قرآن کريم و فرهنگ سازي مصرف مدّبرانه
نويسنده: حضرت آيت الله العظمي خامنه اي
اين مقاله دسته بندي موضوعي دوسخنراني مقام معظم رهبري در ايام نوروز سال 88 مي باشد.
*حضور نسل جوان پرنشاط، دانا و تحصيل کرده در ميدان هاي تحقيق و فعاليت هاي اجتماعي و سياسي
*زير ساخت هاي علمي، صنعتي، ارتباطي، زيستي، نظامي و امنيتي کشور
*تجربه هاي ذي قيمت نخبگان و مسئولان کشور در مواجهه ي با مشکلات گوناگون
براي رسيدن به پيشرفت و عدالت همه بايد تلاش و کار کنند تا پيشرفت همه جانبه در کشور تحقق يابد اين ملت شايسته و سزاوار پيشرفت است ابعاد اين پيشرفت عبارتند از:
*پيشرفت در اخلاق و معنويت
*پيشرفت در دانش و فناوري
*پيشرفت در اقتدار ملي و عزّت بين المللي
*پيشرفت در توليد ثروت ملي
*پيشرفت در وحدت و انسجام ملي
*پيشرفت در امنيت، قانون گرايي و انضباط اجتماعي
*پيشرفت در رشد درک سياسي و قدرت تحليل سياسي
*پيشرفت در رفاه عمومي
*پيشرفت در ارتقاي بهره وري
تحقق اين پيشرفت ها نيازمند مسئوليت پذيري، عزم و اراده ي ملي، تحرک و برنامه ريزي و عدالت اجتماعي است، پيشرفت اگر با عدالت همراه نباشد، پيشرفت مورد نظر اسلام نيست.
اسراف در اموال و اقتصاد اين است که انسان مال را مصرف کند، بدون اينکه اين مصرف اثر و کارايي داشته باشد و به عبارت ديگر مصرف بيهوده، مصرف هرز و در حقيقت هدر دادن مال است.
1-به عنوان يک شعار هميشگي در مقابل ديدگان خود داشته باشد.
2-به عنوان يک سياست اساسي در خطوط برنامه ريزي ها در سطوح مختلف اعمال و پيگيري نمايد.
*قرآن و روايات در فرهنگ سازي مصرف مدبّرانه:
در آيات شريفه ي قرآن بارها راجع به پرهيز از اسراف در امور اقتصادي تأکيد شده است قرآن مي فرمايد:
«کلوا واشربوا ولا تسرفوا*انه لا يحب المسرفين»
بخوريد و بياشاميد و اسراف مکنيد که خدا اسرافکاران را دوست نمي دارد.
در آيه شريفهي ديگر آمده است:
«کلوا من ثمرهء اذا اثمر واتوا حقه يوم حصاده ولا تسرفوا انه لا يحب المسرفين»
از ميوه درختان باردار بخوريد و روز چيدن حق مستحقان را بدهيد و اسراف مکنيد که خدا مسرفان را دوست نمي دارد.
اعراف (7)/31.
و در آيه ديگر آمده است:
«واهلکنا المسرفين»
و مسرفان را هلاک کرديم.
انعام (6)/141.
اسراف آينده کشور را تهديد مي کند ما بندگان خدا هستيم اينها حرف دين است و روايات فراواني در اين زمينه وجود دارد. در روايات داريم که کسي ميوه اي را خورد و نيمي از ميوه ماند، آن را دور انداخت: امام (عليه اسلام) به او نهيب زد که اسراف کردي، چرا انداختي؟ در روايات ما هست که از دانه ي خرما استفاده کنيد. امام صادق(عليه السلام) دستور داد تا براي ميهمانان خرما بياورند، يکي از آن ها پس از خوردن خرما هسته ي آن را پرت مي کرد، امام صادق (عليه السلام) دست او را گرفت و فرمود: چنين نکن که اين کار تبذير به شمار مي آيد و خدا فساد از جمله تبذير را دوست نمي دارد.
