مضرات ناخن هاي مصنوعي

ناخن يکي از ضمايم پوستي است که نقش مهمي در کارهاي دست و زيبايي آن ايفا مي کند. لذا از گذشته هاي دور هميشه زنان سعي مي کردند ناخن هاي خود را زيباتر جلوه دهند و تغييرات مختلفي را از نظر رنگ، فرم و شکل به آنها بدهند.
يکشنبه، 10 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مضرات ناخن هاي مصنوعي

مضرات ناخن هاي مصنوعي
مضرات ناخن هاي مصنوعي


 






 
ناخن يکي از ضمايم پوستي است که نقش مهمي در کارهاي دست و زيبايي آن ايفا مي کند. لذا از گذشته هاي دور هميشه زنان سعي مي کردند ناخن هاي خود را زيباتر جلوه دهند و تغييرات مختلفي را از نظر رنگ، فرم و شکل به آنها بدهند.
يکي از روش هايي که زنان براي زيبا کردن ناخن هاي خود بکار مي برند، استفاده از ناخن هاي مصنوعي يا مواردي است که سطح يا شکل ناخن را به فرم دلخواه در مي آورد؛ هر چند تحقيقات در سال هاي اخير روشن کرده که استفاده از اينگونه ناخن ها و حتي کاشت آنها مي تواند باعث بروز عوارضي براي اين افراد شود.
برخي از متخصصين پوست معتقدند که؛ امروزه زنان به دو دليل از ناخن هاي مصنوعي يا کاشت ناخن استفاده مي کنند؛ يکي به دليل بيماري هاي مختلفي است که صفحه ي ناخن را از بين مي برد و موجب تغيير شکل آن مي شوند و دسته ديگري از زنان به دليل زيبايي به کاشت ناخن هاي مصنوعي به روش هاي مختلف روي مي آورند.
ناخن هاي مصنوعي بعد از تميز کردن سطح ناخن به اندازه ي ناخن بريده و توسط چسب هاي مخصوصي چسبانده مي شوند که يا رنگي هستند و يا اينکه بعد از چسباندن توسط لاک هاي مختلف به دلخواه رنگ مي شوند. ناخن هاي مصنوعي (ورقه هاي پلاستيکي) معمولاً سه، چهار روز بيشتر نبايد باقي بمانند، زيرا اولاً برخورد با مواد شوينده و مواد شيميايي و ثانيا تبخير ترکيبات ناخن موجب جداشدن آنها مي شود که در صورت باقي ماندن صدماتي به ناخن ها وارد مي آورند.
ناخن هاي مصنوعي به دو فرم کاشته مي شوند؛ در ابتدا مانند پر کردن دندان توسط وسيله يي دور حاشيه يي ناخن قرار مي گيرند و محکم مي شوند. در اين صورت صفحه ي ناخن کاملاً صاف شده و به اصطلاح حاشيه ي ناخن ها مانيکور مي شوند و با موادي که حاوي مواد فايبرگلاس است که آن ناحيه را پر مي کنند و به اندازه ي دلخواه در مي آورند. همچنين به دليل اينکه ناخن دائماً در حال رشد است، بعد از مدتي باعث به وجود آمدن فاصله بين ناخن اصلي و ناخن کاشته شده مي شود که مرتباً بايد تعوض شود تا فرم آن به صورت درستي حفظ شود.
ناخن هاي مصنوعي به دليل اينکه روي ناخن طبيعي گذاشته مي شوند، توسط چسب هاي خاصي محکم مي شوند. اين ناخن ها دائماً بايد تعويض شوند که همين امر مي تواند باعث دردناک شدن ناخن ها شود و حتي باقي ماندن آنها روي ناخن موجب جدا شدن ناخن ها مي شود.
بهترين روش براي جدا کردن ناخن هاي مصنوعي، استفاده از آب ولرم است که در اين حالت ناخن ها خود به خود جدا مي شوند. خانم ها مي توانند براي بهبودي عوارض چسب ناخن از کرم هاي مرطوب کننده مانند «اوسرين» استفاده کنند.
درماتيت (اگزماي تماسي) که به دليل تحريک و آلرژي در پوست دور ناخن و در قسمت هاي مختلف بدن ايجاد مي شود. از مهم ترين عوارضي است که در اثر استفاده از ناخن مصنوعي به وجود مي آيد؛ همچنين افراد آرايشگري که کار کاشت ناخن را انجام مي دهند به علت آزاد شدن سم سيانيد و بخار ناشي از آن دچار مسموميت مي شوند.
دراثر استفاده از ناخن ها، انيکولايزيس که در واقع کندگي لبه ي آزاد ناخن از بستر است ايجاد مي شود. ناصافي، تغيير ناخن، خط خط شدن آن، شکنندگي و خرد شدن ناخن نيز در اثر استفاده از ناخن هاي مصنوعي به وجود مي آيد؛ حتي بعضي از مواقع ناخن بطور کامل از بين مي رود و تغييراتي در رنگ ناخن ها به وجود مي آيد. التهاب حاشيه ي ناخن و بروز عفونت هاي معمولي يا قارچي نيز از ديگر عواض آن است.
اصولاً ناخن هاي مصنوعي به دليل اينکه به ناخن ها زيبايي و تنوع مي دهد و عيوب ناخن هاي بيمار و تغيير شکل داده شده را مي پوشاند، مورد تقاضاي زنان قرار مي گيرد. براي چسباندن ناخن از حلال هاي مختلفي استفاده مي شود بنابراين به دليل حل شدن لايه ي محافظ ناخن در ناخن مصنوعي، ناخن ها استحکام خود را از دست مي دهند، حالت نرمي شکل پيدا مي کنند، آسيب پذيرتر مي شوند و ميکروب ها خصوصاً عفونت هاي قارچي به راحتي وارد لايه زيرين ناخن مي شوند.
چسب هاي مخصوص ناخن نيز باعث بروز عوارضي همچون انواع آلرژي هاي پوستي مي شود که با عوارض قرمزي، التهاب، پوسته ريزي و خارش همراه هستند. بعضي از انواع ناخن ها ممکن است پس از چند بار استفاده، حساسيتي در فرد ايجاد نکند، ولي پس از استفاده ي مکرر، اين حساسيت ها بروز مي کند. در اين موارد، صفحه ي ناخن تغييررنگ مي دهد که اين مساله به صورت موقت و گاهي طولاني مدت روي ناخن تظاهر مي کند. در صورت بروز عوارض مذکور، خانم ها بايد از داروهاي ضد حساسيت که اکثراً کورتون هاي موضعي هستند براي بهبودي استفاده کنند.
چسب هايي که براي استحکام بخشيدن ناخن هاي مصنوعي بکار مي روند، بعد از مدتي عوارضي براي مصرف کنندگان به دنبال دارد. از اين عوارض مي توان به خالي شدن ناخن هاي طبيعي، سوراخ شدن و چروکيده، شکننده و بدرنگ شدن آنها اشاره کرد که امکان باقي ماندن آن تا آخر عمر روي ناخن فرد وجود دارد.
در صورتي که عمل کاشت ناخن بطور بهداشتي و مناسب انجام نشود، عفونت هاي قارچي را در افراد افزايش مي دهد و همچنين به دليل اينکه پوست کناره ي ناخن در بعضي از مواقع دچار خونريزي مي شود و ابزار کار را آلوده مي کند، در صورت عدم رعايت بهداشت، احتمال انتقال بيماري هاي ويروسي همچون ايدز و هپاتيت را افزايش مي دهد. ناخن هاي مصنوعي به خودي خود باعث عوارض نمي شود، بلکه چسب آن باعث نرسيدن هوا به ناخن ها شده و به مرور زمان، ناخن ها از حالت طبيعي خود خارج و خشک مي شوند و حتي رنگ آنها به صورت نارنجي کمرنگ در مي آيد.
ناخن از چند قسمت تشکيل شده است؛ ماتريکس که باعث رشد ناخن ها مي شود، صفحه ي ناخن که سلول هاي آن شاخي شده و به حالت ضخيم درمي آيد، فيتيکول، لايه نازکي که روي ناخن قرار مي گيرد، بستر ناخن که زير صفحه ي ناخن قرار مي گيرد و باعث چسبيدن ناخن به سطح زيرين مي شود، هلال ناخن، شيار ناخن که قابل رؤيت نيست و زيرناخن (قسمتي از پوست که زير لبه ي آزاد ناخن قرار گرفته و از بروز عفونت به داخل ناخن جلوگيري مي کند). بنابراين ناخن ها در اثر تغييرات طبيعي و غيرطبيعي، بيماري هاي پوستي و ديگر بيماري هاي داخلي سيستم ايمني مانند بيماري هاي دريچه ي قلب و ريه و پسوريازيس دچار تغيير شکل مي شوند و در اين حالت آنها به شکل چخماقي و فرو رفته، انحنا يافته، ضخيم شده و شيار شيار شده در مي آيند و لکه هاي رنگي روي ناخن ايجاد مي شود.
منبع:هفت روز زندگي شماره 92



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.