توانمند سازی مدرسه یک ضرورت

در دنیای امروز، تحول در نظام آموزش و پرورش، به منزله ی پیش نیازی جدی برای پاسخ گویی به چالش های علمی، فلسفی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی در کشورهای پیشرفته محسوب می شود. به همین سبب، تلاش های گسترده ای در سطح جهانی برای بهبود و اصلاح مداوم نظام های آموزش و پرورش در حال انجام است.
يکشنبه، 1 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توانمند سازی مدرسه یک ضرورت

توانمند سازی مدرسه یک ضرورت
توانمند سازی مدرسه یک ضرورت


 





 

سرآغاز
 

در دنیای امروز، تحول در نظام آموزش و پرورش، به منزله ی پیش نیازی جدی برای پاسخ گویی به چالش های علمی، فلسفی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی در کشورهای پیشرفته محسوب می شود. به همین سبب، تلاش های گسترده ای در سطح جهانی برای بهبود و اصلاح مداوم نظام های آموزش و پرورش در حال انجام است.
نهاد آموزش و پرورش که زمینه ساز تحولات و تغییرات بنیادی در یک جامعه به حساب می آید، خود بیش از هر نهاد دیگری، تحت تأثیر همین تحولات و تغییرات قرار می گیرد؛ به همین سبب ضروری است تا به تبع تحولات علمی، اجتماعی و اقتصادی درهر جامعه، در اهداف و برنامه های نظام آموزشی تغییرات لازم صورت پذیرد.
یکی از برنامه های تغییر در نظام آموزش و پرورش ایران "طرح غنی سازی مدرسه" است، که بر سازماندهی امکانات بالقوه ی مدرسه برای بهبود و اصلاح فرایند یاددهی، یادگیری تأکید می کند. در این طرح، از سازمان مدرسه به عنوان "مدرسه ی یادگیرنده" سخن گفته می شود. در مدرسه ی یادگیرنده، منابع انسانی مدرسه، سرمایه ی اصلی مدرسه هستند. کیفیت منابع انسانی همانا کیفیت مدرسه است. در چنین مدرسه ای مبنای تغییر، همانا تغییر در نگرش و افکار کارکنان است. عوامل انسانی، عامل پویایی مدرسه محسوب می شوند؛ به نحوی که مدیر، معلمان،کارکنان و اولیاء دانش آموزان با همیاری و هم کوشی خود به دنبال آن هستند تا از طریق به کارگیری امکانات بالقوه ی مدرسه، فرآیند آموزش و یادگیری را به نحو مطلوب سازماندهی و جهت دهی کنند.

رویکرد غنی سازی
 

هدف های غنی سازی باید در فرهنگ مدرسه و جامعه مورد توجه و عنایت جدی قرار گیرد و در برنامه ی درسی، مشتمل بر اهداف، محتوا (مجموعه ی تجارب یاددهی – یادگیری)، روش ها و استراتژی یاددهی – یادگیری، منابع و امکانات و روش های ارزشیابی، به صورت یک پارچه و تلفیقی در راهنمای برنامه ی درسی کلیه ی پایه های تحصیلی مورد عمل قرار گیرد. از سوی دیگر مدیریت، کارکنان آموزشی، فضا (روانی و فیزیکی) و تجهیزات آموزشی و اولیای دانش آموزان از نظر رفتار، عملکرد و مناسبات، باید در برنامه ی درسی ماهیتی روشی دارد تا محتوایی.

مهارت های زندگی
 

مهارت های زندگی، یعنی مجموعه ای از توانایی های شناختی، عاطفی و مهارتی که برای موفقیت و احساس شعف و شادمانی در زندگی مورد نیاز است و فرد را برای غلبه بر تنش ها و مسائل و مشکلات آماده می کند.
مهارت های زندگی، طیف وسیعی از مهارت ها راشامل می شود: مهارت هایی مثل شناخت خود و ارزش های شخصی و خانوادگی و اجتماعی، مهارت های برقراری ارتباط مؤثر، مهارت های شناخت حقوق و مسؤلیت ها و شناخت اهداف خود، مهارت های تصمیم گیری، مهارت های کنترل خشم، مهارت های مراقبت از سلامت رفتار و جسم و خود کنترلی.

توانمند سازی مدرسه یک ضرورت

لزوم هماهنگی در آموزش ارزش ها و مهارت های زندگی
 

مسئولیت آموزش ارزش ها و مهارت های زندگی، وظیفه ی تمامی نیروهای تربیتی جامعه، یعنی خانواده، مدرسه و نهادهای اجتماعی، رسانه ها، نهادهای سیاسی، اداری و تبلیغی است و ضروری است، اهداف و فعالیت های این نهادها با یکدیگر هماهنگ باشد تا فعالیت نهادهای اجتماعی در تقابل با تضاد با فعالیت های مدارس قرار نگیرد.

توانمند سازی مدرسه یک ضرورت

نقش مدرسه در آموزش و یادگیری ارزش ها و مهارت های زندگی
 

نوع رفتار، عملکرد و مناسبات مدیریت با کارکنان و دانش آموزان، معلم با دیگر همکاران و با دانش آموازن با یکدیگر، در یادگیری ارزش ها، نقش مهمی ایفا می کند. در واقع دانش آموزان، ارزش هایی مثل دوستی و صمیمیت، مسئولیت پذیری و انجام وظایف، برنامه ریزی و خودباوری احترام به دیگران و ترغیب و تشویق آنان، یا ضد ارزش هایی مثل دوری از مردم و در خود غرق شدن، مسامحه و سهل انگاری در انجام به موقع مسئولیت ها، توهین به اشخاص و بی ارزش تلقی کردن فعالیت ها و عملکردها را از فضای روانی مدرسه می آموزند. بنابراین، جای جای مدرسه باید تحقق هدف ها را تسهیل کند.

غنی سازی برنامه ی درسی و فرهنگ آموزش
 

غنی سازی برنامه ی درسی به منظور رشد مهارت های زندگی و یادگیری ارزش ها، طراحی می شود. هدف از غنی سازی این است که دانش آموزان با موضوعات، فعالیت ها، ایده های مهیج و زمینه های عملی در زندگی واقعی مواجه شوند؛ مسائلی که معمولاً در برنامه ی درسی عادی به آن ها پرداخته نمی شود.

توانمند سازی مدرسه یک ضرورت

انواع تجارب یاددهی – یادگیری:
 

1- فعالیت اکتشافی
2- فعالیت های آموزشی گروهی
3- فعالیت های اجرای پروژه در زندگی واقعی درقالب کارهای انفرادی یا گروه های کوچک یادگیری

هدف های تدارک فعالیت های اکتشافی:
 

الف- رشد مهارت های تفکر خلاق شامل توانایی نقادانه اندیشیدن (ارزیابی)، درک مسائل، درک ناهماهنگی ها و عناصر غیر مرتبط.
ب_ رشد مهارت های روانی، انعطاف پذیری، نومایگی و ابتکار و مهارت بسط و گسترش.
منبع : رشد مدیریت مدرسه
ارسال توسط کاربر محترم سایت : mosaieb_kh




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.