بايد خودمان را اصلاح کنيم، بايد الگوي مصرف جامعه و کشور اصلاح شود. ما الگوي مصرفمان غلط است. چگونه بخوريم؟ چه بخوريم؟ چه بپوشيم؟ و چه بخريم و چگونه هزينه کنيم همه ي اينها بايد اصلاح شود و مناسب با يک جامعه اسلامي عدالت محور بشود.
* مصاديقي از اسراف و تبذير در جامعه اسلامي
* زمينه هاي فردي:
* اسراف در خريد و مصرف نان
* اسراف و تبذير در ميهماني ها و غذاهاي تهيه شده
* اسراف در پوشاک و تلفن همراه و وسائل آرايش
* اسراف و تبذير در تجملات زندگي و تزئينات داخل خانه
* اسراف در مسافرت ها و رفت و آمدهاي غير ضروري و بيهوده
* اسراف در برق (فرسوده بودن شبکه هاي ارتباطي انتقال برق، سيماي برق و...)
* اسراف در آب (شبکه هاي آب رساني و فاضلاب)
* اسراف در امکانات اداري (تجملات و تزئينات اتاق کار دولت از جمله مبلمانهاي گوناگون...)
* اصلاح شبکه هاي برق و آب و ساير انرژي ها
* کاهش مصرف آب خانگي و اصلاح آبياري باصرفه در کشاورزي
* بازيافت آب و صيانت از سدها و شبکه آبرساني
* توليد آرد خوب، نگهداري درست، پخت خوب و مصرف درست
* صرفه جويي و پرهيز از خريد کردن ها و مصرف کردن هاي غير مدبرانه و غير عقلاني
قدرت يابي براي انفاق به فقرا
* تلاش براي رشد و پيشرفت و تحقق عدالت در سطح جامعه
منبع: نشريه فصلنامه قرآني کوثر شماره 31
چکيده:
کليد واژه:
دهه پيشرفت و عدالت:
*حضور نسل جوان پرنشاط، دانا و تحصيل کرده در ميدان هاي تحقيق و فعاليت هاي اجتماعي و سياسي
*زير ساخت هاي علمي، صنعتي، ارتباطي، زيستي، نظامي و امنيتي کشور
*تجربه هاي ذي قيمت نخبگان و مسئولان کشور در مواجهه ي با مشکلات گوناگون
براي رسيدن به پيشرفت و عدالت همه بايد تلاش و کار کنند تا پيشرفت همه جانبه در کشور تحقق يابد اين ملت شايسته و سزاوار پيشرفت است ابعاد اين پيشرفت عبارتند از:
*پيشرفت در اخلاق و معنويت
*پيشرفت در دانش و فناوري
*پيشرفت در اقتدار ملي و عزّت بين المللي
*پيشرفت در توليد ثروت ملي
*پيشرفت در وحدت و انسجام ملي
*پيشرفت در امنيت، قانون گرايي و انضباط اجتماعي
*پيشرفت در رشد درک سياسي و قدرت تحليل سياسي
*پيشرفت در رفاه عمومي
*پيشرفت در ارتقاي بهره وري
تحقق اين پيشرفت ها نيازمند مسئوليت پذيري، عزم و اراده ي ملي، تحرک و برنامه ريزي و عدالت اجتماعي است، پيشرفت اگر با عدالت همراه نباشد، پيشرفت مورد نظر اسلام نيست.
مفهوم پيشرفت و عدالت:
مفهوم پيشرفت:
مفهوم عدالت:
اقدام اساسي:
تعاريف صرفه جويي و اسراف:
اسراف در اموال و اقتصاد اين است که انسان مال را مصرف کند، بدون اينکه اين مصرف اثر و کارايي داشته باشد و به عبارت ديگر مصرف بيهوده، مصرف هرز و در حقيقت هدر دادن مال است.
آسيب شناسي بيماري اسراف:
راهکار:
1-به عنوان يک شعار هميشگي در مقابل ديدگان خود داشته باشد.
2-به عنوان يک سياست اساسي در خطوط برنامه ريزي ها در سطوح مختلف اعمال و پيگيري نمايد.
*قرآن و روايات در فرهنگ سازي مصرف مدبّرانه:
در آيات شريفه ي قرآن بارها راجع به پرهيز از اسراف در امور اقتصادي تأکيد شده است قرآن مي فرمايد:
«کلوا واشربوا ولا تسرفوا*انه لا يحب المسرفين»
بخوريد و بياشاميد و اسراف مکنيد که خدا اسرافکاران را دوست نمي دارد.
در آيه شريفهي ديگر آمده است:
«کلوا من ثمرهء اذا اثمر واتوا حقه يوم حصاده ولا تسرفوا انه لا يحب المسرفين»
از ميوه درختان باردار بخوريد و روز چيدن حق مستحقان را بدهيد و اسراف مکنيد که خدا مسرفان را دوست نمي دارد.
اعراف (7)/31.
و در آيه ديگر آمده است:
«واهلکنا المسرفين»
و مسرفان را هلاک کرديم.
انعام (6)/141.
اسراف آينده کشور را تهديد مي کند ما بندگان خدا هستيم اينها حرف دين است و روايات فراواني در اين زمينه وجود دارد. در روايات داريم که کسي ميوه اي را خورد و نيمي از ميوه ماند، آن را دور انداخت: امام (عليه اسلام) به او نهيب زد که اسراف کردي، چرا انداختي؟ در روايات ما هست که از دانه ي خرما استفاده کنيد. امام صادق(عليه السلام) دستور داد تا براي ميهمانان خرما بياورند، يکي از آن ها پس از خوردن خرما هسته ي آن را پرت مي کرد، امام صادق (عليه السلام) دست او را گرفت و فرمود: چنين نکن که اين کار تبذير به شمار مي آيد و خدا فساد از جمله تبذير را دوست نمي دارد.
بايد خودمان را اصلاح کنيم، بايد الگوي مصرف جامعه و کشور اصلاح شود. ما الگوي مصرفمان غلط است. چگونه بخوريم؟ چه بخوريم؟ چه بپوشيم؟ و چه بخريم و چگونه هزينه کنيم همه ي اينها بايد اصلاح شود و مناسب با يک جامعه اسلامي عدالت محور بشود.
* مصاديقي از اسراف و تبذير در جامعه اسلامي
* زمينه هاي فردي:
* اسراف در خريد و مصرف نان
* اسراف و تبذير در ميهماني ها و غذاهاي تهيه شده
* اسراف در پوشاک و تلفن همراه و وسائل آرايش
* اسراف و تبذير در تجملات زندگي و تزئينات داخل خانه
* اسراف در مسافرت ها و رفت و آمدهاي غير ضروري و بيهوده
زمينه هاي ملي:
* اسراف در برق (فرسوده بودن شبکه هاي ارتباطي انتقال برق، سيماي برق و...)
* اسراف در آب (شبکه هاي آب رساني و فاضلاب)
* اسراف در امکانات اداري (تجملات و تزئينات اتاق کار دولت از جمله مبلمانهاي گوناگون...)
راهكارهاي اصلاح
* اصلاح شبکه هاي برق و آب و ساير انرژي ها
* کاهش مصرف آب خانگي و اصلاح آبياري باصرفه در کشاورزي
* بازيافت آب و صيانت از سدها و شبکه آبرساني
* توليد آرد خوب، نگهداري درست، پخت خوب و مصرف درست
* صرفه جويي و پرهيز از خريد کردن ها و مصرف کردن هاي غير مدبرانه و غير عقلاني
پيشنهادهاي مناسب
قدرت يابي براي انفاق به فقرا
* تلاش براي رشد و پيشرفت و تحقق عدالت در سطح جامعه
منبع: نشريه فصلنامه قرآني کوثر شماره 31