اختلافات زن و شوهر و راه هاي حل آن

روانشناسان عقيده دارند که زندگي زناشويي، اصولاً يک نوع نزاع دوستانه است و اختلاف خلقت بين زن و مرد ايجاب مي کند که با يکديگر پرخاش و نزاع کنند. منتها خداوند حکيم، طوري اين دو جنس مخالف را به همديگر پيوند داد. بين آنها الفت ايجاد کرده است که پرخاش ها و تندخويي ها در برخي از اوقات ثمر بخش واقع شده، نظام خانواده و اجتماع از اين راه برقرار مي شود. از اين رو کمتر خانواده يي است که در طول زندگي زناشويي خود، دچار بحران هاي زودگذر نشود.
چهارشنبه، 12 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اختلافات زن و شوهر و راه هاي حل آن

اختلافات زن و شوهر و راه هاي حل آن
اختلافات زن و شوهر و راه هاي حل آن


 






 
روانشناسان عقيده دارند که زندگي زناشويي، اصولاً يک نوع نزاع دوستانه است و اختلاف خلقت بين زن و مرد ايجاب مي کند که با يکديگر پرخاش و نزاع کنند. منتها خداوند حکيم، طوري اين دو جنس مخالف را به همديگر پيوند داد. بين آنها الفت ايجاد کرده است که پرخاش ها و تندخويي ها در برخي از اوقات ثمر بخش واقع شده، نظام خانواده و اجتماع از اين راه برقرار مي شود. از اين رو کمتر خانواده يي است که در طول زندگي زناشويي خود، دچار بحران هاي زودگذر نشود. غالباً اختلاف جزيي وکلي در بيشتر خانواده ها ، بين زن و شوهر امري است طبيعي که نه تنها به مراحل خطر و بحران شديد و جدايي نمي کشد، بلکه به دنبال آن، يک نوع محبت و سازش پديد مي آيد و در حقيقت يکنواختي در زندگي را که عامل برخي از گرفتاري هاي خانوادگي است، از بين مي برد و از اين جهت پيدايش تندخويي هاي آرام و لطيف ، به هيچ وجه جاي نگراني ندارد. دکتر باخ روانشناس نامي آمريکايي مي گويد: « اگر پرخاش و نزاع اصلاً صورت نگيرد، ناراحتي هاي دوطرفه انباشته و متراکم شده و يکباره بسان کوه آتشفشان منفجر مي شود و البته ديگر در اين مواقع آشتي غير ممکن است يا بسياربسيار دشوار.» يکي ديگر از کارشناسان امور خانواده مي گويد: «عدم موافقت ها هميشه جدايي پيش نمي آورد، بلکه بيش از ناسازگاري ، عدم توانايي هر يک از طرفين در غلبه بر مشکلات، موجب جدايي مي شود.»
راه هاي حل اختلافات خانوادگي زن و شوهر:
1-آشنايي و عمل کردن به وظايف و حقوق يکديگر.
2- اختصاص زماني براي گفت و گو و گوش دادن به صحبت ها و احياناً انتقادهاي يکديگر، البته زن و شوهر بايد بدانند که وقت انتقاد چه موقعي است.
3- سازش بايد دو طرفه باشد، نه اينکه هميشه يکي از دو طرف کوتاه بيايد. اگر چه سفارش شده است کوتاه آمدن از طرف زن، به خاطر داشتن روحيه ي لطيف و محبت آميز شروع مي شود، اما مرد هم نبايد به خاطر داشتن روحيه ي خشن هميشه پيروز اين اختلافات باشد.
4- اگر خداي ناکرده اختلافات عميق شد، نمايندگاني از دو طرف جمع شوند و به اين مشکل خاتمه دهند.
5- از دخالت دادن يا حتي مطلع کردن ديگران از اين نزاع ها خودداري شود، حتي فرزندان هم نبايد متوجه شوند، چون در روحيه ي لطيف آنها تأثير منفي خواهد گذاشت.
6- در گفت و گو سعي شود اختلافات و صحبت هاي قيل را به ميان نکشند و همديگر را به خاطر اشتباهات گذشته، ملامت نکنند.
7- زن بايد خودش را هميشه نزد همسر زيبا جلوه دهد و مطابق خواسته ي شوهر آرايش کند و او را از غريزه ي جنسي اشباع کند.
8- زن و شوهر بايد اين مطلب را به ياد داشته باشند که اولين راه حل، آخرين راه حل نيست و از به زبان آوردن کلمه ي طلاق در خانه خودداري کنند. وقتي کلمه ي طلاق به ميان آمد، بنيان خانواده به لرزه درمي آيد، همانطور که وقتي طلاق عملي شود، عرش خدا مي لرزد.
نکاتي در تحکيم روابط زن وشوهر:
1- ارتباط کلامي صميمانه
يکي از مواردي که در تحکيم روابط زن و شوهر بسيار موثر است ، ارتباط کلامي و نوع محبت و مبادله ي کلمات و حرف هايي است که در طول شبانه روز، بين زن و شوهر مطرح مي شود. زن و شوهر بايد در ارتباط شان از مزاح و شوخي استفاده کنند و در تمجيد و تعريف از يکديگر به هيچ وجه کوتاهي نکنند. يکي از مهمترين موارد در تحکيم روابط، بين زن و شوهر ، صدا کردن يکديگر با کلمات زيباست.

2- زماني را براي صحبت کردن با همسرتان اختصاص دهيد
 

همسران پر مشغله، اصولاً از محبت کردن غافل مي شوند و در نهايت از نظر احساسي ، فاصله يي ميان آنها ايجاد مي شود و پر کردن اين خلاء، کار دشواري است. بهترين راه حل براي جلوگيري از اين فاصله، اختصاص روزانه چند دقيقه ، براي صحبت کردن و زماني بيشتر در طول هفته است، به ويژه وقتي مرد وارد خانه مي شود، زن خانه دار بسيار نياز دارد که شوهرش به حرف هاي او گوش دهد و مرد هم بايد به حرف هاي همسرش توجه کند. آن هم نه در حال روزنامه خواندن، مطالعه يا تماشاي تلويزيون. اين رفتار نوعي بي توجهي و بي احترامي به همسر است و اين مسأله ي به ظاهر کوچک، نقش مهمي در تحکيم روابط زن و شوهر دارد.

3- از کنجکاوي بيش از حد بپرهيزيد
 

اگر احساس مي کنيد که همسرتان رازي را از شما مخفي مي کند، به دنبال يافتن سرنخ به سراغ اوراق خصوصي او نرويد. باز کردن نامه هاي طرف مقابل يا خواندن دفتر يادداشت و به سراغ کيف او رفتن، نقيص مالکيت و حدود اوست. بگذاريد تا خودش در زماني که احساس مي کند، مناسب است حقيقت را به شما بگويد.
يک روانشنانس مي گويد: «اگر همسري از کشف رازي که از شما مخفي کرده بوديد عصباني شود، به اين دليل است که شما به او اطمينان نکرده ايد.»

اختلافات زن و شوهر و راه هاي حل آن

4- از اعتماد همديگر سوء استفاده نکنيد.
 

اغلب همسران از اسرار به عنوان حربه يي عليه يکديگر استفاده مي کنند. يک وکيل به همسر خود گفته بود که با همکارانش مشکل دارد. مدتي بعد که آن دو با يکديگر بحث کردند، همسرش به او گفت: «مي بيني، هيچ کس نمي تواند با تو کنار بيايد.» سوء استفاده از اسرار همسر، موجب کاهش اعتماد مي شود.

5- نسبت به هم صداقت داشته باشيد.
 

صداقت زير بناي زندگي است و همه ي صفات عاليه در آن نهفته است. صداقت، نهايت شکوفايي عزت و پايه ي اساسي زندگي زن و شوهر است. عدم صداقت، دورويي و نفاق آفت بزرگ خانواده است و زن و شوهر مي توانند از روز اول با عهد و پيمان بر اينکه زير بناي زندگي شان صداقت باشد، اين آفت را دور کنند.

6- آراستن خويش براي همسر
 

اسلام دين فطرت است و چنين ديني بايد به احساسات و عواطف افراد جامعه توجه کند. در فطرت و سرشت هر مرد و زني، زيباپسندي و آراسته گري نهفته است، لذا در اسلام بر آراستن خويش، پوشيدن لباس زيبا ، استعمال عطر و بوي خوش تأکيد زيادي شده است و سفارش شده که زن و شوهر خود را براي يکديگر بيارايند و ظاهر خود را جذاب و دوست داشتني کنند. اين عمل ، علاوه بر احترام به خواست و علاقه ي طرف ديگر، عفت و پاکدامني را در جامعه تقويت مي کند.

7- گذشت در برابر لغزش ها
 

براي افرادي که مدت ها با يکديگر زندگي مي کنند و در امور مربوط به زندگي مشترک، منافع واحدي دارند، سرزدن لغزش، اشتباه و خطا امري عادي و متعارف است. بنابراين لازم است با عفو و گذشت ، از خطاها و اشتباهات يکديگر چشم پوشي کنند و آنها را به رخ طرف مقابل نکشند. زن و شوهر در برابر کلمات تند و خشني که احياناً به خاطر شرايط خاص ممکن است براي هر کدام پيش آيد، با متانت و سعه ي صدمه برخورد کنند.
منبع: 7 روز زندگي شماره 84



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.