سایه گسترده علم و فناوری بر حوزه سلامت

بی شک پیشرفت های به دست آمده در زمینه علوم پزشکی و ساخت تجهیزات پزشکی، در سال های اخیر، نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت زندگی بیماران داشته و تاثیر این نوآوری ها در عرصه پزشکی به اندازه ای است که حتی در دنیای امروز بسیاری از افرادی که به علت ابتلا به بیماری های خاص از انجام بسیاری از امور روزمره زندگی خود ناتوان هستند نیز می توانند به کمک تجهیزات پزشکی پیشرفته در کنار اعضای خانواده خود به راحتی به زندگی ادامه دهند.
شنبه، 9 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سایه گسترده علم و فناوری بر حوزه سلامت

سایه گسترده علم و فناوری بر حوزه سلامت
سایه گسترده علم و فناوری بر حوزه سلامت


 





 
بی شک پیشرفت های به دست آمده در زمینه علوم پزشکی و ساخت تجهیزات پزشکی، در سال های اخیر، نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت زندگی بیماران داشته و تاثیر این نوآوری ها در عرصه پزشکی به اندازه ای است که حتی در دنیای امروز بسیاری از افرادی که به علت ابتلا به بیماری های خاص از انجام بسیاری از امور روزمره زندگی خود ناتوان هستند نیز می توانند به کمک تجهیزات پزشکی پیشرفته در کنار اعضای خانواده خود به راحتی به زندگی ادامه دهند.
معمولا تجهیزات پزشکی با هدف درمان یا بهبود وضعیت سلامت بیماران، طراحی و ساخته می شوند که بر این اساس در زمینه های مختلفی اعم از تشخیص، درمان یا انجام اعمال جراحی روی فرد بیمار مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر تجهیزات پزشکی تولید فرآورده های دارویی نیز در سال های گذشته با پیشرفت قابل توجهی همراه بوده است که این عوامل نقش بسیار مهمی در بهبود نظام سلامت جوامع داشته اند. به گونه ای که امروزه فرآورده های دارویی جدیدی با هدف تقویت، بهبود و حتی درمان سیستم ایمنی بیماران مبتلا به بسیاری از بیماری های خاص که در گذشته هیچ راهکاری برای درمان آنها وجود نداشته، ساخته شده اند که ادامه زندگی برای این بیماران را امکان پذیر ساخته اند. به این ترتیب می توانیم اذعان کنیم که این عوامل دست به دست هم داده و موجب شده اند تا استانداردهای حوزه بهداشت و درمان نه تنها در کشورهای توسعه یافته، بلکه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز در مقایسه با گذشته با پیشرفت چشمگیری مواجه شده باشند.

● رونمایی از نوآوری جدید تجهیزات پزشکی
 

پیشرفت فناوری در طول سال های گذشته از تغییرات قابل توجهی در حوزه درمان و مراقبت های پزشکی برخوردار بوده است. در دنیای امروز، فناوری های نوین و پزشکی مدرن دارای ارتباطی عمیق و ناگسستنی هستند تا جایی که اغلب پزشکان برای درمان و تشخیص بیماری ها نیازمند استفاده از این تجهیزات اند. صنعت جهانی تجهیزات پزشکی، همه ساله از هزاران محصول جدید رونمایی می کند و بررسی های آماری حاکی از آن است که در ۳ دهه گذشته پیشرفت فناوری های نوین در عرصه سلامت بسیار بیشتر از گذشته بوده و پیشرفت های فناوری های پزشکی در این دوره تاثیر قابل توجهی در بهبود ارائه خدمات و مراقبت های پزشکی داشته است و این پیشرفت ها در اغلب زمینه های پزشکی و سلامت نظیر بیوفناوری (فناوری های زیستی) ، نانوفناوری، روش ها و تکنیک های انجام اعمال جراحی و تصویربرداری تشخیصی کاملا مشهود است.
پیشرفت علم پزشکی، ظهور عوامل بیماریزای جدید و شیوع بیماری ها و همچنین ترس از مواجه شدن با نتایج غیرقابل انتظار و پیش بینی نشده که نه تنها موجب اضطراب پزشک، بلکه موجب نگرانی بیمار نیز می شود ازجمله عوامل مهمی است که نقش موثرتری در افزایش روز افزون کاربرد فناوری ها و تجهیزات پزشکی در حوزه سلامت داشته اند. البته باید پذیرفت که پیشگیری از خطاهای پزشکی، افزایش آگاهی بیماران و همچنین گزارشات اعلام شده از سوی رسانه های گروهی نیز در این میان بی تاثیر نبوده اند. خوشبختانه در کشور ما نیز مانند بسیاری از دیگر کشورها شاهد پیشرفت های چشمگیری در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات و نوآوری های جدید پزشکی توسط محققان بوده ایم که موجب شده مراحل درمانی از تشخیص، درمان اولیه و حتی انجام اعمال جراحی بسیار پیچیده در مدت زمانی کوتاه تر و همچنین با موفقیت بیشتری انجام شود. به گفته مهندس مجید روحی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی، خوشبختانه کشور ما از نظر فناوری های حوزه پزشکی در زمینه تولید تجهیزات پزشکی از جایگاه بسیار خوبی در مقایسه با دیگر کشورها برخوردار است و شاید بتوان گفت از نظر کیفیت و کمیت تجهیزات از برترین کشورها و در رده سوم قرار دارد. در حال حاضر بیش از ۸۰ شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی در کشور، استانداردهای لازم را دریافت کرده اند که این شرکت ها بیش از ۷۵ درصد نیاز کشور در حوزه تجهیزات پزشکی را تامین می کنند.
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران هلث هم در حاشیه نشست خبری این نمایشگاه که از ۲۶ تا ۲۹ اردیبهشت سال جاری در تهران برگزار خواهد شد در این باره از رونمایی از نوآوری های جدید در حوزه تجهیزات پزشکی مانند تخت های بیمارستانی و سیستم های مانیتورینگ و مراقبت های ویژه خبر داد که می تواند نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت درمان و همچنین کاهش هزینه های درمانی در داخل کشور داشته باشد.

● کاهش آمار مرگ و میر بیماران
 

اگر اتاق های بیمارستانی امروز را با اتاق های بیمارستانی ۱۰۰ سال پیش مقایسه کنید می توانید بگویید که تنها وجه اشتراک آنها داشتن تختی برای بستری شدن بیمار روی آن است. تجهیزات پزشکی از جمله فناوری هایی هستند که در مقایسه با دیگر حوزه های فناوری بیشترین سرعت رشد و پیشرفت را داشته اند که این امرناشی از اهمیت بهبود وضعیت سلامت افراد و همچنین پیشرفت هایی است که محققان برای پاسخگویی به نیازهایی که در این زمینه مطرح می شود، به آن دسته یافته اند. افزایش اطلاعات و آگاهی ما انسان ها در زمینه بهداشت و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و استفاده از تجهیزات پیشرفته پزشکی در تشخیص و درمان بیماری ها موجب نجات جان میلیون ها انسان از خطر مرگ و در نتیجه کاهش آمار مرگ و میر انسان ها در سطح دنیا شده است.
نکته: استانداردهای حوزه بهداشت و درمان نه تنها در کشورهای توسعه یافته، بلکه در کشورهای در حال توسعه نیز با پیشرفت چشمگیری مواجه شده است
علاوه بر این که با استفاده از این تجهیزات، تشخیص بیماری سریع تر و دقیق تر انجام خواهد شد، تجهیزات پزشکی به پزشکان کمک می کنند تا به شیوه ای غیرتهاجمی که پیامدهای نامطلوب کمتری را برای فرد به همراه خواهد داشت، بیمار را تحت درمان قرار دهد و به این ترتیب مدت زمان لازم برای بستری شدن فرد بیمار کاهش یافته و بیمار در کوتاه مدت سلامت خود را بازخواهد یافت. اگر بخواهیم از فناوری سلامت صحبت کنیم باید هر گونه عامل مداخله کننده در فرآیند درمان فرد بیمار را که در بهبود وضعیت سلامت، پیشگیری، تشخیص، درمان بیماری، توانبخشی و همچنین مراقبت های بلندمدت از فرد بیمار نقش داشته است را مورد توجه قرار دهیم که شامل فرآورده های دارویی، ابزارها و تجهیزات پزشکی، راهکارهای درمانی و سیستم های سازمانی در حوزه سلامت خواهد بود. امروزه میلیون ها نفر از مردم سراسر دنیا بدون استفاده از تجهیزات پزشکی که در خانه، مطب پزشکان، بیمارستان ها و همچنین مراکز بهزیستی یا توانبخشی در اختیار آنها قرار می گیرد، قادر به ادامه حیات خود نخواهند بود. صندلی چرخ دار، دستگاه ضربان ساز قلب، عینک، لنزهای تماسی، سرنگ انسولین، اندام های مصنوعی، ماسک اکسیژن، ابزارهای جراحی و... ازجمله تجهیزات پزشکی است که در دنیای امروز پاسخگوی نیازهای بسیاری از افراد هستند. جالب است بدانید که بخش فناوری پزشکی در اغلب کشورها تنها ۵/۶ درصد از هزینه های حوزه سلامت را به خود اختصاص می دهد و این در حالی است که در مقابل این سهم ناچیز، نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت زندگی افراد ایفا می کند.

● داروهای جدید در راهند
 

دکتر غلامرضا شریعتی، رئیس سندیکای دارویی کشور در نشست خبری نمایشگاه ایران هلث از بهره برداری از ۸ کارخانه تولید داروهای نوترکیب در کشور تا پایان سال جاری خبر داد. به گفته شریعتی، کشور ما به ۳۰ کشور در سطح دنیا دارو صادر می کند که با بهره برداری از کارخانجات جدید تولیدکننده این داروها با پیشرفت قابل توجهی در این عرصه روبه رو خواهیم بود. اهمیت این صحبت ها در این است که همان طور که پیش از این گفتیم داروها را نیز می توان بخشی از پیشرفت های حوزه سلامت به شمار آورد که به موازات تجهیزات و ابزارهای پزشکی نقش مهمی در بهبود وضعیت زندگی بیماران ایفا کرده است. صنعت دارو به شکل نوین و امروزی در کشور ما قدمتی بیش از ۶ دهه دارد که از این نظر کشور ما در رتبه نخست کشورهای منطقه قرار گرفته است. در مقایسه با گذشته که تنها ۱۵ درصد نیازهای دارویی در کشور تامین می شد امروز ۹۶ درصد داروها در داخل تولید می شوند و بسیاری از داروهای پیشرفته نظیر داروی ایدز در کشور ما به مرحله صنعتی شدن نزدیک شده اند. برای تولید داروهای نوترکیب می توان از گیاهان، حیوانات تراریخته و جانداران دریایی استفاده کرد. باوجود پیشرفت های به دست آمده در روش های شیمیایی و میکروبی برای تولید داروها، هنوز هم گیاهان منبع مهم ترکیباتی هستند که به علت پیچیدگی این ترکیبات و گرانقیمت بودن آنها، نمی توان این ترکیبات را به روش های دیگری تولید کرد. حدود یک سوم داروهایی که امروزه مصرف می شوند از گیاهان به دست می آیند، اما محققان بر این باورند که تنها کمتر از ۱۰ درصد داروهای گیاهی، شناسایی و تشخیص داده شده اند و مهندسی ژنتیک می تواند تولید این مواد دارویی را افزایش دهد و از این رو پژوهش های بسیاری برای استفاده از روش های جدید مهندسی ژنتیک و افزایش تولید این گروه از فرآورده های دارویی در حال انجام است. استفاده حیوانات تراریخته مدل نیز روش دیگری برای تولید داروهای نوترکیب است.
این حیوانات سیستم های خوبی برای مطالعه مکانیسم های بنیادی هستند که ژن ها به وسیله آنها فیزیولوژی بدن حیوان را کنترل می کنند. در سال های اخیر استفاده از این حیوانات به عنوان واکنشگرهای زنده برای تولید پروتئین های دارویی نوترکیب، بویژه آنهایی که از طریق میکروارگانیسم های نوترکیب، به گونه ای رضایت بخش تولید نمی شوند مورد استفاده قرار گرفته است. موجودات دریایی نیز به عنوان بخشی از مکانیسم سوخت و ساز خود ترکیبات فعال بیولوژیکی تولید می کنند که می تواند برای ما انسان ها سودمند باشد. اگرچه تاکنون تنها کمتر از یک درصد جانداران دریایی در تولید داروهای نوترکیب مورد بررسی قرار گرفته اند، اما نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در برخی از موجودات دریایی مانند جلبک ها، اسفنج ها و مرجان ها ترکیباتی وجود دارد که از خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و همچنین خواصی مشابه آنتی بیوتیک ها برخوردارند.
در بسیاری از کشورها محققان در حال انجام تحقیقاتی روی این مواد هستند و امیدوارند که بتوانند از این مواد برای تولید داروهای نوترکیب جدید در درمان بیماری هایی مانند سرطان، آرتروز و بیماری آسم استفاده کنند. شریعتی درباره آینده استفاده از این دارو ها معتقد است اگرچه فناوری تولید داروهای نوترکیب هنوز در مراحل اولیه و ابتدایی است، اما امیدواریم بتوانیم در زمینه تولید داروهای نوترکیب جدید برای کمک به درمان بیماری ها به پیشرفت هایی دست یابیم

منبع:www.aftabir.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت : msjmsj77




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما