ايرادات شبکه خود را برطرف کنيد

مشکلاتي که با شبکه خانگي خود داريد مي تواند باعث درماندگي شما گردد. ما در اين مقاله توضيح مي دهيم که چگونه برخي از مواردي که ممکن است براي شبکه شما رخ دهد را برطرف نماييد.
شنبه، 19 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ايرادات شبکه خود را برطرف کنيد

 ايرادات شبکه خود را برطرف کنيد
ايرادات شبکه خود را برطرف کنيد


 






 
مشکلاتي که با شبکه خانگي خود داريد مي تواند باعث درماندگي شما گردد. ما در اين مقاله توضيح مي دهيم که چگونه برخي از مواردي که ممکن است براي شبکه شما رخ دهد را برطرف نماييد.
اين روزها، بيشتر افراد يک شبکه خانگي دارند که اين شبکه باعث پيوند کامپيوترها، چاپگرها، اتصالات مشترک اينترنت و شايد تجهيزات ذخيره سازي اطلاعات با يکديگر مي گردد. اگر در چنين شبکه اي ايراد به وجود آيد ممکن است باعث سرگرداني و استيصال افرادي که با شبکه مذکور کار مي کنند، گردد. ممکن است در حال حاضر شبکه شما به خوبي کار کند و نيازي نمي بينيد که به توصيه هاي ما گوش فرا دهيد. زود قضاوت نکنيد و از اين صفحه به سرعت عبور ننماييد. در اين مقاله ما قصد داريم نه تنها توضيح دهيم که چگونه برخي از مشکلات متداول بين شبکه هاي کامپيوتري خانگي را برطرف نماييد، بلکه برخي از نکات احتياطي را گوشزد خواهيم کرد که به شما مي گويد حتي اگر شبکه شما به خوبي کار مي کند، چه مواردي را رعايت کنيد تا دچار مشکل نشويد، تا به اين صورت از بروز مشکل براي خود و شبکه اختصاصي تان پرهيز نماييد. چرا که دوري کردن از مشکل شرط عقل است.
پس لطفاً کمي تأمل نماييد و وقت بگذاريد تا دريابيد که اکنون چه کاري را بايد انجام دهيد، و گام به گام با ما همراه شويد و توصيه ها را به خاطر سپاريد و آن را به کار بنديد. سپس، اگر زماني با مشکل مواجه شديد، دچار شرايط بحراني براي شبکه خود نگرديد. و اگر در حال حاضر دچار مشکل شديد هراسي به دل راه ندهيد؛ ما شما را به سوي حل مشکل راهنمايي خواهيم کرد.
بيشتر اوقات ممکن است هنگامي که شخص براي اولين بار شبکه خانگي خود را نصب و راه اندازي مي نمايد دچار مشکل نشود و شبکه به خوبي آغاز به کار کند. به اشتراک گذاشتن فايل ها و پوشه ها، دسترسي به اينترنت و چاپ نمودن فايل هاي ارسالي به چاپگرها همه بدون بروز مشکل انجام شوند. اما چه اتفاقي مي افتد موقعي که دستور شما درست اجرا نمي گردد، چه تغييري در سيستم رخ داده که شبکه کار خود را به خوبي انجام نمي دهد؟ در اينجا، قصد داريم تا توضيح دهيم که چگونه برخي از متداول ترين مشکلات را رفع نماييد و چگونه اين مشکلات پديد مي آيند، زيرا گاهي بسيار دشوار است تا دريابيد که واقعاً چه اتفاقي براي شبکه خانگي شما افتاده است، ما نگاهي به برخي از ايرادات رايج يک شبکه خواهيم انداخت و به شما نشان مي دهيم که چگونه آنها را برطرف نماييد.

