معرفي چند کتاب مفيد
نويسنده: حسن مهدوي فر
پشت ويترين
جي. جي بالارد بر اساس تجربيات و مشاهدات خود، امپراتوري خورشيد را به سال 1984 نوشت و استيون اسپيلبرگ به سال 1987 بر اساس آن و با همين عنوان فيلمي ساخت. در امپراتوري خورشيد راوي داستان پسر يازده ساله اي است در شانگهاي دوران جنگ دوم جهاني، در زمان حمله ژاپني ها به پرل هاربر شانگهاي که صبح يکشنبه هفتم دسامبر 1941 صورت مي گيرد. کتاب واقعيت تکان دهنده اي از جنگي خانمان سوز است که ميليون ها انسان را به کام مرگ کشيد. در اين روايت نه فاتحي است و نه مفتوحي. نه غالبي و نه مغلوبي. نه قهرمان و نه ضدقهرماني، نه دوست، دوست است و نه دشمن، دشمن. همه انسان هايي هستند که رنج مي برند، عذاب مي کشند و گرسنگي.
جنگ در اين روايت، جنگ انسان هايي معمولي است که مي خواهند از گرسنگي نجات يابند. انسان است که در مبارزه بقا مسخ مي شود و شقاوت انسان است که مرز و معياري نمي شناسد. در کار جنگ نه زيبايي هست و نه سلحشوري. داستان مشاهدات خود نويسنده از جنگ است. او در شانگهاي از پدر و مادر انگليسي به دنيا مي آيد. در محيطي آرام و اشرافي. با شروع جنگ و حمله ژاپن به چين ناگهان همه چيز به هم مي ريزد و او که کودکي يازده ساله است، به عنوان اسير جنگي همراه با اسراي غيرنظامي انگليسي و آمريکايي به اردوگاهي منتقل مي شود. در اينجاست که ظرفيت هاي وحشيانه بشريت را با چشم خود مي بيند. بالارد اين مشاهدات را به گونه اي روايت مي کند که نفرت از جنگ و جنگ افروزان را به خواننده منتقل مي کند، به دور از هر گونه شعار و احساسات گرايي.
مؤلف: جان پي يرو برونتا، مترجم: مينو خاني، ناشر: مؤسسه فرهنگي هنري سناء دل، چاپ اول، 1383، شمارگان: 1500 نسخه، قيمت 3500 تومان.
کتاب حاضر حاوي مقالات و تحليل هاي متعددي درباره آثار استنلي کوبريک (1928- 1999) از منتقدان اروپايي و غالباً ايتاليايي است. استنلي کوبريک يکي از فيلمسازان نامدار سينماي جهان است. در ژوئيه 1928 در نيويورک به دنيا آمد. در دوران نوجواني استعداد خود را در زمينه شطرنج، موسيقي جاز و عکاسي نشان داد و بعد جذب سينما شد. در سال 1957 با کمک کرک داگلاس فيلم راه هاي افتخار و در سال 1960 اسپارتاکوس را ساخت. راه هاي افتخار محکم ترين فيلمي است که کوبريک در زمينه کارهاي جنگي ساخته که به خوبي جنگ را تحليل مي کند. اسپارتاکوس فيلمي است که در نوع خود نمونه بزرگي به شمار نمي رود، اما بهترين ميدان عمل براي ابراز افکار انسان دوستانه و روشنفکرانه کوبريک به شمار مي رود.
با راز کيهان (2001، يک اديسه فضايي) در سال 1968 کوبريک به جست و جوي راز هستي و مبدأ وجود مي پردازد و اولين فيلم فلسفي درباره کائنات را مي سازد که در تاريخ سينماي عملي - تخيلي نقطه شاخصي محسوب مي شود. کوبريگ در اواخر دهه 60 به انگلستان مي رود و در آنجا ماندگار مي شود و با ساختن دکتر استرنج لاو (1963) کارش را ادامه مي دهد، پرتقال کوکي (1971)، بري ليندون (1975)، درخشش (1980)، غلاف تمام فلزي (1987) و چشمان تمام بسته (1996). استنلي کوبريک در هفتم مارس 1999 در خانه اش در لندن ديده از جهان فرو مي بندد.
کتاب شامل پنج بخش است. بخش اول شامل سخنراني هايي است که در مراسم بزرگداشت کوبريک در فيزولد ايراد شده است. بخش دوم راجع به بخشي از تاريخ فيلم سازي آمريکا در ارتباط با فعاليت هاي کوبريک است. بخش سوم نقد و تحليل فيلم هاي کوبريک است. بخش چهارم مقاله اي است راجع به کاربرد اشيا و معماري در فيلم هاي کوبريک و بالاخره در بخش پنجم نقش موسيقي در فيلم هاي او مورد بررسي قرار مي گيرد.
