بيمارى مسافرتى

بيمارى مسافرتى، در اثر دريافت اطلاعات اشتباه از محيط اطراف توسط مغز ايجاد مى‏شود. اعصاب حسى بدن براى حفظ تعادل مرتبا اطلاعاتى را نظير كامپيوتر از گوش داخلى، دريافت مى‏كند و آن را به مغز مى‏فرستد. بيمارى مسافرتى وقتى به وجود مى‏آيد كه بين آنچه كه گوش ما دريافت مى‏كند و آنچه چشم ما حس مى‏كند، اختلاف به
چهارشنبه، 2 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بيمارى مسافرتى

بيمارى مسافرتى
بيمارى مسافرتى


 

مترجمان* :
دکتر حسن کریمی یزدی
دکتر پدرام مصطفایی



 
24 درمان سريع
بيمارى مسافرتى، در اثر دريافت اطلاعات اشتباه از محيط اطراف توسط مغز ايجاد مى‏شود. اعصاب حسى بدن براى حفظ تعادل مرتبا اطلاعاتى را نظير كامپيوتر از گوش داخلى، دريافت مى‏كند و آن را به مغز مى‏فرستد. بيمارى مسافرتى وقتى به وجود مى‏آيد كه بين آنچه كه گوش ما دريافت مى‏كند و آنچه چشم ما حس مى‏كند، اختلاف به وجود بيايد. تمام افراد دچار اين بيمارى نمى‏شوند ولى علايم آن كاملا آشكار است. دچار سرگيجه مى‏شويم، عرق مى‏كنيم، پوست‏مان سفيد و بى‏رنگ مى‏شود. احساس تهوع مى‏كنيم و اگر حال‏مان رو به بهبودى نرود، بالا مى‏آوريم.
هنگامى كه متوجه علايم اين بيمارى مى‏شويم كه متوقف كردن آن بسيار سخت است. درمان‏هاى زير كمك مى‏كند تا ميزان علايم كاهش يابد و يا بتوانيم روند بيمارى را قطع كنيم. اما بهتر از همه اين است كه ما بتوانيم علايم را در مرحله‏ى اول متوقف كنيم.

فكر كنيد كه هيچ مشكلى پيش نمى‏آيد.
 

بخشى از بيمارى مسافرتى، روانى مى‏باشد. اگر شما دائما در اين فكر باشيد كه بالا مى‏آوريد، احتمالا دچار آن خواهيد شد؛ در عوض افكار خود را به چيز بهتر ديگرى متمركز كنيد.

پرستارى از فرد مريض را به ديگرى بسپاريد.
 

اين اتفاق، شايع است. شما در حال ماهى‏گيرى هستيد و همه چيز خوب پيش مى‏رود. كه ناگهان يكى از افراد مريض مى‏شود. شما احساس همدردى مى‏كنيد و شايد بخواهيد به وى كمك كنيد؛ بعد از گذشت چند دقيقه شما نفر بعدى هستيد. نهايت تلاش‏تان را بكنيد كه به فرد مريض توجه نكنيد وگرنه شما هم دچار تهوع مى‏شويد.

خود را از بوهاى بد دور نگه داريد.
 

بوهاى بد نظير دود ماشين و يا ماهى مرده در عقب قايق مى‏تواند منجر به تهوع شود بنابراين از اين بوها خوددارى كنيد.

از سيگار كشيدن دست بكشيد.
 

اگر سيگارى هستيد و فكر مى‏كنيد سيگار كشيدن باعث كاهش شدت بيمارى مى‏شود سخت در اشتباه هستيد؛ دود سيگار فقط باعث بدتر شدن تهوع مى‏شود.

در شب مسافرت كنيد.
 

مسافرت در شب، خطر به هم خوردگى حال‏تان را كاهش مى‏دهد چرا كه چشم‏ها حركت را در شب به وضوح روز نمى‏بينند. اين روش، در درمان صدها بيمار مؤثر واقع شده است.

