بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(4)

امروز بحمدالله جوامع اسلامى به اهميت نظام اسلامى واقف شده‌اند. در طول سالهاى متمادى، نويسندگان و گويندگان بزرگ و دلهاى فراوانى به اين سمت متوجه شده‌اند. بيدارى اسلامى شروع شده است؛ جوامع اسلامى به اهميت اين ذخيره‌اى كه در اختيار آنهاست، واقف شده‌اند؛ البته به همين نسبت هم دشمنيهاى دشمنان اسلام زياد شده است. مرتب مشغول تفرقه‌افكنى و اختلاف اندازى بين ملتهاى مسلمانند تا با
يکشنبه، 4 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(4)

بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(4)
بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(4)


 





 

بيانات در ديدار مسؤولان و كارگزاران نظام به مناسبت ميلاد پيامبر اكرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، 10/4/78
 

امروز بحمدالله جوامع اسلامى به اهميت نظام اسلامى واقف شده‌اند. در طول سالهاى متمادى، نويسندگان و گويندگان بزرگ و دلهاى فراوانى به اين سمت متوجه شده‌اند. بيدارى اسلامى شروع شده است؛ جوامع اسلامى به اهميت اين ذخيره‌اى كه در اختيار آنهاست، واقف شده‌اند؛ البته به همين نسبت هم دشمنيهاى دشمنان اسلام زياد شده است. مرتب مشغول تفرقه‌افكنى و اختلاف اندازى بين ملتهاى مسلمانند تا با تحريك قوميتها و مليتها و عرقها و تعصبها، هر گروهى را به سمتى بكشند. اين نشان‌دهنده‌ى آن است كه دشمن فهميده است آگاهى اسلامى و بيدارى اسلامى در محيط مسلمان‌نشين عالم، كار خود را مى‌كند. حقيقت هم همين است. يقينا همين احساس، ملتهاى اسلامى را به سمت نظام اسلامى و به سمت تشكيل امت واحده‌ى اسلامى خواهد كشاند؛ اين يك آينده‌ى حتمى است. اين دشمنيها هم اثرى ندارد. نيروى اسلام بالاتر از اين حرفهاست؛ كمااين‌كه در ايران اسلامى، نقطه‌اى كه هيچ كس تصور آن را نمى‌كرد، همين بود كه نيروى عظيم اسلامى توانست مردم را متحد كند؛ دلها را به هم نزديك نمايد؛ ايمان اسلامى را پشتوانه‌ى اين حركت قرار دهد و يك نظام اسلامى را در اين‌جا به وجود آورد. اين امرى است كه اتفاق افتاده است.

بيانات مقام معظم رهبرى در خطبه‏هاى نماز جمعه تهران‏، 9/7/78
 

يك نفر يك‌تنه وارد ميدان شد؛ با جاذبه‌هاى عظيمى كه خداى متعال به بركت خصوصيات ذاتى و اكتسابى در او قرار داده بود، دلها را مجذوب خود كرد؛ دستها و پاها را به حركت وادار كرد؛ مغزها را به انديشيدن انداخت و اين حركت عظيم را در اين‌جا، و نهضت عظيم جهانى و بيدارى اسلامى را در دنيا به وجود آورد: «باش تا صبح دولتش بدمد / كاين هنوز از نتايج سحر است». بعد از اين، راه امام و حكمت امام و مكتب امام و تفكر امام، در دنيا نقشها خواهد آفريد و نسلها آن را آزمايش خواهند كرد.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار جمع كثيرى از مردم قم‏، 19/10/79
 

امروز زمام كار از دست قدرتهاى بزرگ خارج شده است. على‌رغم همه‌ى تلاش متمركزى كه عليه اسلام و موج اسلامى و خيزش اسلامى مى‌كنند - چه در آسيا و چه در آفريقا - اين موج اسلامى و بيدارى اسلامى همين‌طور روزبه‌روز گسترش پيدا مى‌كند و آنها ديگر نمى‌توانند كارى بكنند. اين به بركت انقلاب و قيام مردانه و مؤمنانه و شجاعانه‌ى شماست. يك نمونه‌اش همين انتفاضه‌ى فلسطين است كه زمام اين كار از دست قدرتهاى بزرگ خارج شده است. ملت فلسطين، يك ملت محاصره شده‌ى در خيابانها و شهرهاى خودش است كه با وحشى‌ترين دشمنها مواجه است. آن‌جا هر سربازى، دشمن آن فلسطينى است؛ اين‌طور نيست كه سرباز از خود آنها باشد تا بتوانند با عواطف و با محبت و با گل دادن و گل گرفتن، مشكل را حل كنند؛ خود آن سرباز، دشمن شخصى آن جوان فلسطينى انتفاضه كننده است. چنين مردمى در يك فضاى بسته، با اين همه مشكلات گوناگون اقتصادى، با اين همه خسارتها و شهادتها، ايستاده‌اند و عقب‌نشينى نكرده‌اند. اين نشان‌دهنده‌ى چيست؟ نشان‌دهنده‌ى اين است كه رشته‌ى كار از دست قدرتمندان زورگوى گنده‌گو خارج شده است.

پيام به كنگره بزرگداشت شهيد آيت اللَّه سيد محمدباقر صدر، 29/10/79

در هنگامى كه حوزه‌ى كهن نجف در بوته‌ى آزمايش مواجهه با امواج بيدارى اسلامى و انقلابى قرار گرفت، اين شخصيت بيدار و آگاه قدم در راه مجاهدتى علمى و سياسى نهاد و درخشش معنوى خود را مضاعف ساخت، بينش عميق او نياز زمان را حس كرد و در راهى كه اجداد طاهرينش به روى پيروان و جانشينان خود گشوده بودند، گامى استوار نهاد و چه زود پاداش اين فداكارى عظيم، يعنى محنت و سپس شهادت در راه خدا را دريافت كرد.

پيام به حجاج بيت‏اللَّه الحرام در موسم حج‏، 12/12/79
 

دنياى اسلام، نسيم بيدارى اسلامى را بر چهره‌ى ملتهب و رنج كشيده‌ى خود حس مى‌كند و نشانه‌هاى آن را در جابجاى جهان اسلام، بويژه در ايران مجاهد و سربلند و نيز در فلسطين و لبنان به چشم مى‌بيند. فروغ اميد، دلهاى جوانان را در همه جا روشن كرده و طلسم تحقير و تحكم غرب، در هم شكسته است. اين فرصت، آسان به دست نيامده و هزاران جان گرامى در راه آن ايثار شده است. از اين پس نيز راه، دراز و دشوار، ليكن مطمئن و بى‌چون و چرا است. در حال حاضر، ملت فلسطين سهم بزرگى در گشودن و پيمودن اين راه بر دوش گرفته است، و همه بايد به آن ملت مظلوم و شجاع و بيدار كمك كنند. ديگر ملتها و دولتها مى‌توانند در يارى رساندن به ملت قهرمان فلسطين، سهم خود را در پيمودن اين راه بر عهده گيرند.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در سالروز عيد سعيد غدير خم‏، 24/12/79
 

امروز انقلاب اسلامى فرصت دوباره‌اى است كه به بشريت داده شده است. اين بيدارى اسلامى يك فرصت دوباره است. از اين فرصتها در طول تاريخ پيش آمده، منتها كم؛ در طول تاريخ اسلام هم پيش آمده، باز هم كمتر. در درياى متلاطمى از امواج گوناگون مادى و نابودى ارزشهاى اخلاقى و معنوى، ناگهان اين كشتى مستقر ثابت نجات‌دهنده - كشتى اسلامى با ناخدايى اسلام و با رهبرى قرآن، ظاهر شده و انسانها را به سمت خودش دعوت كرده است. بحث يك حادثه‌ى كوچك نيست. يك ملت به اين كشتى نجات چسبيده‌اند و ملتهاى ديگر هم ديدند كه يك ملت چگونه مى‌تواند از زير بار حكومت زور و فساد و وابستگى و دنباله‌روى طاغوتها و مستكبران عالم، با پيروى از سفينه‌ى نجات اسلام، نجات پيدا كند.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم گشايش كنفرانس بين‏المللى حمايت از انتفاضه فلسطين‏، 4/2/80

آنها با تبليغات خود مى‌خواهند امام و اركان انقلاب را زير سؤال ببرند. علت اين است كه آنها از اسلام ضربه خورده و از انقلاب اسلامى صدمه ديده‌اند؛ از بيدارى اسلامى در جهان، احساس خطر مى‌كنند و از احياء و توسعه‌ى مبارزات اسلامى لبنان و فلسطين عميقا نگرانند. لذا در صدد برآمده‌اند كه ريشه‌ى تفكر اسلامى را بخشكانند و تيرهاى زهرآگين تبليغاتى خود را متوجه اسلام و دين كرده‌اند.
... خيزش اسلامى و يا به تعبير ديگر جنبش بيدارى اسلامى، پس از پيروزى انقلاب اسلامى در ايران و ظهور حركت امام خمينى رضى‌الله‌عنه در دو دهه‌ى اخير، با قدرت تمام در صحنه‌ى منطقه و جهان اسلام ظاهر شده است. امروز محور اصلى اين جنبش و حركت، مسأله‌ى فلسطين است. انتفاضه‌ى اقصى توانست حتى در خارج از مرزهاى جغرافيايى فلسطين و برون از ملت فلسطين، عموم ملتهاى مسلمان و عرب را به صحنه بكشاند. تظاهرات ميليونى ملتهاى مسلمان - از غرب تا شرق جهان اسلام - نشان داد كه مردم فلسطين مى‌توانند بر روى حمايتهاى آنان حساب كنند و درعين‌حال نقش قابل توجهى در ايجاد وحدت مسلمانان ايفا نمايند.
... پيروزى انقلاب اسلامى در ايران به رهبرى امام خمينى، مردى فرزانه از تبار پيامبر اكرم صلى‌الله‌عليه‌وآله‌و سلم، نقش اساسى در بيدارى اسلامى در همه‌ى جهان، به‌ويژه در كشورهاى منطقه داشت. پيروزى مسلمانان در رويارويى به ظاهر نابرابر با دشمنان اسلام در جنوب لبنان، نشان ديگرى از اصالت و حقانيت مبارزات اسلامى و تأكيدى است بر اين‌كه اگر مسلمانان به وعده‌ى خداوند اعتماد كنند و براى خدا مجاهده نمايند، پيروزى آنها حتمى است.

پيام رهبر معظم انقلاب اسلامى به حجاج بيت‏اللَّه‏الحرام، 1/12/80‏
 

نخستين مخاطب اين الهام خدائى ملتهاى مسلمانند. بيدارى اسلامى، شرق و غرب جهان اسلام را به جنب و جوش آورده و احساس هويت و شخصيت را در آنان باز آفريده است. پرچم عزت و اقتدار اسلامى در ايران به اهتزاز در آمده؛ ملت مظلوم فلسطين با تمسك به شعار اسلام، افقهاى صهيونيزم را به يأس و ناكامى انباشته؛ جوانان در كشورهاى اسلامى به ميدان مطالبات آرمانى پانهاده و در برابر تجاوزگران و مستكبران عالم تهديدى بزرگ آفريده‌اند.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار مسؤولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى‏، 27/12/80

... عنصر پنجم، گسترش موج بيدارى اسلامى در دنياست. اين‌كه متظاهرانه بگويند ما اسلام را قبول داريم، بنيادگرايى را قبول نداريم، اين ناشى از همان سطحى‌نگرى و تحليلهاى ناشيانه‌اى است كه اينها غالبا از دنياى اسلام داشتند و چوبش را هم خورده‌اند. امروز موج بيدارى اسلامى يك واقعيت جدى و يك حقيقت غيرقابل انكار است. امروز مسلمانها احساس مى‌كنند كه مى‌توانند در دنيا، در وضعيت بشر، در سرنوشت خود، اثرگذار باشند. وقتى اين احساس در ملتها به يك نقطه‌ى معينى برسد، تبلور و تجسم خواهد يافت و تبديل به واقعيتها خواهد شد. اين را مى‌دانند و از اين نگرانند. يك نمونه‌اش همين حادثه‌ى بسيار بى‌سابقه‌ى انتفاضه‌ى فلسطين است. شوخى است؟! مردمى بدون سلاح، بدون امكانات، در مقابل يكى از مجهزترين قدرتهاى اين منطقه، بدون هيچ قيد و شرطى مورد كشتار و قتل‌عام و فشارهاى گوناگون جسمى و روحى و اقتصادى قرار مى‌گيرند؛ درعين‌حال ايستاده‌اند و هفده ماه است كه اين انتفاضه را ادامه مى‌دهند. با كدام تحليل عادى و معمولى و سياسى مى‌شود اين را تحليل كرد؟ چرا ايستاده‌اند؟ چرا تسليم نمى‌شوند؟ چرا دشمن با همه‌ى فشارش نمى‌تواند اين ملت به‌جان‌آمده‌ى فلسطين را به زانو درآورد؟ اين ملت كوچك و محدود و محاصره شده را، كه از هيچ جا به اينها كمكى نمى‌رسد. آن انگيزه و چشمه‌ى جوشانى كه در دلهاى اينها وجود دارد كه نمى‌گذارد اينها خسته شوند، كدام است؟ از كجا سرچشمه گرفته؟ آن عاملى كه مادر فلسطينى را وادار مى‌كند كه فرزند خودش را ببوسد و براى كشته شدن بفرستد و بعد بگويد اگر صد تا بچه هم داشتم آنها را مى‌فرستادم، اين عامل چيست؟ اين عامل، عامل بسيار مهمى است. اين چه عاملى است كه در محاسبات سياسى، در گفتگوها، در مذاكرات ديپلماتيك و در معادلات كمپانيها نمى‌گنجد؟ اينها مى‌بينند اين را و از آن به‌شدت واهمه دارند. دنبال خشك كردن آن سرچشمه‌اند؛ دنبال نابود كردن آن عامل برانگيزاننده و به وجود آورنده‌اند.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار هيأت رئيسه و نمايندگان مجلس شوراى اسلامى، 7/3/81‏
 

اين‌كه امروز مسأله‌ى فلسطين با اين حجم و عظمت، به خاطر توجه مردم به اسلام، حالت تازه‌اى پيدا كرده و اصلا مسائل خاور ميانه يك تحول اساسى يافته است، ناشى از همين اثرگذارى بسيار عميق و دنباله‌دار و مستمر است. علت دشمنى آنها با جمهورى اسلامى همين است. مى‌خواهند سرچشمه را خشك كنند؛ چون مى‌دانند سرچشمه‌ى اين بيدارى در دنياى اسلام، به پا شدن جمهورى اسلامى است. نفس اقامه‌ى جمهورى اسلامى، براى آنها مهم بود. اين پايه را بايد مستحكم و حفظ كرد و حقيقت آن را درست تبيين نمود.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار پاسداران به مناسبت سالروز ميلاد امام حسين (ع) و روز پاسدار،17/7/71
 

امروز بيدارى دنياى اسلام و رسوايى دشمنان اسلام اتفاق افتاده است؛ بايد اين راه را ادامه داد. اين راه، راهى است كه مى‌تواند اين ملت را به آرمانهاى حقيقى خود برساند؛ يعنى به همان مجموعه‌ى آرمانى عزت، معنويت، قدرت، رفاه و عظمت علمى؛ همان چيزهايى كه براى يك ملت، مطلوب و محبوب است. راه صحيحى كه فرزندان اين انقلاب و فرزندان امام پيموده‌اند، ما را به آن‌جا خواهد رساند؛ منتها شرطش استقامت است. استقامت، يعنى راه را گم نكردن؛ فريب جلوه‌هاى مادى را نخوردن؛ اسير هوى و هوس نشدن؛ دستورها و فرايض اخلاقى و معنوى و ادب اسلام را رها نكردن و به لذت‌طلبى و عشرت‌طلبى رو نياوردن. اينها اساس كار است. البته در درجه‌ى اول بايد مسؤولان طراز اول و طراز دوم كشور و مديران ارشد و فرماندهان، مراقب اين چيزها باشند؛ بعد هم عناصر مؤمنى كه مى‌خواهند افتخار پيشرفت نظام اسلامى و آرمان اسلامى را در نزد خدا و خلق و تاريخ براى خود حفظ كنند.

بيانات در ديدار دانشجويان و دانش‏آموزان به مناسبت گراميداشت سالروز 13 آبان‏، 13/8/81
 

اولين مضمون سيزده آبان عبارت است از رويارويى رژيم امريكا با نهضت اسلامى و بيدارى اسلامى. علت هم اين بود كه آنها حدس مى‌زدند اگر اسلام در دل مسلمانان احياء شود و در عمل آنان تجلى پيدا كند، اين قضيه منحصر به ايران نخواهد ماند و دنياى اسلام را فراخواهد گرفت؛ همچنان كه بعد از پيروزى انقلاب، در فلسطين، لبنان و بسيارى از كشورهاى اسلامى و عربى، همين معنا تجربه شد. با گذشت چند سال، نهضت اسلامى در ايران اوج گرفت. در سيزده آبان سال پنجاه‌وهفت - قبل از پيروزى انقلاب - كشتار دانش‌آموزى پيش آمد؛ يعنى باز چهره‌ى خشن رژيم كه پشت سرش دستگاههاى اطلاعاتى امريكاييها بود، نمايان شد. اين هم باز مقابله با نهضت اسلامى بود؛ البته با خشونت حيوانى. همان روزها رئيس جمهور امريكا و دست‌اندركاران رسانه‌اى امريكايى، از ايران به عنوان يك نقطه‌ى ايده‌آل و جزيره‌ى ثبات و امنيت اسم مى‌آوردند و به آن تفاخر مى‌كردند و از حرفهاى حقوق بشر و چيزهايى كه الان مى‌شنويد امريكاييها دائم تكرار مى‌كنند، هيچ خبرى نبود!

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در خطبه‏هاى نماز جمعه‏ى تهران‏، 1/9/81
 

دشمنى آنها با ايران اسلامى به خاطر اين است كه در اين‌جا بزرگترين ضربه را از اسلام خورده‌اند. اين ضربه ممكن بود در كشورهاى ديگر هم تكرار شود؛ كمااين‌كه بيدارى در دنياى اسلام، به بركت بيدارى مسلمانان در كشور ما به وجود آمد. امروز همين مسأله‌ى بسيار مهم‌ بيدارى ملت فلسطين كه در حقيقت امريكا و اسرائيل را در بن بست كامل قرار داده است، بر اثر بيدارى ملت ايران به وجود آمده است، والا قبل از آن كسى تصور نمى‌كرد كه به وسيله‌ى ملت فلسطين بشود كارى كرد كه اسرائيل و صهيونيستهاى غاصب و امريكا به چالش كشيده شوند. تا اين دوره، چنين چيزى اتفاق نيفتاده است كه امروز در فلسطين اشغالى مى‌گذرد. بيدارى ملتهاى مسلمان در كشورهاى ديگر هم همين‌طور است.
امروز روح نفرت از امريكا و مداخلات امريكا و از دست نشاندگان امريكا در كشورها، در دنياى اسلام روزبه‌روز بيشتر توسعه پيدا مى‌كند. ميل به عزتى كه از ناحيه‌ى اسلام عايد ملتها مى‌شود، امروز در ملتها روزبه‌روز زنده مى‌شود و رشد پيدا مى‌كند. چيزى كه از آن مى‌ترسيدند، اين بود كه انقلاب اسلامى ايران عينا در كشورهاى ديگر هم تكرار شود. با روشهاى مختلف جلو اين را گرفتند؛ اما نتوانستند جلو گسترش فكر اسلامى و بيدارى اسلامى را بگيرند. بيدارى اسلامى در همه‌ى دنياى اسلام گسترش پيدا كرده است؛ ما بايد به اين نكته توجه داشته باشيم.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در خطبه‏هاى نماز عيد فطر، 15/9/81
 

يك روز سردمداران استكبار جهانى خيال مى‌كردند از اسلام چيزى باقى نمانده است. با سيلاب و گنداب شهوترانى‌اى كه در دنيا راه انداخته بودند، خيال مى‌كردند از تعاليم اسلامى و روحيه‌ى اسلامى و غيرت اسلامى و پارسايى اسلامى و انگيزه‌ى اسلامى چيزى در ميان مسلمانان باقى نمانده است؛ اما بعد ديدند اشتباه كرده‌اند. اولا برافراشته شدن پرچم اقتدار اسلامى در ايران بزرگ و ميان اين ملت باشرف و پرافتخار؛ ثانيا بيدارى اسلامى در همه‌ى دنياى اسلام، آنها را از غفلت بيرون آورد و فهميدند اسلام يك حقيقت بسيار درخشان و پرصلابت است. لذا با آن مبارزه مى‌كنند. امروز دنياى اسلام و ملتهاى اسلامى اين حقيقت را درك كرده‌اند. لذا شما مى‌بينيد اطلاعاتى كه خود آنها دارند، به آنها مى‌گويد در كشورهاى اسلامى، امريكا و صهيونيسم و استكبار و سردمداران آن منفورند.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار اعضاى انجمن اهل قلم‏، 7/11/81
 

الان قضيه‌ى فلسطين، قضيه‌ى جمهورى اسلامى ايران، قضيه‌ى بيدارى اسلامى در دنياى اسلام، قضيه‌ى عراق و نيمه قضيه‌ى افغانستان - حالا اين را نيمه قضيه به حساب آوريم! - مشكلات زيادى براى امريكا به‌وجود آورده است. به‌قول مرحوم «حاج شيخ حسين لنكرانى» امريكا مثل كسى است كه روى گنبدى با يك دستمال گردو در دستش نشسته و گوشه‌ى اين دستمال باز شده، گردوها از گنبد مى‌ريزد و او در بالاى گنبد مى‌خواهد گردوها را بگيرد! يكى از اين طرف و يكى از آن‌طرف به پايين مى‌افتد؛ اگر او بخواهد دست و پا بزند، خودش هم مى‌افتد! الان وضع امريكا حقيقتا اين‌طور است.

پيام به حجاج بيت‏اللَّه الحرام در موسم حج، 18/11/81
 

استكبار جهانى يعنى شبكه‌ى در هم تنيده‌ى كارتلهاى نفتى و اسلحه‌سازى و صهيونيسم جهانى و دولتهاى وابسته به آنان، با خطرى كه از سوى بيدارى امت اسلامى، احساس مى‌كنند با تلاشى سراسيمه در حال تهاجم‌اند. مظهر اين تهاجم كه داراى ابعاد سياسى و تبليغى و نظامى و تروريستى است، امروز در رفتار و گفتار خشونتبار و صريح نظاميان حاكم بر ايالات متحده و رژيم صهيونيستى به‌ضوح ديده مى‌شود.
منبع:www. khamenei.ir



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.