بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری (1)

امروز استکبار جهانى و قلدرهاى سیاسى عالم و امپراتوریهاى زر و زور در سرتاسر جهان که در فساد و انحطاط غرقند، با اسلام و نظام اسلامى دشمن هستند؛ زیرا افشاگر و تهدید کننده‌ى آنها، اسلام و بیدارى مسلمین است. طبیعى است هر کارى
يکشنبه، 4 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری (1)
بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(1)
 


 





 

بیانات در مراسم بیعت وزیر آموزش و پرورش و معلمان و جمعى از دانش آموزان استان تهران‌، 26/3/68
 

امروز استکبار جهانى و قلدرهاى سیاسى عالم و امپراتوریهاى زر و زور در سرتاسر جهان که در فساد و انحطاط غرقند، با اسلام و نظام اسلامى دشمن هستند؛ زیرا افشاگر و تهدید کننده‌ى آنها، اسلام و بیدارى مسلمین است. طبیعى است هر کارى که علیه اسلام و نظام اسلامى و جمهورى اسلامى از عهده‌ى آنها برآید، مى‌کنند.

پیام به حجاج بیت‌اللَّه الحرام، 14/4/68
 

دشمنان زخم‌خورده‌ى انقلاب، انتظار روز فقدان او را مى‌کشیدند، تا در غیبت آن دیده‌بان بیدار و نگاهبان نیرومند، به مولود و میراث و تلاش او - یعنى جمهورى اسلامى در ایران و نهضت بیدارى مسلمین در جهان - دستبرد زنند و چشم‌زخم وارد آورند؛ اما بیدارى انقلابى و ایمان آگاهانه و وفاى عاشقانه‌ى ملت بزرگ ایران که در تشییع جنازه‌ى بى‌نظیر و عزادارى تاریخى آن بزرگوار و حوادث پس از آن بروز کرد، و نیز پیوند و رابطه‌ى عمیقى که مسلمانان جهان در آسیا و اروپا و آفریقا نسبت به ملت ایران و امام فقید نشان دادند، دشمنان را مأیوس، و تحلیلها و پیش‌بینیهاى آنان را افسانه و پندار ساخت.

بیانات در مراسم چهلمین روز ارتحال امام(ره)، 22/4/68
 

مسلمانان سراسر عالم، پیوند خود را با برادرانشان در جمهورى اسلامى مستحکم کنند. دلهاى آحاد امت بزرگ اسلامى باید روزبه‌روز به هم نزدیک شود. وسایل و ابزارهاى تفرقه و اختلاف که به وسیله‌ى دشمن بر ملتهاى مسلمان تحمیل شده است، نباید در فضاى بیدارى امروز مسلمانان مؤثر افتد. مسلمین على‌رغم بعد منطقه‌یى و جغرافیایى و اختلاف زبانى و نژادى، باید با یکدیگر همدل و همزبان و همفکر و همگام باشند و به سمت هدفهاى بزرگ اسلامى حرکت کنند.
... دولتهاى استکبارى تصور مى‌کنند با تحمیل جنگ هشت‌ساله بر ما و محاصره‌ى اقتصادى و تبلیغاتى و شایعه‌پراکنى و تهمت در سطح عالم، خواهند توانست به ما ضربه زنند؛ غافل از آن‌که اسلام و بیدارى مسلمانان، تختهاى قدرت آنها را به لرزه درآورده است، و هر روز که بگذرد، امواج سهمگین بیدارى اسلامى، تختهاى قدرت فرعونهاى عالم را بیشتر خواهد لرزاند.

بیانات در دیدار جمعى از مسؤولان نهادها و سازمانهاى خدماتى و حمایت‌کننده از مستضعفان و محرومان، 12/7/68
 

شما مى‌بینید همه‌ى قدرتمندان عالم، همان کسانى که در دنیا به دخالت در کشورها و اقدام علیه مصالح آنها شناخته شده‌اند و استعمار را به وجود آوردند و جنگهاى خونین را به راه انداختند و ملتها را ذلیل کردند و سرمایه‌هاى مردم را نابود و ضایع کردند، در تلاشند تا به قول خودشان براى مسأله‌ى لبنان راه حلى پیدا کنند. این راه حل چیست؟ آیا راه حل مشکل مردم است یا راه حل مشکل استکبار؟! چون در لبنان فقط مردم نیستند که مشکل دارند؛ امریکا و دولتهاى مرتجع هم در لبنان به‌خاطر بیدارى مردم و شیوع و رواج تفکر اسلام ناب محمدى(صلى‌الله‌علیه‌واله‌و سلم) و اعتقاد مردم به مجاهدت و مبارزه و عدم سکوت و عدم ذلت، مشکل پیدا کرده‌اند. این راه حلى که مى‌خواهند پیدا کنند، راه حل کیست؟ آیا راه حل مشکل استکبار را مى‌خواهند جستجو کنند یا راه حل مشکل مردم را؟ این‌جاست که حق و باطل، ملاک و معیار و علامت پیدا مى‌کند.

بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران، 20/11/68‌
 

ما از بیدارى اسلامى در سراسر دنیا حمایت مى‌کنیم و مسلمانهایى را که در نقاط مختلف عالم مى‌خواهند به زندگى و فرهنگ اسلامى خود برگردند، تأیید مى‌کنیم؛ چون حق آنهاست. آنچه که امروز در دنیا شنیده مى‌شود، همه یک‌طور نیست. شعارها، همه به یک حقیقت اشاره نمى‌کنند. قضاوت درباره‌ى مسائل مسلمانها در عالم، قضاوت یکسانى نسبت به همه نیست؛ اما آنچه براى ما محترم است، همان بازگشت به اسلام از سوى مسلمانهاست. امروز، مسلمانان عالم حق دارند اسلام و قرآن را گرامى و عزیز بدارند و گرامى و عزیز هم خواهند داشت و به زندگى اسلامى هم برخواهند گشت و تلاشها و سرکوبها هم هیچ فایده‌یى نخواهد داشت.

بیانات در دیدار جمع کثیرى از علما و طلاب حوزه‌ى علمیه‌ى قم و مدارس علمیه‌ى تهران‌، 2/12/68
 

همین حرکتى که امام بزرگوارمان کرد، امروز دنیا را در یک کوره‌ى عظیم التهاب انداخته و شرق و غرب را دور خودشان مى‌چرخاند. این حوادث دنیا - بعضى مستقیم و بعضى غیرمستقیم - به انقلاب اسلامى ما مربوط است. این‌که امروز در دنیاى شکل گرفته‌ى دو قطبى، یک قطب از صحنه‌ى سیاسى عالم برداشته شد و دیگر چیزى به نام بلوک شرق و سوسیالیسم وجود ندارد، این‌که معادلات جهانى در روابط قدرتها و دولتها و کشورهاى کوچک و ملتها و رژیمهاى گوناگون، کاملا به هم ریخته، مربوط به پیروزى انقلاب اسلامى و دین در ایران و مربوط به بیدارى مسلمانها و آگاه شدن حس دینى در وجدانهاست.

بیانات در دیدار جمع کثیرى از پاسداران در سالروز میلاد امام حسین(ع)، 10/12/68
 

عصبانیت دستگاه استکبار و بخصوص امریکا از این است که مى‌بینند در سرتاسر جهان اسلام، بیدارى اسلامى روزبه‌روز بیشتر مى‌شود. اینها امیدوار بودند که با گذشت زمان، شعارهاى جمهورى اسلامى در دنیا کهنه و بى‌اثر بشود؛ ولى دیدند که نشد. اینها دل بسته بودند که با رحلت و فقدان امام - که شمع جمع مشتاقان در سرتاسر دنیا بود - شعارهاى اسلامى بى‌اثر و فراموش بشود؛ ولى دیدند که نشد.

بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‏هاى نماز جمعه‏ى تهران، 10/1/69
 

جمهورى اسلامى، در مقابل این همه خصومت و دشمنى، با قدرت و استحکام ایستاد، ضعیف نشد، بلکه قویتر شد و در خارج از وجود خود، مسلمانان را هم بیدار کرد و ما امروز شاهد بیدارى مسلمین هستیم. همیشه عرض کرده‌ایم، باز هم تأکید مى‌کنیم که این دوران، دوران پیشرفت و بیدارى و پیروزى اسلام و مسلمین است، و این به برکت جمهورى اسلامى است.

پیام به مناسبت روزجهانى قدس، 24/1/69
 

خوشبختانه بیدارى اسلامى ملت فلسطین، افقهاى آینده را تا حدود زیادى روشن کرده است. امروز نسل نوین ملت فلسطین، با نام خدا و تمسک به ایمان اسلامى مبارزه مى‌کند و این مبارزه‌یى بسیار امیدبخش است و چنانچه مشهود است، دشمن - چه حکام صهیونیست، چه امریکا و دیگر پشتیبانان اسرائیل و چه خیانتکاران منطقه - از این حرکت جدید کاملا سراسیمه و دهشت‌زده است و براى لوث کردن و پوشاندن جهت اصلى مبارزه، به هر شیوه‌یى متوسل مى‌شود که آخرین آن، همین شعار توخالى و دروغین حمله به اسرائیل است که حکام دست‌نشانده‌ى عراق بر زبان آوردند.

بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‏هاى نماز عید فطر، 7/2/69
 

عظمت اسلام در طول تاریخ، به مسلمانان ساخته و پرداخته و حقیقتا آماده‌ى براى بندگى خداست. اگر ملت ایران آماده‌ى بندگى خدا نبود، نمى‌توانست این حرکت عظیم را انجام بدهد و امروز به عنوان الگو و نمونه‌ى جامعه‌ى اسلامى در میان مسلمانان سرتاسر عالم، بلکه نمونه‌ى مجاهدت و فداکارى و بیدارى و آگاهى در میان همه‌ى ملتهاى مستضعف، معرفى بشود. اگر امروز هم ملت ایران بخواهد این بار سنگین امانت را بر دوش خود حمل کند و به سرمقصد مطلوب برساند، جز خودسازى هیچ راهى ندارد.

بیانات در دیدار میهمانان و شرکت‌کنندگان کنفرانس جهانى اهل‌‌بیت(ع)، 4/3/69
 

در دنیاى اسلام، بحمدالله بیدارى اسلامى به وجود آمده است. صهیونیستهاى غاصب، تقریبا بعد از چهل سال آسایش، که جز گاهى چند روزى مختصر حمله‌یى از طرف دولتها شده بود و بعد هم خساراتشان به اضعاف مضاعف از طرف امریکا جبران شده بود، امروز در داخل سرزمینهاى فلسطین، از سوى اسلام تهدید مى‌شوند. این اسلام است که آنها را تهدید مى‌کند. سازمانهاى فلسطینى، آنها که از دین فارغ و نسبت به آن بیگانه بودند، ناتوانى خودشان را نشان دادند. امروز کار به جایى رسیده است که سردمداران به اصطلاح سازمانهاى فلسطینى، به فلسطینیهاى داخل سرزمینهاى اشغالى و بعضى مناطق دیگر پیغام مى‌دهند که کار را سخت نکنید، ایجاد مشکل نکنید. آنها براى خودشان، مبارزه‌ى حقیقى را مشکل به حساب مى‌آورند! سرنوشت حرکتى که از دین جدا باشد، بهتر از این نیست. اما دین، فلسطین را نجات خواهد داد. اسلام، فلسطین را از دست متجاوزان پس خواهد گرفت.
شما ببینید، در هر گوشه‌ى عالم که مجموعه‌ى مسلمانى هست، از یک طرف احساس هویت اسلامى مى‌کند، و از طرف دیگر سختگیرى نسبت به آنها، بیش از دیگران است. نمونه‌ى دیروزى آن، مناطق آذربایجان شوروى و بعضى مناطق دیگر، و نمونه‌ى امروزى آن، کشمیر است. مسلمانان در آن‌جا، حرف حق خودشان را مى‌زنند. آن کسى که از قضایا و سرگذشت کشمیر مطلع باشد، مى‌داند که آنچه مسلمانان بیچاره‌ى کشمیر مى‌گویند، یک سر سوزن از حق دور نیست. کسانى که آنها را خاموش مى‌کنند، ناحق مى‌گویند. کسانى که به آنها حمله مى‌کنند، عمل ناحق انجام مى‌دهند. متأسفانه دنیا هم به این قضایا، با خونسردى نگاه مى‌کند.

پیام به مناسبت اولین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینى(ره)، 10/3/69
 

راز بزرگ در اعتلاى امروزین اسلام و بیدارى عمومى مسلمین، این بود که در کانون این حرکت - یعنى ایران اسلامى - مولود مبارک انقلاب بار دیگر از شجره‌ى طیبه‌ى اسلام به وجود آمد و محصول آن - یعنى جمهورى اسلامى - با بنیه‌ى مستحکمى که از ایمان اسلامى رهبر و ملت یافته بود، در راه و جهت درست پایدار ماند و وسوسه‌ى شیطانها و تیغ خشم و کین آنان بر او کارگر نشد و با مظلومیتى قدرتمندانه و سرافراز، چهره‌ى منور خود را در برابر چشم جهانیان قرارداد و با وجود و بقا و استقامت و صلابت خود، مبلغ اسلام شد.

پیام به حجاج بیت‏اللَّه‏الحرام‏، 7/4/69
 

از خداوند متعال، پیروزى اسلام و مسلمین را مسألت نموده و امیدواریم با پایدارى و استقامت و بیدارى و آگاهى مسلمانان، مخصوصا علما و متفکران و روشنفکران و نویسندگان و شعرا و هنرمندان در کشورهاى اسلامى، و توجه به عظمت وظیفه‌یى که بر دوش آنان است، دست کفار و مستکبرین از جوامع اسلامى قطع شود و عزت و عظمتى که خداوند براى مؤمنان مقدر فرموده، به جوامع مسلمان برگرداند.
... امروز هم که روز بیدارى مسلمانان و طرح شعارهاى اساسى اسلام است، حج - این فریضه‌ى بزرگ امت‌ساز و دشمن‌شکن - از مضمون واقعى خود برکنار بماند و قالبى به این عظمت و شکوه، معنایى به تناسب خود نداشته باشد.

بیانات در دیدار با فرزندان ممتاز شاهد، جانبازان شهرهاى مشهد و تهران و استان کردستان، 21/6/69
 

بسیارى از دولتهایى که در طول ده سال گذشته به عراق کمک کرده بودند، امروز اعتراف مى‌کنند که این کمک، علیه ایران و براى کوبیدن اسلام و انقلاب اسلامى ایران بوده است! امروز اعتراف مى‌کنند که با حرکت اسلامى ملت ایران، دشمنى و خصومت داشتند.
این خصومت از طرف کیست؟ از طرف قدرتها؛ کسانى که مى‌خواستند دنیا و ملتها را بچاپند؛ ولى اسلام و بیدارى اسلامى و حرکت اسلامى را مزاحم خودشان به حساب مى‌آوردند؛ حقیقت هم همین است. اسلام و بیدارى اسلامى، در مقابل هرگونه سلطه‌گرى ایستاده است و خواهد ایستاد. هر حرکت اسلامى که صادقانه باشد، مسلمانان دنیا را که جمعیت کثیرى هستند، به خود جلب خواهد کرد و این براى قدرتهاى بزرگ، یک خطر است. براى همین است که استکبار جهانى، از انقلابهاى دیگر در سایر نقاط عالم، به قدر انقلاب متکى به اسلام واهمه نداشته است.
امروز بخش عظیمى از حساسترین نقاط دنیا به لحاظ اقتصادى، منابع، سوق‌الجیشى و وضعیت اجتماعى، در اختیار مسلمانان است. نقاط التقاى سه قاره‌ى بزرگ و مهم عالم - یعنى آسیا و آفریقا و اروپا - در اختیار مسلمانان است. مهمترین منابع نفت و بسیارى از منابع دیگر عالم، در اختیار مسلمانان است. امروز دنیاى استکبارى و امپراتوریهاى زر و زور مى‌دانند که اگر اسلام در دل مسلمانان و جوامع اسلامى حیات دوباره پیدا بکند، منافع آنها - منافع متکى به سلطه و زورگویى و دو قطبى بودن عالم - به خطر خواهد افتاد.

بیانات در دیدار با روحانیون و طلاب آزاده، 5/8/69
 

اگر روزى این حرفها، گنده‌گویى و مبالغه و دور از ذهن به نظر مى‌رسید، امروز دیگر با پیروزى انقلاب اسلامى و با بیدارى مسلمین در همه جا و با آشکار شدن ضعف ذاتى استکبار و قدرتهاى جهانى، این حرف، حرف شگفت‌آورى نیست. ممکن است که طول بکشد، اما خواهد شد و ملتهاى مسلمان و جوامع اسلامى، زودتر از همه نجات خواهند یافت.

بیامات در سمینار «تبیین حکم تاریخى حضرت امام خمینى(ره)»، در سالروز میلاد امام عصر(عج)، 11/12/69
 

امروز دولت ظالمى مثل امریکا، با این‌که ثروتش زیاد، تجهیزاتش مدرن، و تکنولوژى و علم و امکاناتش هم فراوان است؛ اما همین ظالم و شیطان متجاوزى که ملتهاى دنیا را قدرتمندانه تحقیر مى‌کند، براحتى قابل سرکوب شدن در منطقه‌ى اسلامى ماست؛ به شرط این‌که ملتهاى مسلمان، به آینده‌ى خود امید داشته باشند و با دلگرمى و امید، اقدام و قیام و حرکت کنند. خوشبختانه ملتها خیلى بیدار شده‌اند؛ اما فقط بیدار شدن کافى نیست. بعد از بیدارى، باید حرکت کنند و این حرکت، به امیدوارى احتیاج دارد.

بیانات در دیدار با جمعى از روحانیون، ائمه‏ى جماعات و وعاظ در آستانه‏ى ماه مبارک رمضان‏، 22/12/69
 

امروز ملتها به احکام اسلامى نیاز دارند. امروز حتى ملتهاى غیرمسلمان، به احکام اسلامى نیاز دارند؛ چه برسد به ملتهاى مسلمان. این ملتهایى که مى‌بینید پشتشان زیر بار قدرتهاى بزرگ خم شده و زجر مى‌کشند، به‌خاطر دورى از اسلام است. بیدارى اسلامى، ملتها را نجات خواهد داد. به همین‌خاطر است که امروز هوشمندترین انسانها در کشورهاى مختلف، به خط اسلام - همان راهى که قرآن به آنها نشان مى‌دهد - رو آورده‌اند؛ چون راه عزت و راه نجات است. در حال حاضر، دنیاى اسلام با تمام وجود، به نقشى که ممکن است امروز معممان و روحانیون و علما و گویندگان و وعاظ و طلاب علوم دینیه و ائمه‌ى جماعت و همه‌ى ملبسان به لباس تبلیغ و دعوت و دین ایفا کنند، نیازمند است.

پیام به حجاج بیت‌اللَّه‌الحرام‌، 26/3/70
 

از خداوند متعال، بیدارى همه‌ى مسلمانان عالم و شرف و عزت و رهایى آنان از چنگال استکبار و پیروزى آنان در مصاف دشمنان خدا را مسألت مى‌کنم... آخرین سخن، مسأله‌ى بسیار مهم سلطه‌ى روزافزون شیطان بزرگ بر ذخایر کشورهاى اسلامى و حضور بیش‌ازپیش سیاسى و اقتصادى و حتى نظامى آن در این کشورهاست. این ابرقدرت ظالم و سلطه‌طلب، پس از تحولات اخیر جهان که منتهى به فرو ریختن نظامهاى الحادى کمونیستى شد و شوروى از موضع رقابت با امریکا فرو افتاد، درصدد است که سراسر جهان و بخصوص مناطق زرخیز اسلامى را به منطقه‌ى نفوذ بى‌رقیب خود مبدل سازد و پس از فراغت از - به اصطلاح - جنگ سرد، به جنگ همه‌جانبه‌یى با بیدارى اسلامى - که مانع مستحکمى در راه این نفوذ است - کمر بسته است.
... امروز که ملتهاى مسلمان، پس از چند قرن انحطاط و رکود و ذلت، در چهارگوشه‌ى جهان اسلام، به بیدارى و قیام لله گراییده‌اند و عطر آزادى و استقلال و بازگشت به اسلام و قرآن، در فضاى بسیارى از کشورهاى اسلامى منتشر گشته است، بیش از همیشه مسلمانان نیاز دارند که پیوند خود را با آن گذشته‌ى نورانى و معجزنشان، با دوران قیام لله و مبارزه‌ى اسلامى دوران نخستین اسلام مستحکم کنند. خاطرات اسلامى در این سرزمین، براى هر مسلمان متدبر، در حکم داروى شفابخشى است که او را از ضعف و زبونى و یأس و بدبینى نجات مى‌دهد و راه دستیابى به هدفهاى اسلام را - که همیشه براى هر انسان برخوردار از عمق و حکمت، هدف زندگى و تلاش است - نشان مى‌دهد.

بیانات در دیدار با مسؤولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى ایران‏، 23/5/70
 

امروز کوچکترین ناکامى براى ملت ما، پنجاه سال یا بیشتر نهضت بیدارى اسلام را به عقب خواهد انداخت. این جوانانى که در آفریقا و آسیا و خاورمیانه و حتى شهرهاى کشورهاى اروپایى، به نام اسلام شعار مى‌دهند و به اسم جمهورى اسلامى به هیجان مى‌آیند، اینها اسلام را با پیشرفتش، با آن امام، با آن چهره‌ى نورانى، با آن کلمات نورانى، با آن اداره‌ى الهى جامعه و با آن تقوایى که به برکت انقلاب از قله‌ى جامعه‌ى ما مى‌ریخت و تمام اقشار جامعه را کم و بیش فرا مى‌گرفت، دیده‌اند. اگر شکستى باشد، ناکامى‌یى باشد، عمل بدى باشد، همه دگرگون خواهد شد و دشمن جرى خواهد گردید.

بیانات در دیدار با خانواده‏هاى شهدا، جانبازان و آزادگان، 17/7/70
 

امروز اگرچه قدرتهاى استکبارى در یک میدان بى‌رقیب و بى‌منازع، چهار اسبه مى‌تازند، اما در دنیا کار به جایى رسیده است که بزرگترین قدرتهاى استکبارى هم از احساسات معنوى و دینى ملتها مى‌ترسند! در مقابل قدرت بى‌مهار و بى‌رقیب امریکا، امروز تنها چیزى که ایستاده است و مقاومت مى‌کند و امریکا را مى‌ترساند، همین بیدارى معنوى انسانهاست؛ بخصوص در مناطق اسلامى. این روح دینى و گرایش به معنویت که در میان بسیارى از ملتها پیدا شده است، اینها را شما کردید؛ مبارزه‌ى شما کرد.

پیام در پی برگزاری کنفرانس صلح خاورمیانه، 25/7/70
 

دشمن درصدد است فلسطین را یکباره از پیکر دنیاى اسلام جدا کند و شجره‌ى ملعونه‌ى صهیونیسم را در خانه‌ى مسلمین ماندگار سازد. امریکا درصدد است با تثبیت رژیم اشغالگر، همه‌ى سررشته‌هاى زندگى در این منطقه‌ى حساس را به دست گیرد و خود را از نگرانى خیزش اسلامى در خاورمیانه و آفریقا نجات دهد. دشمنان اسلام مى‌خواهند همه‌ى کینه‌ى دیرین خود با اسلام و شکستهایى را که در سالهاى اخیر بر اثر بیدارى مسلمین تحمل کرده‌اند، در این‌جا جبران کنند. این حادثه با هیچیک از توطئه‌هاى چند سال اخیر درباره‌ى خاورمیانه قابل مقایسه نیست؛ این‌جا سخن از غصب یک کشور و دربه‌درى مستمر و ابدى یک ملت و جداسازى نهایى پاره‌ى تن جهان اسلام و مرکز جغرافیایى وطن بزرگ اسلامى و قبله‌ى اولاى مسلمین است.

بیانات در جمع روحانیون و طلاب حوزه‏ى علمیه و ائمه‏ى جمعه و جماعات استان بوشهر، 11/10/70
 

آینده بحمدالله آینده‌ى خوبى است. آنچه که ما در افق آینده مى‌بینیم، این است که به فضل الهى دشمن در دنیا محاصره خواهد شد. سعى کردند ما را در منطقه محاصره کنند؛ اما خداى متعال از اطراف اینها را محاصره خواهد کرد؛ «یغشیهم العذاب من فوقهم و من تحت ارجلهم»؛ حالا نمونه‌هایش را در این‌جا دارید مشاهده مى‌کنید؛ این بیدارى اسلامى از این قبیل است؛ این تلاشى کشور اتحاد جماهیر شوروى سابق از این قبیل است؛ این اختلافات داخلى و نژادى و قومى در اروپا از این قبیل است. ما آرزوى جنگ براى کسى نمى‌کنیم؛ اما کار خدا تماشایى است!

بیانات در دیدار با مسؤولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى در سالروز عید سعید مبعث‏، 13/11/70
 

ما بحمدالله افق را روشن مى‌بینیم. ما این بیدارى را، بیدارى مبارکى به‌حساب مى‌آوریم. ما احساس مى‌کنیم که حربه‌ى ابرقدرتها روزبه‌روز کندتر مى‌شود؛ همچنان که آن ابرقدرت متلاشى شد و آن مجموعه‌ى عظیم از جغرافیاى عالم محو گردید و آن ابرقدرتى که آن‌گونه در دنیا حکم مى‌راند، امروز از او عین و اثرى نیست؛ این، رفتار عالم را به ما نشان مى‌دهد.
... ملتهاى اسلامى باید به اسلام برگردند. البته دروازه‌ها گشوده شده است. قرن گذشته - یعنى قرن سیزدهم هجرى - قرن فریادگرى فریادگران اسلام بود. از اوایل قرن که میرزاى شیرازى - مرجع تقلید بزرگ اسلام - در برخورد با کمپانى انگلیسى، آن فتواى قاطع را داد و یک ملت را به حرکت درآورد، تا واقعه‌ى مشروطیت در ایران، تا حرکتهاى اسلامى در هند، تا بیدارى اسلامى در غرب دنیاى اسلام - در خاورمیانه و در منطقه‌ى شمال آفریقا - و بزرگانى که سخن گفتند و سید جمال‌الدین‌ها و دیگران و دیگران، تقریبا قرن فریاد و قرن مبارزات بود، و قرن بعد، قرن تجربه است. این قرنى که ما امروز در آن قرار داریم، قرن تجربه است. قرن چهاردهم هجرى، قرن فریاد و بیدارگرى و اعلام بود، و این قرن پانزدهم - از آغاز و از افتتاح آن - قرن تجربه و عملکرد است.
مى‌بینیم که ملتهاى اسلامى مجرب شده‌اند و دارند عمل مى‌کنند؛ یک نمونه، جمهورى اسلامى بود؛ و این نمونه‌ى اول بود. ما به خاطر این‌که اولین نمونه بودیم، مشکلات بسیارى را گذراندیم. مسلمانان باید از این نمونه، تجربه بیندوزند. آن ملتهایى که امروز بخواهند در کشورهاى خودشان حرکت اسلامى را تحقق ببخشند، مى‌توانند کار جامعترى از ملت ایران نشان بدهند و به منصه‌ى ظهور بیاورند؛ اگر خدا کمک کند و اگر آنها همت کنند.

گفت و شنود مقام معظم رهبری با میهمانان خارجى شرکت کننده در مراسم دهه‏ى فجر، 14/11/70
 

امروز خوشبختانه بیدارى وسیعى در دنیاى اسلام به وجود آمده است؛ بایستى این بیدارى را به سمت صحیحى هدایت کرد؛ مسؤولیت این کار با علما و متفکران و اندیشمندان عالم اسلام است؛ باید کارى کنند که این بیدارى به سمت حاکمیت اسلام منتهى بشود. البته کار مشکل است؛ شما نمونه‌اش را در الجزایر مشاهده کردید. در الجزایر انتخابات آزادى برگزار شد که یک گروه بکلى جداى از حکومت برنده شدند؛ و گروهى که خودشان انتخابات را اجرا مى‌کردند، مغلوب شدند؛ این خودش بهترین دلیل براى این است که انتخابات، انتخابات صحیحى بود؛ درعین‌حال این انتخابات را به هم زدند! البته استدلالى هم درست مى‌کنند؛ مى‌گویند این دمکراسى‌یى است که به سمت استبداد خواهد رفت! در حالى که آنها حکومتهاى استبدادى را در کشورهاى دیگرى که با خودشان همپیمانند، کاملا پذیرفته‌اند و شاید هم مى‌دانند که حکومت اسلامى، حکومت استبدادى نیست؛ لیکن بالاخره باید بهانه‌یى آورده بشود، و آن بهانه این است! اینها احتمال مى‌دهند که این وضعیت در کشورهاى دیگر اسلامى هم تکرار بشود؛ لذا زمزمه‌ى حضور سازمان ملل در برگزارى انتخابات کشورها را مى‌کنند. سازمان ملل، یعنى امریکا؛ یعنى دولتهاى داراى «حق وتو» و در رأسشان امریکا! این معنایش آن است که اگر در کشورهایى احتمال این وجود دارد که اسلام با انتخابات پیروز بشود، بایستى امریکا یک طریق به ظاهر قانونى درست کند، آن‌جا حضور پیدا کند و مانع از این کار بشود! مسلمانان باید در مقابل چنین توطئه‌یى بایستند.

پیام به کنفرانس اندیشه‏ى اسلامى، 15/11/70
 

این انقلاب، حجت را بر همه‌ى مسلمانان جهان تمام کرد. این انقلاب و شجره‌ى طیبه‌ى جمهورى اسلامى در این سرزمین، نشان داد که اقتدار و هیمنه و خشونت خداوندان زر و زور نمى‌تواند بر اراده‌ى قاهر ملتهاى برخوردار از آگاهى و صبر و خلوص و فداکارى غلبه کند و در مبارزه‌ى ناگزیر میان حرکت اسلامى و دشمنان ثروتمند و مسلح اسلام، پیروزى با اسلام است. البته با رعایت آن شروط، از هیچ‌کس این عذر پذیرفته نیست که از ترس خشونت و قدرت دشمن، از دفاع از اسلام و تلاش براى حاکمیت اسلام دست بکشد.
بحمداللَّه ملتها بیدار شده و در راه اسلام قدم گذاشته‌اند؛ نمونه‌ى زنده، ملتهاى شمال آفریقا، مخصوصاً سودان و الجزایرند. مقاومت این ملتها و پذیرفتن ابتلائاتى که خداوند در قرآن فرموده است، سرنوشت قطعى آنان را پیروزى خواهد ساخت؛ «و لنبلونّکم بشى‌ء من الخوف و الجوع ونقص من الأموال و الأنفس و الثّمرات و بشّر الصّابرین».
مسلمانان باید آگاه باشند و بمانند؛ فریب دشمن و تبلیغات ترفندآمیز او را نخورند. وحدت و همدلى ما، نخستین آماج آنهاست. باید اجازه نداد که بهانه‌هاى فرقه‌یى و مذهبى و طایفه‌یى، بهانه‌هاى اختلاف شود. باید اجازه نداد که فشارهاى توأم با وعده از سوى استکبار، اراده‌ها را ضعیف کند. باید اجازه نداد که بى‌خبران از اسلام و دشمنان خصلتى آن، درباره‌ى حلال و حرام خدا و تفسیر آیات خدا، به لاطائلات بپردازند و اسلام را به میل خود و در خلاف جهت پیام و رسالت اسلام و قرآن، تحریف و معنى کنند. اگر این کارها بشود - که البته نیز خواهد شد - اسلام پرچم نجات بشر را در بخش عظیمى از جهان خواهد گسترانید. به امید آن روز و با تکیه و اعتماد به وعده‌ى الهى، شما را به خدا مى‌سپارم.

بیانات در اجتماع بزرگ مردم قم، در سالروز میلاد حضرت مهدى (عج)، 30/11/70
 

امروز کار دشمنان اسلام و حاکمیت قرآن به جایى رسیده است که پوشیده نمى‌دارند که با اسلام و حاکمیت اسلام مخالف و دشمنند؛ یک روز این را مخفى مى‌کردند؛ یک روز ادعا مى‌کردند که هرچه ملتها بخواهند؛ یک روز مى‌گفتند که ما با ادیان، با مذاهب و با افکار و عقاید مردم مخالفتى نداریم؛ اما گذشت زمان موجب شد که سنتهاى الهى عمل کند. امروز بیدارى مردم، اسلامخواهى مردم، حضور مردم در صحنه‌ها، فعالیتهاى تلاشگرانه‌ى ملتهاى مسلمان، استکبار را در موضع ضعف و انفعال قرار داده است؛ مجبورند صریحا بگویند که ما با حکومت اسلامى و با حاکمیت اسلام مخالفیم؛ ناگزیرند این را اعتراف کنند؛ این یکى از تناقضهایى است که در زندگى آنها وجود دارد؛ این یکى از چیزهایى است که سنتهاى الهى بر آنها تحمیل مى‌کند.
اگر قدرتهاى استکبارى عالم مى‌توانستند، مى‌خواستند به ملتها این‌طور وانمود کنند که به مقدسات و دین و عقاید آنها احترام مى‌گذارند؛ براى این‌که ملتها را فریب بدهند! اما پیشرفت کارها، بیدارى ملتها و مبارزات پیگیر ملتهاى مسلمان موجب شده است که آنها دیگر نتوانند مافى‌الضمیر خودشان را کتمان کنند؛ حالا صریح مى‌گویند که ما با حکومت اسلامى، با نظام اسلامى، با جمهورى اسلامى، با روى کار آمدن اسلامگرایان و به قدرت رسیدن طرفداران اسلام مخالفیم؛ این را صریح بیان مى‌کنند! چهره‌ى آنها در مقابل ملتها باید روزبه‌روز بیشتر افشاء بشود؛ یعنى آن سرانجام تلخى که در انتظار مستکبران است، باید نزدیکتر بشود و نزدیکتر خواهد شد.
منبع:www. khamenei.ir



 



مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.