بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری (8)

وضع دنیا عوض شده است؛ ملتها بیدار شده‌اند؛ خوشبختانه این بیدارى در ملتهاى مسلمان بیشتر است؛ ملتهاى مسلمان، حکومتهاى مسلمان، اهمیت اسلام و عظمت اسلام و عظمت این تکیه‌گاه مورد اعتماد و قابل اطمینان را دارند درک میکنند.
يکشنبه، 4 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری (8)
بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(8)
 


 





 

بیانات در دیدار مسئولان نظام در روز عید مبعث‌، 19/4/89
 

وضع دنیا عوض شده است؛ ملتها بیدار شده‌اند؛ خوشبختانه این بیدارى در ملتهاى مسلمان بیشتر است؛ ملتهاى مسلمان، حکومتهاى مسلمان، اهمیت اسلام و عظمت اسلام و عظمت این تکیه‌گاه مورد اعتماد و قابل اطمینان را دارند درک میکنند. امروز بیدارى اسلامى در دنیاى اسلام موجب شده است که قدرتها دیگر آن توانائى گذشته را نداشته باشند. وضع آمریکا امروز با گذشته فرق کرده است. قدرتهاى بعد از آمریکا هم وضعشان همین جور است؛ معلوم است. ملتهاى مسلمان باید راه توحید را مغتنم بشمرند و وعده‌ى الهى را صادق بدانند. امروز سعادت مسلمانها در این است که بر محور اسلام با یکدیگر متحد شوند.
البته دشمنى هست و خواهد بود. هر جا بیدارى بیشتر باشد، دشمنان بشریت احساس خطر بیشترى میکنند؛ لذا دشمنى بیشترى میکنند. ما معناى دشمنى‌هائى را که امروز با جمهورى اسلامى میشود، خوب میدانیم، خوب میشناسیم و علت این دشمنى‌ها را میدانیم: چون جمهورى اسلامى پرچم بیدارى ملتهاى مسلمان را در دست گرفته است. چون جمهورى اسلامى ملتها و دولتها را به اتحاد و عزت دعوت میکند و میگوید ملتها و دولتها در سایه‌ى اسلام عزت خودشان را قدر بدانند. دشمنى به خاطر این است؛ این را ما میدانیم. ما میدانیم که این دشمنى‌ها ناکام خواهد شد؛ همچنان که تا امروز ناکام بوده است. سى و یک سال است که علیه جمهورى اسلامى تلاش میکنند، و سى و یک سال است که به فضل پروردگار جمهورى اسلامى روزبه‌روز ریشه‌دارتر و قوى‌تر میشود. این روند همچنان ادامه خواهد داشت. دشمنى هرچه ادامه پیدا کند، مردم ما، مردم مسلمان، عقبه‌هاى مردمى در دنیاى اسلام، بیشتر خود را باز خواهند یافت؛ بیشتر قدر خود را خواهند شناخت.
امیدواریم که خداوند متعال به همه‌ى دولتهاى اسلامى و به همه‌ى ملتهاى اسلامى کمک کند که به خودشان اعتماد کنند، به خودشان تکیه کنند، از قدرتهاى مستکبر نترسند؛ بدانند که این قدرتها نیرویشان رو به زوال است؛ نیروى جعلى و باطل است، و این باطل باقى‌ماندنى نیست؛ آنچه که میماند، آن چیزى است که به سود بشریت است، به سود انسانهاست؛ «و اما ما ینفع الناس فیمکث فى الأرض»

بیانات دردیدار مسئولان نظام‌ وسفرای کشورهای اسلامی، 19/6/89
 

ملت ما بیدار است؛ ملت ما متحد است؛ ملت ما مسائل جهانى را با علاقه و دلسوزى دنبال میکند؛ به مسائل دنیاى اسلام مى‌پردازد؛ درباره‌ى آنها موضع میگیرد، که یک نمونه‌ى از آن، همین راهپیمائى عظیم روز قدس است که در سرتاسر کشور - در همه‌ى شهرها، در بسیارى از روستاها حتى - مردم اجتماع کردند، راه افتادند، شعار دادند به نفع برادران مسلمانشان که هرگز آنها را نه دیده‌اند و نه از نزدیک مى‌شناسند؛ لکن مسئله‌ى آنها را مسئله‌ى خودشان به حساب مى‌آورند. این به برکت ایمان است؛ به برکت بیدارى اسلامى است. و این، آن راهى است که امام بزرگوار ما - که رحمت و رضوان خدا بر او باد - پیش پاى ما گذاشت و ما این راه را طى میکنیم و تهدیدها و مخالفتها و خصومتها و غرض‌ورزى‌ها و نانجیبانه عمل‌کردن‌هائى که انسان مشاهده میکند در بخشهاى مختلف آن جبهه‌ى گسترده، نخواهد توانست این ملت را از این راه باز بدارد.

بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى‌، 25/6/89
 

حوادثى از قبیل آنچه در این مدت براى ما اتفاق افتاده است - چه قطعنامه‌ى 1929، چه این مسئله‌ى اهانت به قرآن کریم، چه اظهارات صریحاً خصمانه‌اى که علیه جمهورى اسلامى میکنند، چه آنچه که در سال 88 گذشت، که این هم بلاشک و به طور واضح دست دشمنان مستکبر در این جریان عیان بود - اینها همه‌اش به خاطر این است که آن طرف احساس میکند که این طرف قوى شده است. این قدرت و قوّت و استحکامى که در این طرف به وجود آمده، آن طرف را میترساند. این در اظهارات خودشان هم هست و دارند میگویند: اگر این کار را نکنیم، ایران قدرت اول خاورمیانه میشود؛ اگر این کار را نکنیم، نفوذ ایران در خاورمیانه زیاد میشود؛ از این حرفها میزنند. این نکته‌ى اول.
نکته‌ى دوم این است که این حوادث باید ما را بیدار نگه دارد. باید چرت نزنیم، باید نخوابیم؛ خوابمان نبرد. اگر این حوادثى که من ترسیم میکنم، این قوّت و قدرت و استحکام روزافزونى که در جبهه‌ى اسلامى و نظام مقدس جمهورى اسلامى مشاهده میشود، ما را خاطرجمع کرد، بى‌دغدغه کرد، موجب خواب‌آلودگى ما شد، موجب غرور و غفلت ما شد، خواهد شد خطر؛ این خطر است. باید این زنگ بیدارباش همیشه در چشم ما باشد.
... امروز، همه‌ى وسائل ارتباطى را به کار گرفتند؛ وسائل سیاسى را به کار گرفتند؛ وسائل فرهنگى را به کار گرفتند؛ وسائل اقتصادى را به کار گرفتند، براى اینکه تحریمها در حق ایران کهنه نشود و وسط راه از کار نیفتد. دولت آمریکا یک مأمور عالیرتبه‌ى اقتصادى و پولى خودش را مخصوصاً مأمور این کار کرده که این همین طور وظیفه‌اش این است که کمیته‌هائى را هدایت کند، به این طرف و آن طرف دنیا مسافرت کند، با سران و رهبران کشورها تماس بگیرد و دائم کشورهاى دیگر را علیه ایران وادار کنند. این بیش‌فعالىِ نظام استکبار و جبهه‌ى مقابل نظام اسلامى، امروز به نظر من بارزترین حوادث است.
خب، انسان از این حادثه، چند نکته را استفاده میکند. نکته‌ى اول این است که این، ناشى از قدرت روزافزون بیدارى اسلام است. اینى که انسان مى‌بیند طرف - حریف - دستپاچه شده، تلاش میکند، سراسیمه شده، به این در میزند، به آن در میزند، این فعالیت را میکند، آن را مى‌بیند، این را مى‌بیند؛ این پیداست که این طرفِ قضیه، قدرتى پیدا کرده است که او را مرعوب کرده، به هراس انداخته و سراسیمه کرده. اگر ما ضعیف بودیم، اگر ما آسیب‌پذیر بودیم، اگر میتوانستند با یک ضربت، ما را به زانو در بیاورند، این همه تلاش لازم نبود. این تلاش، نشانه‌ى اقتدار این طرف است؛ و واقع قضیه هم همین است.
... خوشبختانه حوادث بیدارکننده‌اى هم وجود داشته است و دارد. این حوادث گوناگون، هجمه‌هاى مختلف، همین حادثه‌ى ننگین اهانت به قرآن شریف و عزیز در کشور آمریکا، حوادث بیدار کننده است؛ اینها آن زنگهائى است که میخورد تا انسان در خواب غفلت فرو نرود، خواب انسان سنگین نشود، از پیرامون خود غافل نشود؛ این نعمت بزرگى است. ما در طول تاریخ و در طول انقلاب از اینگونه حوادث داشتیم و افراد مؤمن و بصیر و هوشیار از این استفاده کردند؛ از دشمنى دشمنها استفاده کردند.
معروف بود، ما شنیده بودیم - حالا من یادم نیست جائى هم این را خوانده‌ام یا نه، اما از قدیم در دهنها بود - که این کتاب «فجر الاسلام» را که احمدامین مصرى نوشت که تهمتهاى زیادى و اهانتهاى زیادى در این کتاب به شیعه کرده است - که بعد هم «ضحى الاسلام» و «ظهر الاسلام» و «عصر الاسلام» را نوشت و همین طور در همه‌ى اینها همین اهانتها تکرار شده - وقتى منتشر شد، موجب شد که تعدادى از بزرگان و روشنفکران حوزه‌ى علمیه‌ى نجف به فکر بیفتند و پاسخ عملى بدهند. لذا مرحوم آشیخ آقا بزرگ تهرانى کتاب «الذّریعة» را نوشت؛ مرحوم سید محسن جبل عاملى کتاب «رجال» معروف خودش را و «اعیان الشیعة» را نوشت؛ مرحوم صدر کتاب «تأسیس الشیعة لفنون الاسلام» را نوشت؛ اینها دفاع کردند، دفاع عملى. یعنى یک کتاب سیصد چهارصد یا دویست سیصد صفحه‌اىِ فجر الاسلام موجب شد که چند دائرةالمعارف بزرگ در شیعه به وجود آمد. این، زنگ بیدارباش بود؛ خورد، این طرف بیدار شد و کارى که باید بکند، انجام داد.

بیانات در دیدار هزاران نفر از بسیجیان استان قم‌، 2/8/89
 

شک نکنید که فرداى ملت ایران و امت اسلامى از امروز بمراتب بهتر است. همان مقدارى که فاصله‌ى بین سى سال پیشِ ملت ایران و امروز است - یعنى اول انقلاب تا امروز - ببینید ملت ایران در همه‌ى عرصه‌هاى سیاسى و علمى و اجتماعى و غیره چقدر پیشرفت کرده است؛ بدانید فاصله‌ى بین پیشرفتِ سالهاى آینده با امروز، از این هم بیشتر خواهد بود. ملت روزبه‌روز پیشرفت خواهد کرد. حرکت ملت ایران در همه‌ى عرصه‌ها حرکت توقف ناپذیرى است و ان‌شاءاللَّه بر خط درست و صراط مستقیم هدایت الهى و اسلامى و قرآنى پیش خواهد رفت. آینده‌ى ملت ایران، آینده‌ى روشنى است؛ و این بر دنیاى اسلام و بر امت اسلامى اثر خواهد گذاشت و ان‌شاءاللَّه ملتهاى مسلمان را روزبه‌روز بیدارتر خواهد کرد.

پیام به حجاج بیت‌الله‌الحرام، 24/8/89
 

گسترش موج بیداری اسلامی در دنیای امروز، حقیقتی است که فردای نیکی را به امت اسلامی نوید می‌دهد. از سه دهه پیش که با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی، این خیزش پرقدرت آغاز شد، امت بزرگ ما بی‌وقفه پیش رفته، موانعی را از سر راه برداشته و سنگرهایی را فتح کرده است. پیچیده‌ترشدن شیوه‌های دشمنی استکبار و تلاش پرهزینه‌ای که در مقابله با اسلام می‌کند نیز به دلیل همین پیشرفت‌ها است. تبلیغات وسیع دشمن در جهت اسلام‌هراسی، تلاش شتاب‌زده‌ای که برای ایجاد اختلاف میان فرقه‌های اسلامی و برانگیختن تعصب‌های فرقه‌ای می‌کند، دشمن‌تراشی‌های کاذب از شیعه برای سنی و از سنی برای شیعه، تفرقه‌افکنی میان دولت‌های مسلمان و کوشش برای تشدید اختلافات و تبدیل آن به دشمنی‌ها و معارضه‌های لاینحل، استفاده از سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی برای تزریق فساد و فحشاء میان جوانان، همه و همه واکنش‌های سرآسیمه‌گون و آشفته در برابر حرکت متین و گام‌های استوار امت اسلامی به سوی بیداری و عزت و آزادگی است.
امروز برخلاف سی سال پیش، رژیم صهیونیستی دیگر یک هیولای شکست‌ناپذیری نیست؛ برخلاف دو دهه پیش، آمریکا و غرب تصمیم‌گیران بی چون و چرا در خاورمیانه نیستند؛ بر خلاف ده سال پیش فن‌آوری هسته‌ای و دیگر فن‌آوری‌های پیچیده برای ملت‌های مسلمان منطقه، دور از دسترس و افسانه‌گون به شمار نمی‌رود. امروز ملت فلسطین، قهرمان مقاومت است، ملت لبنان به تنهایی شکننده‌ی هیبت پوشالی رژیم صهیونیستی و فاتح جنگ 33 روزه است و ملت ایران پرچمدار و خط‌شکن حرکت به سمت قله‌ها است.
امروز آمریکای مستکبر، فرمانده‌ خودخوانده‌ی منطقه‌ی اسلامی و پشتیبان اصلی رژیم صهیونیستی، در باتلاقی که خود در افغانستان پدید آورده گرفتار است؛ در عراق با همه‌ی جنایت‌هایی که به مردم آن کشور وارد کرده، در حال منزوی شدن است؛ در پاکستان مصیبت‌زده از همیشه منفورتر است. امروز جبهه‌ی ضداسلام که دو قرن بر ملت‌ها و دولت‌های اسلامی تحکمی ظالمانه می‌کرد و منابع آنان را به یغما می‌برد، شاهد زوال نفوذ خود و ایستادگی دلیرانه‌ی ملت‌های مسلمان در برابر خود است و در نقطه مقابل، حرکت بیداری اسلامی در حال پیشروی و عمق‌یابی روزافزون است.

بیانات مقام معظم رهبری درخطبه‌های نماز جمعه تهران، 15/11/89
 

دهه‌ى فجر و بیست‌ودوم بهمنِ امسال یک شور و حال دیگرى دارد؛ زیرا مردم پس از سالها مجاهدتِ خود مشاهده میکنند که انعکاس صداى آنها، فریاد مظلومانه و قدرتمندانه‌ى آنها امروز در مناطق دیگرى از دنیاى اسلام با قوّت و قدرت شنیده میشود.
حوادث امروز شمال آفریقا، کشور مصر، کشور تونس، برخى کشورهاى دیگر، براى ما ملت ایران معناى دیگرى دارد، معناى خاصى دارد؛ این همان چیزى است که همیشه به عنوان حدوث بیدارى اسلامى، به مناسبت پیروزى انقلاب بزرگ اسلامى ملت ایران گفته میشد؛ امروز خودش را دارد نشان میدهد؛ لذا این دهه مهم است.

