ايده ها، طرح ها، ابتكارات

تاكنون در مورد وسايلي چون دوچرخه، خودرو، هواپيما و... زياد صحبت كرده ايم امّا اين بار قصد داريم وسيله اي به شما معرفي كنيم كه روش جديدي در حمل و نقل شخصي محسوب مي شود. وسيله اي شبيه اسكيت برد كه به جاي حركت روي برف، قابليت حركت روي زمين هاي خاكي و غيربرفي را نيز دارد. نام اين وسيله Scarpar بوده و براي آن دو نوع قواي محركه در نظر گرفته شده است. يك موتور الكتريكي و يا يك موتور بنزيني 4 زمانه. اين موتورها نيروي خود را به زنجيرهاي
پنجشنبه، 27 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ايده ها، طرح ها، ابتكارات

 ايده ها، طرح ها، ابتكارات
ايده ها، طرح ها، ابتكارات


 






 

اسكيت بازي روي خاك
 

تاكنون در مورد وسايلي چون دوچرخه، خودرو، هواپيما و... زياد صحبت كرده ايم امّا اين بار قصد داريم وسيله اي به شما معرفي كنيم كه روش جديدي در حمل و نقل شخصي محسوب مي شود. وسيله اي شبيه اسكيت برد كه به جاي حركت روي برف، قابليت حركت روي زمين هاي خاكي و غيربرفي را نيز دارد. نام اين وسيله Scarpar بوده و براي آن دو نوع قواي محركه در نظر گرفته شده است. يك موتور الكتريكي و يا يك موتور بنزيني 4 زمانه. اين موتورها نيروي خود را به زنجيرهاي نصب شده زير اين اسكيت برد انتقال مي دهند. اين زنجيرها نيز كه شباهت زيادي به شني هاي تانك دارند، مي توانند شما را به سرعت 60كيلومتر در ساعت برسانند. كنترل گاز و ترمز نيز از طريق يك دستگاه و توسط دستان راننده صورت مي گيرد. داشتن شني به جاي چرخ، به اين اسكيت برد اجازه مي دهد تا بدون مشكل تقريباً توانايي حركت روي هر سطحي را داشته باشد. شركت استراليايي سازنده اين وسيله، سال ها روي ساخت آن تحقيق كرده امّا در چند ماه اخير به دليل بحران هاي اقتصادي جهان، اين تلاش ها اندكي كاهش يافته اند.گفتني است در صورت استفاده از موتور برقي، با هر بار شارژ، اين وسيله مي تواند 35 كيلومتر مسير را بپيمايد.

پرينترهاي جديد زيراكس
 

همه ما شركت زيراكس را مي شناسيم و يا حداقل نام آن به گوش ما خورده است. اين شركت به توليد دستگاه هاي چند منظوره كپي، پرينت، اسكن و... مي پردازد. تاكنون پرينترهاي با جوهر جامد، بيشترين سهم را در بازار داشته اند و بسياري از شركت ها براي رفع نيازهاي خود از اين گونه پرينترها استفاده مي كنند، امّا اين پرينترها به دليل سرعت پايين چاپ، مشكلاتي را نيز به وجود مي آورند. شركت زيراكس با درك اين مشكل، مدلي جديد از پرينترهاي خود را با نام ColorQube 9200 Series عرضه كرده كه ضخامت نازل هاي تزريق جوهر آن، نصف تار موي انسان است. فناوري جديد به زيراكس اين امكان را داده كه نازل هايي با قطر تنها 37/5 ميكرون ساخته و از آنها براي افزايش دقت چاپ بهره گيري كند. جالب است بدانيد كه مجموعه نازل هاي به كار رفته در اين پرينتر مي توانند در هر ثانيه 150 ميليون قطره جوهر روي كاغذ پاشيده و با سرعتي بالا اقدام به چاپ نمايند. به اين ترتيب در هر دقيقه، پرينتر جديد زيراكس توانايي چاپ 85 صفحه تمام رنگي را دارد.
زيراكس ادعا مي كند، اين پرينتر در طول عمر خود 9 درصد انرژي كمتري مصرف كرده و نهايتاً منجر به كاهش توليد 10 درصدي گازهاي گلخانه اي در مقايسه با پرينترهاي ليزري مي شود.

خودروي پرنده
 

پرواز همواره از زمان هاي بسيار قديم، از آرزوهاي بشر بوده است. از طرح ها و نقاشي هاي داوينچي گرفته تا نقشه هاي پيشرفته هواپيماها در عصر جديد، همگي يك هدف داشته اند: به پرواز در آمدن در آسمان. امّا علاوه بر هواپيماهاي بزرگ چند صد نفره، وسايل ديگري نيز اختراع شده اند كه هدف آنها تنهاحمل يك نفر است. يكي از اين خودروهاي پرنده تك نفره، Springtail Exoskeleton نام دارد كه سرنشين بايد به طور ايستاده در آن قرار بگيرد. طرح اوليه اين وسيله پرنده در سال 2003 به وجود آمده است. اين هلي كوپتر به صورت عمودي از زمين نشست و برخاست مي كند. دو ملخ در بالاي اين وسيله قرار گرفته كه هر دو به يك موتور با قدرت 118 اسب بخار متصل شده اند و عكس جهت يكديگر مي چرخند.
دليل برعكس بودن جهت چرخش اين ملخ ها، خنثي كردن گشتاوري است كه در هلي كوپترهاي تك ملخه ايجاد مي شود. به همين دليل Springtail Exoskeleton ديگر نيازي به ملخ روي دم ندارد. حداكثر سرعت اين پرنده 180كيلومتر در ساعت بوده و با هر باك 46/6 ليتري مي تواند 295 كيلومتر مسير را طي كند. وزن خالص آن 170كيلوگرم بوده و مي تواند تا 162 كيلوگرم بار را جا به جا كند.

طولاني ترين آمبولانس دنيا
 

پرستار، قيچي لطفاً!... اين جمله را خيلي درون اتاق عمل بيمارستان ها شنيده اند. امّا به زودي مي توانيد اين جمله را در اتوبوس هاي شركت بنز نيز بشنويد! تعجب نكنيد، به تازگي سه دستگاه آمبولانس اتوبوسي بر پايه اتوبوس هاي شركت بنز و به سفارش مركز خدمات آمبولانس دوبي ساخته شده اند كه مي توان از آنها در شرايط خاص استفاده كرد. اين اتوبوس ها در شرايط اورژانسي مي توانند به محل حادثه رفته و با تجهيزات و امكانات كامل خود، به امداد رساني بپردازند. اتوبوس هاي مذكور به تمام تجهيزات پيشرفته اتاق عمل مجهز هستند و مي توان در آنها سخت ترين عمليات جراحي را نيز انجام داد. در اين اتوبوس مي توان در يك زمان به بيش از 20 بيمار خدمت كرد. حالا ديگر زمان آن رسيده كه بيمارستان را بر بالين فرد حادثه ديده آوريم! البته سه مدل از اين آمبولانس هاي اتوبوسي ساخته شده كه يكي از مدل هاي آن توانايي خدمت رساني به حدود 80 بيمار را در هر حادثه دارد.

قهوه ساز كوچك
 

قهوه يكي از پُر مصرف ترين نوشيدني هاي جهان است.
همانند چاي، بيشتر ما ترجيح مي دهيم تا قهوه را داغ و تازه بنوشيم. گاهي اوقات نيز كه به قهوه تازه دسترسي نداريم، سعي مي كنيم در خانه قهوه را درست كرده و با يك فلاسك آن را حمل كنيم. اشكال اين روش آن است كه باز هم مجبوريم قهوه اي بخوريم كه مدتي از زمان درست شدنش گذشته و تازگي خود را ندارد.
به همين علت شركتي به نام Espressi اقدام به ساخت يك قهوه ساز قابل حمل كرده است. اين دستگاه با طولي كمتر از 30 سانتي متر و وزني حدود 300گرم به سادگي قهوه اي تازه براي شما درست مي كند.
اين وسيله به كارتريج هاي مخصوصي براي حمل قهوه اسپرسو مجهز بوده و كافي است در مخزن آن كمي آب جوش بريزيد، آنگاه قهوه اسپرسو با طعمي عالي به سرعت درست شده و شما مي توانيد از نشويدن آن لذت ببريد. در ساخت اين دستگاه از سيستم پنوماتيك استفاده شده كه با فشاري ملايم، قهوه اسپرسو را به طور حرفه اي درست مي كند.

وسيله اي پزشكي براي بي هوش كردن آسان كودكان
 

بچه ها وقتي مجبورند براي مدت طولاني در يكجا بي تحرك بنشينند، به شدت احساس خستگي كرده و والدين خود را اذيت مي كنند.
دستگاهي كه مي خواهيم آن را به شما معرفي كنيم براي نمايش تصاوير بازي هاي رايانه اي به سبكي جديد براي كودكان و نوجوانان است. اين دستگاه به كنسول هاي بازي مختلفي همچون نينتندو نصب شده و تصاوير آنها را در مقابل چشمان بچه ها نشان مي دهد. اين وسيله در واقع جهت شرايطي ساخته شده كه مي خواهند كودكان را براي انجام عمل جراحي و يا ساير درمان هاي پزشكي آماده كنند. به اين ترتيب كودك با توجه به تصاوير پخش شده و صداهاي آرامش بخشي كه از درون دستگاه مي شنود، بدون ترس نزد پزشك مي رود. دستگاه PediSedate وقتي كودك در حال ديدن تصاوير و يا شنيدن صداست، به صورت مداوم ميزان تنفس او را اندازه گيري كرده و به آرامي گاز بي هوش كننده اكسيد نيتروس را به مجراي تنفسي او مي رساند.
به اين ترتيب خيلي راحت و بدون دغدغه و استرس مي توان عمليات پزشكي را روي كودكان به انجام رساند.

روبات همه كاره
 

همه ما ژاپني ها را به عنوان برترين سازندگان روبات در دنيا مي شناسيم. امّا اين بار قصد داريم روبات ساخته شده توسط يك شركت كانادايي را معرفي كنيم. اين روبات جالب توانايي نواختن موسيقي، سرو كردن نوشيدني و حتي يادگيري را دارد. نام اين روبات Hawk بوده و بر پايه روبات i90 ساخته شده است.
سازنده اين روبات يك شركت تازه تأسيس و كوچك به نام DrRobot است كه در سال 2001 توسط تعدادي از مهندسان و دانشمندان تأسيس شد.
اين افراد پيشتر برخي سيستم هاي روباتيك سازمان هاي فضايي كانادا را تأمين مي كردند.
اين روبات 1/4 متري دو دوربين روي سر خود دارد و با سيستم GPS و سنسورهاي گوناگون خود به بررسي محيط اطراف مي پردازد.
با اين تجهيزات، روبات ما مي تواند موانع موجود بر سر راه خود را تشخيص داده و از برخورد با آنها جلوگيري كند.
دستان اين روبات نيز 6 درجه آزادي دارند كه به اين ترتيب، حركات زيادي را مي توانند انجام دهند. براي كنترل اين خدمتكار آهني نيز مي توانيد از يك ريموت كنترل بي سيم و يا صفحه لمسي روي سينه آن استفاده كنيد.
در ضمن روبات شما توانايي بلند كردن يك كيلوگرم بار را نيز دارد.

جاروبرقي با ظاهر كرم
 

امروزه روبات ها پس از فتح دنياي صنعت، پا به عرصه خانه ها نيز گذاشته اند و هر روز بر حضور خود در بازارهاي جديد مي افزايند. پاناسونيك شركت معروف ژاپني نيز به تازگي روبات جالبي ساخته كه مثل يك كرم روي زمين خزيده و مانند يك جارو برقي، آشغال ها را جمع مي كند. نام اين روبات Fukitorimushi است كه با كمك فناوري نانو ساخته شده و با مجهز بودن به هزاران تار پلي استر مي تواند گرد و غباري را كه جارو برقي هاي معمولي نمي توانند جذب كنند، از روي زمين پاك نمايد. جالب است بدانيد قطر هر يك از اين نانو رشته ها 7500 بار نازك تر از هر تار موي انسان است. وقتي روبات مذكور روي زمين، آشغال پيدا مي كند، چراغ آبي رنگش به قرمز تبديل مي شود و تا زماني كه زمين را از آلودگي پاك نكرده به همين رنگ باقي مي ماند. در نهايت نيز وقتي شارژ دستگاه كم مي شود، خود به خود به سمت شارژر حركت مي كند.

شارژرهاي خورشيدي
 

استفاده از انرژي تجديدپذير خورشيد به عنوان منبعي بي پايان مدت زيادي است كه در دنيا باب شده است. شارژرهاي خورشيدي يكي از وسايلي هستند كه به وسيله آنها مي توان وسايل الكتريكي خود را بدون نياز به برق و باتري شارژ كرد. شركت Suntrica به تازگي شارژرهاي خورشيدي جديدي به بازار عرضه كرده كه علاوه بر وزن سبك، انعطاف پذير نيز هستند. به اين ترتيب شما مي توانيد يكي از اين شارژرها روي كيف خود و يا حتي روي پيراهنتان نصب كرده و از برق خورشيدي توليد شده استفاده كنيد. برق توليد شده توسط سلول هاي خورشيدي درون يك باتري ذخيره مي شود كه مي توان در همان زمان يا در ساير ساعات، از اين برق براي شارژ دستگاه هايي چون موبايل و دوربين ديجيتال استفاده نمود. از سوي ديگر در صورت عدم دسترسي به نور خورشيد نيز مي توان باتري دستگاه را با برق شهري و يا USB شارژ كرد.

دستگاهي براي تخليه اطلاعات
 

در بسياري از پرونده ها، بازرسان و بازپرسان مدارك با ارزشي از رايانه هاي مظنونان به دست مي آورند. امّا اين روند، كار ساده اي نيست و نمي توان به راحتي اطلاعات با ارزش را از رايانه هاي مجرمان به دست آورد. از سوي ديگر اين كار به تخصص بالا نياز دارد كه هر بازرسي به آن دسترسي ندارد. به همين علت شركتي با نام Guidance Software دستگاهي ساخته كه به راحتي اين كار را انجام مي دهد. دستگاه ساخته شده توسط اين شركت EnCase نام دارد و از پورت هاي USB و نرم افزارهاي ويژه اي تشكيل شده، اين دستگاه با اتصال به رايانه، اطلاعات موجود روي هارد ديسك را استخراج مي كند. از سوي ديگر كار با آن بسيار ساده است و نيازي به داشتن تخصص ندارد. به اين ترتيب نيروهاي پليس و بازرسان مي توانند از رايانه هاي مختلف اطلاعات مهم را استخراج كنند.

ميكروسكوپ ديجيتالي
 

در بسياري از مشاغل، افراد با اندازه ها و اجسام بسيار ريزي سر و كار دارند كه با چشمان غيرمسلح نمي توانند آنها را ببينند. افرادي كه بايد هر روز بردهاي الكترونيكي را چك كنند، محققان واحدهاي صنعتي، بازرساني كه اثر انگشت هاي مختلف را مقايسه مي كنند و... همه جزء آن دسته از افرادي هستند كه به ميكروسكوپ نياز دارند. امّا هر ميكروسكوپي را نمي توان در هر شرايطي مورد استفاده قرار داد. به همين دليل شركتي با نام Extech اقدام به ساخت ميكروسكوپي ديجيتالي كرده كه بدون نياز به رايانه، بزرگنمايي مورد نظر را براي شما به ارمغان مي آورد. در اين ميكروسكوپ يك فتوسنسور 300هزار پيكسلي CMOS تصاويري را كه با چراغ هاي LED روشن شده اند، دريافت مي كند و عمل بزرگنمايي روي آن صورت مي پذيرد. از سوي ديگر، اين ميكروسكوپ مي تواند با حافظه 2گيگابايتي خود به عنوان يك دوربين ديجيتال هم عمل كند. شما مي توانيد عكس هاي گرفته شده را از طريق USB به رايانه خود انتقال دهيد. اين ميكروسكوپ با صفحه نمايش 1/8 اينچي خود تنها 70 گرم وزن دارد.

هدفون بلوتوث خورشيدي
 

وقتي بحث به وسايلي مي رسد كه از نور خورشيد انرژي مي گيرند، مسئله مهم در اين است كه اين وسايل بايد در جاهايي مورد استفاده قرار بگيرند، كه بيشترين نور را از نيز دريافت مي كنند.به عنوان مثال سر در بدن انسان بيشتر نور را دريافت مي كند و به همين علت بهترين مكان براي استفاده از وسايلي است كه انرژي خود را از خورشيد تأمين مي كنند. البته قرار دادن عينك آفتابي، كوله پشتي و يا حتّي پيراهن (كه نمونه هاي خورشيدي آن قبلاً به بازار عرضه شده) روي سر، كار درستي به نظر نمي رسد! امّا قرار دادن هدفون روي سر نه تنها كار اشتباهي نيست بلكه با استفاده از مدل خورشيدي آن، انرژي برق نيز توليد مي كنيد. اين هدفون بلوتوث با استفاده از نورخورشيد برق توليد مي كند و نامش Q-SOUND است. به كمك اين هدفون هم مي توانيد به صداهاي پخش شده از دستگاه هاي پخش كننده گوش بدهيد و هم با تلفن هايي كه از طريق پورت بلوتوث به آن وصل شده اند، مكالمه تلفني انجام دهيد. در ساخت اين هدفون از پلاستيك هاي قابل انعطاف و سلول هاي خورشيدي سيليكون استفاده شده است. به اين ترتيب اين هدفون را مي توان به راحتي براي افراد مختلف با اندازه هاي مختلف سر به كار برد. اين دستگاه به دو باتري NIMH مجهز است كه اين باتري ها مي توانند تا 40 ساعت برق مورد نياز هدفون را تأمين كنند. از سوي ديگر با ساعت قرار گرفتن در معرض نور خورشيد، هدفون مي تواند تا 2/67 ساعت كار كند.

توليد مواد شيميايي جديد از ضايعات گياهي
 

يكي از منابع انرژي تجديدپذير بهره گيري از ضايعات است. بيومس يا همان زيست توده بعد از انجام برخي واكنش هاي شيميايي گاز توليد مي كند كه از اين گاز مي توان به عنوان سوخت استفاده نمود. امّا محققان به تازگي موفق به توليد مواد جديدي از بيومس شده اند كه مي توان از آنها در ساخت پلاستيك، پلي استر و برخي مواد شيميايي صنعتي ديگر استفاده كرد. در اين روش، گلوكز و فروكتوز موجود در گياهان به HMF و سپس به سوخت و پلي استر تبديل مي شود. به اين ترتيب مي توان به راحتي مقدار زيادي مواد پلاستيكي از زيست توده و ضايعات و زباله ها توليد كرد و از مصرف نفت خام براي توليد اين مواد جلوگيري نمود.

مدل جديد دوربين هاي پنتاكس به بازار آمد
 

پنتاكس يكي از سازندگان دوربين هاي ديجيتال حرفه اي در دنياست. اين شركت به تازگي از سري دوربين هاي SLR خود مدلي جديد با نام K-7 به بازار عرضه كرده است. اين دوربين امكانات جديد و فوق العاده اي دارد كه هر فرد علاقه مند به عكاسي را جلب مي كند. طراحي بدنه جديد، يك سنسور تصوير 14/6 مگاپيكسلي و توانايي ضبط تصاوير ويدئويي با كيفيت HD از جمله امكانات آن است. بدنه اين دوربين از آلياژهاي منيزيم ساخته شده و نسبت به مدل قبلي K20D كوچك تر و سبك تر شده است. اين دوربين مي تواند تصاوير ويدئويي با كيفيت بالا و رزولوشن 720×1280 ضبط كند. براي ضبط صدا نيز پنتاكس پيشنهاد مي كند كه از ميكروفن خارجي استفاده شود. براي بهبود حالت فوكوس خودكار در جاهايي كه نور كم است از يك لامپ AF-assist استفاده شده است. با داشتن صفحه نمايش LCD با اندازه 3 اينچ، شما مي توانيد تصاوير گرفته شده را ببينيد. قيمت بدنه اين دوربين به طور مجزا حدود 1300 دلار است. گيرنده باتري آن 230 دلار و لنز مدل smc DA 18-55mm F.5-5.6 AL WR
منبع:نوآور-ش59



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.