ايرادات شبکه خود را برطرف کنيد

من نمي توانم در اينترنت به جستجو پردازم
 

اگر نمي توانيد به اينترنت متصل شويد، اولين چيزي که بايد چک شود آن است که بررسي شود تا اتصال پهن باند شما هنوز کار مي کند يا خير، و بهتر است بدانيد چند وضعيت گوناگون روي مسيرياب يا مودم شما هنگامي که به نظر مي رسد ارتباط اينترنت برقرار است، منتشر مي گردد، بنابراين شما با يک نگاه اجمالي ممکن است ايراد را پيدا نماييد.
مسير ياب ها همچنين داراي يک واسطه هستند جايي که تنظيمات مي توانند مشاهده و مرتب گردند. اين تنظيمات به صورت صفحات وب ذخيره مي شوند و نياز دارند تا بوسيله وارد نمودن IP آدرس مسيرياب در آدرس بار مرورگر وب خود قابل دسترسي باشند. راهنما به شما نشان خواهد داد چگونه مسيري را طي کنيد تا آدرس مورد نياز خود را درون مرورگر وب وارد نماييد تا به آن دسترسي داشته باشيد. اگر شما راهنما در اختيار نداريد، منوي start را باز نماييد، سپس گزينه Run را انتخاب نماييد و سپس در صفحه باز شده واژه cmd را وارد نماييد و Enter را فشار دهيد. پس از آن در صفحه اي که گشوده شده است واژه- IPCON FIG را بنويسيد و Enter را فشار دهيد. IPآدرس مسيرياب به صورت درگاه پيش فرض آشکار مي گردد و شما شاهد يک سري اعداد در قالبي شبيه «192،168،1،1» خواهيد بود. بنابراين اين اعداد را در مرورگر وب خود وارد نماييد تا به تنظيمات دست يابيد. ممکن است از شما درباره نام کاربري و واژه عبور پرسيده شود، که راهنما براي شما اين موارد را فراهم نموده است، اما بيشتر مسيرياب ها داراي تنظيمات پيش فرض نمي باشند، بنابراين اغلب شما مي توانيد روي گزينه OK کليک نماييد در حاليکه فضاي تعبيه شده در اين صفحات خالي مانده اند و هيچ اطلاعات پيش فرضي در آنها ثبت نشده است.
تصويري که در اينجا نشان داده ايم صفحه تنظيمات را براي مسيرياب پهن باند Draytek نشان مي دهد، ما Online Status Link را کليک نموده ايم، و بخش مياني نشان مي دهد که ما به اتصال متصل شده ايم، که شبکه مورد نياز اينترنت است. در اينجا ما مي توانيم ببينيم که ارتباط برقرار مي باشد، و مدت اين ارتباط 352 ساعت و 30 دقيقه بوده است. اگر هيچگونه اتصالي وجود نداشته باشد، شما بايد سعي کنيد که مسيرياب را خاموش نماييد و سپس از نو آن را روشن کنيد.
پهن باند در اختيار است ما هنوز جستجو مقدور نيست؟
اگر اتصال پهن باند شما مطابق مسيرياب فعاليت مي نمايد، PC نمي تواند اتصال برقرار کند، هر دوي آنها را خاموش نماييد. نخست مسيرياب را روشن کنيد و چند دقيقه صبر نماييد تا اتصال برقرار شود، قبل از آنکه pc شروع به کار کند.
روي شبکه خانگي، کامپيوتر اطلاعات اساسي را از مسيرياب پهن باند تقاضا مي کند و بنابراين اگر مسيرياب روي شبکه خانگي، کامپيوتر اطلاعات اساسي را از مسيرياب پهن باند تقاضا مي کند. بنابراين اگر مسيرياب هنگامي که Pc شروع به کار مي کند آماده فعاليت نباشد، آنگاه ممکن است اتصال برقرار نشود.
سيستمي که مورد استفاده قرار مي گيرد تا از اين طريق pcهاي را به طور خودکار پيکربندي نمايد، DHCP ناميده مي شود.
اين سيستم بطور نرمال روي مسيرياب شما روشن شد و کامپيوترها به طور خودکار از آن بهره مي گيرند، اما گاهي تنظيمات ممکن است تغيير يابند.
براي آنکه تغييرات را به حالت اوليه برگردانيم، نياز است که Properties را براي اتصال شبکه روي کامپيوتر بگشاييم. در ويندوز xp ابتدا به صفحه Control panel برويد و روي Network Connection کليک نماييد، سپس روي مبدل شبکه کامپيوتر (تصوير دو کامپيوتر که تشکيل شبکه داده اند، نشان دهنده مبدل شبکه مي باشد) راست کليک کنيد و properties را انتخاب نماييد.
در ويندوز 7 با ويستا از طريق Network and sharing center مي توانيد اين کار را انجام دهيد. در ويندوز 7 روي «Change adapter setting» و در ويندوز ويستا روي «Manage Network Connection» کليک و سپس روي مبدل شبکه راست کليک نموده و گزينه properties را انتخاب کنيد. اکنون Internet Protocol(TCP/IP) را انتخاب نماييد. اگر دو ورودي موجود باشد همانند ويندوز 7، شما بايد «Version4» را به جاي«Version6» انتخاب کنيد و سپس روي Properties کليک نماييد. روي صفحه اي که ظاهر مي شود اطمينان حاصل کنيد که گزينه هاي «Obtain and IP address automatically» و «Obtain DNS server address automatically» انتخاب شده اند، در اين صورت کامپيوتر شما اطلاعات پيکربندي را از مسيرياب بازيابي خواهد نمود. اگر تنظيمات درست باشند، به Network adapter بازگرديد و پس از راست کليک نمودن روي آن، در ويندوز Diagnose7 يا Status و سپس Repair را در ويندوزر xp انتخاب نماييد.

