بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(5)

مانع اساسى و عمده‌اى كه بر سر راه اهداف امريكا وجود دارد عبارت است از نهضت بيدارى دنياى اسلام. دنياى اسلام در حال بيدار شدن است. شما به تبليغات دروغين راديوهايى كه به دست خود استكبار و صهيونيستها امواج راديويى پخش مى‌كنند و دروغ به گوش مردم دنيا مى‌رسانند، توجه نكنيد. واقعيتها اين نيست. ادبيات و فرهنگ انقلاب اسلامى در فضاى عمومى زندگى ملتهاى مسلمان و عرب به‌طور كامل رسوخ و نفوذ كرده و به خورد ذهنها و فكرها رفته است.
يکشنبه، 4 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(5)

بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(5)
بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(5)


 





 

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع مردم مشهد در حرم مقدس‏، 1/1/82
 

مانع اساسى و عمده‌اى كه بر سر راه اهداف امريكا وجود دارد عبارت است از نهضت بيدارى دنياى اسلام. دنياى اسلام در حال بيدار شدن است. شما به تبليغات دروغين راديوهايى كه به دست خود استكبار و صهيونيستها امواج راديويى پخش مى‌كنند و دروغ به گوش مردم دنيا مى‌رسانند، توجه نكنيد. واقعيتها اين نيست. ادبيات و فرهنگ انقلاب اسلامى در فضاى عمومى زندگى ملتهاى مسلمان و عرب به‌طور كامل رسوخ و نفوذ كرده و به خورد ذهنها و فكرها رفته است.

پيام به مردم رنج كشيده عراق 10 صفر 1424( 24/1/82)
 

در شرايط كنونى وظيفه‌ى اسلامى همه‌ى مردم اعم از شيعه و سنى است كه با هوشيارى و بيدارى خود، بهانه را از دشمنان و متجاوزان بگيرند، با رعايت نظم عمومى و ابراز مهربانى و برادرى، به حمايت از محرومان و مستمندان بشتابند و با تشكيل كميته‌هاى مردمى به يارى مجروحان و خسارت ديدگان همت گمارند.

پيام مقام معظم رهبری به مسلمانان جهان، 31/1/82‏
 

ادعاى آزادى دادن آمريكا و انگليس به مردم عراق، مسخره‌آميزترين ادعاى آنها است. آنها به دنبال سيطره بر عراق، بر نفت، خاورميانه و سركوب انتفاضه‌ى فلسطين و نهضت بيدارى اسلامى‌اند. تعيين حاكم بيگانه و نظامى بر عراق بزرگترين اهانت به آزادى و مردمسالارى در عراق است. نقشه‌ى آنان محو هويت اسلامى و ملى عراق و تبديل آن به مركز سلطه‌ى آمريكائى بر همه‌ى خاور ميانه و منابع و ذخائر قيمتى آن است. از نظر آنان مطلوبترين عناصر عراق كسانى‌اند كه به متجاوزين بيگانه بيشتر خدمت كنند و به ملت و كشور خود بيشتر پشت كنند. در قضاوت وجدان عمومى ملت عراق و همه‌ى آزادگان و قضاوت تاريخ، خدمت و كمك به آمريكا براى دستيابى‌اش به هدفهاى پليد استعمارى، خيانت به عراق و ملت و تاريخ آن است.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار معلّمان و كارگران‏، 10/2/82
 

سرجنبانان رژيم امريكا و انگليس هى نيايند پشت بلندگوها بگويند ايران تحريك مى‌كند. نه، ايران هيچ كس را تحريك نمى‌كند. آن جوان عراقى كه در خيابان و خانه‌ى خود، تانك و چكمه‌ى چكمه پوشان بيگانه را مى‌بيند، احتياج به تحريك ندارد. كجاى دنيا جوانان و مردان غيور و زنان شجاع يك جامعه حضور اشغالگران را تحمل كردند كه اينها تحمل كنند؟ هيچ جا تحمل نكردند، اينها هم تحمل نخواهند كرد؛ بنابراين محرك نمى‌خواهد. عامل اصلى، بيدارى اسلامى است؛ اين را هم خودشان خوب فهميده‌اند. اين، مخصوص عراق هم نيست؛ امروز در هر جاى دنياى اسلام، امريكاييها و انگليسيها و امثال اينها حضور يابند و خود را با مردم مواجه كنند، موج عظيم نهضت و بيدارى اسلامى را لمس خواهند كرد. امت اسلامى نسيم بيدارى را حس كرده و عطر بازگشت به معارف اسلام را بوييده است. همه‌ى اينها از آن نهضت عظيمى كه شما مردم به راه انداختيد و از آن مرد بزرگ و آسمانى كه توانست اين اقيانوس را متلاطم و اين دلها را آگاه كند - امام راحل عظيم‌الشأن - سرچشمه مى‌گيرد؛ آنها هم فهميده‌اند. دشمنى آنها با شما و امام و انقلاب اسلامى و نظام اسلامى به خاطر اين است كه مى‌دانند چشمه‌اى از اين‌جا جوشش كرده و به همه‌ى دنياى اسلام سرريز شده است. گفتند انقلاب را صادر نكنيد؛ ما گفتيم انقلاب مگر كالاست كه انسان آن را صادر كند؟! انقلاب مثل بوى خوش گلهاست؛ خودش صادر مى‌شود. انقلاب مثل باد بهارى است؛ خودش فضاهاى گرفته و متعفن را عوض و جابه‌جا مى‌كند. انقلاب را كسى نبايد صادر كند؛ انقلاب خودش صادر مى‌شود.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار با دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتى‏، 22/2/82
 

انقلاب اسلامى فقط اين نبود كه دگرگونى‌اى در داخل كشور ايجاد كند؛ علاوه بر اين، يك فرهنگ خلق كرد؛ فرهنگى كه در همه‌ى كشورهاى اسلامى به‌طور متفاوت - در بعضى كشورها خيلى شديد، در بعضى كشورها با شدت كمتر - اثر خودش را در ذهنها، بخصوص ذهن جوانان و روشنفكران و دانشگاهيان گذاشت. بلاشك شما از گرايشهاى قشر جوان در كشورهاى اسلامى نسبت به انقلاب، امام و ارزشهاى ملت ايران و ايستادگى‌اش مطالبى شنيده‌ايد؛ اما يقينا آنچه شنيده‌ايد، به‌مراتب كمتر از چيزى است كه در واقع وجود دارد. در طول اين بيست و يكى دو سال، به‌مرور تفكر اسلامى، فكر بيدارى اسلامى و بازگشت و تمسك به اسلام، در ذهنها به صورت انديشه‌اى ماندگار درآمده است.
چند ماه قبل از اين، يك استراتژيست امريكايى در توصيه‌هاى خود به دولت امريكا گفته بود: در كشورهاى اسلامى به هيچ وجه نبايد براى ايجاد دمكراسى عجله كرد؛ زيرا اگر امروز انتخابات آزاد در هر يك از كشورهاى اسلامى برگزار شود، حكومتهاى اسلامى و جريانات اسلامى سر كار مى‌آيند و مردم اينها را مى‌خواهند. اين اعتراف بسيار عجيب و حرف بسيار مهمى است. مى‌گويد دمكراسى در كشورهاى اسلامى، زودرس است. اين حرف و ادعا نشان‌دهنده‌ى آن است كه تفكر بيدارى اسلامى و بازگشت به اسلام - كه كانون آن در جمهورى اسلامى و ميان شما مردم بوده - منتشر شده و به همه‌ى دنيا رسيده است. اين اعتبار و ارزش كمى نيست. اين بذر اكنون پاشيده شده است. اگر مراكز قدرت و كانونهاى استكبار جهانى بخواهند اين بذر نرويد، راهش چيست؟ طبيعى‌ترين راه اين است كه با سرچشمه‌هاى جوشان آبيارى كننده‌ى اين بذر مقابله كنند. اين هم يكى از علل دشمنى استكبار با جمهورى اسلامى و كشور ماست كه شرحش بماند؛ چون فعلا بحث ما بر سر امريكاست.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار مسؤولان و كارگزاران نظام به مناسبت سالروز هفدهم ربيع‏الاوّل‏، 29/2/82
 

