کنکور در تعطيلات

1- حتما براي انتخاب دانشگاه آزاد شرکت کنيد (در شماره قبل مفصل صحبت کرديم). 2- حالا که داريد شرکت مي کنيد هم در نظام تمام وقت شرکت کنيد هم در نظام پاره وقت. چون در يک آزمون شرکت مي کنيد ولي در دو جا پذيرش مي شويد. اين امکان را از خود سلب نکنيد.
دوشنبه، 21 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کنکور در تعطيلات

کنکور در تعطيلات
کنکور در تعطيلات


 

نويسنده: دکتر مهدي نکوئي




 

توصيه هاي مهم براي انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامي
 

1- حتما براي انتخاب دانشگاه آزاد شرکت کنيد (در شماره قبل مفصل صحبت کرديم).
2- حالا که داريد شرکت مي کنيد هم در نظام تمام وقت شرکت کنيد هم در نظام پاره وقت. چون در يک آزمون شرکت مي کنيد ولي در دو جا پذيرش مي شويد. اين امکان را از خود سلب نکنيد.
3- تمام وقت و پاره وقت هيچ تفاوتي با يکديگر ندارند. فقط پاره وقت بر خلاف اسمش يک مقدار از تمام وقت بهتر است!! و اگر خلال تحصيل در دانشگاه دچار مشکل شديد (بيماري، ازدواج و...)
مي توانيد کمتر واحد بگيريد و ديرتر فارغ التحصيل شويد.
4- در دانشگاه آزاد فقط و فقط انتخاب اول مهم است و ساير انتخاب ها اهميت کمتري دارند.
5- انتخاب اول تمام وقت و پاره وقت متفاوت است يعني نزنيد شيمي تهران مرکز، در تمام وقت، و دوباره شيمي تهران مرکز در پاره وقت!! چون تراز اصطلاحا در پاره وقت بالا مي رود و اگر تمام وقت که ترازش کمتر است قبول نشويد، پاره وقت هم خود به خود قبول نمي شويد!! پس بايد متفاوت باشد. يکي را دست بالا انتخاب کنيد و يکي را دست پايين.
6- در انتخاب رشته دچار توهم توانايي و کولاک کردن نشويد!! خيلي از شما عزيزان فکر مي کنيد هر کاري را اراده مي کنيد بايد انجام دهيد، مثلا معدل خود را بالا ببريد، تراز خود را بالا ببريد و ... ولي در واقعيت به اين صورت نيست!! براي همين اکثر شما فکر مي کنيد در(4) ماه آينده تر از شما خيلي بالا مي رود و دلايل تراز کم، زياد درس نخواندن است و من تا حالا کاري نکرده ام از امروز مي خواهم متحول شوم و ... تجربه نشان داده است تحول به دفعات اتفاق نمي افتد و خيلي هم به ندرت اتفاق مي افتد!! پس توهم نزنيد و منطقي انتخاب رشته کنيد.
7- توصيه هاي دبيران و مدير مدرسه يا آموزشگاه توصيه است!! اين خود شما هستيد که بايد تصميم بگيريد و مسووليت آن را هم قبول کنيد و ياد بگيريد گناه تصميم هاي خود را به گردن ديگران نيندازيد.
8- انتخاب هاي دوم تا ششم اگر چه اهميت کمتري دارند ولي حتما انتخاب کنيد.
( رشته هاي بدون ستاره و با تراز کمتر از انتخاب اول)
9- رشته هاي ستاره دار فقط بايد در انتخاب اول انتخاب شوند ولي اين بدان معنا نيست که انتخاب اول بايد ستاره دار باشد. پس انتخاب اول مي تواند ستاره دار يا بدون ستاره باشد ولي رشته ستاره دار بايد انتخاب اول باشد.
10- به انتخاب هفتم بلي بگوييد و بگذاريد خود دانشگاه آزاد هم براي شما انتخاب رشته انجام دهد. مطالبي که درباره روز و سوختن انتخاب ها، و اين که يک رشته الکي قبول مي شويد و ... از روي ناداني و جهالت افرادي است که دليلي براي اين قبيل حرف هاي عجيب و غريب ندارند.
11- به تراز و نمره آخرين فرد قبول توجه کنيد و اطلاعات ترازها را از موسسات مختلف تهيه و تطبيق دهيد.
12- در کارگاه هاي آموزشي و سمينارهاي انتخاب رشته که توسط موسسات مختلف برگزار مي شود، شرکت کنيد و با مکانيزم هاي انتخاب رشته، ترازها، تراز کيفي و معرفي رشته هاي دانشگاهي و ... آشنا شويد. بعد از اين توصيه ها مي رسيم به نکات مهم اسفند ماه که خوب است آنها را رعايت کنيد.

نکات مهم اسفند
 

1- روي يک کاغذ يادداشت کنيد از هر درس چه چيزي نخوانده ايد؟ چقدر تست زده ايد؟ از کدام کتاب هاي کمک آموزشي کمک گرفته ايد؟ چقدر پايه و چقدر پيش خوانده ايد و ...
2- اين کار به شما کمک مي کند که ببينيد کجا قرار گرفته ايد و به کجا بايد برويد. نقاط قوت و ضعف شما چه چيزهايي است.
عمده نقاط ضعف دانش آموزان در ترم دوم موارد زير است:
1- نگران دروس پايه هستيد و مدام پايه پايه مي کنند!! در صورتي که اين قدر اوضاع خراب نيست!! و شما مقدار زيادي از پايه ها را خوانده ايد يا مي خوانيد و اصلا مهم نيست که بخوانيد يا نخوانيد!! پس به جاي نگراني آنها را ليست کرده، انتخاب کنيد و بخوانيد.
تذکر: با نگراني و گريه کردن و غذا نخوردن وسخت گرفتن دنيا و ... درس هاي شما تمام نمي شود بلکه زمان مي گذرد و عمر شما تمام مي شود، پس به جاي غصه خوردن، درس بخوانيد.
2- مشکل سرعت عمل و دست کند بودن و عدم توانايي در تست زدن.
اين مساله بر خلاف مساله قبلي جدي است و دلايل آن به شرح زير است:
الف: دست شما کند بوده است ولي چون تا به حال آزمون تشريحي مي داديد، در وقت زياد متوجه اين موضوع نشده بوديد. بهتر است به يک متخصص مراجعه کنيد و تمريناتي را که مي گويند انجام دهيد.
ب: تست کم کار مي کنيد و مدام تشريحي درس را مي خوانيد و از تست زدن مي ترسيد ( در اصل از ارزش گذاري مي ترسيد).
به فرموده امام علي (ع) در اين زمينه عمل کنيد: از هر چيزي که مي ترسي، در آن قرار بگير، مثل شنا کردن، پس ياد گيري فن شنا بپر تو آب و نترس، تست هم همين گونه است. آنقدر تست بزن تا مسلط شوي.
3- نتيجه نگرفتن از درس هايي که تا حالا خوانده اي و خسته شدي.
اين بحث هم خيلي جدي است و خيلي شما را اذيت مي کند، مدام به خودت مي گويي من پارسال که درس نمي خواندم نمراتم همين بود شايد هم بهتر بود ولي امسال که هيچ مهماني نرفتم، هيچ کاري نمي کنم، فقط و فقط دارم درس مي خوانم ولي نتيجه ام اين طوري شده است و ... دوست من نصف من درس مي خواند ولي هميشه نمراتش از من بهتر است، نگاه تحقير آميز دوستشان در سر کلاس، دبيران و پدر و مادر، نگراني جبران زحمات خودم و پدر و مادر ...
الف: حداقل 3 چيز است که دير جواب مي دهد و دوپينگ ندارد:
1- امور ديني: دينداري کار سختي است، اين طور نيست (2)هفته انسان خيلي خوبي شوي و نماز و روزه ات برقرار بوده قطعا جايت وسط بهشت باشد دين داري کار سختي است و بايد سال ها رياضت بکشي و وظايف ديني ات را همه روزه انجام دهي.
2- امور ورزشي: قهرمان ورزشي شدن هم کار سختي است، تعداد فوتباليستهاي محبوب و موفق، کشتي گير و ... خيلي کم است ولي تعداد ورزشکاران هزاران نفر است.
3- امور درسي: درس خواندن جزء يکي از سخت ترين و دير بازده ترين کارهاي عالم است!!
با يک روز و دو روز ، يک سال و دو سال جواب نمي دهد و سال ها بايد کار کرد.

جواب غرغرها و نگراني هاي شما:
 

1- اگر امسال احساس مي کني خيلي درس مي خواني براي اين است که سال هاي قبل تنبلي کرده اي پس بايد جبران تنبلي هاي گذشته را کني تا نتيجه بگيري!! بالاخره تو که امسال متحول شده اي (تازه آن هم چند هفته) با يک انسان ديگر که متحول به دنيا آمده است!! و از اول ابتدايي سختي کشيده است بايد يک فرقي داشته باشي يا نه؟!
2- مشکل خيلي از شماها اين نيسنت که من چرا جواب نمي گيرم، مشکل اين است که چرا فلاني جواب مي گيرد؟!
بياييد با خادمان صادق باشيم. خيلي از ما، داريم از حسادت دق مي کنيم ولي اصلا به روي خودمان نمي آوريم.
3- زحمات پدر و مادر و دبيران، با اين عدم تمرکز جبران نمي شود، شما بايد آرامش داشته باشيد، توکل داشته باشيد و خوب و با تمرکز درس بخوانيد تا بتوانيد اين زحمات را جبران کنيد.
براي عيد نوروز فکر کنيد چه کار مي خواهيد انجام دهيد؟! کجا مي خواهيد درس بخوانيد؟ چه چيز مي خواهيد بخوانيد؟
منبع: موفقيت شماره 184



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.