8 نکته براي خريد با کودکان

- به ياد داشته باشيد که طاقت کودکان محدود است اگر با کودکتان خريد مي رويد، از نيازهاي آنها آگاه باشيد که آيا خسته اند، گرسنه اند، بي حوصله اند، و از شلوغي و سروصدا کلافه اند، به هواي تازه نياز دارند و يا مي خواهند شما آنها را بغل کنيد؟2ـ به ياد داشته باشيد که کودکان طبيعتاً کنجکاو هستند و اين راهي است که آنها جهان اطراف خود را مي شناسند و خيلي چيزها ياد مي گيرند. اگر آنها بخواهند يک شي جذاب را آزمايش کنند، لطفا آنها را دعوا يا سرزنش نکنيد، به جاي آن، به آنها کمک کنيد که آن شيء را به آرامي و بي خطر بردارند و يا به آنها بگوئيد و توضيح دهيد.
پنجشنبه، 4 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
8 نکته براي خريد با کودکان

 8 نکته براي خريد با کودکان
8 نکته براي خريد با کودکان


 

نويسنده: سارا کريمي




 
1- به ياد داشته باشيد که طاقت کودکان محدود است اگر با کودکتان خريد مي رويد، از نيازهاي آنها آگاه باشيد که آيا خسته اند، گرسنه اند، بي حوصله اند، و از شلوغي و سروصدا کلافه اند، به هواي تازه نياز دارند و يا مي خواهند شما آنها را بغل کنيد؟
2ـ به ياد داشته باشيد که کودکان طبيعتاً کنجکاو هستند و اين راهي است که آنها جهان اطراف خود را مي شناسند و خيلي چيزها ياد مي گيرند. اگر آنها بخواهند يک شي جذاب را آزمايش کنند، لطفا آنها را دعوا يا سرزنش نکنيد، به جاي آن، به آنها کمک کنيد که آن شيء را به آرامي و بي خطر بردارند و يا به آنها بگوئيد و توضيح دهيد که آن شي را فقط مي توانيم ببينيم اما نمي توانيم دست بزنيم. شما مي توانيد بگوئيد: « اين شکستني است. بنابراين بيا با هم فقط نگاهش کنيم» در آن زمان کودک مي خواسته که آن شي را بشناسد، بنابراين شايد نمي خواهيم که آن شي را بخريم اما مي توانيم اشتياق و انگيزه کودکمان را با توضيح دادن و کمک به شناختن برطرف سازيم.
3- از کودکانتان نظرخواهي کنيد و بگذاريد آنها هم تصميم بگيرند. وقتي که با کودکتان خريد مي رويد اجازه دهيد در خريدي که حتي مربوط به خانه و يا خود شما مي شود تصميم گيري کند و نظر دهد. مثلا از او بپرسيد:« کدام يک از هلوها يا سيب ها از نظر تو بهتر هستند؟» کودکان در هر سني از اينکه احساس کنند که توانايي تصميم گيري و نظردهي را دارند لذت مي برند، اين کار عزت نفس و استقلال آنها را شکل مي دهد.
4ـ عکس هايي از مواد خوراکي يا ميوه و يا حبوباتي که مي خواهيد آنها را براي منزل بخريد تهيه کنيد: ( براي مثال از داخل روزنامه ها، کتاب ها و يا کارت هاي خودش در کودکي ) بعد آنها را به کودکتان بدهيد و از او بخواهيد که در آن فروشگاه به دنبال مواد يا شي داخل عکس بگردد و آن را بردارد و در سبد خريد شما بياندازد.
5- خريد براي خود کودک...
وقتي که مي خواهيد براي خود کودکتان خريد کنيد حتما نظر و پيشنهاد او را در نظر بگيريد. بگذاريد تا جايي که امکان دارد خودش انتخاب کند. اما اگر به هر دليلي آن چيزي را که کودک خودش انتخاب مي کند نمي خواهيد بگيريد ( مثلا گران قيمت و يا...) براي او چندين گزينه از آن شي که مي خواهيد بخريد انتخاب کنيد و اجازه دهيد کودک از بين آن گزينه ها خودش انتخاب کند. ( مثلا چندين لباس، اسباب بازي و يا کفش را جلوي او بگذاريد و از او بخواهيد از بين آنها يکي را انتخاب کند).
6- وقتي که نياز است بگوئيد « نه»...
مهمترين قسمت « نه» گفتن اين است که به کودک بفهمانيم که با اينکه به او « نه» مي گوئيم باز هم طرفدار و همراه آنها هستيم و دشمن و مخالف آنها نيستيم. حتي اگر ما نمي توانيم همه آرزوهاي آنها را فوراً برآورده کنيم اما حامي و پشتيبان آنها هستيم و برآورده نکردن بعضي آرزوهاي آنها دليل بر عدم حمايت و دوست داشتن آنها نيست. در مواقعي که مي خواهيد در جواب به اصرار کودکتان به خريد چيزي به او « نه» بگوئيد؛ بهتر است بگوئيد: « اين عالي است، اين طور نيست؟ به آن خوب نگاه کن و وقتي به خانه برگشتيم مي توانيم آن را به ليست آرزوهايت اضافه کنيم» متخصص تعليم و تربيت « جان هالت » مي گويد از نظر کودک دليلي ندارد که ما « نه» بگوئيم. وقتي که مي توانيم به راحتي بگوئيم « بله» چون کودکان اغلب دليل نه گفتن ما را درک نمي کنند و همچنين ايشان مي گويند: وقتي که مي خواهيد بگوئيد«نه» لبخند زدن، در آغوش گرفتن و نوازش کردن کودک يادتان نرود!
7- وقتي که طاقت شما هم تمام مي شود...
اگر که صبر و حوصله شما در برابر بي تابي يا اصرار کودکتان تمام شده است. او را آگاه کنيد که خسته شده ايد و ممکن است عصباني شويد، مثلا بهتر است بگوئيد:« من دارم کم کم صبرم را از دست مي دهم» و يا بگوئيد: « دارم عصباني مي شوم» يعني اول او را از احساس خودآگاه کنيد و بدون آگاهي او را دعوا نکنيد.
8- به ياد داشته باشيد که کودکان همان طور رفتار مي کنند که با آنها رفتار مي شود. کودکي که براي او وقت گذاشته مي شود، به او توجه مي شود. به صحبت هاي او گوش داده مي شود و پدر و مادر صبورتري در کنار خود مي بينيد و هميشه مشاهده گر صبوري و تحمل آنها در سختي ها و اذيت هاي خودش مي باشد در موقعيت هاي متفاوت و ساده زندگي اش ( مثلا در هنگام خريد و يا در مسافرت ) تحمل و درک بيشتري خواهد داشت تا نسبت به کودکي که از لحاظ عاطفي به خوبي حمايت نمي شود و در خانه استرس دارد. بنابراين کودکان همان طور رفتار مي کنند که با آنها رفتار مي شود!
منبع: ماهنامه کودک شماره 63.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.