بد و خوب هاي پاستيل

پاستيل نوعي شيريني است که از شکر و شربت گلوکز، طعم دهنده، رنگ هاي خوراکي و ژلاتين ساخته شده است. ژلاتيني که در ساخت پاستيل استفاده مي شود از استخوان حيوانات به دست مي آيد و در واقع استفاده از ژلاتين در ساخت و توليد پاستيل باعث مي شود که به پاستيل حالت ژله اي بدهد و هنگام خوردن در دهان آب شود و باعث چسبناک شدن آن مي شود. پاستيل ها نوعي آبنبات کوچک و لاستيکي هستند که بيشتر
دوشنبه، 8 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بد و خوب هاي پاستيل

 بد و خوب هاي پاستيل
بد و خوب هاي پاستيل


 

نويسنده: لادن دهقان تنها




 
پاستيل نوعي شيريني است که از شکر و شربت گلوکز، طعم دهنده، رنگ هاي خوراکي و ژلاتين ساخته شده است. ژلاتيني که در ساخت پاستيل استفاده مي شود از استخوان حيوانات به دست مي آيد و در واقع استفاده از ژلاتين در ساخت و توليد پاستيل باعث مي شود که به پاستيل حالت ژله اي بدهد و هنگام خوردن در دهان آب شود و باعث چسبناک شدن آن مي شود. پاستيل ها نوعي آبنبات کوچک و لاستيکي هستند که بيشتر به شکل خرس هاي کوچک رنگارنگ به بازار عرضه مي شوند و منشاء پاستيل خرسي شکل اولين بار در آلمان بود و به فرم هاي مختلف ديگر از جمله کرم، قورباغه، توت فرنگي، همبرگر، آلبالو و بطري نوشابه نيز وجود دارد.

ژلاتين چيست؟
 

ژلاتين، هيدروکلوئيدي از جنس پروتئين است که 80 درصد پروتئين (از نوع کم مرغوب از نظر تغذيه اي)، 2درصد مواد معدني و 13درصد رطوبت دارد و به دليل ويژگي هاي منحصر به فرد آن در ايجاد ژل و قوام دهندگي، در صنايع غذايي به طور گسترده اي مورد استفاده قرار مي گيرد. براي اينکه پاستيل و يا ژله اي که ژلاتين در آن استفاده شده است ارزش غذايي مطلوبي داشته باشد، لازم است ژلاتين به روش صحيح از استخوان استخراج گردد که يکي از بهترين روش هاي استخراج ژلاتين روش آنزيمي است. اگر ژلاتين به بهترين صورت استخراج و فناوري شود پاستيل ها و يا ژله ايي که از آن ساخته مي شوند، استحکام مناسبي خواهند داشت و به خوبي در بدن جذب مي گردند.

بد و خوب هاي پاستيل

ترکيبات افزوده شده:
 

در سال هاي اخير برخي از کارخانه هاي توليد پاستيل ويتامين C را نيز به محصولات خود افزوده اند. برخي از کارخانه ها هم تلاش کرده اند مولتي ويتامين نيز به آن بيفزايند. براي حل مشکل پوسيدگي دندان، شرکت هاي سازنده تلاش کرده اند قند زايليتول يا گزيليتول را جايگزين شيرين کننده هاي پوسيدگي زا در پاستيل ها بکنند تا پاستيل موجب پوسيدگي دندان ها نشود. همچنين در پاستيل هايي که مطابق استاندارد و در کارخانه هاي معتبر تهيه مي شوند، از رنگ مجاز خوراکي استفاده مي گردد. گاهي هم از رنگ دهنده هاي طبيعي مانند آب هويج يا آب انار براي رنگي کردن پاستيل استفاده مي شود.

مضرات پاستيل:
 

پوسيدگي دندان از مهم ترين عوارض مصرف بيش از اندازه پاستيل در کودکان است و مصرف آن براي بيماران مبتلا به ديابت و کساني که اضافه وزن دارند و در حال رژيم گرفتن هستند هم مناسب نيست. مواد غذايي شيرين داراي انرژي هستند که کودکان با نظارت والدين خود مي توانند بخشي از انرژي روزانه خود را به جاي خوردن چيپس، پفک و ... از طريق پاستيل تأمين کنند.

نکاتي براي خوردن و نگهداري از پاستيل:
 

• پاستيل را در جاي گرم نگهداري نکنيد.
• به منظور جلوگيري از پوسيدگي، دندان هايشان را بعد از خوردن پاستيل حتما مسواک بزنيد.
• پاستيل را نجويد و اجازه دهيد مانند شکلات در دهانتان آب شود.
• به بچه هاي زير 2سال پاستيل ندهيد، زيرا دستگاه گوارش آنها حساس است و امکان دارد بدنشان به رنگ محصول واکنش نشان بدهد.
• خوردن و مخصوصا جويدن پاستيل به سالمندان و افرادي که دندان مصنوعي دارند نيز توصيه نمي شود.
• بهتر است پاستيل را پس از خارج کردن از بسته بندي در يک ظرف در دار نگهداري کنيد، زيرا حالت چسبندگي آن خيلي زود گرد و غبار و آلودگي محيط را به خود مي گيرد.
منبع: دنياي تغذيه شماره 110



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.