بیانات دردیدار فرماندهان وخلبانان نیروى هوائى ارتش، 19/11/89
 

امروز خاورمیانه بیدار شده است، دنیاى اسلام بیدار شده است. سالهاى سلطه‌ى قدرتمندانِ دور از این منطقه - که به خاطر وجود منابع عظیم این منطقه هجوم آوردند و دوران استعمار و استعمار نو و استعمار بالاتر از نو را تجربه کردند - دارد به پایان میرسد؛ این یک واقعیتى است. یک روزى در منطقه‌ى ما این دو قدرت بزرگى که آن روز بودند - یعنى آمریکا و شوروى سابق - بر همه‌ى امور سیاسى این منطقه مسلط بودند. یک بخشى مربوط به چپ بود، یک بخشى مربوط به راست بود؛ با هم اختلاف و دعوا، بعد هم یک وقتى با هم میساختند - در رأس، قدرتهاى پشت سر اینها، آمریکا و شوروى با هم میساختند - یکهو میدیدیم مصر را فروختند! کمااینکه در یک دوره‌اى فروختند. در واقع جنگ بین دو اردوگاه بود. بعد در بالا با هم نشستند پشت پرده مذاکره کردند، ملتها، زمامدارانشان، منافعشان، همه زیر پا له میشد.
امروز اینجورى نیست. امروز ملتهاى منطقه افول تدریجى قدرتها را مى‌بینند. و در این زمینه، پیشرو، ایران اسلامى است با پشتوانه و عقبه‌ى عظیم فرهنگى و امکاناتى که در این کشور هست؛ آن هم ایران متکى به اسلام، که اسلام آمیخته است با جان و روح و فکر این ملت و این مجموعه. این را بایستى نگه داشت؛ این خیلى باارزش است. هر بخشى هم نقشى دارد. ارتش نقش مختص خود را دارد. در میان ارتش، نیروى هوائى نقش ویژه‌ى خود را دارد.

بیانات در دیدار مسئولان نظام درروز میلاد پیامبر(ص)، 2/12/89
 

امروز دنیا در زیر بار سنگین تحمیلات ناشى از تمدن مادى به ستوه آمده است و دنبال راه نجاتى میگردد. آنچه که شما امروز از بیدارى اسلامى در برخى از کشورهاى اسلامى مثل مصر و تونس ملاحظه میکنید، یک نشانه و نمونه‌اى از به‌ستوه‌آمدگى بشریت است. وقتى شیاطین بر زندگى مردم غالب میشوند - که شیاطین انس از شیاطین جن خطرناک‌ترند - مستکبران عالم که در زندگى اجتماعى مردم، زندگى خصوصى مردم، در اقتصاد مردم، در فهم و بینش مردم دخالت میکنند و آنها را به راه‌هاى بیراهه میکشانند، زندگى فضاى تاریک پیدا میکند و این فضاى سنگین و تاریک با فطرت انسانها ناسازگار است و بالاخره فطرت انسان بیدار میشود؛ این آن چیزى است که امروز دارد در دنیا اتفاق مى‌افتد. دنیاى غرب هم که اسیر چرخ و پر تسلط قدرت مادى است، امروز به ستوه آمده است. ما مسلمانها اگر میتوانستیم اسلام را درست معرفى کنیم، اگر میتوانستیم رفتار خودمان را منطبق با اسلام کنیم، مطمئن باشید دنیا به اسلام یک گرایش همگانى و عمومى پیدا میکرد. ضعف در ماست، اشکال در ماست و ما اولین مخاطبان قرآن و پیام پیغمبر هستیم. بایستى خود را اصلاح کنیم، باید خود را درست کنیم.
امروز به برکت اسلام ملتها بیدار شده‌اند؛ این بیدارى را در سطح دنیاى اسلام انسان میتواند مشاهده کند. اولین اثر این بیدارى، ابراز بیزارى از حضور مستکبرین در این منطقه است. آمریکائى‌ها، سیاستهاى آمریکائى، با تبلیغات فراوان تلاش میکنند که خود را از تیررس حرکت عظیم مردم که امروز در بعضى از کشورهاى اسلامى مشاهده میشود، دور نگه دارند؛ لیکن این ممکن نیست. این حرکتها در درجه‌ى اول، علیه سلطه‌ى استکبار بر این منطقه است. آن چیزى که ملتها را تحقیر کرده است، سلطه‌ى استکبار است؛ آن چیزى که موجب شده است ملتهاى مسلمان با یکدیگر دست برادرى ندهند، یکدیگر را فهم نکنند، نیروهاى خود را بر روى هم نگذارند و امت اسلامى به معناى واقعى شکل پیدا نکند، دسائس و دخالتهاى استکبار در این منطقه است؛ این باید جمع شود. ملتها باید از دخالت و تسلط استکبار خلاص شوند و نجات پیدا کنند؛ این کلیدِ حل مشکلات این منطقه است. گرفتارى‌هاى مردم و ملتها، گرفتارى‌هاى دولتها - دولتهائى که با مردم خودشان، با ملتهاى خودشان فاصله پیدا کردند - به خاطر حضور قدرتهاى مستکبر و در رأس آنها آمریکاست. علاج مشکلات این منطقه به این است که ملتها به خود بیایند، دولتها به خود بیایند؛ شیطان بزرگ را از دخالت و تصرف در سرنوشت ملتهاى خودشان کنار بگذارند و دور کنند.
سیاستهاى خاورمیانه‌اى آمریکا در این منطقه، موجب مخالفت ملتها با دولتهاى خودشان شده است؛ بین ملتها و دولتها شکاف افتاده است. اگر چنانچه ملتها با دولتها همراه باشند، هیچ قدرتى قادر نیست بر کشورها تسلط پیدا کند؛ هیچ قدرتى نمیتواند در مقابل ملتها مقاومت کند. آنچه امروز در بعضى از کشورهاى اسلامى اتفاق افتاده است، حضور ملتها در منطقه است، در صحنه‌ى مبارزه است، در میدان مبارزه است. وقتى ملتها در صحنه حاضر میشوند، تیغ قدرتها کُند میشود. قدرتها نمیتوانند به ملتها زور بگویند. افرادى را از نزدیکان خودشان، کسانى را از مزدوران خودشان بر مردم مسلط میکنند، آنها به مردم زور میگویند. ملتها وقتى آمدند توى صحنه، پشت دولتها محکم میشود؛ اگر با ملتهاى خودشان همراه باشند. این، علاج مشکلات این منطقه است.
امروز دولت جعلى صهیونیستى در این منطقه مثل یک غده‌ى سرطانى است که منطقه را دچار بیمارى و آفت کرده است. همه‌ى سعى استکبار این است که این غده‌ى سرطانى را در منطقه حفظ کند. وجود این غده‌ى سرطانى در این منطقه، مایه‌ى جنگ و اختلاف و دودستگى و سیاستهاى غلط در این منطقه شده است. براى اینکه این را نگه دارند و پایگاه خودشان را در منطقه حفظ کنند، همه‌ى توان خودشان را به کار میبرند. این همان چیزى است که امروز آثار و نتائج آن را مشاهده میکنیم و آن، عکس‌العمل ملتهاست. ملتها وقتى بیدار شدند، این وضعیت را تحمل نمیکنند.
ما معتقدیم حرکتهائى که امروز در بعضى از کشورهاى اسلامى مشاهده میشود، عکس‌العمل و واکنش ملتهاست به تحقیر طولانى‌اى که قدرتهاى استکبارى نسبت به اینها روا داشته‌اند. امروز فرصتى پیدا کرده‌اند، آمده‌اند توى میدان.
وظیفه‌ى عالمان دین، نخبگان سیاسى، نخبگان علمى و دانشگاهى خیلى سنگین است. امروز مردم در این کشورها احتیاج دارند به هدایت این نخبگان؛ چه نخبگان سیاسى، چه نخبگان علمى، چه دانشگاهى و چه دینى. وظیفه‌ى سنگینى بر عهده‌ى اینهاست. اینها باید نگذارند دستگاه استکبار با وسائل گوناگونى که دارد، این حرکت عظیم ملتها را مصادره کند، قیام مردم را از آنها سرقت کند؛ باید مراقب باشند. اینها باید مردم را به سمت اهداف عالیه‌اى که براى هر کشورى این اهداف، اهداف و آرمانهاى والاست، هدایت کنند. اگر این شد، آینده‌ى این منطقه، آینده‌ى روشنى است؛ آینده‌ى امت اسلامى، آینده‌ى روشنى خواهد بود.
ما در دنیا یک میلیارد و نیم جمعیتیم و در حساس‌ترین نقاط از لحاظ موقعیت سوق‌الجیشى، از لحاظ امکانات طبیعى و منابع زیرزمینى قرار گرفتیم؛ اما دیگران بر ما حکومت میکنند، دیگران دارند سرنوشت ما را معین میکنند، نفت ما را دیگران تکلیفش را معین میکنند، دیگران براى حکومتهاى ما تکلیف معین میکنند. این وضعیت باید دگرگون شود و بلاشک دگرگون خواهد شد؛ که امروز نشانه‌هاى آن دیده میشود. این همان بیدارى اسلامى است به برکت اسلام.
منبع:www. khamenei.ir



 



مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.