بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری (2)

انقلاب اسلامى به رهبرى حضرت امام خمینى قدس‌الله‌نفسه‌الزکیه احیاگر اسلام ناب محمدى(ص) و سرآغاز تحولات عمیق و سریع در جهان و مبشر سقوط و اضمحلال قدرتها و امپراتورى‌هاى بزرگ شد. بیدارى و خودیابى و ایستادگى مسلمانان موجب
يکشنبه، 4 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری (2)
بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(2)
 


 





 

پیام به سمینار در پاکستان‏، 20/2/71
 

انقلاب اسلامى به رهبرى حضرت امام خمینى قدس‌الله‌نفسه‌الزکیه احیاگر اسلام ناب محمدى(ص) و سرآغاز تحولات عمیق و سریع در جهان و مبشر سقوط و اضمحلال قدرتها و امپراتورى‌هاى بزرگ شد. بیدارى و خودیابى و ایستادگى مسلمانان موجب شد که ما جلوه‌هائى از قدرت و حکمت الهى را شاهد باشیم و وعده‌ى حتمى خداوند در ظهور دین و مکنت مسلمین و وراثت صالحین و خلافت مستضعفین را در آینه‌ى تجارب زمانه، به یقین دریابیم و قیام مهدى موعود ارواحنافداه و استقرار دولت الهى جهانى آن حضرت را به حقیقت منتظر باشیم.

بیانات در دیدار مهمانان خارجى شرکت کننده در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام(ره)، 13/3/71
 

ببینید امروز در دنیا علیه مسلمانان چگونه عمل مى‌شود! این به خاطر آن است که در هر نقطه، جلادان مسلمانان فهمیده‌اند که دستگاه استکبار از فشار بر مسلمانان و قتل عام آنها خشنود مى‌شود؛ لذا آزادانه به مسلمین آسیب مى‌رسانند! این وضعیت مسلمانان قفقاز است؛ این وضعیت مردم بوسنى و هرزگوین است؛ این وضعیت مسلمانان انقلابى در الجزایر است؛ این وضعیت دولت انقلابى در سودان است؛ این وضعیت مردم شریف و مجاهد افغانستان است؛ این وضعیت مردم مظلوم کشمیر است؛ این وضعیت مسلمانان مظلوم عراق است! در کدام نقطه‌ى عالم است که مسلمانان از قبل خباثت استکبار جهانى و دستگاه سلطه‌ى جهانى به نحوى آسیب نبینند و فشار بر آنها وارد نشود؟! علاج چیست جز ایستادگى خود مسلمانان؛ جز همپیمانى مسلمانان؛ جز اتحاد مسلمین با یکدیگر؛ جز بیدارى جوامع اسلامى و جز به کار گرفتن نیروى عظیم اسلام در سراسر عالم؟

پیام به حجاج بیت‏اللَّه الحرام، 13/3/71
 

ارتباطات فشرده‌ى امریکا و عواملش با دولتهاى تازه مستقل آسیاى میانه، براى ترساندن آنان از گرایشهاى اسلامى و آنچه آنان نام «بنیادگرایى» بر آن مى‌گذارند؛ موضعگیریهاى خصمانه‌ى آنان در برابر بیدارى اسلامى در همه‌جا و به عنوان نمونه‌اى بارز با حرکت سیاسى پیروزمندانه‌ى مسلمانان، در الجزایر؛ رفتار حیله‌گرانه و غدرآمیز آنان با ملت عراق و افکندن آنان در وضعیت غم‌انگیز و مظلومانه‌ى کنونى؛ دشمنى عنادآمیز آنان با زمامداران سودان که صرفا عکس‌العمل گرایش اسلامى آنان است و دهها نمونه‌ى دیگر در سرتاسر جهان، مجموعا شواهد انکارناپذیرى بر خصومت علنى امریکا و دیگر سلطه‌گران، نسبت به اسلام و بیدارى اسلامى و بازیافتن هویت اسلامى از سوى مسلمین جهان است.
... سال گذشته‌ى ما، سرشار از چنین حوادث کم‌نظیر و شگفت‌آورى بود و به جز آن، رشد حرکتهاى اسلامى و بیدارى مسلمین و اصرار آنان بر بازیافتن هویت اسلامى و مبارزه با قدرتهاى قلدر و معارض در بسیارى از مناطق عالم، بخصوص در فلسطین عزیز و برخى کشورهاى شمال آفریقا و خاورمیانه نیز، از ممیزات برجسته‌ى این سال بود.

بیانات مقام معظم رهبرى در مراسم سالگرد ارتحال حضرت‏امام(ره)، 14/3/71
 

آنچه که من احساس مى‌کنم و شواهد بر آن گواهى مى‌دهد، این است که امریکا و دستیارانش احساس مى‌کنند که اسلام، بزرگترین مانع بر سر راه این جهانخوارى است. لذا در نظم نوین جهانى و در منطق امریکایى، مبارزه‌ى با اسلام، یک عنصر اساسى و اصلى است. بنا دارند با اسلام مبارزه کنند. بنا دارند نهضتهاى اسلامى را، در هرجاى عالم که ملتها به پا خاستند، سرکوب کنند و هرجا حکومتى استبدادى و قدرت ظالمى در مقابل مسلمانان قرار گیرد، از آن دولت و قدرت ظالم، بى‌قید و شرط حمایت و تشویق کنند. به زبان، حرف دیگرى مى‌زنند، اما باطن‌قضیه این است. استکبار تحمل نمى‌کند که مسلمانان یکپارچه شوند. تحمل نمى‌کند که احساسات اسلامى، در میان ملتها رشد پیدا کند؛ چه در آسیا باشد، چه در آفریقا باشد و چه مخصوصا در اروپا. خواهید دید که با مسلمانان بوسنى هرزگوین چه خواهند کرد. یقینا روزى هم در اروپا، مسلمانان آلبانى و دیگر مسلمانانى که در کشورهاى اروپایى هستند دچار سرنوشتهاى تلخ و آزمایشهاى دشوارى خواهند بود. این، ناشى از همین سیاست است؛ سیاست اسلام‌زدایى. در آفریقا نهضتهاى اسلامى به شدت مورد نفرت استکبار جهانى است. هرجا بیدارى اسلامى احساس مى‌شود، اینها نسبت به آن حساسند.

بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار علما و روحانیان‏، 7/5/71
 

درست است که ضعفهاى درونى یک جامعه، زمینه‌ساز حمله دشمن است؛ اما همین ضعفها را هم، دشمن با ابزارها و امکانات خود بر یک جامعه سالم تحمیل مى‌کند. نباید دچار اشتباه شویم. جهت حرکت جامعه اسلامى، امروز باید همان جهت ضد استکبارى و ضد سلطه جهانى باشد که متأسفانه پنجه بر همه دنیاى اسلام افکنده است. با اسلام دشمنند؛ با بیدارى مسلمین دشمنند؛ باایران اسلامى، به خاطر اسلامى بودنش دشمنند. همه تلاش آنها این است که حرکت اسلامى در دنیا زنده نشود. در رأس این خصومت - البته - دولت متجبر و متجاوز امریکاست و پشت سر او، همه قدرتهاى کوچک وبزرگى که نسبت به اسلام، خصومت دیرین دارند، یا اصطکاک منافع دارند، یا از اسلام مى‌ترسند. با ایران اسلامى هم که دشمنند، به سبب همین است که بیدارى اسلامى، از این‌جا جوشید و امروز ملتهاى مسلمان در هرجاى دنیا که هستند، امیدشان را از این حرکت و این انقلاب پیروز مى‌گیرند و گامهایشان را محکم مى‌کنند و به پیش مى‌روند. اگر بتوانند، اسلام را در این نقطه، العیاذبالله، شکست دهند، بزرگترین پیروزى خود را در مقابل موج اسلامى در سرتاسر عالم به دست آورده‌اند. این، آن حقیقتى است که امروز وجود دارد.
... جهت حرکت جامعه اسلامى، امروز باید همان جهت ضد استکبارى و ضد سلطه جهانى باشد که متأسفانه پنجه بر همه دنیاى اسلام افکنده است. با اسلام دشمنند؛ با بیدارى مسلمین دشمنند؛ باایران اسلامى، به خاطر اسلامى بودنش دشمنند. همه تلاش آنها این است که حرکت اسلامى در دنیا زنده نشود. در رأس این خصومت - البته - دولت متجبر و متجاوز امریکاست و پشت سر او، همه قدرتهاى کوچک وبزرگى که نسبت به اسلام، خصومت دیرین دارند، یا اصطکاک منافع دارند، یا از اسلام مى‌ترسند. با ایران اسلامى هم که دشمنند، به سبب همین است که بیدارى اسلامى، از این‌جا جوشید و امروز ملتهاى مسلمان در هرجاى دنیا که هستند، امیدشان را از این حرکت و این انقلاب پیروز مى‌گیرند و گامهایشان را محکم مى‌کنند و به پیش مى‌روند. اگر بتوانند، اسلام را در این نقطه، العیاذبالله، شکست دهند، بزرگترین پیروزى خود را در مقابل موج اسلامى در سرتاسر عالم به دست آورده‌اند. این، آن حقیقتى است که امروز وجود دارد.

انتصاب نماینده ولى‌فقیه در بنیاد شهید، 9/8/71
 

وظیفه‌ى مهم آن نمایندگى رسیدگى به امور معنوى و فرهنگى عزیزان شاهد است که وارثان شهادت و سرمایه‌گذاران اصلى انقلاب و استقلال کشورند. تلاش فرهنگى آن نمایندگى باید آکندن فضاى جامعه از عطر شهادت و تبیین حق عظیم شهیدان و خانواده‌هاى آنان بر گردن ملت ایران را هدف قرار دهد، تا همه بدانند که حیات جامعه و عزت و اقتدار ایران اسلامى، بلکه بیدارى و سربلندى مسلمین در سراسر جهان مرهون فداکارى این فرزندان شایسته‌ى میهن و کسان و نزدیکان آنها است و همه آحاد جامعه خود را موظف به اداى حق معنوى آنان بشمارند و خود این خانواده‌هاى مکرم نیز حس کنند که در خط مقدم انقلاب قرار دارند و سهمى مؤثر و ارزشمند از تلاش افتخار آمیز ملت ایران را بر عهده گرفته‌اند و براى عمل به تکالیف انقلابى خود باید همواره به کمک و اعانت پروردگار متکى و امیدوار باشند و والدین و همسران و فرزندان شهدا با معرفت به رتبه‌ى والاى شهادت و پایبندى به لوازم این ارزش بزرگ اسلامى، حیات جاودانه و حضور دائم شهید خود را در عرصه زندگى احساس کنند.

پیام به کنگره‌ى جهانى هزاره‌ى شیخ مفید، 28/1/72
 

امروزه قلمهاى زهرآگین و مزدور دشمن یا مأمور کین و حقد، چندان دروغ و افتراء در باب معتقدات شیعه که یکى از بزرگترین مذاهب اسلامى و امروزه پیشقراول بیدارى مسلمین است نوشته و پخش کرده‌اند که با همه‌ى آنچه در طول تاریخ انجام گرفته قابل مقایسه است.

بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار مسؤولان و کارگزاران حج‏، 8/2/72
 

هیچ‌وقت مسلمانان مثل امروز احتیاج به اجتماع کردن و تماس گرفتن با همدیگر و ارتباط پیداکردن با هم، نداشته‌اند. مدتها بود که مسلمانان خواب بودند؛ غافل بودند؛ نورى نبود؛ برقى نبود؛ بیدار نبودند. نه این‌که گرفتارى نداشتند؛ گرفتارى بود، اما نه آن‌قدر که مایه‌ى تنبه و بیدارى شود و آن گرفتاریها را درک کنند و دنبال علاج باشند. آن دوره، که دوران رکود بود گذشت؛ در حالى که اجتماع حج برایشان فایده‌اى نداشت. یک عده آدم خواب، ملتهاى در خواب غفلت نگه داشته شده و غافل از وضعیت خود، به فکر این بودند که گلیمشان را از آب حج بیرون بکشند و واجبشان را انجام بدهند و بروند.

پیام به حجاج بیت‏اللَّه الحرام، 28/2/72
 

مبارزه با بیدارى اسلامى در سطح جهان، شکلهاى گوناگون دارد: در الجزایر، اکثریت قاطع مردم در انتخاباتى آزاد و کاملا دموکراتیک به حاکمیت جبهه‌ى اسلامى رأى مى‌دهند، کودتایى خشن، انتخابات را باطل و منتخبین را زندانى و محکوم و مردم را سرکوب مى‌کند، و آنگاه قدرتهاى مستکبر امریکا و اروپا نفس راحت کشیده بطور کامل پشت سر کودتاگران قرار مى‌گیرند و دست پنهان خود در آن را افشاء مى‌کنند. در سودان گروه‌هاى اسلامى با پشتیبانى قاطع ملت به حکومت مى‌رسند، و آنگاه غرب انواع تحریکات خود را شروع مى‌کند و از داخل و خارج مرزهاشان آنان را بطور دائم تهدید مى‌کند. در فلسطین و لبنان، فلسطینیان مسلمان از سوى صهیونیستهاى غاصب به وحشیانه‌ترین وجهى سرکوب و شکنجه مى‌شوند، آنگاه امریکا، آن آدم کشان ددصفت و شکنجه‌گر را کمک و آن مظلومان مسلمان یا مدافعان لبنانى آنان را به تروریسم متهم مى‌کند. در جنوب عراق، بخش عظیمى از ملت عراق، که مبارزه با رژیم بعثى را، با انگیزه‌ها و شعارهاى اسلامى در پیش گرفته‌اند، از سوى آن رژیم مورد وحشیانه‌ترین حملات قرار مى‌گیرند، و امریکا و غرب، که انگیزه‌ى خود براى برخورد قدرتمندانه با صدام را در قضایاى دیگر، آشکارانشان داده‌اند، این‌جا با سکوتى رضایت‌آمیز و تشویق کننده ظاهر مى‌شوند. در کشمیر و هند، تعصب کور و جهالتبار هندوها، با استفاده از اغماض و گاه کمک دولت، به ناموس و جان و مقدسات مسلمین تعرض مى‌کند و این با خونسردى و لبخند بى‌تفاوت امریکا و غرب مواجه مى‌شود. در مصر روشنفکرترین نسلهاى مسلمان، مورد تعقیب خشن و خشم‌آلود رژیم فاسد و نالایق آن کشور قرار مى‌گیرند، و حکومت وابسته و حقیر آن کشور بزرگ مورد تشویق و کمک مالى و امنیتى امریکا قرار مى‌گیرد. در تاجیکستان اکثریت مردم مسلمان و مشتاق زندگى در سایه‌ى اسلام، به وسیله‌ى پس مانده‌هاى رژیم کمونیستى، بشدت سرکوب و جمع کثیرى از آنان از خانه و کاشانه‌ى خود آواره مى‌شوند و غرب با همه‌ى دغدغه‌اش از بازگشت کمونیستها در شوروى سابق، این حرکت آنان را مغتنم مى‌شمرد و در مقایسه میان اسلام و کمونیزم، آشکارا جانب دشمنان اسلام را مى‌گیرد. در امریکا و اروپا مسلمانان و گروههاى اسلامى مورد اهانت و تهمت قرار مى‌گیرند و در مواردى تظاهر به پایبندیهاى اسلامى از قبیل حجاب زنان ممنوع مى‌گردد. اهانت علنى به اسلام در قالب حجاب تحریم شده و به وسیله‌ى نویسنده‌یى مهدورالدم مکرر مورد حمایت علنى سردمداران رژیم‌هاى اروپایى قرار مى‌گیرد و حتى رئیس رژیم بدنام و بدسابقه‌ى انگلیس، با آن نویسنده‌ى قلم‌به‌مزد و بى‌ارزش ملاقات مى‌کند. از اینها همه بدتر، فاجعه‌ى بى‌سابقه‌ى نسل کشى مسلمین در بوسنى است، بیش از یکسال است که صربهاى نژادپرست و اخیرا با همراهى کرواتها با تکیه بر سلاح و امکانات رژیم صربستان و کمکهاى خارجى، زشت‌ترین و غیر انسانى‌ترین نوع کشتار و ظلم و قساوت را با مسلمانان، یعنى صاحبان اصلى بوسنى و هرزگوین انجام مى‌دهند، و غرب و امریکا، نه تنها هیچ کمکى به آنان نکرده و هیچ ممانعتى از جنایت صربها نشان نداده‌اند، بلکه با استفاده از امکانات شوراى امنیت از رسیدن سلاح به مسلمانان مظلوم نیز جلوگیرى کرده و با اعزام نیروهاى سازمان ملل، محاصره‌ى آنان را کامل کرده‌اند. مسلمانان، امروز و در آینده بدانند، که امریکا و دول بزرگ اروپایى در فاجعه‌ى بى‌نظیر بوسنى، مقصر و مسؤول مستقیم‌اند. در این یکسال مشتى حرف پوچ و وعده‌ى دروغ تحویل داده اما از کشته شدن حتى یک نفر از هزاران نفر کشته‌ى مظلوم آن سرزمین جلوگیرى نکرده، و بالاتر، از قدرت دفاع یافتن آنان نیز ممانعت کرده‌اند. این تصویر مجملى از دشمنى غرب و امریکا با اسلام و مسلمین در روزگار ما است. نه التماس، نه تسلیم، نه مذاکره و نه هیچیک از راههایى که بعضى ساده‌لوحانه آن را به مسلمانان پیشنهاد مى‌کنند، گره‌گشا و مایه‌ى نجات مسلمین نیست. تنها یک چیز علاج است و بس، و آن اتحاد مسلمانان، پافشارى بر اسلام و ارزشها و اصول آن، مقاومت در برابر فشارها و تنگ کردن عرصه، در بلند مدت بر دشمن است. و امروز چشم امید دنیاى اسلام، به جوانان غیور و بسیجى در سراسر کشورهاى اسلامى است، که از کیان اسلام دفاع کنند و نقش تاریخى خود را ایفا نمایند.
نکته‌ى مهم دیگرى که باید مورد تکید قرار گیرد آن است که استکبار با همه‌ى تدابیر شیطانى‌اش و با وجود بکارگیرى زور و ترفند سیاسى و تبلیغات دروغ، نتوانسته و هرگز نخواهد توانست، جریان رو به رشد بیدارى اسلامى و نهضت گرایش به اسلام را متوقف سازد. فعالیت همه جانبه‌ى سیاسى و امنیتى و بیش از همه، تبلیغاتى امریکا و دیگر کشورهاى استکبارى و ایادى منطقه‌یى آنان بر ضد نهضت اسلامى در کشورهاى مختلف و از جمله بر ضد نظام مقدس جمهورى اسلامى در ایران، در سالهاى اخیر، بى‌سابقه و بسیار وسیع بوده است.

بیانات مقام معظم رهبرى در خطبه‏هاى نماز جمعه تهران‏، 14/3/72
 

آنچه که دشمنان جهانى اسلام و نهضت اسلامى و بیدارى اسلامى، به عنوان علل و دلایل دشمنى خودشان مى‌شمارند، سخن بى‌جا و بیهوده‌اى است. خود آنها هم این را مى‌دانند. جالب این‌جاست که بسیارى از همین رجال و شخصیتهاى سیاسى که در کشورهاى غربى چه امریکا و چه بعضى از کشورهاى اروپایى جمهورى اسلامى و مسلمانان را با تهمتهاى ناروا، متهم به نقض حقوق بشر مى‌کنند، چند صباحى که مى‌گذرد و دوران مسؤولیت و ریاستشان به سر مى‌آید، ناگهان معلوم مى‌شود که مثلا با مافیا مرتبط بوده‌اند یا در فلان معاملات قاچاق سلاح و یا در فروش مواد سلاحهاى شیمیایى دخالت داشته‌اند! مثلا در فروش مواد شیمیایى به عراق و کشتار مردم حلبچه، خودشان دخالت داشتند و آن را تصویب یا تسهیل کردند. چه کسانى؟ همین کسانى که دهان باز مى‌کنند و به‌خلاف حقیقت و واقعیت سخن مى‌گویند و مسلمین و اسلام و ملتهاى حق‌طلب و جمهورى اسلامى را متهم مى‌کنند! گذشت زمان نه زمانهاى بسیار طولانى؛ بلکه زمانهاى کوتاه ثابت خواهد کرد که خود آنها به آن چیزى که تهمت آن را به مردمان و دامنهاى پاک مى‌زدند، آلوده بوده‌اند.
در باب علل دشمنى استکبار جهانى با ما، حقیقت چیز دیگرى است که مى‌توانیم آن را به‌طور روشن بیان کنیم. ما مى‌دانیم چرا امریکا با جمهورى اسلامى در ایران دشمن است. مى‌دانیم چرا با نهضت بیدارى اسلامى در هر کشور از کشورهاى اسلامى که اتفاق بیفتد دشمن است. مى‌دانیم چرا کشورهاى استکبارى، اگر ببینند در کشورى، اسلام پیروز مى‌شود ولو با شیوه‌هاى دمکراسى براى مقابله با آن، هرچه بتوانند انجام مى‌دهند.
... جریان دوم عبارت است از جریان گسترش نهضت گرایش به اسلام و پیوستن نسلهاى جوان در بسیارى از کشورهاى اسلامى به نهضت امام رضوان‌الله‌تعالى‌علیه که این جریان هم در زمان امام، با وسعت و گسترش و سرعت بسیار وجود داشت و امروز هم که چهارسال از در گذشت امام مى‌گذرد، باز همین جریان ادامه دارد. وقتى شما به سطح عالم نگاه کنید، مى‌بینید هر روز که مى‌گذرد، در کشورهاى اسلامى، جمعى به نهضت بیدارى اسلامى، که امام بزرگوار ما برانگیزاننده‌ى آن بود، مى‌پیوندند و آن را توسعه مى‌دهند.
در باب خصومت دشمنان استکبارى ما و شیوه‌هاى دشمنى آنها با جمهورى اسلامى و انقلاب، سخن زیاد گفته‌ایم و مطالب براى مردم خود ما و شاید بسیارى از ملتهاى علاقه‌مند به انقلاب و جمهورى اسلامى، روشن است. فقط همین اندازه لازم است تأکید کنیم که در رأس این خصومت و دشمنى با اسلام، بیدارى اسلامى و نیز جمهورى اسلامى، رژیم امریکا و کسانى که به آن رژیم چه در کشورهاى پیشرفته‌ى دنیا و چه در میان کشورهاى عقب‌افتاده‌ى عالم وابسته‌اند، قرار دارند. علت این خصومت هم روشن است: چون انقلاب اسلامى، جمهورى مستقلى را بر پایه‌ى اسلام بنیان گذاشت، به نفوذ امریکا در این کشور پایان داد و شاید در بسیارى از مناطق جهان، چنان نفوذى را به خطر انداخت.

بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار روحانیان و مبلّغان اعزامى به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان‏، 17/11/72
 

این‌که مى‌بینید مسلمانان در اقطار عالم در فلسطین، بوسنى، لبنان، الجزایر، کشمیر و نظام جمهورى اسلامى مورد بغض شدید دشمنان اسلامند، براى این است که ظلم و طغیان، از بیدارى ایمان به شدت خائف و ترسان است. لذا از خود عکس‌العمل نشان مى‌دهد. راه چاره این است که آحاد ملت بزرگ و عزیز ایران؛ این کسانى که نعمت و لطف الهى را بارها در زندگى خود تجربه کرده‌اند؛ این ملتى که امام را دیده است؛ این ملتى که دوران انقلاب را دیده است؛ این ملتى که دوران هشت ساله‌ى جنگ را دیده است؛ این ملتى که حوادث اعجاب‌انگیز و معجزه‌آساى بعد از جنگ را دیده است، به دیده‌ى تأمل نگاه کند.

بیانات مقام معظم رهبرى در خطبه‏هاى نماز «عید فطر»، 22/12/72
 

امروز، در صحنه‌ى سیاست بین المللى دولتها و قدرتهاى جهانى از یک طرف و ملتها و جمعیتهاى انبوه مردمى از طرف دیگر هم خصوصیات زیبا وجود دارد و هم خصوصیات زشت. خصوصیات زیبا، بیدارى ملتها، اسلامگرایى ملتهاى مسلمان و تحمل‌ناپذیرى مظلومان است، و خصوصیات زشت، ستمگرى ستمگران، زورگویى قلدران و توطئه‌ى بددلان و بدخواهان ملتهاست. در بین نقاط نامطلوب و زشت در صحنه‌ى جهانى، یک نقطه به نظر من زشت‌تر از همه است.
منبع:www. khamenei.ir



 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط