چگونه بر رئيس مان اثر + بگذاريم ؟

داشتن شغلي مناسب و روابط کاري خوب، آرزوي هر فرد شاغلي است، اما گاهي به دست آوردن اين شغل، به اندازه راضي نگه داشتن کارفرما مشکل نيست! در واقع ورود و باقي ماندن در يک مؤسسه، کارخانه، شرکت و هر محيط کاري ديگري، علاوه بر اين که به توانايي هاي خاص و متناسب با آن نياز دارد، بلکه نيازمند هوش، سياست کاري صحيح و نشان دادن توانايي هاي فردي است. گاهي تصور مي کنيم همين که کار خود را بدون مشکل انجام مي دهيم کافيست، اما در دنيايي که تناسبي بين نيروي متخصص و کار مناسب وجود ندارد، رعايت نکات زير مي تواند در حفاظت از موقعيت شغلي بسيار مفيد واقع شود.
شنبه، 29 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه بر رئيس مان اثر + بگذاريم ؟

چگونه بر رئيس مان اثر + بگذاريم ؟
چگونه بر رئيس مان اثر + بگذاريم ؟


 






 
داشتن شغلي مناسب و روابط کاري خوب، آرزوي هر فرد شاغلي است، اما گاهي به دست آوردن اين شغل، به اندازه راضي نگه داشتن کارفرما مشکل نيست! در واقع ورود و باقي ماندن در يک مؤسسه، کارخانه، شرکت و هر محيط کاري ديگري، علاوه بر اين که به توانايي هاي خاص و متناسب با آن نياز دارد، بلکه نيازمند هوش، سياست کاري صحيح و نشان دادن توانايي هاي فردي است. گاهي تصور مي کنيم همين که کار خود را بدون مشکل انجام مي دهيم کافيست، اما در دنيايي که تناسبي بين نيروي متخصص و کار مناسب وجود ندارد، رعايت نکات زير مي تواند در حفاظت از موقعيت شغلي بسيار مفيد واقع شود:

1 ـ اهداف را بشناسيد:
 

خود را با اهداف و ارزش هاي کارفرما و مؤسسه تطبيق دهيد و اولويت هاي رئيس خود را اولويت خود بدانيد.

2 ـ بدانيد که چگونه ارزيابي خواهيد شد:
 

بدانيد که دقيقاً کدام مهارت ها، رفتارها و فضايل شما مورد قضاوت قرار گرفته و تشويق خواهد شد. سپس مانند ليزر بر روي آنها متمرکز شويد.

3 ـ قابل اطمينان باشيد:
 

آنچه را که گفته ايد، انجام دهيد. حتي بهتر از آن اين که کمتر قول بدهيد و بيشتر عمل کنيد.

4 ـ انرژي مثبت بدهيد:
 

نبايد شخص غرغرو و نالان شرکت بوده و راهکارهاي رئيس يا موسسه را زير سوال ببريد. بايد تشويق کننده و الهام بخش باشيد، کسي که همه مايلند در کنارش کار کنند.

5ـ کارفرماي خود را خوب جلوه دهيد:
 

کار خود را به موقع و به حرفه اي ترين روش ممکن انجام دهيد. آن دسته از ايده هاي رئيس خود را که مي توانيد به او و بخش مرتبط با وي کمک کنند عملي ساخته، مسئول به کار گرفته شدن آنها باشيد.

6 ـ اشتباه خود را بپذيريد:
 

هنگام بروز اشتباه و توضيح دادن درباره آن، به جاي پرداختن به آنچه غلط انجام داده ايد، بر آنچه آموخته ايد تمرکز کرده و مسئوليت خطاي خود را بپذيريد. براي مثال به جاي گفتن: « نبايد نسبت به نظرات کاربران بي توجه مي ماندم » به رئيس خود بگوئيد: « به نظرم اگر مستقيماً با کاربران صحبت مي کردم، بهتر بود».

7 ـ سازمان يافته عمل کنيد:
 

قبل از ترک محل کار خود، براي روز بعد برنامه ريزي کنيد. وظايف خود را به نسبت فوريت و اهميت دسته بندي کنيد و با خود قرار بگذاريد که حداقل دو مورد اول فهرست خود را حتماً انجام دهيد.

8 ـ وقت شناس باشيد:
 

حضور به موقع و حتي زودتر بر سر کار يا در جلسات، نشانه علاقمندي، قابل اطمينان بودن و توانايي شما در اداره موثر زندگي تان است.

9 ـ کاردان باشيد:
 

براي پاسخ هر پرسش يا حل مشکلي سراغ رئيس نرويد، ابتدا خوب به آن فکر کنيد و اگر بايد مشکلي را به رئيس گزارش دهيد، چند راه حل هم براي آن پيشنهاد کنيد.

10 ـ افق هاي خود را گسترش دهيد:
 

از دوره هاي آموزشي موسسه استفاده کنيد و براي شرکت در پروژه هايي که متفاوت از تجربيات و امور روزمره شماست، داوطلب شويد.

11 ـ مطلع باشيد:
 

با مطالعه مجلات و نشريات مربوط به حرفه خود و شرکت در جلسات، سمينارها و نمايشگاه هاي مربوطه، همواره از آخرين رويدادهاي حرفه خود مطلع باشيد.

12 ـ به روز باشيد:
 

در زمينه اطلاعات عمومي، حقوقي و پيشرفت هاي زمينه کاري خود اطلاعات کسب کرده، مهارت هاي خود را تقويت و همواره در پي کسب مهارت هاي تازه باشيد.

13 ـ مودب باشيد:
 

احترام و صداقت خود را به کارفرما نشان دهيد و از او در مقابل ديگران نيز با احترام ياد کرده يا لااقل پشت سر او بدگويي نکنيد.

14 ـ انعطاف پذير باشيد:
 

تغييرات رخ مي دهند و موسسات به افرادي نياز دارند که بتوانند با شرايط تازه همراه شوند.

15 ـ به سلامت خود اهميت دهيد:
 

هنگامي که ضعيف و ناتوان باشيد، خلاقيت و کارايي شما نيز تحت تاثير قرار مي گيرد.

16 ـ زندگي خصوصي خود را پشت در محل کار بگذاريد:
 

همکاران شما روانکاو نيستند و بيان مشکلات خصوصي نه تنها به شما کمکي نمي کند، بلکه موجب افت بازدهي خواهد شد، اين کار اعتبارتان را نيز خدشه دار مي سازد.

17 ـ بيش از وظايف مشروحه خود توانايي داشته باشيد:
 

وظايف کوچک اما متفاوتي بر عهده بگيريد. در مواقع ضروري ساعات بيشتر به کار بپردازيد و هرگز نگوييد: « اين کار در حيطه وظايف من نيست.»

18 ـ عضوي از گروه باشيد:
 

به رئيس و همکاران خود نشان دهيد که قلباً خيرخواه آنان هستيد و هر زمان که لازم باشد، آماده همدلي و ياري هستيد.

19 ـ هرازگاهي استراحت کنيد:
 

زندگي متعادل و ذهني شفاف مي تواند انرژي و روشن بيني شما را افزايش دهد. پس زماني را به استراحت بپردازيد.

20 ـ ظاهر و رفتاري مثال زدني داشته باشيد:
 

هرگز نگذاريد کسي تصور کند که به اجبار کار مي کنيد. بلکه بايد طوري رفتار کنيد که گويي منتظر ترفيع و تشويق هستيد.
منبع: نشريه راه موفقيت شماره 21.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.