جاده اي در اقيانوس ها
نويسنده : محمد طالبيان
در چند سال اخير بازي هاي زيادي در سبک استراتژي / مديريتي عرضه شده اند و يکي از آن ها که تمرکز خود را بر روي اقتصاد گذاشته است
EIC) East Indian Company) است. اين عنوان سعي دارد تا دوران اوج و شکوه اقتصاد در اروپاي غربي که در قرن هفدهم رخ داد را به تصوير بکشد.بازي يک بخش داستاني دارد که از سال 1600 ميلادي شروع شده و تا سال 1750 ادامه پيدا مي کند.در ابتدا بازيباز مي تواند از ميان 8 کشور قدرتمند اروپايي آن زمان يکي را انتخاب کرده و بازي را شروع کند .مشکل درست در همين ابتداي بازي و در ادامه آن خود را نشان مي دهد .متاسفانه اين کشورها درکل هيچ تفاوتي با يکديگر ندارند و فقط از لحاظ موقعيت جغرافيايي با يکديگر متفاوت هستند که اين خود باعث شده هر کشور همسايه ها و رقيبان اصلي مشخصي براي خود داشته باشد. اما ضعف اصلي در اين است که سياست هاي کشورهاي مختلف چه آن هايي که بازيباز مي تواند به عنوان کشور خود انتخاب کند و چه آن هايي که به صورت غير قابل انتخاب در بازي حضور دارند هيچ تفاوتي با يکديگر ندارد و همگي رفتارهاي مشخصي را در طول بازي نشان مي دهند از اين مسئله که بگذريم با گيم پلي اي روبه رو هستيم که سعي دارد تا تمرکز خود را بر روي خريد و فروش کالا و مسائل مربوط به اقتصاد چند قطبي بگذارد. در تمام طول EIC بازيباز مي تواند براي خود کشتي خريداري کند، آن ها را ارتقاع بدهد و در انتها مسيرهاي مشخصي براي آن ها تعيين کرده و کشتي هاي خود را براي مبادله اجناس به کشورهاي آفريقايي، آسيايي و هند بفرستد که يکي از منطقه هاي مناسب براي خريداري و فروش اجناس به حساب مي آيد. بازيباز مي تواند کشتي هاي خود را در دسته هاي 5 تايي قرار داده و آن ها را به اين سو و آن سوي منطقه موجود در بازي بفرستد اما در اين ميان دردسرهايي نيز وجود دارد. دزدهاي دريايي و ديگر کشورهاي اروپايي که موقعيت خود را با پيشرفت شما در خطر مي بينند به کشتي هاي تجاري شما حمله کرد و يا آن ها را نابود کرده و يا به کلي غارت مي کنند. به همين منظور در بازي امکان ساخت کشتي هاي جنگي و نظامي نيزوجود دارد. مشکل ديگري که در اين بخش وجود دارد اين است که عموما کشورها و منطقه هاي طرف معامله با بازيباز کالاهاي محدودي را براي عرضه در اختيار دارند و بازيباز اگر بخواهد به سرعت کالاي هاي مورد نياز خود را خريداري کند بايد دسته 5 تايي کشتي هاي خود را به صورت کلي وارد يک منطقه کند و بعد به صورت تکي هر کدام از آنها را به يکي از کشورهاي نزديک بفرستد. همين مسئله باعث مي شود که ديگر جايي براي کشتي جنگي به خاطر عدم سرعت بالا درکشتي هاي تجاري نماند و بازيباز در اکثر مواقع مجبور مي شود براي حفظ امنيت کشتي هاي خود از سرعت اقتصاد خود بکاهد که اين خود باعث مي شود حرکت خسته کننده کشتي ها بيشتر مشکل ساز بشود. همان طور که اشاره شد بازيباز مي تواند کشتي هاي ديگري از جمله کشتي هاي نظامي نيز توليد کند. اين کار توسط ساختمان هاي جديدي که توسط بازيباز در لنگرگاه اصلي خود ساخته مي شود صورت مي گيرد.اما ضعف ديگري که در اين قسمت وجود دارد اين است که تنوع اين ساختمان ها به بيش از 3 نوع تجاوز نمي کند و همين نکته باعث مي شود حس مديريتي لازم به بازيباز منتقل نشود. درکنار تمامي اين مواردگفته شده بازي از نکات مثبتي نيز در قسمت اقتصادي خود بهره مي برد. روند کاري بازيباز و نحوه ايجاد مسيرهاي تجاري کاملا مشخص و سر راست است. همين مسئله باعث شده تا بازيباز به راحتي بتواندکار هاي خود را تنظيم کرده و در وقت اضافه اي که به دست مي آورد به ساخت وگسترش منابع اوليه بپردازد . از ديگر نکات مثبت بازي مي توان به Interface کاملا جامع و سر راست بازي اشاره کرد که تمامي موارد لازم و مورد نياز بازيباز را به نمايش در مي آورد از نکات ديگري که درگيم پلي بازي وجود دارد. اين است که هوش مصنوعي کشورهاي مخاطب بازيباز کمي بيش از حد به صورت تک بعدي طراحي شده ، اما همين تک بعدي بودن باعث شده که با معامله هايي ساده و راحت روبه رو نباشيم بلکه شاهد اين باشيم که کشورهاي مقابل تمام سعي خود را براي کسب کردن سود بيشتر بکنند.
درکنار تمامي بخش هاي استراتژي / مديريتي موجود در EIC بازي از سيستم نبردهاي Real Time نيز بهره ميبرد که به بازيباز اين اجازه را مي دهد نبردهاي موجود در بازي را خود کنترل کند. ضعفي که در اين قسمت وجود دارد مربوط به زماني مي شود که بازيباز تصميم به انجام ندادن نبردها مي گيرد و بازي به صورت خودکار نبردها را انجام مي دهد. در اين مکانيزم ميزان قدرت دو طرف به خوبي سنيجده مي شود و به صورت عادلانه پيروز نبرد اعلام مي شود اما مشکلي که براي بازيباز به وجود مي آيد اين است که هيچگونه پاداشي براي طرف پيروز مشخص نمي شود. ولي زماني که بازيباز نبرد را انجام مي دهد در انتهاي آن بعضي از منابع اوليه را به صورت جايزه دريافت مي کند .از اين نکته که بگذريم با يک سري نبرد بزرگ و مهيج رو به رو هستيم که متاسفانه از سرعت بسيار پايين رنج مي برند. درکنار اين سرعت پايين امکاناتي که بازي در اختيار بازيباز قرار داده است بسيار متنوع وکار آمد و به خوبي مي تواند جبران ضعف هاي آن را بکند. از نقاط قوت بازي که خود را به خوبي در اين قسمت نشان مي دهد طراحي اين نبردها است که بسيار زيبا و با جزييات انجام شده است.تخريب پذيري طراحي شده براي کشتي ها در زمان اثابت گلوله هاي توپخانه و موج هاي ايجاد شده توسط حرکت آن ها بسيار ديدني و چشم نواز طراحي شده است.همچنين درکنار اين مسئله نورپردازي خيره کننده بازي باعث شده که نبرد در زمان غروب آفتاب به يکي از نقاط قوت بازي تبديل شود. از تاثيرات وضعيت جوي نيز نمي توان گذشت که کاملا باعث مي شوند تا نوع و تاکتيک نبرد عوض شود.
در کل EIC عنواني خوب است که مشکلات فني گريبان گيرش شده و نگذاشته تا بازي روند درست و اصلي خود را دنبال کند. عنواني که سازندگانش با عرضه بسته هاي اضافه شونده سعي در بر طرف کردن اين مشکلات دارند اما هنوز موفق به انجام آن نشده اند.
منبع: نشريه ي بازي رايانه، شماره ي 34.
EIC) East Indian Company) است. اين عنوان سعي دارد تا دوران اوج و شکوه اقتصاد در اروپاي غربي که در قرن هفدهم رخ داد را به تصوير بکشد.بازي يک بخش داستاني دارد که از سال 1600 ميلادي شروع شده و تا سال 1750 ادامه پيدا مي کند.در ابتدا بازيباز مي تواند از ميان 8 کشور قدرتمند اروپايي آن زمان يکي را انتخاب کرده و بازي را شروع کند .مشکل درست در همين ابتداي بازي و در ادامه آن خود را نشان مي دهد .متاسفانه اين کشورها درکل هيچ تفاوتي با يکديگر ندارند و فقط از لحاظ موقعيت جغرافيايي با يکديگر متفاوت هستند که اين خود باعث شده هر کشور همسايه ها و رقيبان اصلي مشخصي براي خود داشته باشد. اما ضعف اصلي در اين است که سياست هاي کشورهاي مختلف چه آن هايي که بازيباز مي تواند به عنوان کشور خود انتخاب کند و چه آن هايي که به صورت غير قابل انتخاب در بازي حضور دارند هيچ تفاوتي با يکديگر ندارد و همگي رفتارهاي مشخصي را در طول بازي نشان مي دهند از اين مسئله که بگذريم با گيم پلي اي روبه رو هستيم که سعي دارد تا تمرکز خود را بر روي خريد و فروش کالا و مسائل مربوط به اقتصاد چند قطبي بگذارد. در تمام طول EIC بازيباز مي تواند براي خود کشتي خريداري کند، آن ها را ارتقاع بدهد و در انتها مسيرهاي مشخصي براي آن ها تعيين کرده و کشتي هاي خود را براي مبادله اجناس به کشورهاي آفريقايي، آسيايي و هند بفرستد که يکي از منطقه هاي مناسب براي خريداري و فروش اجناس به حساب مي آيد. بازيباز مي تواند کشتي هاي خود را در دسته هاي 5 تايي قرار داده و آن ها را به اين سو و آن سوي منطقه موجود در بازي بفرستد اما در اين ميان دردسرهايي نيز وجود دارد. دزدهاي دريايي و ديگر کشورهاي اروپايي که موقعيت خود را با پيشرفت شما در خطر مي بينند به کشتي هاي تجاري شما حمله کرد و يا آن ها را نابود کرده و يا به کلي غارت مي کنند. به همين منظور در بازي امکان ساخت کشتي هاي جنگي و نظامي نيزوجود دارد. مشکل ديگري که در اين بخش وجود دارد اين است که عموما کشورها و منطقه هاي طرف معامله با بازيباز کالاهاي محدودي را براي عرضه در اختيار دارند و بازيباز اگر بخواهد به سرعت کالاي هاي مورد نياز خود را خريداري کند بايد دسته 5 تايي کشتي هاي خود را به صورت کلي وارد يک منطقه کند و بعد به صورت تکي هر کدام از آنها را به يکي از کشورهاي نزديک بفرستد. همين مسئله باعث مي شود که ديگر جايي براي کشتي جنگي به خاطر عدم سرعت بالا درکشتي هاي تجاري نماند و بازيباز در اکثر مواقع مجبور مي شود براي حفظ امنيت کشتي هاي خود از سرعت اقتصاد خود بکاهد که اين خود باعث مي شود حرکت خسته کننده کشتي ها بيشتر مشکل ساز بشود. همان طور که اشاره شد بازيباز مي تواند کشتي هاي ديگري از جمله کشتي هاي نظامي نيز توليد کند. اين کار توسط ساختمان هاي جديدي که توسط بازيباز در لنگرگاه اصلي خود ساخته مي شود صورت مي گيرد.اما ضعف ديگري که در اين قسمت وجود دارد اين است که تنوع اين ساختمان ها به بيش از 3 نوع تجاوز نمي کند و همين نکته باعث مي شود حس مديريتي لازم به بازيباز منتقل نشود. درکنار تمامي اين مواردگفته شده بازي از نکات مثبتي نيز در قسمت اقتصادي خود بهره مي برد. روند کاري بازيباز و نحوه ايجاد مسيرهاي تجاري کاملا مشخص و سر راست است. همين مسئله باعث شده تا بازيباز به راحتي بتواندکار هاي خود را تنظيم کرده و در وقت اضافه اي که به دست مي آورد به ساخت وگسترش منابع اوليه بپردازد . از ديگر نکات مثبت بازي مي توان به Interface کاملا جامع و سر راست بازي اشاره کرد که تمامي موارد لازم و مورد نياز بازيباز را به نمايش در مي آورد از نکات ديگري که درگيم پلي بازي وجود دارد. اين است که هوش مصنوعي کشورهاي مخاطب بازيباز کمي بيش از حد به صورت تک بعدي طراحي شده ، اما همين تک بعدي بودن باعث شده که با معامله هايي ساده و راحت روبه رو نباشيم بلکه شاهد اين باشيم که کشورهاي مقابل تمام سعي خود را براي کسب کردن سود بيشتر بکنند.
درکنار تمامي بخش هاي استراتژي / مديريتي موجود در EIC بازي از سيستم نبردهاي Real Time نيز بهره ميبرد که به بازيباز اين اجازه را مي دهد نبردهاي موجود در بازي را خود کنترل کند. ضعفي که در اين قسمت وجود دارد مربوط به زماني مي شود که بازيباز تصميم به انجام ندادن نبردها مي گيرد و بازي به صورت خودکار نبردها را انجام مي دهد. در اين مکانيزم ميزان قدرت دو طرف به خوبي سنيجده مي شود و به صورت عادلانه پيروز نبرد اعلام مي شود اما مشکلي که براي بازيباز به وجود مي آيد اين است که هيچگونه پاداشي براي طرف پيروز مشخص نمي شود. ولي زماني که بازيباز نبرد را انجام مي دهد در انتهاي آن بعضي از منابع اوليه را به صورت جايزه دريافت مي کند .از اين نکته که بگذريم با يک سري نبرد بزرگ و مهيج رو به رو هستيم که متاسفانه از سرعت بسيار پايين رنج مي برند. درکنار اين سرعت پايين امکاناتي که بازي در اختيار بازيباز قرار داده است بسيار متنوع وکار آمد و به خوبي مي تواند جبران ضعف هاي آن را بکند. از نقاط قوت بازي که خود را به خوبي در اين قسمت نشان مي دهد طراحي اين نبردها است که بسيار زيبا و با جزييات انجام شده است.تخريب پذيري طراحي شده براي کشتي ها در زمان اثابت گلوله هاي توپخانه و موج هاي ايجاد شده توسط حرکت آن ها بسيار ديدني و چشم نواز طراحي شده است.همچنين درکنار اين مسئله نورپردازي خيره کننده بازي باعث شده که نبرد در زمان غروب آفتاب به يکي از نقاط قوت بازي تبديل شود. از تاثيرات وضعيت جوي نيز نمي توان گذشت که کاملا باعث مي شوند تا نوع و تاکتيک نبرد عوض شود.
در کل EIC عنواني خوب است که مشکلات فني گريبان گيرش شده و نگذاشته تا بازي روند درست و اصلي خود را دنبال کند. عنواني که سازندگانش با عرضه بسته هاي اضافه شونده سعي در بر طرف کردن اين مشکلات دارند اما هنوز موفق به انجام آن نشده اند.
منبع: نشريه ي بازي رايانه، شماره ي 34.