گونه اي بيان احساس نويسنده در برابر اين فراخوان است.
منبع:نشريه همشهري جوان، شماره42.
بند رختي که براي خودش دل داشت
(خواندني)
خيلي وقت نيست که کارهاي متفاوت و خواندني شل سيلور استاين، بين خوانندگان و علاقه مندان کتاب هاي فانتزي، دست به دست مي شود. شايد اصلاً مرزي هم براي مخاطبان کتاب هاي او وجود نداشته باشد. چون شيريني و در عين حال، سادگي شعرها و داستان هاي سيلور استاين، به قدري با فضاي خواسته هاي خوانندگان، همخواني دارد که کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان مي توانند ازآن کارها استفاده کنند و لذت ببرند.
حالا فرهاد حسن زاده با الهام از روش ارائه اين نويسنده آمريکايي، فرم و فضاي تازه اي را در نوشتن جست و جو مي کند. حسن زاده که سال هاي زيادي در مجلات و نشريات کودک و نوجوان طنز مي نويسد و همين الان مسؤول صفحه «دوچرخه»، نشريه ضميمه «دوچرخه» همشهري است، در «بندرخت» نشان مي دهد که قلم خوبي در فرم طنز داستاني دارد؛ قالبي که گاهي به شعر هم تنه مي زند. باز هم مثل کارهاي شل سيلور استاين.
تعظيم موعود
اشکي بر آستان نياز(ادبي)
اين کتاب، قطعات ادبي عزيزه شاهرخي در مورد ساخت منور حضرت موعود است. اگر بخواهيم آن چه را که در تشريح نام آن آمده است، بياوريم، بايد به اين جمله اشاره کنيم: عرض حاجت و درخواست شفاعت از پيشگاه قطب عالم وجود، مهدي موعود، عجل الله تعالي فرجه.
بخشي از اين دل نوشته را بخوانيد و با نويسنده همداستان شويد: «روزها از پي هم مي آيند و مي روند و فصل ها از پس يکديگر فرا مي رسند و مي گذرند. اختران فروزان، هر شب بر پرده ديباي نيلگون آسمان، چشمک مي زنند و کامکاران با محبوب خود، قرين و همدم اند. اما تو اي خورشيد درخشان و ماه تابان آسمان جلال و جمال! همچنان در پس پرده غيبت، رخ نهفته اي و منتظران، چشم به راه اند.»
اين مجموعه، 11 قطعه ادبي دارد و در حوزه ادبيات آييني قرار مي گيرد.
اختلاف در جبهه سينما
فيلم مردم پسند (جدي)
شيخ مهدي در مقدمه کتابش آورده است: «مفهوم مردم پسندي، از اصطلاحات سده اخير در ميان پژوهشگران مسائل فرهنگي و اجتماعي است که پيشينه آن به سال هاي پس از انقلاب صنعتي و به وجود آمدن شهرهاي پرجمعيت صنعتي باز مي گردد. بايد دانست که تفاوت در تعريف فرهنگ و هنر، موجب تغيير ديدگاه نسبت به فرهنگ و هنر مردم پسند خواهد شد. زيرا نخبه گرايان، پسند مردم را شرط خلق اثر هنري نمي دانند. حتي آن را محدودکننده هنرمند به حساب مي آورند. در نقطه مقابل، آن هايي که بر کارکرد اجتماعي هنر تأکيد دارند و اثر هنري را بازتاب جامعه مي دانند، براي پسند مردم، اعتبار خاص قائل هستند.»
فيلم مردم پسند، در دو فصل و چهار بخش، اشاره هايي به نخبه گرايان مخالف، مردم گرايان موافق، برخي ويژگي هاي مهم فرهنگ و هنر مردم پسند، مرور تاريخي و پديده ستارگي در سينما مي پردازد.
در مسير فرمان امام (ره)
دين پژوهي معاصر (جدي)
نوسازي فلسفه اسلامي و موانع نوانديشي و نظريه پردازي ديني، دغدغه اصلي و اساسي کتاب است و در آن، سعي مي شود فهرستي از کاستي ها و کژي ها بر سر راه اين نوسازي و نوانديشي معرفي شود. در واقع، نويسنده در آسيب شناسي احياگري ديني، به مجموعه اي از بدعت ها و لطمه هاي اين مبحث توجه دارد.
دين پژوهي معاصر در 12 فصل تهيه شده و مخاطب فلسفه خوان را به مطالعه و ورود به بحث پردامنه کتاب دعوت مي کند.
نوسازي فلسفه اسلامي و موانع نوانديشي و نظريه پردازي ديني، دغدغه اصلي و اساسي کتاب است و در آن سعي مي شود فهرستي از کاستي ها و کژي ها بر سر راه اين نوسازي و نوانديشي معرفي شود. در واقع، نويسنده در آسيب شناسي احياگري ديني، به مجموعه اي از بدعت ها و لطمه هاي اين مبحث توجه دارد.
دين پژوهي معاصر در 11 فصل تهيه شده و مخاطب فلسفه خوان را به مطالعه و ورود به بحث پردامنه کتاب دعوت مي کند.
در بخش اول کتاب، موانع نوانديشي و نظريه پردازي ديني، مورد بررسي قرار مي گيرد. انسداد اجتهاد، سرفصل بخش دوم کتاب است و بايسته هاي کنوني دين پژوهي، بحث محوري فصل سوم به شمار مي رود.
رشاد در فصول بعد، به سراغ نهضت علمي وبايدها و نبايدهايش مي رود و آسيب هاي گفتمان متجدد را شماره مي کند. احياي دين و اصلاح دينداري، توسعه علم و تکامل معرفت و ... عناوين فصل هاي ديگر کتاب است.
تلويحات، بخش انتهايي کتاب است که به فراخوان سوم اسفند سال 67 حضرت امام (منشور روحانيت) اشاره دارد. اين بخش، به گونه اي بيان احساس نويسنده در برابر اين فراخوان است.
منبع:نشريه همشهري جوان، شماره42.
/ج