اهميت الگوبرداري در شادكامي و موفقيت

الگوبرداري، يكي از ابزارهاي مهم و شناخته شده ي روان شناسي موفقيت(ان. ال. پي) است. الگو برداري به صورتي ساده، عبارت از اين است كه در شرايطي كه فردي توانسته باشد كار مهمي را انجام دهد و يا به موفقيتي دست يابد، ديگران هم در آن شرايط و با آن امكانات مي توانند آن كار را انجام دهند و به آن شكل از موفقيت دست يابند.
شنبه، 30 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهميت الگوبرداري در شادكامي و موفقيت

 اهميت الگوبرداري در شادكامي و موفقيت
اهميت الگوبرداري در شادكامي و موفقيت


 

نويسنده: دکتر رضا جماليان




 
الگوبرداري، يكي از ابزارهاي مهم و شناخته شده ي روان شناسي موفقيت(ان. ال. پي) است. الگو برداري به صورتي ساده، عبارت از اين است كه در شرايطي كه فردي توانسته باشد كار مهمي را انجام دهد و يا به موفقيتي دست يابد، ديگران هم در آن شرايط و با آن امكانات مي توانند آن كار را انجام دهند و به آن شكل از موفقيت دست يابند.
در اين نوشته به شرح حال يكي از پيش كسوتان بسيار بزرگ و موفق ايران در زمينه هاي پزشكي، روان شناسي، فراروان شناسي و مديريت در قرن گذشته مي پردازيم كه شايد در ايران، كمتر كسي، اين نابغه ي بزرگ را كه مي تواند الگوي مناسبي براي رسيدن به شادكامي و موفقيت باشد، بشناسد.

يادي از دکتر اعلم الدوله ثقفي
 

در دوران «ناصرالدين شاه» يکي از فارغ التحصيلان مدرسه ي طب دارالفنون، به نام «ميرزا عبدالباقي حکيم باشي» ملقب به «اعتضادالاطباء» از شهرت و اعتبار زيادي برخوردار بود. پسرش «خليل ثقفي» با مشاهده ي شهرت، ثروت و محبوبيتي که پدرش همراه با احترام و عزت در حرفه ي طبابت کسب کرده بود و با الگوگيري درست از او، مانند او وارد مدرسه ي طب دارالفنون شد ولي در جريان تحصيل و در گفت و گو با استادان طب دارالفنون متوجه شد که در آن زمان، اوج تخصص و تبحر در حوزه ي پزشکي در پاريس و تهرانِ آن زمان تا چه اندازه با يکديگر متفاوتند. بنابراين تصميم گرفت براي ادامه ي تحصيل، به پاريس برود.
«خليل ثقفي» در فرانسه، به دانشکده ي پزشکي بسيار معتبر پاريس وارد شد و در کنار تحصيل موفقيت آميز علوم پزشکي و علوم پايه، به اندازه اي بر ادبيات فرانسه مسلط شد که چندين کتاب و رساله از جمله «هزار و يک حکايت» و «خردنامه جاويدان» را به زبان فرانسه و بيش از 50 جلد کتاب را سال ها بعد به زبان فارسي به رشته ي تحرير درآورد و به پاس کسب دانش و برتري در علوم عصر خويش به ويژه علوم پزشکي، لقب «اعلم الدوله» را به صورت غيابي از شاه قاجار دريافت کرد.

دکتر خليل اعلم الدوله ثقفي در مسير موفقيت
 

«دکتر اعلم الدوله ثقفي» پس از کسب درجه ي دکترا از دانشگاه پاريس، تصميم گرفت به کسب درجه ي تخصص در رشته هاي علوم اعصاب و روان (روان پزشکي، روان شناسي و بيماري هاي اعصاب يا نورولوژي) که هنوز از يکديگر چندان جدا نشده بودند، بپردازد. در آن زمان در معروف ترين و مشهورترين بيمارستان و مرکز پژوهش و نوآوري جهان به نام «سالپه ترير» زير نظر پروفسور «ژان مارتين شارکو» چهره ي ماندگار و کم نظير و در کنار همکاران و هم پايه هايي مانند «پروفسور بابنسکي»، «شارل فره»، «ژيل دولاتورت»، «پيرماري» و «پل ريشه» برنده ي جايزه ي نوبل و از همه جالب تر در کنار نابغه اي مانند «پروفسور زيگموند فرويد» به آموزش و تحقيق در زمينه هاي علوم اعصاب و روان پرداخت و پس از مرگ «پروفسور شارکو»، به علت اعتبار علمي زيادي که «دکتر اعلم الدوله ثقفي» پيدا کرده بود، جانشيني کرسي استادي «شارکو» به او پيشنهاد شد.
در اين زمان اين پزشک ايراني، به اوج موفقيت به معني رسيدن به هدف هاي مورد نظر در زندگي دست پيدا کرده بود ولي «دکتر اعلم الدوله» به اين احساس و ادراک رسيده بود که شادکامي و شاد زيستن براي او بسيار بهتر و جالب تر از موفقيت به معني استادي يک بيمارستان رواني است بنابراين مسئوليت ديگري را که رياست اداره ي بهداري و بهداشت شهر رؤيايي پاريس بود، پذيرفت.

دکتر اعلم الدوله ثقفي در مسير شادکامي
 

در شهرداري پاريس در کنار انجام وظايف حرفه اي، پاي او به محافل اشرافي پاريس و جلسات پرابهت و اعجاب انگيز پديده هاي روحي باز شد.
در آن زمان، جلسات هيپنوتيزم که گاه با شفابخشي سريع و يا اظهارات بسيار شگفت انگيز افراد هيپنوتيزم شده همراه بود، احساس خروج روح از بدن، رؤيت همزاد، سير قهقرايي در زمان و برگشت به سال هاي نزديک يا دور گذشته، پيدايش بي حسي، تجربياتي توسط يکي از هم دوره هاي «دکتر اعلم الدوله» به نام «پروفسور پيرژانه» از بنيان گذاران علم روان شناسي در زمينه ي هيپنوتيزم از راه دور و... در غياب کشفيات جديد در علوم روان پزشکي و روان شناسي، فضا را براي خيال پردازي و طراحي نظريات جديد و دل انگيزي در زمينه ي حوزه هاي مغناطيسي کيهاني، مغناطيس انساني، خواب مغناطيسي، امکان ارتباط با ارواح، فرستادن پيام کوتاه از راه فکر و... آماده کرده بود. در اين جلسات که با شرکت پرشور مردان و زنان پاريسي آن هم از طبقات اعيان، اشراف و حتي دربار همراه بود و برخي از برندگان جايزه ي نوبل مانند «پروفسور ريشه» هم در اين جلسات شبانه که معمولاً تا ساعاتي بعد از نيمه شب ادامه پيدا مي کرد، شرکت داشتند، به نظر و باور همه ي شرکت کنندگان، «دکتر اعلم الدوله» استادي بلندپايه در قدرت ها و نيروهاي روحي و ماورايي محسوب مي شد و مورد احترام طبقات ممتاز پاريس بود و حضور او در هر جلسه ي ميهماني يا جلسات به اصطلاح روحي، افتخار بزرگي براي آن خانواده و باعث تفاخر آنان نسبت به ديگران بود. تحقيق در اين زمينه، آن قدر براي «اعلم الدوله» جذاب بود که زماني که معلوم شد يک استاد علوم روحي در سوئيس پيدا شده، پاريس را رها کرد و براي کسب دانش و تجربيات روحي و رواني بيش تر، به سوئيس رفت و به کسب اطلاعات، آگاهي ها و مهارت هاي بيش تري نايل آمد.

بازگشت دکتر اعلم الدوله ثقفي به ايران
 

زماني که «دکتر ثقفي» به ايران بازگشت، بلافاصله به عنوان پزشک مخصوص «محمدعلي شاه» انتخاب شد. او در سال هاي پايان عمر، «انجمن معرفت الروح تجربتي ايران» را بنياد نهاد و عده ي زيادي از بزرگان مملکت را دور خود جمع کرد.
«دکتر اعلم الملک ثقفي» از ابعاد مختلف مي تواند به عنوان يک الگوي شادکامي، موفقيت، تحصيل علم، وطن دوستي و... مورد توجه همگان به ويژه جوانان ايران قرار بگيرد.
منبع:نشريه شادکامي و موفقيت، ش64



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.