ايرادات شبکه خود را برطرف کنيد

آيا نمي توانيد آنچه را که مي خواهيد به دست آوريد؟
 

گاهي يک اتصال ممکن است مغشوش به نظر برسد، بطوريکه برخي سايت ها براي شما قابل دسترسي باشند ولي برخي ديگر خير.
اغلب، با کمي صبر و تحمل مي توانيد بر مشکل فايق آييد. اينترنت به قدري پيچيده است که بعضي اوقات برخي سايت ها ممکن است براي شما دست نيافتني باشند. اما گاهي مي توان با تغيير تنظيمات سرور DSN در ويندوز کمک به حل مشکل پيش آمده نمود: اين سرورها براي تبديل اسامي مانند computeractive.com به آدرس IP کامپيوتري به کار مي روند که از آن براي ذخيره سازي فايل هاي مورد استفاده براي ساخت سايت مورد نظر استفاده مي گردد.
اگر شما شک داريد که مشکلي در شبکه وجود دارد يا خير، مي توانيد به صفحه تنظيمات که پيشتر نگاهي به آن انداختيم بازگرديد، و آدرس هاي دو سرور DNS رايگان که توسط گوگل تهيه شده اند را به جاي استفاده از تنظيمات خودکار وارد نماييد. سرورهاي گوگل عبارتند از: 8.8.8.8 و 8.8.4.4 شما همچنين مي توانستيد اين سرورها را در مسيرياب پهن باند خود بکار بريد، اما هميشه يادداشتي از تنظيمات پيشنهادي ISP خود داشته باشيد، تا هر زماني که خواستيد تنظيمات قبلي را وارد نماييد به راحتي اين کار ميسر باشد.

ايرادات شبکه خود را برطرف کنيد

من نمي توانم کامپيوترهاي ديگر را روي شبکه خود ببينم
 

اگر همه کامپيوترهاي روي شبکه از نسخه مشابهي براي ويندوز خود استفاده مي کنند، به اشتراک گذاشتن فايل ها به راحتي امکان پذير خواهد بود. در ويندوز7 Homegroupهاي جديد اين امکان را بيش از پيش فراهم نموده است، اما نسخه هاي قديمي ويندوز قابليت پيوستن به Homegroupها را دارا نيستند. نخست همه کامپيوترهاي روي شبکه بايد عضو Workgroup يکساني باشند، در غير اين صورت آنها قادر به تشخيص يکديگر نخواهند بود. در ويندوز xp نام Workgroup مي تواند تغيير يابد، کافي است روي my computer راست کليک نموده و properties و از آنجا Computer Name را انتخاب نماييد.
درويندوز XP Home, Workgroup MSHOME ناميده مي شود در حاليکه در ويندوز xp pro، ويستا و ويندوز 7 با نماد «WORKGROUP» معرفي گردد.
شما مي توانيد هر نامي را که مايل هستيد به شرطي که آن نام براي همه کامپيوترها يکسان باشد به کامپيوترهاي شبکه اختصاص دهيد.
در ويندوز7 و ويستا روي Computer راست کليک کنيد، Properties را انتخاب نماييد اکنون شما مي توانيد هم نام Workgroup را ببينيد و هم مي توانيد آن را تغيير دهيد. اگر شما يک Nas يا هارد ديسک شبکه داشته باشيد معمولاً Workgroup آن قادر است از طريق واسطه شبکه تنظيم گردد.
فايل هايي که در پوشه هاي عمومي (Public) ويندوز7 و ويستا کامپيوترهاي شخصي قرار دارند مي توانند توسط کاربران کامپيوترهاي شخصي که داراي سيستم عامل ويندوز XP هستند بطور خودکار ديده شوند. در کامپيوترهايي که داراي ويندوز XP هستند، روي يک پوشه راست کليک کنيد، سپس Sharing and security را فعال کنيد تا اين پوشه براي ديگر کامپيوترهاي شبکه قابل رويت باشد.
شبکه هاي عمومي به آن دسته از شبکه ها گفته مي شود که قابليت دسترسي براي همه فراهم باشد، مانند شبکه بي سيم در فرودگاه ها، در اين گونه شبکه ها شما هيچ اطلاعي از ديگر کامپيوترها نخواهيد داشت، و تمايلي به اشتراک گذاري فايل ها، پوشه ها و اسناد مهم خود را با کامپيوترهاي متصل به اين گونه شبکه ها نداريد. بنابراين اگر ويندوز تشخيص دهد که کامپيوتر به يک شبکه عمومي متصل شده است، اجازه به اشتراک گذاردن فايل ها را نخواهد داد. اگر مي خواهيد بدانيد که کامپيوتر شما به چه نوع شبکه هايي متصل مي شود، از طريق Control Panel, Network and Sharing Center را بگشاييد.
در بخش مياني صفحه يک گزينه براي شبکه وجود خواهد داشت، اين گزينه با عبارت «Home network» برچسب خورده، همانطور که در شکل8 نشان داده شده است.
اگر روي عبارت «Public network» برچسب خورده باشد، آنگاه ويندوز به فايل ها و پوشه اين اجازه را نخواهد داد تا به اشتراک گذاشته شوند. Work networkها همچنين از امنيت و صحت برخوردار مي شوند. براي تغيير دادن نوع شبکه، روي گزينه «Work»، «Home» يا «Public» مي توانيد کليک کنيد، و در صفحه ديگري که گشوده خواهد شد موقعيت مناسب را انتخاب نماييد. ويندوز همه تنظيمات مورد نياز شما را انجام خواهد داد. کاربران ويندوز7 همچنين مي توانند يک عيب ياب شبکه دستي در اختيار داشته باشند، براي اين کار کافي است تا دوباره به Network and sharing center مراجعه کنيد، اين بخش قادر است بيشتر مشکلات شبکه را براي شما رفع نمايد.