غذاهايى را كه دوست نداريد در طول سفر نخوريد.
 

در هنگام مسافرت نيز اين غذاها باعث بدتر شدن حال‏تان مى‏شوند. ممكن است در طول سفر، غذاهاى مختلف وسوسه كننده باشند ولى هرگز در خوردن غذا زياده‏روى نكنيد.

در هواى تازه نفس بكشيد.
 

با تنفس در هواى تازه جلوى تهوع را بگيريد. اگر در ماشين هستيد، پنجره را باز كنيد. اگر در قايق هستيد، به روى عرشه بيايد تا نسيم دريا به شما بخورد و اگر در هواپيما هستيد، دريچه بالاى سرتان را باز كنيد.

به هيچ وجه از الكل استفاده نكنيد.
 

الكل در كار مغز اخلال ايجاد مى‏كند و تجزيه و تحليل اطلاعات را توسط مغز به مخاطره مى‏اندازد و مى‏تواند علايم بيمارى مسافرتى را بدتر كند. بدتر از همه الكل مى‏تواند به داخل مايعات گوش داخلى نفوذ كند و باعث سرگيجه شود.

به اندازه كافى بخوابيد.
 

بى‏خوابى، شانس ابتلا به بيمارى مسافرتى را در شما افزايش مى‏دهد. بنابراين مطمئن باشيد قبل از مسافرت به اندازه‏ى كافى خوابيده‏ايد. اگر مسافر هواپيما يا ماشين هستيد، در سر راه قدرى بخوابيد تا به طور موقت از تحريك بيمارى جلوگيرى كنيد.
بى‏حركت و آرام باشيد.
با حركات زياد بدن آشفتگى مغز را زيادتر نكنيد.
روى صندلى جلو بنشينيد و به جلو نگاه كنيد.
در ماشين روى صندلى جلو بنشينيد و به جاده يا افق خيره شويد؛ اين كار پيام‏هاى صادره از بدن و چشم‏تان را متوازن مى‏كند.

بهتر از همه اين است كه پشت فرمان بنشينيد.
 

هنگامى كه شما پشت فرمان نشستيد، مجبوريد با دقت به جلو نگاه كنيد و مى‏توانيد هرگونه تغيير سريعى را پيش‏بينى كنيد.

خواندن را در زمان ديگرى انجام دهيد.
 

در داخل هواپيما، قايق يا ماشين، چيزى نخوانيد. حركت ماشين باعث حركت كلمات چاپى كتاب مى‏شود و در نتيجه سرگيجه ايجاد مى‏كند.

اما اگر مجبور هستيد كتاب بخوانيد اين نكات را رعايت كنيد.
 

روى صندلى به طرف جلو خم بشويد و صفحه‏ى كتاب را نزديك چشمان خود قرار دهيد. خواندن تنها، باعث به هم خوردن حال شما نمى‏شود بلكه زاويه‏اى كه با آن مى‏خوانيد مؤثر است. هنگامى كه در ماشين در حال حركت به پايين نگاه مى‏كنيد تصاوير متحرك از شيشه‏هاى كنار ماشين در زاويه‏ى نامتعارف به چشم مى‏رسد و باعث ايجاد نشانه‏هاى بيمارى مى‏شود. اين روش، چشم را در همان وضعيتى قرار مى‏دهد كه شما به جاده نگاه مى‏كرديد.
دستان را كنار گيجگاه خود قرار دهيد تا جلوى ديدتان را بگيريد و يا پشت‏تان را به طرف شيشه نزديك‏تان بكنيد.

محلى را انتخاب كنيد كه كمترين تحرك را دارد.
 

در يك كشتى، كابين ميان كشتى، كمترين بالا و پايين رفتن را دارد. در يك قايق كوچك البته چنين محلى وجود ندارد ولى كابين جلو بهتر از عقب است.

از زير كشتى بيرون بياييد.
 

قرار گرفتن در زير عرشه، مخصوصا در مناطقى كه تهويه هوا ضعيف است، تنها به دنبال دردسر رفتن است. از هر كجا كه هستيد بيرون بياييد.

راهى ديگر
 

درمان‏هاى قديمى كه هنوز به كار مى‏روند.
ممكن است اين درمان‏ها در همه افراد مؤثر نباشد و در هر زمانى هم كارايى خود را نداشته باشد. بعضى از اين درمان‏ها امروزه نيز به كار مى‏روند و مطمئنا ارزش امتحان كردن را دارند.

ريشه زنجبيل
 

اولين ساكنان عصر جديد احتمالا براى مسافرت‏هاى بين اقيانوسى از اين گياه استفاده مى‏كردند. اگر چه به صدها سال قبل برمى‏گردد، اما اخيرا به طور علمى ثابت شده كه خوردن دو كپسول از ريشه زنجبيل بسيار مؤثر است. محققان اين طور بيان مى‏كنند كه زنجبيل با جذب اسيد و جلوگيرى از حالت تهوع جلوى بيمارى را مى‏گيرد.

زيتون و ليمو
 

در اولين مراحل بيمارى مسافرتى بزاق زيادى ترشح مى‏شود كه به معده شما برمى‏گردد و حالت تهوع را بدتر مى‏كند. زيتون ماده شيميايى‏اى به نام تانن توليد مى‏كند كه دهان را خشك مى‏كند. بنابراين خوردن چند زيتون به محض ظاهر شدن اولين نشانه‏هاى تهوع به كاهش آن كمك مى‏كند. در مورد ليمو شما مى‏توانيد آن را مك بزنيد.

بيسكويت‏هاى حاوى جوش شيرين
 

آن‏ها جلوى توليد بزاق را نمى‏گيرند، اما به جذب مايع زيادى كه به معده مى‏رسد، كمك مى‏كنند.

مچ‏بندهاى فشارى
 

در بسيارى از مغازه‏ها وسايل مسافرتى يا دريايى فروخته مى‏شوند؛ اين مچ‏بندهاى سبك يك دكمه پلاستيكى دارند كه نقطه‏اى در داخل مچ آن را مى‏پوشاند. اين مچ‏بند با فشار دادن بر روى دكمه به مدت چند دقيقه از تهوع جلوگيرى مى‏كند.

نگاه خود را روى شى‏ء ثابتى متمركز كنيد.
 

اين كار به شما كمك مى‏كند تا دوباره سيستم حسى خود را به حالت تعادل دربياوريد. ايستادن روى كشتى، در حال حركت نگاه كردن به افق حال شما را به هم مى‏زند چرا كه افق نيز با شما بالا و پايين مى‏رود؛ در عوض به نقطه‏اى در آسمان و يا خشكى نگاه كنيد.
شما را به هم مي زند چرا که افق نيز با شما بالا و پايين مي رود؛ درعوض به نقطه اي درآسمان ويا خشکي نگاه کنيد.

براى پيشگيرى، قرص مسافرتى بخوريد.
 

اگر مجبوريد به اين سفر برويد مى‏توانيد از قرص‏هاى مسافرتى استفاده كنيد. چند ساعت زودتر بخوريد تا در مرحله اول از شروع علايم جلوگيرى كند. اثر يك يا دو قرص تا 24 ساعت طول مى‏كشد، اما مطمئن شويد كه جلوتر خورده‏ايد، چرا كه اگر يك علامت بيمارى شروع شود، خوردن قرص‏ها اثرى ندارد.
به ياد داشته باشيد گذشت زمان تمام زخم‏ها را التيام مى‏بخشد.
اين قانون شامل بيمارى مسافرتى هم مى‏شود؛ شايد احساس مردن داشته باشيد اما بيمارى مسافرتى، انسان را نمى‏كشد. بدن شما به تدريج به محيط قايق يا كشتى عادت مى‏كند، اگر چه چندين روز طول بكشد. بنابراين صبور باشيد؛ اوضاع به تدريج بهتر مى‏شود.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پي‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما