چگونه احتمال بروز انواع استرس را ارزیابی کنیم؟

اختلالات اضطرابی شایع‌ترین اختلالات روانی هستند، یکی از روش های عمده کنترل استرس آن است که بی درنگ منبع این احساس ناگوار را شناخته و قبل از تکوین و پیدایش، آن را در نطفه خفه کنید
سه‌شنبه، 9 خرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه احتمال بروز انواع استرس را ارزیابی کنیم؟

اختلال اضطرابی چیست؟

اضطراب یک پاسخ طبیعی به استرس و شرایط پرفشار است و در برخی شرایط می‌تواند حتی مفید باشد! اگر خطری ما را تهدید کند، اضطراب می‌تواند به ما هشدار دهد و به ما کمک کند هشیار باشیم. اختلالات اضطرابی با احساسات طبیعی مانند نگرانی متفاوت‌اند و شامل ترس و اضطراب بیش ‌از حد می‌باشند.

اختلالات اضطرابی شایع‌ترین اختلالات روانی هستند که تقریبا ۳۰% بزرگسالان را در برهه‌هایی از زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهند. خوشبختانه این دسته از اختلالات قابل درمان بوده و هم اکنون روش‌های مختلف و تاثیرگذاری برای درمان آن‌ها موجود است.

یکی از روش های عمده کنترل استرس آن است که بی درنگ منبع این احساس ناگوار را شناخته و قبل از تکوین و پیدایش، آن را در نطفه خفه کنید.

برای ارزیابی و بررسی احتمال بروز انواع استرس، شما را به رعایت سه نکته زیر توصیه می کنم:

1-شناخت علائم استرس خویش
هر کس واکنش خاصی نسبت به استرس نشان می دهد. برای مثال برخی افراد در قبال استرس مضطرب و هراسان شده و دست و پای خود را گم می کنند و شماری دیگر پایشان را به زمین کشیده و از اتخاذ هر گونه تصمیمی عاجزند.

استرس در شما در هر دو حالت، از میزان کارآیی تان می کاهد. چگونگی واکنش شما نسبت به استرس حائز اهمیت فراوان است. هر چه بهتر از علائم ویژه خود سر در آورید، بهتر می توانید با این بحران به مقابله بپردازید.

با یادآوری و توجه به موقعیتها و اوقات تنش زای گذشته، می توانید تا حدود زیادی این علائم را شناخته و آنگاه گوش به زنگ باشید تا با مشاهده هر یک از آنها، کانون استرس زا را قبل از هر گونه فرصت برای نشو و نما نابود کنید.

برای اینکه واکنشهای خود را در قبال استرس بشناسید، به پرسشهای زیر پاسخ دهید:

1-تحت تاثیر استرس چه احساسی دارید؟

2-علائم این احساس چیست؟

3-چه افکاری از ذهنتان می گذرد؟

4-به چه کارهایی دست می زنید؟

5-چگونه این احساس بر دیگران تاثیر می گذارد؟

6-چگونه واکنشهای آنان بر شما تاثیر می گذارد؟

برای اینکه شما را در شناخت کانون‌های استرس زای زندگیتان یاری کنیم، علائم و نشانه های متداول استرس را در جدول صفحه بعد گردآورده ایم. این فهرست را نخوانید و هر یک از علائمی را که با اوضاع و صفات شما همخوانی دارد علامت بزنید.

چنانچه علائم دیگری را در رابطه با خود می شناسید بر این فهرست بیفزایید. به علائم و مشخصات اختصاصی استرس در خود توجه کنید و این نکته را مد نظر داشته باشید که این علائم در وجود هر فردی، به یک حال باقی نمی ماند و دچار کمی نوسان است. این فهرست به چهار بخش تقسیم می شود. اگر در هر یک از این چهار بخش چیزی را علامت نزدید، شاید ضرورت داشته باشید که دیگر بار این جدول را مرور و بررسی کنید.

چگونه احتمال بروز انواع استرس را ارزیابی کنیم؟
 

2-سنگینی فشار را بسنجید.

به هنگام رویارویی با استرس، به دقت به آن بنگرید و در صورت امکان احساس خود را بنویسید. استرس احساسی فزاینده است، از این رو چیزهای کوچک (کارهای پر زحمت خانه) و چیزهای بزرگ (شغل شما، منافع مالی شما) به یک اندازه اهمیت دارد. هوشیار باشید که مانند بسیاری از مردم این فشارها را دست کم نگیرید. منشاء بروز استرس در افراد مختلف یکسان نیست.

این کوله بارهای سنگین، روح و جسم را به میدان کارزار درونی درآورده و با تحلیل انرژی و ضعف قوای حیاتی انسان را از پا در می آورد. حقیر شمردن این فشارها موجب می شود که استرس درونی به استرس بیرونی بپیوندد و فشار بیشتری را بر شما تحمیل کند.
 

3-درباره تحولات اخیر زندگی تان بیندیشید.

هر تغییر و تحولی در زندگی حتی تحولات مثبت منجر به استرس می شود. گاه استرس کاملاً نقاب از چهره برمی دارد و آشکار می شود. برای مثال استرس از دست دادن شغل، به صورت ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند درد مفاصل یا علائمی دیگر آشکار می شود. حال آنکه در بعضی مواقع مانند ازدواج و ارتقاء رتبه، استرس غالباً مکتوم و پنهان در وجود فرد باقی مانده و کمتر ظاهر می شود.

حتی تغییراتی چون بازنشستگی و رفتن فرزندان از منزل به سبب ازدواج و یا ادامه تحصیل، گرچه از فشار زندگی می کاهد، اما تا هنگام خو کردن به وضعیت تازه، ممکن است به استرس منجر شود. به هر حال هر گونه تغییر، تا وقتی که بدان خو نکرده اید، نیروی شما را تحلیل می برد. برای مثال نقل مکان و استقرار در مکانی تازه، تغییر استرس زایی است که اغلب دست کم گرفته می شود.

برای مثال

چطور استرس قبل از رانندگی را کاهش دهیم؟

اغلب افراد به خصوص تازه کاران قبل از رانندگی استرس دارند و همواره بر این باورند که هر لحظه احتمال وقوع حادثه وجود دارد. این ترس حتی گاها سبب می شود که این افراد دچار تپش قلب و نفس‌نفس زدن بی شمار شوند.

به هر صورت استرس و اضطراب زیاد سبب می‌شود که نتوانید رانندگی آرامی را تجربه کنید. در این مقاله با ما همراه شوید تا با استفاده از راهکارهای عملی که ارائه می‌دهیم استرس قبل از رانندگی خود را کاهش دهید.

برای اینکه بتوانید استرس قبل از رانندگی را کاهش دهید در حالت کلی سه راهکار وجود دارد که در هر راهکار باید یکسری نکات را انجام دهید تا میزان استرس خود را در کمترین حالت ممکن نگه دارید.

این راهکارها عبارتند از:
به کارگیری تکنیک‌های آرامش
روبرو شدن با ترس‌های موجود
مراجعه به دکتر روان‌شناس

چگونه احتمال بروز انواع استرس را ارزیابی کنیم؟

روبرو شدن با ترس‌های موجود

یکی از راه‌های کاهش استرس از رانندگی روبرو شدن با ترس‌هایتان است، برای این کار از تکنیک‌های گفته در بالا کمک بگیرید و خودتان را در شرایط رانندگی قرار دهید تا میزان استرس شما به مرور زمان کاهش یابد.

یکی دیگر از اقداماتی که در این شرایط باید انجام دهید نوشتن ترس‌هایتان است، چرا که با نوشتن، میزان استرس به صورت ناخودآگاه کمتر می‌شود.

بعد از اینکه لیست ترس‌هایتان را نوشتید برای هر یک از ترس‌ها یک قدم بسیار کوچک بردارید تا میزان ترس‌هایتان کاهش یابد چرا که با کاهش ترس، میزان استرس و اضطراب نیز به شدت کاهش می‌یابد.

برای مثال قبل از اینکه رانندگی کنید سوئیچ خودرو را در دست بگیرید و به نزدیک ماشین در پارکینگ بروید. یا در جاهای بسیار خلوت در ساعاتی که هیچ‌گونه ترافیکی وجود ندارد، رانندگی کنید. یا برای رانندگی، افرادی که به شما آرامش می‌دهند را در کنار خود بنشانید.

یک راه دیگر برای کنترل استرس قبل از رانندگی، از رانندگان ماهری که مهارت بالایی در رانندگی دارند بخواهید که آنها رانندگی نمایند و شما در کنار آنها بنشینید و میزان استرس خود را کاهش دهید. یا می‌توانید برای کاهش استرس خود از مربیان مجرب که کارها آنها، تعلیم رانندگی به افراد پر استرس است، استفاده کنید.

مربیان با تجربه با توجه به دانش و مهارتی که در این زمینه می‌توانند به شما منتقل کنند تا از میزان استرس و اضطراب شما قبل از رانندگی کاسته شود.

علائم احتمالی استرس

*مشکلات روحی

-زود رنجی-بد خلقی-دلهره و اضطراب-ترس-نگرانی درباره تندرستی و چیزهای دیگر-احساس بدبختی و بیچارگی -خشم و غضب-کمبود عزت نفس-افکار-فراموشکاری، ارتکاب اشتباه-عدم حضور ذهن-تردید و دودلی- گیج و مبهوت -تعلل در کارها-عدم توانایی در پیش بینی امور-نگرانی و به فکر فرو رفتن به جای حل و فصل مسائل


*سخت گیری رفتار

-عاجزتر از همیشه در کنترل وقت-عاجزتر از همیشه در سازماندهی و ایجاد نظم-با شتاب به این سو و آن سو دویدن-دشوار یافتن تفویض اختیار-طولانی تر کردن ساعتهای کار-آوردن کار به خانه، کار در روزهای تعطیل-احتراز از برخورد با مسائل یا انجام کارهایی که از آن بیزارید-غفلت از تفریح و سرگرمی-عدم تماس با دوستان-دیگران را مقصر شمردن-دق دلی خود را سر دیگران در آوردن-داشتن این احساس که هیچ وقتی برای خوشی و شعف وجود ندارد-پناه بردن به دارو، آرام بخش ها و قرص های خواب آور


*مشکلات جسمانی

-در به خصوص سر-درد و دل درد-سفتی عضلات-کشیدگی عضلات گردن و شانه ها-ابتلای مداوم به بیماریهای کوچک و پیش پا افتاده-بی خوابی و بدخوابی-کم اشتهایی و پراشتهایی-زخم معده-عود کردن بیماریهای مربوط به استرس مانند تنگی نفس و برخی از بیماریهای پوستی

منبع:
بخش پزوهش و مشاوره پرتال فرهنگی راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.