تسخير لانه جاسوسي امريكا؛ علل و انگيزه ها (8)

ـ مهاباد در محاصره ارتش قرار گرفت . در درگيري هاي خانه به خانه ، 74 نفر در مهاباد كشته شدند .در طول شب گذشته درگيري سنگيني بين مهاجمين از يك سو و پاسداران انقلاب و نيروهاي ارتشي از سوي ديگر در جريان بود . از اولين ساعات بامداد امروز ، جنگ به صورت خانه به خانه درآمد . در اين درگيري ها از توپ و تانك و آرپي جي استفاده مي شد . در اين درگيري ها 15 نفر زخمي شدند .
يکشنبه، 9 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تسخير لانه جاسوسي امريكا؛ علل و انگيزه ها (8)

تسخير لانه جاسوسي امريكا؛ علل و انگيزه ها (8)
تسخير لانه جاسوسي امريكا؛ علل و انگيزه ها (8)


 

نويسنده: سيد محمد هاشم پور يزدان پرست (1)




 

بيست و نهم مهر
 

ـ مهاباد در محاصره ارتش قرار گرفت . در درگيري هاي خانه به خانه ، 74 نفر در مهاباد كشته شدند .در طول شب گذشته درگيري سنگيني بين مهاجمين از يك سو و پاسداران انقلاب و نيروهاي ارتشي از سوي ديگر در جريان بود . از اولين ساعات بامداد امروز ، جنگ به صورت خانه به خانه درآمد . در اين درگيري ها از توپ و تانك و آرپي جي استفاده مي شد . در اين درگيري ها 15 نفر زخمي شدند .
ـ معاون سياسي استانداري كردستان اظهار داشت كه شهر مهاباد به محاصره در آمده است و با محاصره اين شهر مهاجرين به تله افتاده اند و در تلاش اند به هر شكلي شده است از شهر خارج شوند و چون اين امكان نيست به همين جهت شروع به تير اندازي كردند . در بين مهاجمين اشخاص خارجي نيز ديده مي شود .
ـ در انفجار قطار خرمشهر ـ تهران 11 واگن از خط خارج شد . در اين جريان سه مسافر مجروح شدند.
ـ در درگيري شديدي بين پاسداران و نيروهاي مهاجم در بوكان كه طي شب گذشته ادامه داشت دوتن از پاسداران به شهادت رسيدند.
ـ در ساعت يازده صبح مأموران امريكايي در جلسه اي با مهندس بازرگان و وزير خارجه او و سفير ايران در كشورهاي اسكانديناوي ! يعني عباس اميرانتظام (2) ، موضوع بردن شاه را به امريكا به بهانه بيماري مطرح كردند .
در اين جلسه اگر چه دولتمردان ايراني با اين سفر مخالفت كردند اما مخالفت جدي نيز به عمل نياوردند . بلكه تلويحا با درخواست تضمين امريكا مبني بر عدم فعاليت سياسي شاه و همسرش عليه ايران در كشور امريكا و معاينه شاه و بررسي اسناد پزشكي او توسط دو پزشك ايراني ، حضور او را در امريكا پذيرفتند .
ـ عباس اميرانتظام در بعد از ظهور اين روز مجددا با يكي از جاسوسان امريكايي بنام جاموتي جلسه داشت . (3)

ـ ديدار چهار ساعته هيئت دولت با امام
 

ساعت چهار بعد از ظهر ، مهندس بازرگان با چهار تن از وزيران خود به حضور امام خميني رسيدند . (4)

ـ چرا از آنچه در جلسه گذشت مردم را مطلع ننمودند ؟!
 

اما از موضوعات مهمي كه دراين جلسه گذشت ، دولت موقتي ها هيچ گاه سخن به ميان نياوردند و مردم را مطلع ننمودند .
موضوع مهم اين بوده است كه آنان در اين جلسه امام را تهديد كرده بودند كه در صورت عدم موافقت ايشان با انحلال مجلس خبرگان آنان دسته جمعي استعفا خواهند داد و اين در حالي بود كه در ساعت 11 صبح همان روز مهندس بازرگان و وزير امور خارجه دولت او ، دكتر ابراهيم يزدي همراه با عباس اميرانتظام سفير ايران در استكهلم ! در جلسه اي با مأموران امريكايي شركت كرده و آنان خبر تصميم دولت متبوع خود دائر بر بردن شاه به امريكا رابه آنان ابلاغ كرده بودند و بلافاصله بعد از اين جلسه ، ايشان با چند تن از وزراي كابينه با هلي كوپتر عازم قم شدند و با امام ملاقات كردند .
خبر بردن شاه به امريكا نيز باعث نمي شود كه آنان از تصميم خود به تهديد امام براي انحلال مجلس خبرگان و در صورت عدم قبول ايشان استعفاي دسته جمعي ، چشم پوشي نمايند !

ـ گزارش آيت الله خامنه اي از اين جلسه
 

امام به طور قاطع ، بدون اندكي ترديد اعلام كرده بود كه اگر مي خواهيد استعفا بدهيد برويد بدهيد ، مجلس خبرگان بايد باشد و به كار خود ادامه دهد . (5)

سي ام مهر
 

ـ شاه به بهانه معالجه سرطان به نيويورك برده مي شود و اين موضوع در رسانه ها اعلام نمي گردد . اين موضوع روز قبل به اطلاع دولتمردان موقت رسيده بود .
ـ هجده روز پس از انفجار در راه آهن خرمشهر ـ تهران ، مجددا انفجار بمب 11 واگن قطار خوزستان را از خط خارج كرد .
ـ امام : دشمنان اسلام به دست و پا افتاده اند كه نگذارند اسلام تحقق پيدا كند .
ـ كشف يك شبكه بزرگ خرابكاري در خليج فارس .
ـ هفت نظامي در تهاجم نيروهاي ضد انقلاب در جاده پيرانشهر ـ سردشت به شهادت رسيدند .
ـ مهاباد دوباره صحنه جنگ شد .
ـ اعضاي يك شبكه خرابكاري كه قصد داشتند از طريق دهانه خليج فارس ايران شوند با مقاديري اسلحه و مهمات دستگير شدند .
ـ امام : سخن انحرافي را در راديو و تلويزيون مكرر مي گذراند و اگر كسي جواب اين انحراف را بدهد يا اصلا نمي گذارند و يا به طور انحرافي مي گذرد .
ـ امام در مورد اين جلسه چه گفته اند ؟
امام خميني يك روز بعد از ملاقات با هيئت دولت موقت و بعد از تهاجمات سخت و گسترده چند روز اخير عليه اصل پذيرفته شده ولايت فقيه در مجلس خبرگان ، در جمع علماي غرب تهران فرمود :
قضيه ولايت فقيه يك چيزي نيست كه مجلس خبرگان ايجاد كرده باشد ولايت فقيه يك چيزي است كه خداي تبارك و تعالي درست كرده است ، همان ولايت رسول الله هست و اينها از ولايت رسول الله هم مي ترسند .
نطق هاي شما به اسلام ضررش بيشتر از توپ هايي است كه آنها به جوانان ما مي بندند و تفنگ هايي كه آنها مي بندند ضررش به اسلام بيشتر است ، براي اينكه آنجا دشمن معلوم است و شما به صورت هاي مخفي به ميدان مي آييد .
قلم هاي شما از سر نيزه هاي رضا خان بدتر است براي اسلام و شما مضرتر هستيد از رضا شاه و محمد رضا براي اسلام براي اينكه آنها معلوم بود مخالف هستند و مردم مي شناختند آنها را ، مخالفت مي كردند با آنها ، مقاومت مي كردند . شما در پوشش اسلام ، در پوشش طرفداري از خلق مسلمان ، بر خلاف اسلام داريد عمل مي كنيد .
مگر شما مي توانيد كه مجلس خبرگاني كه ملت با آن آراي زياد اين مجلس را درست كرده ، با يك كلمه اي كه شما بگوييد : « ما مي گوييم كه منحل باشد » مگر با اين حرف ها شما مي توانيد ... (6)
ـ ولايت فقيه « ضد ديكتاتوري » است ، نه « ديكتاتوري »
شما از ولايت فقيه نترسيد ، فقيه نمي خواهد به مردم زورگويي كند . اگر يك فقيهي بخواهد زورگويي كند ، اين فقيه ديگر ولايت ندارد . اسلام است ، در اسلام قانون حكومت مي كند . پيغمبر اكرم هم تابع قانون بود تابع قانون الهي ، نمي توانست تخلف بكند .
ديكتاتوري در كار نيست . مي خواهيم جلوي ديكتاتور را بگيريم . ولايت فقيه ،‌ولايت بر امور است كه نگذارد اين امور از مجاري خودش بيرون برود . نظارت كند بر مجلس ، بر رئيس جمهور كه مبادا يك پاي خطايي بردارد .
برگرديد به دامن همين ملت ، همان طوري كه توصيه به دموكرات ها كردم . به شما هم مي كنم و شما و آنها ( را ) مثل هم مي دانم ، منتها شما ضررتان بيشتر از آنهاست .(7)
بنده ترديد دارم كه ليله الهرير (8) اين جنگ طولاني ، گذشته باشد .
آيت الله خامنه اي در حالي كه عازم حج بود ، طي سخناني در حضور امام و در مجلسي كه به مناسبت دومين سالگرد شهادت آيت الله سيد مصطفي خميني ، در شب يكم آبان در مسجد اعظم قم برگزار شده بود ، هشدارهاي قابل توجهي به دلسوزان انقلاب داد . اين سخنان درست در لحظاتي بيان شد كه شاه را به امريكا بردند و هنوز خبر ورود او را منتشر نكرده بودند . سخنان ايشان به خوبي تفاوت ديدگاه ها و تفاوت خط سياسي و فكري مسئولان اجرايي انقلاب از يك سو ، و رهبران روحاني آن و مردم انقلابي كشور را از سوي ديگر نشان مي داد .
او در قسمتي از بيانات خود گفت :
به خدا مبارزه تمام نشده ، بنده ترديد دارم كه سخت ترين ميدان مبارزه اين ملت در طول پنج سال اخير در آينده نباشد. بنده ترديد دارم كه ليله الهرير اين جنگ طولاني گذاشته باشد . ملت مسلمان ايران اگر مي خواهد از اسلامش ، از آرمان هايش ، از دينش ، از شرفش و از استقلالش دفاع كند ، اگر مي خواهد خود را به استقلال اقتصادي و سياسي و سپس فرهنگي برساند ،‌باز بايد مبارزه كند . مبارزه تشكل لازم دارد . مبارزه ، محبت ميان صفوف مبارزان لازم دارد .
اينكه امام اين همه روي وحدت كلمه تأكيد مي كنند ، اين از عمق ايدئولوژي اسلامي بر مي آيد و برمي خيزد . براي همين است كه بزرگان فرموده اند : « اسلام ، توحيد كلمه و كلمه توحيد است » و افزوده اند : « كلمه توحيد از توحيد كلمه جدا نيست . » (9)
و از عشق و شور و ايمان مردم مي ترسند . شخص امام را مورد حمله قرار نمي دهند اما ارگان هاي وابسته به امام را به تدريج شروع به كوبيدن كردند .
مي گوييد امام تنهاست . به خدا شما مي خواهيد امام را تنها بگذاريد . شما مي خواهيد امام تنها بشود . امام تنها نيست . دل اين امت با امام است . دلسوزترين انسان ها با امام اند . در اختيار امامند . اين قدر اين رهبر را زير نامش نكوبيد .

پي نوشت ها :
 

1. عضو هيئت علمي دانشگاه شيراز .
2 . اسناد لانه جاسوسي امريكا ، ج 1 ( تهران : مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي ، 1386 ) ، ص 580 ،سند ش 13 .
3 . همان ، ص 581 ، سند ش 15 .
4 . جمهوري اسلامي ( 30 مهر 58 ) : ص 8 .
5 . جمهوري اسلامي ( 25 اسفند 59 ) .
6 . صحيفه امام ، ج 10 ، ص 309 ، 308 .
7 .همان ، ص 311 .
8 . ليله الهرير سخت ترين و خونين ترين و پرشورترين و حماسه آفرين ترين شب در جنگ صفين بوده است و تلفات فراواني به سپاه حضرت علي ( ع ) و نيز سپاه معاويه وارد گرديد . به خاطر ناله فراوان و جانكاه مجروحان ، اين شب را بدين صفت موصوف كرده اند .
9 . از سخنان آيت الله كاشف الغطا .
 

منبع: نشريه 15 خرداد شماره 17



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.