اتفاقات عجيب و غريب بدن (2)

بله، گوش خارجي رشد مي کند. طبق مطالعه يي که توسط پزشکان عمومي کالج بريتانيا انجام شد. وقتي که به دنيا مي آييم. سايز گوش ها به تناسب همان موقع است. هرچه بدن بزرگ تر مي شود. گوش ها هم بزرگ تر و برجسته تر مي شوند و تا ده سالگي به سرعت رشد مي کنند. سپس سالانه 0/22 ميلي متر به رشدشان ادامه مي
سه‌شنبه، 1 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اتفاقات عجيب و غريب بدن (2)

اتفاقات عجيب و غريب بدن (2)
اتفاقات عجيب و غريب بدن (2)


 

نويسنده: زهرا حيدري




 

آيا گوش هاي تان هنوز رشد مي کند؟
 

بله، گوش خارجي رشد مي کند. طبق مطالعه يي که توسط پزشکان عمومي کالج بريتانيا انجام شد. وقتي که به دنيا مي آييم. سايز گوش ها به تناسب همان موقع است. هرچه بدن بزرگ تر مي شود. گوش ها هم بزرگ تر و برجسته تر مي شوند و تا ده سالگي به سرعت رشد مي کنند. سپس سالانه 0/22 ميلي متر به رشدشان ادامه مي دهند. مطالعات ديگر نشان مي دهد که لاله ي گوش به خودي خود در طول زندگي بزرگ مي شود (لاله ي گوش مردها بزرگ تر از خانم ها است). بنابراين، سايز مجراي گوش که با استخوان و غضروف شکل مي گيرد تا سن پيري رشد نمي کند.

اتفاقات عجيب و غريب بدن (2)

آيا همه بچه ها بدون خال يا لک به دنيا مي آيند؟
 

البته بعضي از نوزادان، با خال مادرزادي يا ماه گرفتگي به دنيا مي آيند، اما اين درست است که تا زماني که پا به اين دنيا نگذاشته اند هيچ گونه خالي ندارند و در معرض نورآفتاب ممکن است لک و خال در پوست شان ايجاد شود. اگر نوزادان زياد در معرض نور آفتاب قرار بگيرند، مخصوصا آنهايي که پوست زيبا و چشم هاي روشني دارند، بيشتر در معرض لک پوستي قرار دارند و احتمال سرطان پوست براي آنها بيشتر است. لک هايي که روي گونه هاي بچه هايي با موهاي قرمز وجود دارد. جزو زيبايي آنها نيست بلکه لکه هاي پوست آنها به دليل آسيب هاي ناشي از آفتاب بوده و ممکن است به مولکول هاي سلول ها آسيب رسيده باشد. بچه ها و بزرگسالاني که لک دارند بايستي به صورت مداوم تحت نظر متخصص پوست باشند و از کرم هاي ضد آفتاب با «اس پي اف» سي يا حتي بالاتر استفاده کنند.

اتفاقات عجيب و غريب بدن (2)

چه چيزي باعث خواب رفتگي و مورمور شدن مي شود؟
 

مورمور شدن به علت نرسيدن جريان خون به عصب تحت فشار به وجود مي آيد. اگر به مدت طولاني در يک جا بنشينيد يا حتي وقتي که پاهاي تان را روي هم انداخته ايد، ممکن است روي عصب هاي تان فشار زيادي وارد کنيد و باعث مي شود که مثلاً پاي تان خواب رود يا احساس کرختي کنيد. مورمور شدن بيشتر در دست ها، پاها و قوزک پا اتفاق مي افتد. اين حس آزاردهنده پيامي را به مغز مي رساند. عوض کردن حالت نشستن تقريباً هميشه راه حلي است تا اين مشکل برطرف شود. اما اين احساس دلخراش به ندرت مي تواند نشانه ي بيماري هايي مانند ديابت، لوپوس و ام اس باشد. اگر مور مور شدن بدن تان با تغيير دادن حالت نشستن تان برطرف نشد، به پزشک مراجعه کنيد.

اتفاقات عجيب و غريب بدن (2)

آيا مچ پاي چاق براي شما خوب است؟
 

شايد باشد. اگرچه دانشمندان اهميت شکل قوزک پا را مورد مطالعه قرار نداده اند، اما تحقيقات ديگري در زمينه ي چربي ممکن است به اين سؤال پاسخ دهد. چربي هاي شکمي و اعضاي ديگر بدن، به ميزان زيادي با اختلال متابوليسم مرتبط است. به اين سوال پاسخ دهد. چربي هاي شکمي و اعضاي ديگر بدن، به ميزان زيادي با اختلال متابوليسم مرتبط است. مانند ديابت نوع دو که چربي هاي پا با اين بيماري در ارتباط هستند. وندي کورت، استاد دانشگاه کلورادو، در مطالعه يي دريافته است که خانم هاي يائسه يي که چربي بيشتري در پاهاي خود دارند، خطر کمتري براي بيماري هاي قلبي، فشارخون و ديابت نوع دو داشته اند. احتمالاً چربي هاي جمع شده در پا، تري گليسريدها را از گردش خون بيرون کشيده و دخيره کرده است. او مي گويد که احتمالاً خارج کردن اين سلول ها از بدن مثلاً به وسيله ي لايپوساکشن ايده ي خوبي نيست و اين تأثير را از بين مي برد.

اتفاقات عجيب و غريب بدن (2)

آيا آدامس و پنير براي دندان هاي شما خوب است؟
 

هر زماني که چيزي مي خوريد، باکتري هاي دهان تان نسبت به غذاها واکنش شيميايي نشان مي دهند و اسيدآلي توليد مي کنند که باعث پوسيدگي دندان مي شود، با خارج کردن بقاياي غذا از بين دندان ها، شستن دندان ها با آب و رقيق کردن اسيد توليد شده، بزاق با اين فرايند مقابله مي کند. در واقع عمل مکانيکي جويدن، ترشح بزاق را تحريک مي کند. اما در مورد پنير، چربي هاي آن به عنوان يک عامل حفاظتي براي دندان ها عمل مي کند. به علاوه پنير حاوي کلسيم و فسفات است که از پوسيدگي دندان ها جلوگيري و دندان ها را محکم مي کند. ميان وعده هاي غذايي تان را محکم کنيد تا تعداد دفعات مواجهه دندان ها با اسيد کاهش پيدا کند. آدامس هاي بدون قند را بعد از غذا بجويد يا غذاي تان را با تکه هاي کوچک پنير تمام کنيد.

اتفاقات عجيب و غريب بدن (2)

چرا در ناحيه پهلو احساس گرفتگي مي کنيد؟
 

روبرت گتلين، يک پزشک نيويورکي مي گويد: دو دليل معمول اين گرفتگي در پهلو شامل دويدن و خنده هاي مداوم است. اين فعاليت ها حداقل يک چيز مشترک دارند: فشار بر ديافراگم. وقتي به شدت مي خنديد، هواي زيادي وارد ريه مي کنيد که ريه ها را پر مي کند و وقتي که ماهيچه هاي شکمي منقبض مي شوند و به ديافراگم فشار وارد مي آيد. چنين موقعيتي زمان جيغ کشيدن شما هم رسيده است، زيرا در ماهيچه ها گرفتگي و اسپاسمي به وجود مي آيد که همه ي ما آن را مي شناسيم. گاهي اوقات وقتي زياد مي خنديد، ممکن است دردي در ناحيه ي بازوي سمت راست تان احساس کنيد. اين درد به اين علت است که عصبي که ديافراگم را تغذيه مي کند به سمت شانه ي سمت راست هم مي رود.
علاوه بر اين، خنده از ته دل ممکن است حالتي ايجاد کند که شما فکر کنيد دچار حمله ي قلبي شده ايد! بنابراين با آهسته تر خنديدن فشار بر ديافراگم را متوقف کنيد. سعي کنيد نفس آرام و عميق بکشيد و از خوردن وعده هاي حجيم اجتناب کنيد تا خون زيادي به سمت روده ي شما جريان پيدا نکند و دچار مشکل نشويد.

اتفاقات عجيب و غريب بدن (2)

منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 95.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.