ايرادات شبکه خود را برطرف کنيد

شبکه داراي سرعت کافي نمي باشد
 

اگر به نظر مي رسد که شبکه به کندي کار مي کند، محتمل ترين پاسخ براي اين مشکل آن است که همزمان با شما افرادي ديگري با اين شبکه کار مي کنند، پاسخ بسيار ساده است شبکه نيز مانند يک شاهراه مي باشد هر چقدر ميزان آمد و شد در آن مسير بيشتر باشد، به همان نسبت سرعت تردد خودروها کمتر مي گردد، به همين صورت مي توان گفت، هرچه تعداد کاربران يک شبکه بيشتر گردد سرعت انتقال داده ها پايين تر مي آيد.
هرچه آمد و شد کمتر گردد به همان نسبت سرعت خودروها مي تواند بيشتر گردد شبکه نيز چنين است هرچه فعاليت کاربران آن کمتر گردد شبکه با قدرت بيشتري مي تواند کار کند به همين نسبت سرعت انتقال داده ها افزايش مي يابد.

بخش هاي مختلف شبکه شما با سرعت هاي متفاوتي فعاليت مي کنند
 

سريعترين بخش شبکه کامپيوترها خواهند بود که با کابلهاي Ethernet به يکديگر پيوند داده شده اند.
بخش ديگر شبکه که از لحاظ سرعت رتبه دوم را به خود اختصاص داده، عبارت است از Homeplug adapterها، پس از آن بخش ديگر بي سيم (Wireless) مي باشد، و دست آخر عنوان کندترين بخش در اين زنجيره معمولاً به اتصال پهن باند اختصاص مي يابد، اگرچه هميشه هم اينطور نيست.
بنابراين اگر شبکه با سرعت کمي به کار خود ادامه مي دهد، تلاش کنيد تا دريابيد که آيا همه بخشهاي شبکه کند هستند يا فقط برخي از قسمت هاي آن با سرعت کمي فعاليت مي کنند. براي نمونه اگر يک کامپيوتر روميزي قادر باشد تا يک وب سايت را با سرعت زيادي اجرا نمايد و اين کامپيوتر با يک کابل به يک مسيرياب متصل شده باشد، در همين وضعيت يک لپ تاپ که از شبکه بي سيم استفاده مي نمايد بسيار کندتر از کامپيوتر اول صفحات وب را باز نمايد، مي توان اينطور استنباط کرد که احتمالاً بخش بي سيم شبکه دچار مشکل شده باشد.

فايل هاي بزرگ باعث کند شدن شبکه مي شوند
 

بهتر است خاطر نشان کنيم که گاهي ممکن است شما تصور کنيد که فعاليت شما به پايان رسيده است، اما بايد بدانيد که در پشت صحنه کامپيوتر شما هنوز به کار خود ادامه مي دهد. براي نمونه در حال حاضر افراد زيادي يک سرور کوچک يا ديسک سخت شبکه در اختيار دارند، که مکان بزرگي براي ذخيره سازي فايل هاي بزرگ نظير کليپ هاي ويدئويي، يا حتي فيلم سينمايي مي باشد. کپي نمودن اينگونه فايل ها زمان زيادي را به خود اختصاص مي دهند. اکنون شما يک پوشه را بوسيله ماوس انتخاب و حرکت دهيد. و آنرا به ديسک سخت شبکه انتقال دهيد (Drag and Drop)، در همين حال زمان زيادي طول مي کشد تا اين پوشه به ديسک سخت شبکه انتقال يابد و اين امر باعث کندي شبکه مي گردد، هرچند شما قادر باشيد از کامپيوتر استفاده نماييد اما باز هم شبکه کند خواهد بود و در همين زمان هر کاربر ديگري که با شبکه کار کند احساس خواهد کرد شبکه داراي افت سرعت مي باشد.
عکس حالت قبل را در نظر گيريد، يعني هنگامي که شما يک فايل بسيار سنگين را از طريق اينترنت دانلود مي نماييد، شايد اين کار را بوسيله يک برنامه به اشتراک گذاري فايل ها مانند Utorrent انجام دهيد، که اين امر سبب خواهد شد تا بخش بزرگي از اتصال پهن باند شما اشغال شود. بسياري از برنامه هاي به اشتراک گذاري فايل ها به شما اين امکان را مي دهند تا عملکرد و کارايي آنها را مشخص نماييد تا به اين وسيله ميزان بکارگيري شبکه توسط اين نرم افزارها مشخص باشد، به اين صورت شما مي توانيد با کنترل برنامه خود تأثير اين برنامه ها را روي کار کاربران ديگر شبکه کاهش دهيد.