امروز اوضاع در دنياى اسلام تفاوت كرده است؛ بيدارى اسلامى در سرتاسر دنياى اسلام محسوس است؛ حركت و نهضت عظيمى در مراحل مختلف در همه‌ى دنياى اسلام مشاهده مى‌شود؛ ميل برگشت به اصول و مبانى اسلامى، كه مايه‌ى عزت و پيشرفت و ترقى است. روشنفكران، علما و سياسيون دنياى اسلام اين حركت را بايد تقويت كنند. خطاست اگر كسانى در دنياى اسلام تصور كنند كه حركت بيدارى اسلامى در بين جوانان، به ضرر دولتهاى اسلامى است؛ نه، دولتهاى اسلامى به بركت بيدارى اسلامى مى‌توانند عزتى را كه قدرتهاى استكبارى از آنها گرفته‌اند، به خودشان برگردانند. يك نمونه، كشور و انقلاب و امام ماست. ما بعد از آن‌كه قرنهاى متمادى دچار استبداد و دو قرن تمام دچار سلطه‌ى بيگانگان بوديم به خود آمديم و امام بزرگوار توانست عزت را به مردم ما برگرداند. انگليسيها، روسها و امريكاييها به ترتيب در اين كشور سيادت و حكمفرمايى حقيقى كردند. ولو به صورت ظاهر در رأس حكومت نبودند؛ اما كارها در دست آنها و همه چيز كشور در اختيارشان بود. مردم ما از حقوق، منابع، عزت و طعم حقيقى دين خود محروم بودند.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در چهاردهمين سالگرد رحلت حضرت امام خمينى(ره)، 14/3/82
 

امروز همه‌ى تلاش جبهه‌ى دشمنان اسلام بر اين متمركز است كه نهضت بيدارى اسلامى را در دنيا از بين ببرند. از همه‌جا هم بيشتر روى ملت و كشور ايران تكيه مى‌كنند و متمركزند؛ چون ملت ايران به دنيا الگو داد و با افكار خود و مفاهيم جديدى كه در دنيا براى مسلمانان مطرح نمود و با جهاد جانانه‌اى كه كرد و با شجاعتى كه مرد و زن و جوان و پير ايرانى در دوران بيست و چهار ساله‌ى عمر انقلاب از خود نشان دادند، توانست ملتهاى مسلمان را به خود متوجه كند و موج بيدارى اسلامى را در كشورهاى اسلامى به‌وجود آورد. از اين‌روست كه لذا با اين كانون مركزى بيدارى اسلام از همه‌جا و از هميشه دشمن‌ترند. اين دشمنى را با غرض‌ورزيها، با اعمال خباثت، با تبليغات دروغين و با تندخوييهاى خشمگينانه نشان مى‌دهند؛ هدف هم اين است كه ملت ايران و مسؤولان را مرعوب كنند و همه را بترسانند؛ از تجربه‌هاى ناموفق خودشان كه موجب غرور آنها شده است، استفاده كنند براى اين‌كه يك ملت به اين عظمت و يك انقلاب و نظام به اين استحكام را در مقابل خودشان وادار به عقب‌نشينى كنند.
... امام عملا نشان داد كه اسلام سياسى، همان اسلام معنوى است. در طول دوران استعمار، دشمنان اسلام و دشمنان بيدارى ملتهاى اسلامى، تبليغ مى‌كردند كه اسلام معنوى و اسلام اخلاقى از اسلام سياسى جداست. امروز هم همين را تبليغ مى‌كنند. امروز هم دستگاههاى تبليغاتى دشمن و جبهه‌ى دشمن نظام اسلامى با انواع و اقسام وسايل تبليغاتى سعى مى‌كند اسلام سياسى و اسلام عدالتخواه و اسلام اجتماعى را به عنوان چهره‌اى خشن در دنيا معرفى كند و مردم را به اسلام منزوى، اسلام تسليم‌طلبانه و اسلامى كه در مقابل متجاوز و ظالم و زورگو هيچ عكس‌العملى از خود نشان نمى‌دهد، سوق دهد.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جمع مردم ورامين‏، 23/2/82
 

امروز هم تمام بلندگوهاى تبليغاتى دنيا به كار افتاده است، براى اين‌كه هم به ملت ايران و هم به ديگر ملتهاى مسلمان به زور بقبولاند كه فايده‌اى ندارد؛ بيدارى اسلامى به جايى نخواهد رسيد و همين نظام اسلامى هم كه در ايران هست، وسط كار خواهد ماند! به شما بگويم؛ هر كارى از دستشان برمى‌آيد، تا به‌حال كرده‌اند و خواهند كرد؛ اما به فضل پروردگار بالاخره بينى‌شان به خاك خواهد رسيد و موفق نخواهند شد.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار مسؤولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى ايران‏، 15/5/82
 

امروز بيدارى اسلامى، از شرق دنياى اسلام - حداقل از پاكستان - تا شمال آفريقا را فرا گرفته است. مردم اسلام‌خواهى دارند و آن را علنى كرده‌اند؛ اين خطر بزرگى براى امريكاست. آنها تصريح هم مى‌كنند و مى‌گويند منافع ما تهديد مى‌شود. البته راست هم مى‌گويند، منافعشان تهديد مى‌شود؛ منتها اين منافع نامشروع است. بله؛ منافع نامشروع و ظالمانه‌شان با حركت بيدارى اسلامى تهديد مى‌شود. اينها با نظام اسلامى به‌جد مخالفند؛ صهيونيستها هم كه معلوم است. صهيونيستها احساس كردند كه با پيدايش نظام اسلامى، نفس و جان جديدى به مقاومت ملت مظلوم فلسطين دميده شد. جمهورى اسلامى را متهم مى‌كنند كه به مردم فلسطين كمك تسليحاتى مى‌كند. همه‌ى اينها دروغ است؛ خود ملت فلسطين است كه به‌پا خاسته است. البته بله؛ بلاشك آنها از حركت اسلامى متأثرند. بنابراين صهيونيستها با اين نقطه‌ى كانونى به‌شدت مسأله دارند و با آن مخالفند.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار اعضاى مجلس خبرگان‏، 19/6/82
 

آنچه به اقتضاى مسائل و حوادث كنونى دنيا به‌نظر مى‌رسد عرض كنيم، اين است كه نظام اسلامى از آغاز پيدايش، با چالش عظيم جهانى مواجه شد. علت هم اين بود كه در دنيا صاحبان زر و زور كه به فكر منافع خودشان بودند و هستند، قدرت جديدى را در دنيا برنمى‌تابيدند كه عليه منافع نامشروع آنها به‌وجود آيد و توسعه پيدا كند. اين قدرت، با پيروزى انقلاب اسلامى و تشكيل نظام اسلامى در ايران به‌وجود آمد. نه فقط نفس اين حكومت و نظام اسلامى، بلكه شايد براى استكبار مهمتر و خطرناكتر، گسترش بيدارى اسلامى در دنياى اسلام بود؛ خطرى كه امروز هم استكبار را تهديد مى‌كند و دشمنيهاى او را به سمت دنياى اسلام و بخصوص به سمت كانون محورى دنياى اسلام - يعنى نظام اسلامى - متوجه مى‌كند. اين اجتناب‌ناپذير بود. از روز اول هم اين دشمنى با اشكال مختلف وجود داشته است. اين‌كه در بعضى از تعبيرات انسان بشنود كه امروز دشمنيها از سوى استكبار و جبهه‌هاى مسلط و مسلح دنيا - دنياى كفر و استكبار - عليه ايران چنين و چنان است، كه گويى امروز خصوصيتى دارد، درست نيست. از اول انقلاب تهديدها به اشكال مختلف عليه نظام اسلامى و كشور اسلامى ايران وجود داشته است؛ حتى گاهى بروز نمونه‌ها و تأثيرات اين دشمنيها در كشور ما، از امروز سخت‌تر و محسوستر هم بوده است. دوران جنگ تحميلى و تهديدهاى استكبار و تنها ماندن نظام جمهورى اسلامى در مقابل دنياى استكبار و تحميل چنان جنگى بر ما، و قبل از آن و بعد از آن تا امروز را فراموش نكنيم؛ امروز هم ادامه‌ى همان تهديدهاست. البته اين تفاوت به سود ما وجود دارد كه امروز ما تجربه و آگاهيهاى بيشتر و نيروهاى فراوانتر و ذهنهاى آماده‌ترى در سرتاسر كشور داريم و خداى متعال با مجاهدت مردم و نيت صلاح و خيرى كه در ملت و امت ما وجود دارد، تاكنون با ما رفتار كرده است و ان‌شاءالله بعد از اين هم همان‌طور خواهد بود.
ميدان دوم، نشر فرهنگ اسلام ناب و تفكر دينى و ترويج تفكرى است كه به بيدارى دنياى اسلام انجاميد. نام اسلام و حقيقت اسلام، به شكل فردى در سراسر دنياى اسلام بود - در بين بعضى غليظ، در بين بعضى رقيقتر - اما نگاه اسلام به دنيا، به ملت و به امت اسلامى به‌عنوان يك موجود عظيم و داراى استعداد فراوان و قادر به حركت و بيدار شدن، نگاهى است كه در ايران اسلامى ريشه گرفت و ظاهر شد و به همه‌ى دنيا اشعاع كرد. نگاه به اسلام از اين ديد و ترويج اين تفكر در دنياى اسلام - تفكرى كه حكومتى به‌وجود آورده است كه توانسته آزادى، مردم‌سالارى و حكومت متكى به آراء مردم را از درون مفاهيم و تعاليم اسلام بيرون آورد - چيزى است كه در هيچ نقطه‌اى از دنياى اسلام در زمان ما و لااقل قرنهاى پيش از زمان ما سابقه نداشته است. آنچه از حكومت اسلامى دوران خلفاى عثمانى و خلفاى قبل از آن - عباسى و اموى - در ذهن مردم وجود داشت، مفهوم ديگرى بود كه با مفهومى كه امروز دنياى اسلام از حكومت با ديد ايران اسلامى درك مى‌كند، به‌كلى متفاوت است. اين فرهنگ دينى برخاسته از نظام اسلامى كه خود منشاء نظام اسلامى هم بوده است و حركت به سمت وحدت اسلامى - كه در همين تفكر، يكى از چيزهايى كه وجود دارد، وحدت امت اسلامى است؛ يعنى نگاه اسلام به امت به‌عنوان يك مجموعه‌ى واحد - و همچنين پرهيز از اختلافات قومى و طايفه‌اى در دنياى اسلام و در جوامع اسلامى، چيزى است كه پيام‌آور آن، انقلاب اسلامى بود. از اينها نبايد غفلت نمود و اينها را نبايد فراموش كرد.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار مسؤولان و كارگزاران نظام در سالروز عيد سعيد مبعث‏، 2/7/82
 

امروز دشمن اهداف خود را صريح بيان مى‌كند. صريحا مى‌گويند با بيدارى اسلامى مخالفند و مى‌خواهند آن را در هم بكوبند. صريحا مى‌گويند كه مى‌خواهند نقشه‌ى خاورميانه را عوض كنند. تغيير نقشه‌ى خاورميانه به چه معناست؟ معنايش اين است كه صهيونيستهاى ظالم عامل دست استكبار جهانى را همه‌كاره‌ى منطقه كنند و در اين منطقه هيچ كشور و دولت و قدرت و ملتى نباشد كه در پنجه‌ى استثمار صهيونيستها نباشد. امت اسلامى در مقابل اين هدفها بايد بايستد.
با جمهورى اسلامى هم به‌شدت مخالف و دشمنند؛ چون در جمهورى اسلامى بيدارى و مقاومت و وحدت كلمه‌ى ملت وجود دارد و پرچم اسلام در اين كشور برافراشته شده است. البته من و شما بايد مراقب خودمان باشيم و نلغزيم؛ مواظب باشيم جاذبه‌هاى دنيا ما را فريب ندهد و حيله و جنگ روانى دشمن در ما اثر نگذارد. ما بايد وحدت خود را روزبه‌روز مستحكم‌تر كنيم و از پرداختن به امور فرعى خوددارى نماييم. امروز مسأله‌ى اصلى، حفظ هويت جمهورى اسلامى و هويت اسلامى اين كشور است. چشمهاى دنياى اسلام و امت اسلام نگران اين است. شما توانسته‌ايد يك الگو در دنيا نشان دهيد؛ دشمن مى‌خواهد اين الگو را در هم بشكند. مقصود، شكست ايران نيست؛ بلكه شكست دنياى اسلام است.
... معلوم است كه جامعه‌سازى و مدنيت‌سازى - كه يكى از بزرگترين هدفهاى اسلام است - بدون دشمنى ممكن نيست. در صدر اسلام هم با تشكيل نظام و جامعه‌ى اسلامى دشمنى شد؛ امروز هم همين‌طور است. امروز در دنياى اسلام، ملتهاى مسلمان روح اعتزاز به اسلام را در خود مى‌يابند و به‌خاطر اسلام احساس عزت مى‌كنند. بيدارى اسلامى حقيقتى است كه به‌وجود آمده است؛ چه دشمنان امت اسلامى بخواهند، چه نخواهند. پيمودن اين راه، به عزم راسخ از طرف مسؤولان كشورها احتياج دارد.

پيام به مناسبت روز شهيدان در هفته‏ى دفاع مقدس‏، 3/7/82
 

با دلى سرشار از تكريم و ستايش، به روح شهيدان عزيز درود ميفرستم و نام و ياد بلندآوازه‌ى آنان را گرامى ميدارم. اين مردان خدا با دلهائى كه به ايمان و اخلاص و شجاعت، مزين بود، كشور و ملت خود را در يكى از بزرگترين حوادث تاريخى، از مهلكه نجات دادند و تهديدى را كه ميتوانست به ذلت و اسارت ايران و شكست اسلام بينجامد، دفع كردند. آنان با فداكارى دلاورانه‌ى خود بيدارى اسلامى را در جهان تداوم بخشيدند و پرچم پيروزى اسلامى را كه با انقلاب بزرگ ملت ايران به اهتزار درآمده بود برافراشته نگاه داشتند. دشمن بعثى كه بسود هدفهاى استعمارى غرب، به كشور ما هجوم آورده بود، از دليران مؤمن و غيور ما شكست خورد و پس از هشت سال، سرافكنده در پشت مرزهاى خود متوقف گشت. ملت ايران در اين آزمون مرگ و زندگى، بهاى سنگينى پرداخت ولى استقلال و عزت ملى و هويت اسلامى خود را كه براى ملتها از همه چيز گرانبهاتر است حفظ كرد و پرچم بيدارى اسلامى را كه دنياى اسلام به آن چشم دوخته است، سربلند نگاه داشت.

پيام مقام معظم رهبری به حجاج بيت الله الحرام، 8/11/82
 

دنياى اسلام پس از رخوت و خواب آلودگى درازمدت و خسارت بار خود كه سرانجام به سيطره سياسى و فرهنگى بيگانگان انجاميد و منابع مادى و بشرى‏اش در خدمت رشد و اقتدار و سلطه دشمنانش قرار گرفت، اكنون خود را بازيافته و به مرور، در برابر غارتگران و حراميان، جبهه گرفته است.
نسيم بيدارى اسلامى در همه جاى جهان اسلام وزيده و پا نهادن اسلام به عرصه عمل، به مطالبه اى جدى بدل شده است. نظريه «اسلام سياسى» جايگاهى والا در ذهن نخبگان يافته و در مد نگاه آنان، افقى روشن و اميدبخش گشوده است. با افول انديشه‏هاى وارداتى و پرجنجال، همچون سوسياليسم و ماركسيسم و به خصوص با دريده شدن پرده ريا و فريب از روى دمكراسى ليبرال غرب، سيماى عدالتخواه و آزادى‏بخش اسلام، از هميشه آشكارتر گشته و بى‏رقيب، در صدر آرزوهاى عدالتخواهان و آزادى‏طلبان و نخبگان و انديشمندان نشسته است. جوانان و جوانمردان بسيارى در كشورهاى مسلمان به نام اسلام و در آرزوى حكومت عدل اسلامى به جهاد سياسى و فرهنگى و اجتماعى روى آورده‏اند و عزم ايستادگى در برابر تحميل و سلطه بيگانگان مستكبر را در جوامع خود گسترش مى‏دهند. در مناطقى از دنياى اسلام كه نقطه اوج آن كشور مظلوم فلسطين است، مردان و زنان بى‏شمارى با بذل جان در زير پرچم اسلام و با شعار استقلال و عزت و آزادى، حماسه‏اى دايمى و همه روزه پديد آورده و قدرت‏هاى مادى مستكبر را در برابر دليرى خود، زبون ساخته‏اند. آرى، بيدارى اسلامى، محاسبات استكبارى را به هم ريخته و معادلات جهانى مطلوب مستكبران را تغيير داده است.
از سوى ديگر، پيدايش و رشد انديشه‏هاى نوين اسلامى در چارچوب مبانى و اصول اسلام و نوآورى در عرصه سياست و علم، بالندگى و پويايى مكتب اسلام را در عمل به اثبات رسانده و ميدانى وسيع در برابر متفكران و روشن‏بينان جهان اسلام گشوده است. استعمارگران ديروز و مستكبران امروز كه با سياست‏هاى مكارانه خود مى‏خواستند جوامع اسلامى را در تعارض دايمى ميان جمود و تحجر از سويى و خودباختگى و التقاطى‏گرى از سوى ديگر سرگردان كنند، اكنون خود را در برابر اين پويايى دليرانه فكر اسلامى مى‏بينند.
در دنياى اسلام، انديشه و حركت، ايمان و عمل صالح، در حال رشد و جوانه زدن و بارورى است و اين پديده مبارك، مراكز قدرت استكبارى را به وحشت افكنده است. اكنون امت اسلامى بايد خود را آماده مقابله با مجموعه اى از واكنش‏هاى عصبى و شرارت‏آميزى كند كه مراكز قدرت استكبارى در برابر اين پديده عظيم، نشان خواهند داد.
شك نيست كه در مصاف حق و باطل، پيروزى از آن حق و شكست و زوال، سرنوشت باطل است، مشروط بر آنكه جبهه حق از نيروى مادى و معنوى خويش به گونه‏اى درست بهره بگيرد و با خردمندى و تلاش شايسته و با استقامت و اميد و با توكل به خدا و اعتماد به نفس، راه درست را بجويد و بپيمايد.
... صهيونيست‌ها در فلسطين، خون پير و جوان و زن و مرد و كودك را مى‌ريزند و خانه‌ها را ويران مى‌سازند. آمريكا و انگليس در عراق به تظاهركنندگان بى‌سلاح حمله مى‌كنند و حريم خانه‌ها و حرمت نواميس مردم را مى‌شكنند. هنوز آتش برافروخته آنان فرو ننشسته، دنياى اسلام را به آتش افروزى‌هاى ديگر نويد مى‌دهند.
اين رفتارهاى عصبى و شرارت آميز، بيش از آن‌كه برخاسته از قدرت و اعتماد به نفس باشد، ناشى از سراسيمگى و وحشت است. آنان بيدارى اسلامى را حس مى‌كنند و از فراگيرى انديشه «اسلام سياسى» و حاكميت اسلام بشدت احساس خطر مى‌كنند. آنان از فكر روزى كه امت اسلامى يكپارچه و اميدوار، بپاخيزد به خود مى‌لرزند.
... در مناطقى از دنياى اسلام كه نقطه اوج آن كشور مظلوم فلسطين است، مردان و زنان بيشمارى با بذل جان در زير پرچم اسلام و با شعار استقلال و عزت و آزادى، حماسه اى دايمى و همه روزه پديد آورده و قدرت‌هاى مادى مستكبر را در برابر دليرى خود، زبون ساخته اند. آرى، بيدارى اسلامى، محاسبات استكبارى را به هم ريخته و معادلات جهانى مطلوب مستكبران را تغيير داده است.
... حج، از اين جهت، استثنايى و بى‌همتاست كه در آن، هم دل‌ها و جان‌ها صيقل مى‌يابد و يكايك حاجيان به قدر همت و ظرفيت خود از اين باران رحمت، برخوردار مى‌شوند و هم شخصيت كلان امت اسلامى كه از ملت‌ها و نژادها و اقليم‌ها و فرهنگ‌ها تشكيل شده است، مى‌تواند در آن به انسجام و شجاعت و بيدارى و خودآگاهى بيشتر نايل آيد و اين، نياز بزرگ امروز دنياى اسلام است.
دنياى اسلام پس از رخوت و خواب آلودگى درازمدت و خسارت بار خود كه سرانجام به سيطره سياسى و فرهنگى بيگانگان انجاميد و منابع مادى و بشرى‌اش در خدمت رشد و اقتدار و سلطه دشمنانش قرار گرفت، اكنون خود را بازيافته و به مرور، در برابر غارتگران و حراميان، جبهه گرفته است. نسيم بيدارى اسلامى در همه جاى جهان اسلام وزيده و پا نهادن اسلام به عرصه عمل، به مطالبه اى جدى بدل شده است.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار اقشار مختلف مردم‏، 15/11/82
 

شعار بيدارى اسلامى، اين ملت را به حركت درآورد. رهبرى امام بزرگوار راه را به اين ملت نشان داد. اين ملت - همچنان كه قرآن فرموده است - سرنوشت خود را با اراده و ايستادگى و مجاهدت خود عوض كرد؛ نظام ديكتاتورى را از بين برد؛ امريكا را از اين كشور بيرون راند؛ سلطه‌ى قدرتها را از اين كشور قطع كرد و حق انتخاب كردن و حكومت بر سرنوشت خود را دوباره به‌دست آورد. در نتيجه ملت ايران زنده شد.
دهه‌ى فجر، يادبود حيات دوباره‌ى ملت ايران و كشور عزيز ماست. مردم اين ايام را جشن مى‌گيرند و حق دارند جشن بگيرند. شما عزيزان من! بدانيد؛ در دنيا هم هرجا مسلمانان آگاه و بيدارى وجود دارند، نسل جوان، زبدگان و نخبگان فرهنگى و سياسى آنها هم اين جشن را جشن خودشان محسوب مى‌كنند و اين بيدارى را به نفع خود مى‌دانند. دنياى اسلام كه زير سلطه و سيطره‌ى قدرتهاى استكبارى در خواب بود، بيدار شد. بعضى جاها توانستند خود را نجات دهند؛ در بعضى جاها هم خود بيدارى، مقدمه‌ى نجات است.
منبع:www. khamenei.ir



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما