بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری (5)

در شرایط کنونى وظیفه‌ى اسلامى همه‌ى مردم اعم از شیعه و سنى است که با هوشیارى و بیدارى خود، بهانه را از دشمنان و متجاوزان بگیرند، با رعایت نظم عمومى و ابراز مهربانى و برادرى، به حمایت از محرومان و مستمندان بشتابند و با تشکیل کمیته‌هاى مردمى به یارى مجروحان و خسارت دیدگان همت گمارند.
يکشنبه، 4 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری (5)
بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(5)
 


 





 

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع مردم مشهد در حرم مقدس‏، 1/1/82
 

مانع اساسى و عمده‌اى که بر سر راه اهداف امریکا وجود دارد عبارت است از نهضت بیدارى دنیاى اسلام. دنیاى اسلام در حال بیدار شدن است. شما به تبلیغات دروغین رادیوهایى که به دست خود استکبار و صهیونیستها امواج رادیویى پخش مى‌کنند و دروغ به گوش مردم دنیا مى‌رسانند، توجه نکنید. واقعیتها این نیست. ادبیات و فرهنگ انقلاب اسلامى در فضاى عمومى زندگى ملتهاى مسلمان و عرب به‌طور کامل رسوخ و نفوذ کرده و به خورد ذهنها و فکرها رفته است.

پیام به مردم رنج کشیده عراق 10 صفر 1424( 24/1/82)
 

در شرایط کنونى وظیفه‌ى اسلامى همه‌ى مردم اعم از شیعه و سنى است که با هوشیارى و بیدارى خود، بهانه را از دشمنان و متجاوزان بگیرند، با رعایت نظم عمومى و ابراز مهربانى و برادرى، به حمایت از محرومان و مستمندان بشتابند و با تشکیل کمیته‌هاى مردمى به یارى مجروحان و خسارت دیدگان همت گمارند.

پیام مقام معظم رهبری به مسلمانان جهان، 31/1/82‏
 

ادعاى آزادى دادن آمریکا و انگلیس به مردم عراق، مسخره‌آمیزترین ادعاى آنها است. آنها به دنبال سیطره بر عراق، بر نفت، خاورمیانه و سرکوب انتفاضه‌ى فلسطین و نهضت بیدارى اسلامى‌اند. تعیین حاکم بیگانه و نظامى بر عراق بزرگترین اهانت به آزادى و مردمسالارى در عراق است. نقشه‌ى آنان محو هویت اسلامى و ملى عراق و تبدیل آن به مرکز سلطه‌ى آمریکائى بر همه‌ى خاور میانه و منابع و ذخائر قیمتى آن است. از نظر آنان مطلوبترین عناصر عراق کسانى‌اند که به متجاوزین بیگانه بیشتر خدمت کنند و به ملت و کشور خود بیشتر پشت کنند. در قضاوت وجدان عمومى ملت عراق و همه‌ى آزادگان و قضاوت تاریخ، خدمت و کمک به آمریکا براى دستیابى‌اش به هدفهاى پلید استعمارى، خیانت به عراق و ملت و تاریخ آن است.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار معلّمان و کارگران‏، 10/2/82
 

سرجنبانان رژیم امریکا و انگلیس هى نیایند پشت بلندگوها بگویند ایران تحریک مى‌کند. نه، ایران هیچ کس را تحریک نمى‌کند. آن جوان عراقى که در خیابان و خانه‌ى خود، تانک و چکمه‌ى چکمه پوشان بیگانه را مى‌بیند، احتیاج به تحریک ندارد. کجاى دنیا جوانان و مردان غیور و زنان شجاع یک جامعه حضور اشغالگران را تحمل کردند که اینها تحمل کنند؟ هیچ جا تحمل نکردند، اینها هم تحمل نخواهند کرد؛ بنابراین محرک نمى‌خواهد. عامل اصلى، بیدارى اسلامى است؛ این را هم خودشان خوب فهمیده‌اند. این، مخصوص عراق هم نیست؛ امروز در هر جاى دنیاى اسلام، امریکاییها و انگلیسیها و امثال اینها حضور یابند و خود را با مردم مواجه کنند، موج عظیم نهضت و بیدارى اسلامى را لمس خواهند کرد. امت اسلامى نسیم بیدارى را حس کرده و عطر بازگشت به معارف اسلام را بوییده است. همه‌ى اینها از آن نهضت عظیمى که شما مردم به راه انداختید و از آن مرد بزرگ و آسمانى که توانست این اقیانوس را متلاطم و این دلها را آگاه کند - امام راحل عظیم‌الشأن - سرچشمه مى‌گیرد؛ آنها هم فهمیده‌اند. دشمنى آنها با شما و امام و انقلاب اسلامى و نظام اسلامى به خاطر این است که مى‌دانند چشمه‌اى از این‌جا جوشش کرده و به همه‌ى دنیاى اسلام سرریز شده است. گفتند انقلاب را صادر نکنید؛ ما گفتیم انقلاب مگر کالاست که انسان آن را صادر کند؟! انقلاب مثل بوى خوش گلهاست؛ خودش صادر مى‌شود. انقلاب مثل باد بهارى است؛ خودش فضاهاى گرفته و متعفن را عوض و جابه‌جا مى‌کند. انقلاب را کسى نباید صادر کند؛ انقلاب خودش صادر مى‌شود.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتى‏، 22/2/82
 

انقلاب اسلامى فقط این نبود که دگرگونى‌اى در داخل کشور ایجاد کند؛ علاوه بر این، یک فرهنگ خلق کرد؛ فرهنگى که در همه‌ى کشورهاى اسلامى به‌طور متفاوت - در بعضى کشورها خیلى شدید، در بعضى کشورها با شدت کمتر - اثر خودش را در ذهنها، بخصوص ذهن جوانان و روشنفکران و دانشگاهیان گذاشت. بلاشک شما از گرایشهاى قشر جوان در کشورهاى اسلامى نسبت به انقلاب، امام و ارزشهاى ملت ایران و ایستادگى‌اش مطالبى شنیده‌اید؛ اما یقینا آنچه شنیده‌اید، به‌مراتب کمتر از چیزى است که در واقع وجود دارد. در طول این بیست و یکى دو سال، به‌مرور تفکر اسلامى، فکر بیدارى اسلامى و بازگشت و تمسک به اسلام، در ذهنها به صورت اندیشه‌اى ماندگار درآمده است.
چند ماه قبل از این، یک استراتژیست امریکایى در توصیه‌هاى خود به دولت امریکا گفته بود: در کشورهاى اسلامى به هیچ وجه نباید براى ایجاد دمکراسى عجله کرد؛ زیرا اگر امروز انتخابات آزاد در هر یک از کشورهاى اسلامى برگزار شود، حکومتهاى اسلامى و جریانات اسلامى سر کار مى‌آیند و مردم اینها را مى‌خواهند. این اعتراف بسیار عجیب و حرف بسیار مهمى است. مى‌گوید دمکراسى در کشورهاى اسلامى، زودرس است. این حرف و ادعا نشان‌دهنده‌ى آن است که تفکر بیدارى اسلامى و بازگشت به اسلام - که کانون آن در جمهورى اسلامى و میان شما مردم بوده - منتشر شده و به همه‌ى دنیا رسیده است. این اعتبار و ارزش کمى نیست. این بذر اکنون پاشیده شده است. اگر مراکز قدرت و کانونهاى استکبار جهانى بخواهند این بذر نروید، راهش چیست؟ طبیعى‌ترین راه این است که با سرچشمه‌هاى جوشان آبیارى کننده‌ى این بذر مقابله کنند. این هم یکى از علل دشمنى استکبار با جمهورى اسلامى و کشور ماست که شرحش بماند؛ چون فعلا بحث ما بر سر امریکاست.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام به مناسبت سالروز هفدهم ربیع‏الاوّل‏، 29/2/82
 

امروز اوضاع در دنیاى اسلام تفاوت کرده است؛ بیدارى اسلامى در سرتاسر دنیاى اسلام محسوس است؛ حرکت و نهضت عظیمى در مراحل مختلف در همه‌ى دنیاى اسلام مشاهده مى‌شود؛ میل برگشت به اصول و مبانى اسلامى، که مایه‌ى عزت و پیشرفت و ترقى است. روشنفکران، علما و سیاسیون دنیاى اسلام این حرکت را باید تقویت کنند. خطاست اگر کسانى در دنیاى اسلام تصور کنند که حرکت بیدارى اسلامى در بین جوانان، به ضرر دولتهاى اسلامى است؛ نه، دولتهاى اسلامى به برکت بیدارى اسلامى مى‌توانند عزتى را که قدرتهاى استکبارى از آنها گرفته‌اند، به خودشان برگردانند. یک نمونه، کشور و انقلاب و امام ماست. ما بعد از آن‌که قرنهاى متمادى دچار استبداد و دو قرن تمام دچار سلطه‌ى بیگانگان بودیم به خود آمدیم و امام بزرگوار توانست عزت را به مردم ما برگرداند. انگلیسیها، روسها و امریکاییها به ترتیب در این کشور سیادت و حکمفرمایى حقیقى کردند. ولو به صورت ظاهر در رأس حکومت نبودند؛ اما کارها در دست آنها و همه چیز کشور در اختیارشان بود. مردم ما از حقوق، منابع، عزت و طعم حقیقى دین خود محروم بودند.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در چهاردهمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینى(ره)، 14/3/82
 

امروز همه‌ى تلاش جبهه‌ى دشمنان اسلام بر این متمرکز است که نهضت بیدارى اسلامى را در دنیا از بین ببرند. از همه‌جا هم بیشتر روى ملت و کشور ایران تکیه مى‌کنند و متمرکزند؛ چون ملت ایران به دنیا الگو داد و با افکار خود و مفاهیم جدیدى که در دنیا براى مسلمانان مطرح نمود و با جهاد جانانه‌اى که کرد و با شجاعتى که مرد و زن و جوان و پیر ایرانى در دوران بیست و چهار ساله‌ى عمر انقلاب از خود نشان دادند، توانست ملتهاى مسلمان را به خود متوجه کند و موج بیدارى اسلامى را در کشورهاى اسلامى به‌وجود آورد. از این‌روست که لذا با این کانون مرکزى بیدارى اسلام از همه‌جا و از همیشه دشمن‌ترند. این دشمنى را با غرض‌ورزیها، با اعمال خباثت، با تبلیغات دروغین و با تندخوییهاى خشمگینانه نشان مى‌دهند؛ هدف هم این است که ملت ایران و مسؤولان را مرعوب کنند و همه را بترسانند؛ از تجربه‌هاى ناموفق خودشان که موجب غرور آنها شده است، استفاده کنند براى این‌که یک ملت به این عظمت و یک انقلاب و نظام به این استحکام را در مقابل خودشان وادار به عقب‌نشینى کنند.
... امام عملا نشان داد که اسلام سیاسى، همان اسلام معنوى است. در طول دوران استعمار، دشمنان اسلام و دشمنان بیدارى ملتهاى اسلامى، تبلیغ مى‌کردند که اسلام معنوى و اسلام اخلاقى از اسلام سیاسى جداست. امروز هم همین را تبلیغ مى‌کنند. امروز هم دستگاههاى تبلیغاتى دشمن و جبهه‌ى دشمن نظام اسلامى با انواع و اقسام وسایل تبلیغاتى سعى مى‌کند اسلام سیاسى و اسلام عدالتخواه و اسلام اجتماعى را به عنوان چهره‌اى خشن در دنیا معرفى کند و مردم را به اسلام منزوى، اسلام تسلیم‌طلبانه و اسلامى که در مقابل متجاوز و ظالم و زورگو هیچ عکس‌العملى از خود نشان نمى‌دهد، سوق دهد.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جمع مردم ورامین‏، 23/2/82
 

امروز هم تمام بلندگوهاى تبلیغاتى دنیا به کار افتاده است، براى این‌که هم به ملت ایران و هم به دیگر ملتهاى مسلمان به زور بقبولاند که فایده‌اى ندارد؛ بیدارى اسلامى به جایى نخواهد رسید و همین نظام اسلامى هم که در ایران هست، وسط کار خواهد ماند! به شما بگویم؛ هر کارى از دستشان برمى‌آید، تا به‌حال کرده‌اند و خواهند کرد؛ اما به فضل پروردگار بالاخره بینى‌شان به خاک خواهد رسید و موفق نخواهند شد.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى ایران‏، 15/5/82
 

امروز بیدارى اسلامى، از شرق دنیاى اسلام - حداقل از پاکستان - تا شمال آفریقا را فرا گرفته است. مردم اسلام‌خواهى دارند و آن را علنى کرده‌اند؛ این خطر بزرگى براى امریکاست. آنها تصریح هم مى‌کنند و مى‌گویند منافع ما تهدید مى‌شود. البته راست هم مى‌گویند، منافعشان تهدید مى‌شود؛ منتها این منافع نامشروع است. بله؛ منافع نامشروع و ظالمانه‌شان با حرکت بیدارى اسلامى تهدید مى‌شود. اینها با نظام اسلامى به‌جد مخالفند؛ صهیونیستها هم که معلوم است. صهیونیستها احساس کردند که با پیدایش نظام اسلامى، نفس و جان جدیدى به مقاومت ملت مظلوم فلسطین دمیده شد. جمهورى اسلامى را متهم مى‌کنند که به مردم فلسطین کمک تسلیحاتى مى‌کند. همه‌ى اینها دروغ است؛ خود ملت فلسطین است که به‌پا خاسته است. البته بله؛ بلاشک آنها از حرکت اسلامى متأثرند. بنابراین صهیونیستها با این نقطه‌ى کانونى به‌شدت مسأله دارند و با آن مخالفند.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اعضاى مجلس خبرگان‏، 19/6/82
 

آنچه به اقتضاى مسائل و حوادث کنونى دنیا به‌نظر مى‌رسد عرض کنیم، این است که نظام اسلامى از آغاز پیدایش، با چالش عظیم جهانى مواجه شد. علت هم این بود که در دنیا صاحبان زر و زور که به فکر منافع خودشان بودند و هستند، قدرت جدیدى را در دنیا برنمى‌تابیدند که علیه منافع نامشروع آنها به‌وجود آید و توسعه پیدا کند. این قدرت، با پیروزى انقلاب اسلامى و تشکیل نظام اسلامى در ایران به‌وجود آمد. نه فقط نفس این حکومت و نظام اسلامى، بلکه شاید براى استکبار مهمتر و خطرناکتر، گسترش بیدارى اسلامى در دنیاى اسلام بود؛ خطرى که امروز هم استکبار را تهدید مى‌کند و دشمنیهاى او را به سمت دنیاى اسلام و بخصوص به سمت کانون محورى دنیاى اسلام - یعنى نظام اسلامى - متوجه مى‌کند. این اجتناب‌ناپذیر بود. از روز اول هم این دشمنى با اشکال مختلف وجود داشته است. این‌که در بعضى از تعبیرات انسان بشنود که امروز دشمنیها از سوى استکبار و جبهه‌هاى مسلط و مسلح دنیا - دنیاى کفر و استکبار - علیه ایران چنین و چنان است، که گویى امروز خصوصیتى دارد، درست نیست. از اول انقلاب تهدیدها به اشکال مختلف علیه نظام اسلامى و کشور اسلامى ایران وجود داشته است؛ حتى گاهى بروز نمونه‌ها و تأثیرات این دشمنیها در کشور ما، از امروز سخت‌تر و محسوستر هم بوده است. دوران جنگ تحمیلى و تهدیدهاى استکبار و تنها ماندن نظام جمهورى اسلامى در مقابل دنیاى استکبار و تحمیل چنان جنگى بر ما، و قبل از آن و بعد از آن تا امروز را فراموش نکنیم؛ امروز هم ادامه‌ى همان تهدیدهاست. البته این تفاوت به سود ما وجود دارد که امروز ما تجربه و آگاهیهاى بیشتر و نیروهاى فراوانتر و ذهنهاى آماده‌ترى در سرتاسر کشور داریم و خداى متعال با مجاهدت مردم و نیت صلاح و خیرى که در ملت و امت ما وجود دارد، تاکنون با ما رفتار کرده است و ان‌شاءالله بعد از این هم همان‌طور خواهد بود.
میدان دوم، نشر فرهنگ اسلام ناب و تفکر دینى و ترویج تفکرى است که به بیدارى دنیاى اسلام انجامید. نام اسلام و حقیقت اسلام، به شکل فردى در سراسر دنیاى اسلام بود - در بین بعضى غلیظ، در بین بعضى رقیقتر - اما نگاه اسلام به دنیا، به ملت و به امت اسلامى به‌عنوان یک موجود عظیم و داراى استعداد فراوان و قادر به حرکت و بیدار شدن، نگاهى است که در ایران اسلامى ریشه گرفت و ظاهر شد و به همه‌ى دنیا اشعاع کرد. نگاه به اسلام از این دید و ترویج این تفکر در دنیاى اسلام - تفکرى که حکومتى به‌وجود آورده است که توانسته آزادى، مردم‌سالارى و حکومت متکى به آراء مردم را از درون مفاهیم و تعالیم اسلام بیرون آورد - چیزى است که در هیچ نقطه‌اى از دنیاى اسلام در زمان ما و لااقل قرنهاى پیش از زمان ما سابقه نداشته است. آنچه از حکومت اسلامى دوران خلفاى عثمانى و خلفاى قبل از آن - عباسى و اموى - در ذهن مردم وجود داشت، مفهوم دیگرى بود که با مفهومى که امروز دنیاى اسلام از حکومت با دید ایران اسلامى درک مى‌کند، به‌کلى متفاوت است. این فرهنگ دینى برخاسته از نظام اسلامى که خود منشاء نظام اسلامى هم بوده است و حرکت به سمت وحدت اسلامى - که در همین تفکر، یکى از چیزهایى که وجود دارد، وحدت امت اسلامى است؛ یعنى نگاه اسلام به امت به‌عنوان یک مجموعه‌ى واحد - و همچنین پرهیز از اختلافات قومى و طایفه‌اى در دنیاى اسلام و در جوامع اسلامى، چیزى است که پیام‌آور آن، انقلاب اسلامى بود. از اینها نباید غفلت نمود و اینها را نباید فراموش کرد.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام در سالروز عید سعید مبعث‏، 2/7/82
 

امروز دشمن اهداف خود را صریح بیان مى‌کند. صریحا مى‌گویند با بیدارى اسلامى مخالفند و مى‌خواهند آن را در هم بکوبند. صریحا مى‌گویند که مى‌خواهند نقشه‌ى خاورمیانه را عوض کنند. تغییر نقشه‌ى خاورمیانه به چه معناست؟ معنایش این است که صهیونیستهاى ظالم عامل دست استکبار جهانى را همه‌کاره‌ى منطقه کنند و در این منطقه هیچ کشور و دولت و قدرت و ملتى نباشد که در پنجه‌ى استثمار صهیونیستها نباشد. امت اسلامى در مقابل این هدفها باید بایستد.
با جمهورى اسلامى هم به‌شدت مخالف و دشمنند؛ چون در جمهورى اسلامى بیدارى و مقاومت و وحدت کلمه‌ى ملت وجود دارد و پرچم اسلام در این کشور برافراشته شده است. البته من و شما باید مراقب خودمان باشیم و نلغزیم؛ مواظب باشیم جاذبه‌هاى دنیا ما را فریب ندهد و حیله و جنگ روانى دشمن در ما اثر نگذارد. ما باید وحدت خود را روزبه‌روز مستحکم‌تر کنیم و از پرداختن به امور فرعى خوددارى نماییم. امروز مسأله‌ى اصلى، حفظ هویت جمهورى اسلامى و هویت اسلامى این کشور است. چشمهاى دنیاى اسلام و امت اسلام نگران این است. شما توانسته‌اید یک الگو در دنیا نشان دهید؛ دشمن مى‌خواهد این الگو را در هم بشکند. مقصود، شکست ایران نیست؛ بلکه شکست دنیاى اسلام است.
... معلوم است که جامعه‌سازى و مدنیت‌سازى - که یکى از بزرگترین هدفهاى اسلام است - بدون دشمنى ممکن نیست. در صدر اسلام هم با تشکیل نظام و جامعه‌ى اسلامى دشمنى شد؛ امروز هم همین‌طور است. امروز در دنیاى اسلام، ملتهاى مسلمان روح اعتزاز به اسلام را در خود مى‌یابند و به‌خاطر اسلام احساس عزت مى‌کنند. بیدارى اسلامى حقیقتى است که به‌وجود آمده است؛ چه دشمنان امت اسلامى بخواهند، چه نخواهند. پیمودن این راه، به عزم راسخ از طرف مسؤولان کشورها احتیاج دارد.

پیام به مناسبت روز شهیدان در هفته‏ى دفاع مقدس‏، 3/7/82
 

با دلى سرشار از تکریم و ستایش، به روح شهیدان عزیز درود میفرستم و نام و یاد بلندآوازه‌ى آنان را گرامى میدارم. این مردان خدا با دلهائى که به ایمان و اخلاص و شجاعت، مزین بود، کشور و ملت خود را در یکى از بزرگترین حوادث تاریخى، از مهلکه نجات دادند و تهدیدى را که میتوانست به ذلت و اسارت ایران و شکست اسلام بینجامد، دفع کردند. آنان با فداکارى دلاورانه‌ى خود بیدارى اسلامى را در جهان تداوم بخشیدند و پرچم پیروزى اسلامى را که با انقلاب بزرگ ملت ایران به اهتزار درآمده بود برافراشته نگاه داشتند. دشمن بعثى که بسود هدفهاى استعمارى غرب، به کشور ما هجوم آورده بود، از دلیران مؤمن و غیور ما شکست خورد و پس از هشت سال، سرافکنده در پشت مرزهاى خود متوقف گشت. ملت ایران در این آزمون مرگ و زندگى، بهاى سنگینى پرداخت ولى استقلال و عزت ملى و هویت اسلامى خود را که براى ملتها از همه چیز گرانبهاتر است حفظ کرد و پرچم بیدارى اسلامى را که دنیاى اسلام به آن چشم دوخته است، سربلند نگاه داشت.

پیام مقام معظم رهبری به حجاج بیت الله الحرام، 8/11/82
 

دنیاى اسلام پس از رخوت و خواب آلودگى درازمدت و خسارت بار خود که سرانجام به سیطره سیاسى و فرهنگى بیگانگان انجامید و منابع مادى و بشرى‏اش در خدمت رشد و اقتدار و سلطه دشمنانش قرار گرفت، اکنون خود را بازیافته و به مرور، در برابر غارتگران و حرامیان، جبهه گرفته است.
نسیم بیدارى اسلامى در همه جاى جهان اسلام وزیده و پا نهادن اسلام به عرصه عمل، به مطالبه اى جدى بدل شده است. نظریه «اسلام سیاسى» جایگاهى والا در ذهن نخبگان یافته و در مد نگاه آنان، افقى روشن و امیدبخش گشوده است. با افول اندیشه‏هاى وارداتى و پرجنجال، همچون سوسیالیسم و مارکسیسم و به خصوص با دریده شدن پرده ریا و فریب از روى دمکراسى لیبرال غرب، سیماى عدالتخواه و آزادى‏بخش اسلام، از همیشه آشکارتر گشته و بى‏رقیب، در صدر آرزوهاى عدالتخواهان و آزادى‏طلبان و نخبگان و اندیشمندان نشسته است. جوانان و جوانمردان بسیارى در کشورهاى مسلمان به نام اسلام و در آرزوى حکومت عدل اسلامى به جهاد سیاسى و فرهنگى و اجتماعى روى آورده‏اند و عزم ایستادگى در برابر تحمیل و سلطه بیگانگان مستکبر را در جوامع خود گسترش مى‏دهند. در مناطقى از دنیاى اسلام که نقطه اوج آن کشور مظلوم فلسطین است، مردان و زنان بى‏شمارى با بذل جان در زیر پرچم اسلام و با شعار استقلال و عزت و آزادى، حماسه‏اى دایمى و همه روزه پدید آورده و قدرت‏هاى مادى مستکبر را در برابر دلیرى خود، زبون ساخته‏اند. آرى، بیدارى اسلامى، محاسبات استکبارى را به هم ریخته و معادلات جهانى مطلوب مستکبران را تغییر داده است.
از سوى دیگر، پیدایش و رشد اندیشه‏هاى نوین اسلامى در چارچوب مبانى و اصول اسلام و نوآورى در عرصه سیاست و علم، بالندگى و پویایى مکتب اسلام را در عمل به اثبات رسانده و میدانى وسیع در برابر متفکران و روشن‏بینان جهان اسلام گشوده است. استعمارگران دیروز و مستکبران امروز که با سیاست‏هاى مکارانه خود مى‏خواستند جوامع اسلامى را در تعارض دایمى میان جمود و تحجر از سویى و خودباختگى و التقاطى‏گرى از سوى دیگر سرگردان کنند، اکنون خود را در برابر این پویایى دلیرانه فکر اسلامى مى‏بینند.
در دنیاى اسلام، اندیشه و حرکت، ایمان و عمل صالح، در حال رشد و جوانه زدن و بارورى است و این پدیده مبارک، مراکز قدرت استکبارى را به وحشت افکنده است. اکنون امت اسلامى باید خود را آماده مقابله با مجموعه اى از واکنش‏هاى عصبى و شرارت‏آمیزى کند که مراکز قدرت استکبارى در برابر این پدیده عظیم، نشان خواهند داد.
شک نیست که در مصاف حق و باطل، پیروزى از آن حق و شکست و زوال، سرنوشت باطل است، مشروط بر آنکه جبهه حق از نیروى مادى و معنوى خویش به گونه‏اى درست بهره بگیرد و با خردمندى و تلاش شایسته و با استقامت و امید و با توکل به خدا و اعتماد به نفس، راه درست را بجوید و بپیماید.
... صهیونیست‌ها در فلسطین، خون پیر و جوان و زن و مرد و کودک را مى‌ریزند و خانه‌ها را ویران مى‌سازند. آمریکا و انگلیس در عراق به تظاهرکنندگان بى‌سلاح حمله مى‌کنند و حریم خانه‌ها و حرمت نوامیس مردم را مى‌شکنند. هنوز آتش برافروخته آنان فرو ننشسته، دنیاى اسلام را به آتش افروزى‌هاى دیگر نوید مى‌دهند.
این رفتارهاى عصبى و شرارت آمیز، بیش از آن‌که برخاسته از قدرت و اعتماد به نفس باشد، ناشى از سراسیمگى و وحشت است. آنان بیدارى اسلامى را حس مى‌کنند و از فراگیرى اندیشه «اسلام سیاسى» و حاکمیت اسلام بشدت احساس خطر مى‌کنند. آنان از فکر روزى که امت اسلامى یکپارچه و امیدوار، بپاخیزد به خود مى‌لرزند.
... در مناطقى از دنیاى اسلام که نقطه اوج آن کشور مظلوم فلسطین است، مردان و زنان بیشمارى با بذل جان در زیر پرچم اسلام و با شعار استقلال و عزت و آزادى، حماسه اى دایمى و همه روزه پدید آورده و قدرت‌هاى مادى مستکبر را در برابر دلیرى خود، زبون ساخته اند. آرى، بیدارى اسلامى، محاسبات استکبارى را به هم ریخته و معادلات جهانى مطلوب مستکبران را تغییر داده است.
... حج، از این جهت، استثنایى و بى‌همتاست که در آن، هم دل‌ها و جان‌ها صیقل مى‌یابد و یکایک حاجیان به قدر همت و ظرفیت خود از این باران رحمت، برخوردار مى‌شوند و هم شخصیت کلان امت اسلامى که از ملت‌ها و نژادها و اقلیم‌ها و فرهنگ‌ها تشکیل شده است، مى‌تواند در آن به انسجام و شجاعت و بیدارى و خودآگاهى بیشتر نایل آید و این، نیاز بزرگ امروز دنیاى اسلام است.
دنیاى اسلام پس از رخوت و خواب آلودگى درازمدت و خسارت بار خود که سرانجام به سیطره سیاسى و فرهنگى بیگانگان انجامید و منابع مادى و بشرى‌اش در خدمت رشد و اقتدار و سلطه دشمنانش قرار گرفت، اکنون خود را بازیافته و به مرور، در برابر غارتگران و حرامیان، جبهه گرفته است. نسیم بیدارى اسلامى در همه جاى جهان اسلام وزیده و پا نهادن اسلام به عرصه عمل، به مطالبه اى جدى بدل شده است.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اقشار مختلف مردم‏، 15/11/82
 

شعار بیدارى اسلامى، این ملت را به حرکت درآورد. رهبرى امام بزرگوار راه را به این ملت نشان داد. این ملت - همچنان که قرآن فرموده است - سرنوشت خود را با اراده و ایستادگى و مجاهدت خود عوض کرد؛ نظام دیکتاتورى را از بین برد؛ امریکا را از این کشور بیرون راند؛ سلطه‌ى قدرتها را از این کشور قطع کرد و حق انتخاب کردن و حکومت بر سرنوشت خود را دوباره به‌دست آورد. در نتیجه ملت ایران زنده شد.
دهه‌ى فجر، یادبود حیات دوباره‌ى ملت ایران و کشور عزیز ماست. مردم این ایام را جشن مى‌گیرند و حق دارند جشن بگیرند. شما عزیزان من! بدانید؛ در دنیا هم هرجا مسلمانان آگاه و بیدارى وجود دارند، نسل جوان، زبدگان و نخبگان فرهنگى و سیاسى آنها هم این جشن را جشن خودشان محسوب مى‌کنند و این بیدارى را به نفع خود مى‌دانند. دنیاى اسلام که زیر سلطه و سیطره‌ى قدرتهاى استکبارى در خواب بود، بیدار شد. بعضى جاها توانستند خود را نجات دهند؛ در بعضى جاها هم خود بیدارى، مقدمه‌ى نجات است.
منبع:www. khamenei.ir



 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.