چرخه طبيعي عمل جنسي در مردان

فعاليت جنسي در هر سني يک رفتار غريزي و خودکار انساني است اما زمينه زيستي بسيار پيچيده‌اي دارد. گرچه عمل جنسي يک فرآيند مداوم است اما پژوهشگران آن را به 6 مرحله تقسيم مي‌کنند...
يکشنبه، 10 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرخه طبيعي عمل جنسي در مردان

چرخه طبيعي عمل جنسي در مردان
چرخه طبيعي عمل جنسي در مردان


 





 
فعاليت جنسي در هر سني يک رفتار غريزي و خودکار انساني است اما زمينه زيستي بسيار پيچيده‌اي دارد. گرچه عمل جنسي يک فرآيند مداوم است اما پژوهشگران آن را به 6 مرحله تقسيم مي‌کنند.
1.اولين مرحله ضروري ميل جنسي يا «ليبيدو» است. «انگيزش» يا «تحريک جنسي» طبيعي نمونه کاملي از متحدشدن ذهن و بدن است. براي ايجاد اين انگيزش، لازم است چارچوب ذهني مناسب و مقدار هورمون كافي جنسي مردانه يا تستوسترون موجود باشد. اميال جنسي در دوران بلوغ، هنگامي که ميزان تستوسترون شروع به افزايش مي‌کند، شكل مي‌گيرند. ميزان تستوسترون با افزايش سن روندي رو به نزول دارد اما در بدن بيشتر مردان به اندازه‌اي تستوسترون توليد مي‌شود که ميل جنسي‌شان در سراسر زندگي‌شان حفظ شود. در هر مرحله از زندگي، نگراني، استرس يا افسردگي ممکن است با وجود اينکه جسم مرد سالم است، ميل جنسي‌اش را مهار کند. روابط جنسي با ايجاد حالتي از برانگيختگي که ناشي از آميزه‌اي از افکار شهواني و تحريک حسي است آغاز مي‌شود. تحريك حسي مي‌تواند شامل حس لمس، بينايي، بويايي، چشايي يا شنوايي باشد. منطقه‌اي از مغز به نام «هيپوتالاموس» آثار تصاوير و احساسات شهواني را هماهنگ مي‌کند و پيام‌هاي مربوط به ميل جنسي را از طريق طناب نخاعي به لگن مي‌فرستد که به اعصاب دستگاه عصبي خودمختار در آن منطقه مي‌رسند. اعصاب حسي از پوست آلت تناسلي و ساير مناطق حساس بدن نيز به طور مستقيم بدون اينکه مغز دخيل باشد، به اين اعصاب خودمختار متصل مي‌شوند.
2.تحريك كافي اعصاب خودمختار، آنها را فعال مي‌‌كند. اين اعصاب مرحله دوم پاسخ جنسي مردانه، مرحله برانگيختگي را با رساندن پيام‌هاي شيميايي به شريان‌هاي آلت تناسلي شروع مي‌کنند و باعث مي‌شوند گشاد و خون بيشتري وارد آنها شوند. خون به درون 2 «جسم غاري»، 2 ميله متشکل از بافت اسفنجي که داراي مجاري عروقي بسياري هستند، سرازير مي‌شود. اين ورود خون، اجسام غاري را متورم مي‌كند و نعوظ يا راست‌شدن آلت رخ مي‌دهد. اجسام غاري متورم‌شده بر وريدهاي کوچک آلت تناسلي هم فشار مي‌آورند و با اين كار مانع از خروج خون اضافي مي‌شوند، بنابراين نعوظ آلت حفظ مي‌شود.
پزشکان براي سال‌ها نعوظ را يک رخداد هيدروليک مي‌دانسته‌اند که به افزايش 6 برابري ميزان خون ورودي به آلت تناسلي مي‌انجامد، اما نتايج پژوهش‌ها نشان داده است نعوظ يک پديده شيميايي هم است. يک ماده شيميايي با مولکولي کوچک به نام «اکسيد نيتريک» به اعصاب اجازه مي‌دهد تا با يکديگر و با شريان‌هاي آلت تناسلي ارتباط برقرارکنند. اکسيد نيتريک از طريق يک ماده واسطه به نام «گوانوزين مونوفسفات حلقوي» اثر خود را بر شريان‌ها اعمال مي‌کند. اين کشف هم براي دانشمندان مهم بود و هم زمينه‌ساز پيشرفت مهمي براي درمان مردان مبتلا به اختلال کارکرد نعوظي شد.
3 سومين مرحله فعاليت جنسي، مرحله کفه‌اي است که معمولا 30 ثانيه تا 2 دقيقه به طول مي‌انجامد سرعت ضربان قلب و فشار خون با ادامه فعاليت جنسي افزايش مي‌يابد و خون بيشتري به بافت‌هاي بدن تلمبه مي‌‌‌شود. آلت تناسلي تنها بخشي از بدن نيست که اين جريان خون اضافي را دريافت مي‌کند؛ در بيشتر مردان حين فعاليت جنسي سرخ‌شدن صورت به علت تجمع خون رخ مي‌دهد و خود بيضه‌ها متورم مي‌شوند و 50 درصد افزايش اندازه پيدامي‌کنند. حين مرحله ‌کفه‌اي، پروستات و کيسه‌هاي مني براي انزال آماده مي‌شوند و شروع به ترشح مايع مي‌کنند.
4.فعاليت جنسي در مرحله چهارم ارگاسم (اوج لذت جنسي) به همراه انزال مني به اوج مي‌رسد. دستگاه عصبي خودمختار در اين مرحله نيز مسوول است و عضلات در اپيديديم، مجاري مني‌بر و پروستات را به انقباض وامي‌دارد و باعث رانده‌شدن مني به جلو مي‌شود. در همين زمان پيام‌هاي عصبي عضلات گردن مثانه را منقبض مي‌کند، در نتيجه مني به جاي اينکه داخل مثانه پس بزند، به درون پيشابراه رانده مي‌شود. انزال معمولا همراه لذتي بسيار است که ارگاسم ناميده مي‌شود. تقريبا در همه مردان، هنگام انزال سرعت ضربان قلب به اوج مي‌رسد.
5.مرحله پنجم فعاليت جنسي، فروکش?کردن يا «برطرف‌شدن تورم» است که در آن آلت تناسلي به حالت شل ابتدايي خود بازمي‌گردد. ازبين‌رفتن تورم آلت معمولا پس از انزال رخ مي‌دهد اما گاهي زودرس و در صورتي که عمل جنسي با يک فکر يا رويداد مداخله‌گر قطع شود، اتفاق مي‌افتد.
6.مرحله نهايي عمل جنسي، آرام‌ترين مرحله آن است. اين مرحله را «مرحله مقاوم» مي‌گويند که 30 دقيقه (در مردان جوان) تا 3 ساعت (در مردان سالمندتر) به طول مي‌انجامد و در آن هنگام آلت تناسلي به تحريک جنسي پاسخي نمي‌دهد.
منبع:Harvard Men’s Health
ارسال توسط کاربر محترم سایت : afsoon77




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.