داستان در دهکده اي نزديک مارسي مي گذرد. دهکده اي کوهستاني، خشک و کم باران. بيگانه ها گذرشان به اين ده نمي افتد. مردمان ده پر حرف، خسيس و پر از کينه هاي کهنه هستند و مهم تر اين که همه اهالي به ناخن خشکي معروف اند. يکي از اصولي که همه آنها از آن پيروي مي کنند اين اصل است که به هيچ وجه نبايد در کار ديگران دخالت کرد. شخصيت هاي اصلي داستان پيرمردي خسيس و کينه جو از اين روستاست و برادرزاده يتيم او که به دنبال فرصتي است براي پولدار شدن. آنها چشم طمع به تکه زميني دوخته اند که پس از مرگ صاحبش به وراث او مي رسد. با آمدن آنها به روستا، رودررويي اين دو خانواده شروع مي شود و سرانجام موفق مي شوند با از هم پاشيدن خانواده شهري زمين را به دست آورند. اين اتفاق پس از کشمکش هاي گوناگون انجام مي گيرد. کشمکش هايي که سبب به وجود آمدن ماجراهاي گاه غير قابل پيش بيني مي شود و نويسنده با توانايي داستان جذابش را به پيش مي برد. به تدريج کينه توزي اهالي وضعيت دشوار و بحران سازي را براي آنها به وجود مي آورد و طي حوادثي، سرانجام مردم دهکده تا حدودي متوجه اشتباهات و سنگدلي هاي خود مي شوند که تلخ و دردناک است. رمان، داراي چند تعليق و گره است که خواننده را به راحتي به دنبال خود مي کشاند که ترجمه روان و خوب سروش حبيبي در اين کشمکش مؤثر است. در پايان رازي بزرگ گشوده مي شود که غيرمنتظره و جذاب است. تنبيهي منطقي براي کساني که بدون عذاب وجدان، ديگران را آزار مي دهند و نابود مي سازند.
منبع : مجله فيلم نگار، شماره ي 24
امپراتوري خورشيد
جي. جي بالارد بر اساس تجربيات و مشاهدات خود، امپراتوري خورشيد را به سال 1984 نوشت و استيون اسپيلبرگ به سال 1987 بر اساس آن و با همين عنوان فيلمي ساخت. در امپراتوري خورشيد راوي داستان پسر يازده ساله اي است در شانگهاي دوران جنگ دوم جهاني، در زمان حمله ژاپني ها به پرل هاربر شانگهاي که صبح يکشنبه هفتم دسامبر 1941 صورت مي گيرد. کتاب واقعيت تکان دهنده اي از جنگي خانمان سوز است که ميليون ها انسان را به کام مرگ کشيد. در اين روايت نه فاتحي است و نه مفتوحي. نه غالبي و نه مغلوبي. نه قهرمان و نه ضدقهرماني، نه دوست، دوست است و نه دشمن، دشمن. همه انسان هايي هستند که رنج مي برند، عذاب مي کشند و گرسنگي.
جنگ در اين روايت، جنگ انسان هايي معمولي است که مي خواهند از گرسنگي نجات يابند. انسان است که در مبارزه بقا مسخ مي شود و شقاوت انسان است که مرز و معياري نمي شناسد. در کار جنگ نه زيبايي هست و نه سلحشوري. داستان مشاهدات خود نويسنده از جنگ است. او در شانگهاي از پدر و مادر انگليسي به دنيا مي آيد. در محيطي آرام و اشرافي. با شروع جنگ و حمله ژاپن به چين ناگهان همه چيز به هم مي ريزد و او که کودکي يازده ساله است، به عنوان اسير جنگي همراه با اسراي غيرنظامي انگليسي و آمريکايي به اردوگاهي منتقل مي شود. در اينجاست که ظرفيت هاي وحشيانه بشريت را با چشم خود مي بيند. بالارد اين مشاهدات را به گونه اي روايت مي کند که نفرت از جنگ و جنگ افروزان را به خواننده منتقل مي کند، به دور از هر گونه شعار و احساسات گرايي.
استنلي کوبريک
مؤلف: جان پي يرو برونتا، مترجم: مينو خاني، ناشر: مؤسسه فرهنگي هنري سناء دل، چاپ اول، 1383، شمارگان: 1500 نسخه، قيمت 3500 تومان.
کتاب حاضر حاوي مقالات و تحليل هاي متعددي درباره آثار استنلي کوبريک (1928- 1999) از منتقدان اروپايي و غالباً ايتاليايي است. استنلي کوبريک يکي از فيلمسازان نامدار سينماي جهان است. در ژوئيه 1928 در نيويورک به دنيا آمد. در دوران نوجواني استعداد خود را در زمينه شطرنج، موسيقي جاز و عکاسي نشان داد و بعد جذب سينما شد. در سال 1957 با کمک کرک داگلاس فيلم راه هاي افتخار و در سال 1960 اسپارتاکوس را ساخت. راه هاي افتخار محکم ترين فيلمي است که کوبريک در زمينه کارهاي جنگي ساخته که به خوبي جنگ را تحليل مي کند. اسپارتاکوس فيلمي است که در نوع خود نمونه بزرگي به شمار نمي رود، اما بهترين ميدان عمل براي ابراز افکار انسان دوستانه و روشنفکرانه کوبريک به شمار مي رود.
با راز کيهان (2001، يک اديسه فضايي) در سال 1968 کوبريک به جست و جوي راز هستي و مبدأ وجود مي پردازد و اولين فيلم فلسفي درباره کائنات را مي سازد که در تاريخ سينماي عملي - تخيلي نقطه شاخصي محسوب مي شود. کوبريگ در اواخر دهه 60 به انگلستان مي رود و در آنجا ماندگار مي شود و با ساختن دکتر استرنج لاو (1963) کارش را ادامه مي دهد، پرتقال کوکي (1971)، بري ليندون (1975)، درخشش (1980)، غلاف تمام فلزي (1987) و چشمان تمام بسته (1996). استنلي کوبريک در هفتم مارس 1999 در خانه اش در لندن ديده از جهان فرو مي بندد.
کتاب شامل پنج بخش است. بخش اول شامل سخنراني هايي است که در مراسم بزرگداشت کوبريک در فيزولد ايراد شده است. بخش دوم راجع به بخشي از تاريخ فيلم سازي آمريکا در ارتباط با فعاليت هاي کوبريک است. بخش سوم نقد و تحليل فيلم هاي کوبريک است. بخش چهارم مقاله اي است راجع به کاربرد اشيا و معماري در فيلم هاي کوبريک و بالاخره در بخش پنجم نقش موسيقي در فيلم هاي او مورد بررسي قرار مي گيرد.
ژان دو فلورت و دختر چشمه
داستان در دهکده اي نزديک مارسي مي گذرد. دهکده اي کوهستاني، خشک و کم باران. بيگانه ها گذرشان به اين ده نمي افتد. مردمان ده پر حرف، خسيس و پر از کينه هاي کهنه هستند و مهم تر اين که همه اهالي به ناخن خشکي معروف اند. يکي از اصولي که همه آنها از آن پيروي مي کنند اين اصل است که به هيچ وجه نبايد در کار ديگران دخالت کرد. شخصيت هاي اصلي داستان پيرمردي خسيس و کينه جو از اين روستاست و برادرزاده يتيم او که به دنبال فرصتي است براي پولدار شدن. آنها چشم طمع به تکه زميني دوخته اند که پس از مرگ صاحبش به وراث او مي رسد. با آمدن آنها به روستا، رودررويي اين دو خانواده شروع مي شود و سرانجام موفق مي شوند با از هم پاشيدن خانواده شهري زمين را به دست آورند. اين اتفاق پس از کشمکش هاي گوناگون انجام مي گيرد. کشمکش هايي که سبب به وجود آمدن ماجراهاي گاه غير قابل پيش بيني مي شود و نويسنده با توانايي داستان جذابش را به پيش مي برد. به تدريج کينه توزي اهالي وضعيت دشوار و بحران سازي را براي آنها به وجود مي آورد و طي حوادثي، سرانجام مردم دهکده تا حدودي متوجه اشتباهات و سنگدلي هاي خود مي شوند که تلخ و دردناک است. رمان، داراي چند تعليق و گره است که خواننده را به راحتي به دنبال خود مي کشاند که ترجمه روان و خوب سروش حبيبي در اين کشمکش مؤثر است. در پايان رازي بزرگ گشوده مي شود که غيرمنتظره و جذاب است. تنبيهي منطقي براي کساني که بدون عذاب وجدان، ديگران را آزار مي دهند و نابود مي سازند.
منبع : مجله فيلم نگار، شماره ي 24