ايرادات شبکه خود را برطرف کنيد

آخر هر سربالايي يک سرازيري مي باشد
 

مشکل ديگري نيز وجود دارد که کمتر به چشم مي آيد. بيشتر اتصالات پهن باند خانگي به طوري طراحي شده اند که سرعت دريافت اطلاعات آنها بيشتر از سرعت ارسال اطلاعات مي باشد. معمولاً اين موضوع آنقدر هم بد نيست، اما اين به آن معنا است که هنگامي که مي خواهيد اطلاعاتي را از طريق اينترنت بفرستيد مانند آپ لود کردن يک ويدئو براي Youtube يا استفاده از خدمات پشتيبان آن لاين، مدت زمان طولاني را احتياج داريد تا فعاليت خود را به اتمام رسانيد.
و اين موضوع بسيار ناراحت کننده است که ارسال يک فايل حجيم توسط اينترنت باعث کند شدن سرعت دانلود شما گردد هر قطعه از فايل که از طريق اتصال پهن باند شما دريافت شد، مي بايست تأييد گردد، و اگر اتصال شما مشغول فرستادن يک فايل بزرگ باشد، شبکه نمي تواند همه تأييديه ها را به آن سرعتي که بايد بفرستد، ارسال نماييد، در نتيجه جستجو در وب و همچنين دانلود نمودن فايل ها تحت تأثير آپ لود نمودن فايل هاي حجيم قرار مي گيرند. بنابراين اگر همه کامپيوترها روي شبکه شما هنگام جستجو و گردش در اينترنت و يا شبکه از سرعت پاييني برخوردار هستند، بايد مواردي مانند پشتيباني هاي آن لاين، ارسال ايميل هاي خيلي بزرگ، يا امکان انجام آپلود فايل هاي بزرگ به يک وب سايت به اشتراک گذاردن عکسها و ويدئوها، مورد بررسي قرار گيرد. احتمال ديگري نيز براي کند شدن شبکه شما وجود دارد و آن هم آلوده شدن شبکه به ويروس مي باشد يک ويروس قادر است تا تعداد زيادي ايميل بي ربط و بي مصرف را ارسال نمايد، براي نمونه اين ويروس مي تواند عملکرد شبکه شما را تحت تأثير فعاليتهاي خود قرار دهد.

آيا همسايگان شما از اتصال اينترنت شما بهره مي گيرند؟
 

يکي از بزرگترين مشکلات شبکه هاي بي سيم، امنيت اين گونه شبکه ها مي باشد. بدون اعمال موارد امنيتي روي شبکه هاي بي سيم، هر کسي مي تواند وارد شبکه بي سيم گردد و از اتصال اينترنت شما استفاده نمايد، حتي ممکن است اين کار از روي عمد صورت نگيرد.
براي مثال اغلب نام شبکه بي سيم، ممکن است هم نام مدل مسيرياب شما باشد و حتي امکان دارد يک سري اعداد بطور تصادفي در انتهاي آن اضافه کرده باشيد. و اگر همسايه شما از مسيريابي با مدل مشابه استفاده نمايد، دشوار خواهد بود که تشخيص دهيد کدام شبکه بي سيم به شما تعلق دارد و اين دو شبکه را از هم تميز دهيد و اين امکان هست شما به اشتباه شبکه بي سيم همسايه خود را براي اتصال به اينترنت انتخاب نماييد و مهمترين کاري که بايد انجام دهيد آن است که مطمئن شويد براي شبکه بي سيم خود واژه عبور مناسبي در نظر گرفته ايد، و براي اين کار بهتر است از سيستم رمزگذاري WPA2 استفاده نماييد، محصولات قديمي تر از سيستمي براي رمزگذاري بهره مي جستند که wep ناميده مي شد و از امنيت پايين تري برخوردار بود.
براي اينکه متوجه شويد آيا شخص ديگري از شبکه شما استفاده مي کند يا خير، به کمک صفحه تنظيمات که پيشتر درباره آن صحبت کرديم به مسيرياب خود متصل شويد. در صفحات وب مسيرياب به دنبال صفحه اي بگرديد که با عبارتهاي نظير «Wireless cilents»، «Known devices» يا «Connections» برچسب خورده باشد.
شکل 11 صفحه اي را براي يک مسيرياب پهن باند بي سيم Fritzbox نشان مي دهد. اطلاعات مهم ليست آدرسهاي MAC مي باشد که براي هر کامپيوتري که به شبکه بي سيم متصل است، يگانه هستيد.
اگر شما دو وسيله داشته باشيد براي مثال يک چاپگر و يک لپ تاپ بيشتر از دو وسيله آشکار شود، پيدا است که به جز شما کاربر ديگري به شبکه شما دسترسي دارد و از آن استفاده مي نمايد.
بيشتر تجهيزات بي سيم برچسبي روي خود دارند که آدرس MAC آنها را کليک نمودن روي network connection و با بررسي properties اين موضوع را کشف نماييد که کاربري به طور غير مجاز به سيستم شما متصل شده است يا خير. ماوس را به حالت شناور روي نام مبدل (adapter) نگاه داريد در اين حالت آدرس MAC آشکار خواهد شد. بسيار دشوار است مطمئن شويد اين تجهيزات اضافي که به شبکه شما متصل شده اند در کجا قرار دارند، اما اين امکان هميشه وجود دارد که شما يک گفتگوي مودبانه با همسايگان خود داشته باشيد شايد بتوانيد از اين طريق محل مهمان ناخوانده روي شبکه خود را کشف نماييد.
روش ديگري که شما مي توانيد اطمينان يابيد که شبکه با رمزگذاري WPA2 از امنيت مناسبي برخوردار است، استفاده از يک واژه عبور مطمئن مي باشد که فقط شما از آن اطلاع داريد. شما مي توانيد تنظيمات امنيتي را در صفحات وب مسيرياب خود بيابيد. اگر شما از يک شبکه کابلي يا يک شبکه بندي جامع بهره مي گيريد، آنگاه اصلاً جاي نگراني در خصوص اين مسئله نداشته باشيد.

ايرادات شبکه خود را برطرف کنيد

iplayer video را متوقف سازيد
 

دليل اصلي مختل شدن ويدئووب آن است که شبکه داراي سرعت بسيار پاييني است. بنابراين مواردي را که در بخش گذشته شرح داديم را بررسي نماييد.
همچنين به خاطر داشته باشيد که شبکه هاي بي سيم مي توانند بر اثر ازدحام دچار گرفتگي شوند، بنابراين اگر شما تلاش مي کنيد که به خدمات ويدئويي نظير BBCُs iplayer بهره جوييد، استفاده از شبکه بي سيم را اصلاً به شما توصيه نمي کنيم.
در عوض پيشنهاد مي شود که از اتصالات کابلي يا خطوط قوي و پر سرعت استفاده گردد. همچنين توصيه مي کنيم که گزينه هاي ويدئو پلير خود را هم بررسي نماييد. براي نمونه هنگامي که شما ازiplayer روي Freesat set-top box استفاده مي کنيد، گزينه هايي وجود دارد تا با تنظيم آنها حالت استاندارد و کيفيت بالاتر حاصل شود.
اگر گزينه کيفيت بالاتر اجرا نشد از حالت استاندارد استفاده کنيد بيشتر خدمات ويدئوهاي آن لاين يک انتخاب مشابه دارند. به خاطر داشته باشيد، کيفيت بالاتر هميشه به يک شبکه پر سرعتتر نياز دارد.

اشکالات شبکه بي سيم
 

شبکه هاي بي سيم هنگامي که کار مي کنند بزرگ هستند اما آنها مي توانند غير قابل پيش بيني باشند و گاهي ممکن است ارتباط با اين شبکه ها برقرار نشود. نخست، تمام مواردي که بيشتر درباره آنها صحبت کرديم را کنترل نماييد بيشتر کامپيوترهاي قابل حمل مانند لپ تاپ ها داراي گزينه خاموش يا روشن نمودن شبکه مي باشند، حتماً مبدل خاموش يا روشن شدن شبکه را بررسي نماييد که روي حالت مورد نظر شما قرار داشته باشد.
چرا نياز است تا شما چنين کارهايي را انجام دهيد؟ معمولاً براي ذخيره کردن انرژي باتري، افراد ممکن است زماني که با شبکه کاري ندارند ارتباط خود را با شبکه قطع نمايند و اين کار توسط کليد خاموش يا روشن شدن شبکه صورت مي گيرد، حال وقتي شخص مي خواهد دوباره به شبکه متصل شود فراموش کند کليد اتصال شبکه را در حالت روشن قرار دهد و يا اگر اتصال کابل را با سيستم خود قطع کرده باشيد ممکن است اين موضوع را از ياد برده و همچنان کابل اتصال شبکه به سيستم متصل نباشد در نتيجه شخص قادر نخواهد بود که از شبکه استفاده نمايد.
به دنبال يک سوئيچ کوچک روي سايت کامپيوتر بگرديد با يک گزينه که شبيه انتقال دهنده راديويي است، با يک کليد روي صفحه کليد خود، عموماً يکي از کليدهاي توابع ويژه (مثلاً F4) به آن اختصاص داده و يا کليدي که برچسب Fn خورده و براي روشن و خاموش نمودن راديو در نظر گرفته شده است.

