تسخير لانه جاسوسي امريكا؛ علل و انگيزه ها (12)

در انقلابي که ابر قدرت ها را به عقب رانده و راه چپاولگري آنان را از کشور بزرگ بسته است ، اين ضايعات و ضايعات بالاتر ، اجتناب ناپذير است . ما بايد از کنار اين وقايع با تصميم و عزم و خونسردي بگذريم و به راه خود - که راه جهاد في سبيل الله است - ادامه دهيم .
يکشنبه، 9 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تسخير لانه جاسوسي امريكا؛ علل و انگيزه ها (12)

تسخير لانه جاسوسي امريكا؛ علل و انگيزه ها (12)
تسخير لانه جاسوسي امريكا؛ علل و انگيزه ها (12)


 

نويسنده: سيد محمد هاشم پور يزدان پرست (1)




 

يازدهم آبان
 

- امام خميني به مناسبت شهادت آيت الله سيد محمد علي قاضي طباطبايي امام جمعه ، که در شامگاه روز عيد قربان ، به دست گروه منحرف فرقان به شهادت رسيدند ، پيامي صادر نمود :
در انقلابي که ابر قدرت ها را به عقب رانده و راه چپاولگري آنان را از کشور بزرگ بسته است ، اين ضايعات و ضايعات بالاتر ، اجتناب ناپذير است . ما بايد از کنار اين وقايع با تصميم و عزم و خونسردي بگذريم و به راه خود - که راه جهاد في سبيل الله است - ادامه دهيم .
شهادت در راه خداوند ، زندگي افتخار آميز ابدي و چراغ هدايت براي ملت هاست . (2)

ـ امام و مراجع در مجلس ختم آيت الله قاضي
 

از جانب امام مجلس ختمي براي آن شهيد گرانقدر در مسجد اعظم قم برپا شد . در اين مجلس کليه آيات عظام و مراجع تقليد حضور داشتند . امام نيز شخصا در اين مجلس شرکت نمود . (3)

ـ به دنبال شهادت مردان بزرگ بايد اراده ها مصمم تر گردد
 

گروهي از زندانيان سياسي رژيم گذشته به ملاقات رفتند . دراين ملاقات امام در رابطه با شهادت آيت الله قاضي فرمود :
شما در يک راهي قدم برمي داريد که در اين شهادت هاي بسياري از مردان بزرگ واقع شده ... کسي که براي حق قيام کند ، براي اسلام قيام کند ، همه چيز بايد پيش او سهل و آسان باشد .
شهادت يک هديه اي است که از جانب خداي تبارک و تعالي براي آن کساني که لايق هستند . (4)

دوازدهم آبان
 

ـ صدام حسين رئيس جمهور تازه به دوران رسيده عراق ، براي اولين بار پس از قرار داد 1975
الجزاير، سياست اين کشور را نسبت به ايران خصمانه اعلام مي کند و خواستار استرداد سه جزيره « تنب کوچک و تنب بزرگ و ابوموسي » مي گردد و اختلافات قديمي حل شده در 1975 در الجزيره را در مورد اروندرود مجددا پيش مي کشد و از ايران مي خواهد تا از ادعاهاي ارضي خود نسبت به شط العرب ( اروند رود ) صرف نظر کند و جزاير سه گانه را در خليج فارس تخليه نمايد . درايران به ادعاي ارضي عراق در خليج فارس شديدا اعتراض مي شود . (5)
ـ مهندس بازرگان در حالي که تازه از سفر الجزاير با همراهان خود بازگشته و تنها وزير خارجه اش در الجزيره براي ادامه مذاکرات باقيمانده است ، با خبر تأثرانگيز شهادت نيروهاي ارتشي مواجه مي شود و به همين مناسبت پيام تسليتي خطاب به فرمانده نيروي زميني صادر مي کند و در اين پيام خواستار انتقام از ضد انقلاب مي گردد . (6)
ـ در عراق 12 نفر از اساتيد و معلمان و مهندسان مبارز عراقي به جرم اعتراض به کشتار دسته جمعي عده اي از مبارزان عراقي ، خود به اعدام محکوم و به دار آويخته شدند . (7)
ـ مردم با برگزاري راهپيمايي و تظاهرات و روزنامه ها ، حزب جمهوري اسلامي ، روحانيت و دانشگاهيان هم با انتشار مقالات و بيانيه و اطلاعيه و قطعنامه هاي متعدد به اين ملاقات اعتراض نمودند ، به صورتي که مهندس بازرگان که با توجه به اوضاع کشور ، امروز با سرعت جلسات الجزاير را کوتاه و با گذاشتن وزير خارجه خود براي ادامه مذاکرات در الجزاير ، به ايران بازگشته بود ، طي جلسه اي تصميم به استعفا گرفت ، اما آن را اعلام ننمود .
ـ حزب جمهوري اسلامي ، دولت را به خاطر ملاقات با برژينسکي استيضاح کرد .
شما آقاي مهندس بازرگان به عنوان نخست وزير دولت موقت انقلاب ، در الجزاير با برژينسکي به گفتگو نشستيد و ملت ما نمي داند نياز اين ارتباط در لحظاتي که ما در پي آنيم که تا هر گونه ارتباط غير عادلانه و برده ساز را با جهانخوارن بگسليم ، از کجا بر مي خيزد ؟
ـ جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز به اين ملاقات اعتراض نمود .

سيزدهم آبان
 

ـ امام طي سخناني بيان فرمود :
اگر چنانچه اين قشرهاي متفرق ... اين مسلک هاي متعدد در يک معنا باهم مجتمع بشوند و آن حفظ کشور و حفظ کيان اسلام با تحقق يک همچو معنا ما به مقاصد عاليه اسلامي ... به زودي خواهيم رسيد . (8)
اجتماعات خودتان را براي راه اين مستضعفين تقويت کنيد .
ـ اجساد مطهر شهيدان ارتش ،امروز از مسجد دانشگاه تهران هم زمان با مراسم 13 آبان تشييع شد . (9)

ـ تهاجم انقلاب به ابر قدرت ها
 

به دنبال تهاجمات گوناگون ابر قدرت هاي حاکم بر جهان و وابستگان داخلي آنان به انقلاب اسلامي در کردستان و ساير نقاط کشور و مقامات اعجاب انگيز جوانان فداکاري که انقلاب را به رغم خواست ابر قدرت ها به پيروزي رسانده بودند ، انقلاب نيز از اواسط تهاجم خود را به ابر قدرت ها آغاز کرد .

و اينک سومين گام
 

ـ تسخير لانه جاسوسي امريکا در ايران
 

تصويب اصول قانون اساسي در حال اتمام بود و رهبران توانسته بودند در فاصله نه ماهه پس از پيروزي انقلاب ، نيروهاي متعدد و کار آمد را در جريان دفاع از موجوديت انقلاب اسلامي شناسايي کنند و آنان را براي امور اجرايي انقلاب به کار گيرند و براي اولين بار از نيروهاي غربگرا بي نيازي خود را اعلام دارند . انقلاب اسلامي توانسته بود در ميان هجوم سيل آساي توطئه هاي دشمنان کمر خود را راست کند و بر پاي خود بايستد .
شرايط داخلي و خارجي با سرعت به نفع انقلاب اسلامي تغيير مي کرد و امام به عنوان رهبر اسلام ناب محمدي با شعار « کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا » تهاجم خود را عليه سردمداران اصلي اين توطئه ها ، يعني ابر قدرت امريکا ، گسترش داد و از امکانات اعتقادي امت اسلامي براي قيام در برابر آنان استفاده مي نمود .
انقلاب اسلامي طي نه ماه گذشته با انبوه توطئه هاي سازماندهي شده عوامل وابسته داخلي و خارجي مواجه شده بود . امريکا نيز خودش باورانه احساس مي کرد با به ثمر رسيدن اين توطئه ها توسط ايادي آشکار و پنهان خود ، به زودي به ايران باز مي گردد و منافع باد آورده خود را مجددا تصاحب خواهد کرد و به دليل همين غرور و احساس پيروزي زودرس او از ديدن بسياري از حقايق غافل شده بود .
امريکا ساده لوحانه تصور مي نمود با بکار گرفتن عروسک هاي خيمه شب بازي در صحنه مطبوعات و سياست کشور ما و به کار گرفتن عده اي نظامي و ساواکي فراري و گروهک هاي وابسته و قدرت طلب و ايجاد شورش در نقاط مرزي و برپايي کودتا توسط مزدوران خود در ارتشي که هنوز از بحران انقلاب کمر راست نکرده است و با بر سر کار آوردن و مجهز نمودن صدام از خارج ، مي تواند انقلاب اسلامي را سرنگون سازد و از بيداري اسلامي در منطقه جلوگيري نمايد .
اخباري نيز از گوشه و کنار به گوش مي رسيد و از ارتباطات پنهاني برخي از دولتمردان با سفارت امريکا سخن مي گفت .
دلسوزان انقلاب به خوبي در همه اين جريان ها دست هاي پنهان ابرقدرت هاي توطئه گر به خصوص امريکا را به وضوح مشاهده مي کردند و لذا شعار « مرگ بر امريکا » که از خرداد آهسته آهسته وارد فرهنگ نيروهاي انقلابي شده بود و در مرداد و جريان هاي پاوه و برپايي روز قدس گسترش يافته بود ، به صورت اعجاب انگيزي از اوايل آبان و انتقال شاه به امريکا در سراسر کشور گسترش و بر زبان ها جاري شد . از زمين و آسمان ، انقلاب اسلامي با توطئه ضد انقلاب وابسته به امريکا مواجه شده بود که حتي لازم نمي ديدند وابستگي خود را پنهان سازند .
کمتر از يک ماه به پايان قرن چهاردهم هجري مانده بود . امام براي برگزاري جشن آغاز قرن اطلاعيه اي صادر نمود .
ناگهان ملت ايران چون آتش زير خاکستر به خروش و فوران آمد و صاعقه وار بر مرکز ايجاد توطئه و فتنه و لانه جاسوسان فرود آمد و فرصت را از امريکا و مزدوران و وابستگان آشکار و پنهان داخلي شان ربود . فرصتي که اگر مدت کوتاه ديگري در اختيار توطئه گران بود ، انقلاب را براي هميشه تاريخ سر به نيست مي کردند .

تهاجم به مرکز توطئه
 

با شدت يافتن توطئه گروهک ها و به شهادت رسيدن تعداد زيادي از ارتشيان غيور و دلاور مردان سپاهي در کردستان و در شهرهاي ديگر با کمک هاي اهدايي و تحريکات صدام و بمب گذاري ايادي او و انفجار در لوله هاي نفت خوزستان و توطئه تهاجم به امام و با انتقال شاه به امريکا و احتمال وقوع کودتا توسط وابستگان اين ابر قدرت که امام نيز بر آن تأکيد نمود و دستور امام به دانشجويان و دانش آموزان و طلاب براي گسترش حملات عليه امريکا در دهم آبان ـ مصادف با عيد قربان و شهادت آيت الله قاضي در غروب همين روز ـ دانشجويان مسلمان و متعهد به انقلاب و امام که مشکلات انقلاب و تهاجم گسترده ضد انقلاب را با تمام وجود حس مي کردند و انقلاب اسلامي را در خطر بزرگي مي ديدند و حضور انکار ناپذير امريکا را ـ که از طريق سفارتش در تهران اعمال مي شد ـ در تمام حوادث فوق مشاهده مي نمودند و همانند مردم قهرمان و انقلابي و ايران که عکس العمل هاي مناسبي را در راهپيمايي وحدت با امام ( چهاردهم آبان ) و راهپيمايي روز عيد قربان ( دهم آبان ) و ساير صحنه ها نشان داده بودند ،آماده انجام هر گونه وظيفه اي در اين رابطه شده بودند .
در روزهاي اوليه پيروزي انقلاب يعني 25 بهمن و در حالي که هنوز انقلاب کاملا نظام گذشته را سرنگون نکرده بود و ضد انقلاب هر شب توطئه مي چيد ، به ناگهان عده اي انقلابي نماي مارکسيست که بيشتر آنها عضو فدائيان خلق بودند ، مسلحانه به سفارت امريکا حمله آن را اشغال کردند . در آن موقعيت که کشور در بدترين شرايط شرايط داخلي خود قرار داشت ، اين جريان مي توانست صدماتي جدي به انقلاب وارد آورد و در حالي كه اولين قدم ها براي حل مشكلات داخلي هنوز برداشته نشده بود ، آن را با مشکلات جهاني مواجه سازد و به شکست بکشاند .
اما اکنون در روزهاي پاياني کار مجلس خبرگان و در حالي که امريکا از طريق سفارت خود ، توطئه هاي متعددي را براي نابودي انقلاب در نه ماه گذشته سازماندهي کرده و شهداي زيادي جهت جلوگيري از پيروزي توطئه هاي آنان تقديم انقلاب شده است و مردم انقلابي با تمام وجود درک کردند که به رغم تسامح دولتمردان نسبت به امريکا و باز گذاشتن سفارتخانه اين ابر قدرت و قطع ننمودن روابط ديپلماتيک با آن پس از انقلاب و بدي هايي که در حق ملت ايران روا داشته بود ، باز هم دست از سلطه گري و دخالت در امور داخلي کشور ما بر نداشت و به رغم نفرت عظيم ملت انقلابي و فداکار ايران نسبت به شاه ، او را به امريکا برده است .
همان طور که بيان شده در دهمين روز آبان ، امام طي پيامي از دانش آموزان و دانشگاهيان و محصلين علوم ديني خواستند که حملات خود را با قدرت تمام عليه امريکا و اسرائيل گسترش دهند و امريکا را به استرداد شاه جنايتکار وادارند .
دانشجويان ، به عنوان نيروي متشکل و پيشتاز انقلاب ، که فريادهاي حق طلبانه شان در نخستين روزهاي انقلاب در سال 56 موجبات بيداري مردم را فراهم ساخته بود ، نداي امام ، را قبل از همه دريافتند و اگر چه با تظاهرات و راهپيمايي هاي گوناگون در تمام نقاط کشور و در دهه اول آبان اعتراض خود را به همه جهان اعلام نموده بودند ، اما پس از سخنان امام ، ديگر جاي درنگ نبود . بايد ضرب شست انقلاب به ابر قدرت هاي سلطه گر و وابستگان داخلي آنها نشان داده مي شد و دانشجويان مسلمان و پيرو خط امام به پيام امام لبيک مردانه و شجاعانه مي دادند و تهاجم خود را عليه امريکا آغاز مي نمودند :
در حالي که ميليون ها نفر در سالگرد تبعيد امام (10) و اولين سالگرد کشتار دانش آموزان و دانشجويان دانشگاه تهران راهپيمايي بر پا کرده بودند و در تهران پس از پيمودن راه هاي طولاني در زمين چمن دانشگاه تهران تجمع کرده و توطئه هاي امريکاي جهانخوار ودخالت او در اين توطئه ها و نيز انتقال شاه را به امريکا محکوم مي نمودند . جمعيت ظاهرا کوچکي از دانشجويان در مسير راهپيمايي با رسيدن به درهاي سفارت امريکا ـ به جاي ادامه راهپيمايي به سمت دانشگاه تهران يعني قربانگاه دانشجويان و دانش آموزان ـ به سوي لانه جاسوسي امريکا يورش آوردند و با صلابت و شهامت از درهاي آن بالا رفتند و آن را گشودند و بدين گونه انقلاب دوم ، که انقلابي بزرگ تر از انقلاب اول بود ، آغاز شد و دشمن اصلي انقلاب اسلامي مورد تهاجم قرار گرفت و هيبت دروغين آن را براي هميشه در پاي اراده ملت ايران فرو ريخت و طنين اين فرياد تا آخر الزمان موجب بيداري مستضعفان جهان و موجب حقارت مستکبران جهانخوار خواهد بود .
از آن روز ، اين روز « يوم الله » شد .
روز خدا ،
روز قيام ،
روز بيداري ،
روز بسيج جبهه حق در برابر جبهه باطل ،
روز درس آموزي براي مستضعفان ،
روز استکبار ستيزي .

پي نوشت ها :
 

1. عضو هيئت علمي دانشگاه شيراز .
2 . صحيفه امام ، ج 10 ، ص 420 .
3 . اطلاعات ( 12 آبان 58 ) : ص 2 .
4 . صحيفه امام ، ج 10 ، ص 440 .
5 . اطلاعات ( 12 بهمن 58 ) :ص1 .
6 . جمهوري اسلامي ( 13 آبان 58 ) : ص 1 .
7 . همان ، ( 12 آبان 58 ) : ص 2 .
8 . صحيفه امام ، ج 10 ، ص 473 .
9 . جمهوري اسلامي ( 13 آبان 58 ) : ص 1 .
10 . اين تبعيد به دليل اعتراض امام به تصويب لايحه كاپيتولاسيون و مصونيت مستشاران امريكايي در ايران بود .
 

منبع: نشريه 15 خرداد شماره 17



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.