ايرادات شبکه خود را برطرف کنيد

من فقط مي توانم در برخي از شبکه بي سيم استفاده نماييم
 

يک مشکلي که براي استفاده کنندگان شبکه بي سيم معمولاً اتفاق مي افتد اين است که مسيرياب در فاصله خيلي دوري از کامپيوتر شما قرار دارد، يا ديوارها بين کامپيوتر و مسيرياب حائلي را به وجود آورده اند که روي سيگنال هاي ارسالي اثر مي گذارد، بنابراين کامپيوترها نمي توانند به شبکه متصل شوند.
انباشتگي و گرفتگي جايي که شبکه هاي بي سيم ديگر به عنوان يک عامل مزاحم وارد صحنه مي شوند رخ مي دهد. اين امر سبب کند شدن سرعت شبکه مي گردد، و حتي گاهي وضعيت وخيم تر مي شود، سيگنال هاي شبکه بي سيم شما آنقدر تضعيف مي گردند که امکان اتصال به مسيرياب شبکه وجود نخواهد داشت.
خوشبختانه شما مي توانيد مشکلات بي سيم را به سرعت تشخيص دهيد، براي اين کار کافي است که از ابزاري که InSSIDer ناميده مي شود استفاده نماييد، براي بکارگيري اين ابزار بهتر است گام به گام با ما همراه شويد و طبق دستوراتي که ذکر خواهد شد عمل کنيد. قبل از هر چيز دو مورد را بايد کنترل نماييد. نخست اطمينان حاصل نماييد که سيگنال به اندازه کافي قوي باشد، اگر تشخيص داديد که سيگنال از قدرت لازم برخوردار نيست بهتر است يا مسيرياب را جابجا نماييد و يا از يک مسيرياب ديگر استفاده نماييد و يا مکان کامپيوتر و در صورت امکان کامپيوتري را که از آن استفاده مي کنيد، تغيير دهيد. نکته دومي که بايد بررسي کنيد آن است که در يک مکان از شبکه هاي متعدد استفاده نگردد.
شبکه هاي بي سيم مي توانند از کانال هاي متفاوتي استفاده نمايند، اما بيشتر مردم از آنها بهره نمي گيرند و صرفاً از تنظيماتي که کارخانه روي سيستم به صورت پيش فرض قرار داده استفاده مي کنند، و در نتيجه بيشتر شبکه ها از يک کانال استفاده مي کنند، همين موضوع سبب مي گردد تا همه شبکه ها از سرعت پايين برخوردار شوند.
در واقع وضعيت بدتري هم مي تواند وجود داشته باشد، اينکه يک کانال با دو کانال کناري خود هم پوشاني داشته باشد، بنابراين براي اينکه بتوانيد بر اين مشکل فائق آييد و نتيجه بهتري از کار با شبکه خود بگيريد بهتر است از کانال هاي 6.1 يا11 که با يکديگر هم پوشاني ندارند، استفاده کنيد. (براي نمونه، کانال 6 يا کانال 7.5.4 و8 هم پوشاني دارد). InSSIDer نه تنها به شما خواهد گفت که سيگنال شبکه شما تا چه اندازه قوي است، بلکه نشان مي دهد که آيا در محدوده شبکه شما شبکه ديگري وجود دارد يا خير، و اگر اينطور است شبکه مذکور با چه کانالي کار مي کند و ميزان قدرت سيگنالش چقدر مي باشد.
شما بايد براي کنترل اينکه آيا شبکه ديگري در نزديکي مسيرياب شما و همچنين در مکاني که مي خواهيد از آنجا با شبکه بي سيم به مسيرياب خود متصل شويد، وجود دارد يا خير، از لپ تاپ استفاده نماييد - هميشه اين امکان هست که در هر مکاني شبکه هاي ديگري در همسايگي شما وجود داشته باشد. در حالت ايده آل بهتر است که نخست شما کانالي را که توسط ديگر شبکه ها مورد استفاده قرار نمي گيرد را شناسايي کنيد. سپس تنظيمات مسيرياب شبکه بي سيم خود را براي استفاده از اين کانال تغيير دهيد. و بعد مسيرياب خود را در مکاني قرار دهيد تا سيگنالهاي ارسالي از مسيرياب شما به حداکثر قدرت برسد. شما نيازي نيست که تغييراتي به کامپيوتر خود و يا تجهيزات ديگر در خصوص کانالها اعمال نماييد کامپيوتر شما اين کانال ها را به طور خودکار پيدا خواهد کرد.
اگر بعد از تغيير دادن کانالها و موقعيت تجهيزات، شما باز هم نمي توانيد به شبکه بي سيم منتصل شويد، تلفن هاي بي سيم، همچنين ارسال کننده هاي تصويري بي سيم و تجهيزات مشابه موجود در حوزه کاري خود را خاموش نماييد. اگر با انجام اين کار مشکل حل شد آنگاه مکان اين تجهيزات را تغيير دهيد. اگر اين کار براي شما مقدور نمي باشد بهتر است از شبکه هاي کابلي به عنوان يک راه حل ديگر بهره گيريد.

ايرادات شبکه خود را برطرف کنيد

خود را براي مواجهه با مشکلات آينده آماده سازيد
 

زمان هايي وجود دارد که بهترين راه براي از بين بردن مشکلات پيش آمده براي تجهيزات شبکه راه انداري مجدد اين تجهيزات مي باشد، يا اينکه نرم افزارهاي دائمي اين تجهيزات را به روز رساني کنيد اما اغلب اين کار باعث مي شود تا تمام تنظيمات انجام شده از بين رود، و نياز باشد تا يک مسيرياب، چاپگر يا ديگر تجهيزات از فايل هاي ذخيره شده مربوطه، نصب، تنظيم و راه اندازي گردند.
ممکن است انجام اين کار براي شما طولاني و خسته کننده به نظر آيد؛ اما اينطور نبايد باشد کمي حوصله کنيد. مهمترين کاري که بايد انجام دهيد آن است که مطمئن شويد تا تمام اطلاعاتي که نياز است را در اختيار داريد، شما به تمام اطلاعات مربوط به شبکه پيش از بروز مشکل نياز داريد، اطلاعاتي نظير واژه هاي عبور، ISP خود و جزئيات اساسي مرتبط با شبکه توصيه مي شود اين اطلاعات را همانطور که روي سيستم تنظيم شده روي کاغذ نيز يادداشت نماييد.
پيشنهاد مي شود علاوه بر واژه هاي عبور، اطلاعات صفحات نصب و تنظيم مسيرياب در يک مرورگر وب در دسترستان باشد و اين اطلاعات که حاوي تمام تنظيمات مي باشد روي کاغذ چاپ نماييد. توصيه مي شود هر اطلاعاتي که ممکن است بکارتان آيد مانند آدرسهاي IP و نام سرورها، نام کاربري براي دسترسي به اينترنت ذخيره گردد. شايد به نظر خيلي پيچيده و دشوار باشد اما جاي هيچ گونه نگراني نيست شما فقط کافي است که اين اطلاعات را دوباره و به درستي وارد سيستم نماييد. روي هر کامپيوتر متصل به شبکه روي گزينه Computer راست کليک، سپس روي Properties کليک نماييد، پس از آن نام کامپيوتر و workgroup را وارد کنيد. شما همچنين مي توانيد Alt&PrintScr را براي کپي کردن محتوي يک پنجره در حافظه موقت فشار دهيد. سپس يک برنامه ويرايش گرافيکي مانند Paint را باز نماييد و از گزينه File گزينه new را انتخاب کرده و روي صفحه جديد راست کليک نموده و گزينه paste را انتخاب کنيد. به اين صورت شما اطلاعات يک صفحه را به راحتي مي توانيد ذخيره نماييد. کاربران ويندور Xp نياز دارند تا هنگامي که صفحه properties آشکار مي گردد روي گزينه «Computer Name» کليک نماييد.
در ويندوز XP, Control panel و سپس Network Connection را بگشاييد.روي هر يک از اتصالات شبکه راست کليک نماييد و Status را انتخاب نموده، پس از آن روي گزينه Support کليک کنيد، آنگاه روي Details کليک کرده و جزئياتي که آشکار مي گردند را يادداشت نماييد. اگر بخواهيد همين فرايند را در ويندوز ويستا تکرار نماييد، کافي است Network and sharing center را باز کنيد، اکنون روي Mange Network Connection کليک کرده، سپس روي اتصال شبکه که عموماً اتصال Ethernet يا شبکه بي سيم مي باشد راست کليک نماييد. در ويندوز7، لينکي که در Sharing Center وجود دارد عبارت است از Change sdapter settings. اگر شما يک چاپگر بي سيم داريد، از طريق منوهاي موجود مي توانيد تنظيمات شبکه را چاپ کنيد.
نهايتاً منوي گزينه هاي روي مسيرياب پهن باند و ديگر تجهيزات را بررسي نماييد، تا ببينيد که راهي براي ذخيره سازي اطلاعات وجود دارد يا خير، براي نمونه روي مسيرياب پهن باند Frizbox، همه تنظيمات را مي توان به صورت فايلي که بعداً بتوان آن را اجراي مجدد نمود، ذخيره کرد.
منبع: نشريه بزرگراه رايانه، شماره 141.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.