خوردن بادام در سه ماهه اول بارداري

سه ماهه اول بارداري زماني است که رشد و تغيرات سريع اتفاق مي افتد و ضروري است تا مواد مغذي مورد نياز براي اين تحولات تامين شود. اين درست هنگامي است که اغلب زنان اشتهايي به خوردن غذا ندارند و يا دچار تهوع هاي متعدد مي شوند.
دوشنبه، 8 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خوردن بادام در سه ماهه اول بارداري

 خوردن بادام در سه ماهه اول بارداري
خوردن بادام در سه ماهه اول بارداري


 

نويسنده: زهرا سادات موسوي




 
سه ماهه اول بارداري زماني است که رشد و تغيرات سريع اتفاق مي افتد و ضروري است تا مواد مغذي مورد نياز براي اين تحولات تامين شود. اين درست هنگامي است که اغلب زنان اشتهايي به خوردن غذا ندارند و يا دچار تهوع هاي متعدد مي شوند.
خوشبختانه، بيشتر مواد غذايي ذکر شده در اينجا هم مغذي هستند و هم راحت هضم مي شوند. بادام، برنج قهوه اي، پوره سيب و جو دوسر نمونه هايي از مواد مغذي با هضم راحت هستند. فولات، پادشاه مواد مغذي است که بايد در اين سه ماه مصرف شود. اکثر غذاهاي آورده شده در اين سري مقالات حاوي فولات و ساير مواد مغذي لازم براي رشد و تکامل جنين در سه ماه اول بارداري مي باشند. به ياد داشته باشيد که برخورداري از يک رژيم متنوع و مغذي هميشه بهترين انتخاب براي مادران است
در اين مقاله ضمن ارائه توضيحي مختصر در مورد تغذيه مناسب براي سه ماهه اول بارداري يکي از مواد غذايي مفيد براي اين دوران يعني بادام را با هم مرور مي کنيم.

بادام در يک نگاه:
 

85 گرم بادام (20 تا 25 عدد) شامل
کالري: 169کيلوکالري
چربي اشباع شده: 1گرم
پروتئين: 6گرم
فيبر: 3گرم
کلسيم: 8درصد
ويتامينA : صفر درصد
ويتامينC: صفر درصد
آهن: 5درصد

بادام
 

بادام منبع غني از فولات است که يکي از مهمترين مواد مغذي براي اين دوران مي باشد، البته قرص هاي مکمل اسيد فوليک براي پيشگيري از بروز نواقص نوزادي نيز توصيه مي شود. خوردن مواد مغذي مانند بادام سطح فولات مادر و نوزاد را بالا مي برد که براي يک بارداري سالم مورد نياز است. 20 تا 25 عدد بادام حاوي 10 ميکروگرم فولات است و در صورت دوقلو بودن جنين بهتر است مصرف بادام را به 2برابر افزايش دهيد.

ميان وعده سبک:
 

تحقيقي در انگليس نشان داد که خوردن روزانه 20 تا 25 عدد بادام احساس سيري و رضايت به شما مي دهد و نيز وزنتان را تنظيم مي کند. پس خوردن بادام هاي مغذي علاوه بر کمک به رشد خوب جنين، باعث مي شود از انتخاب آن رضايت کامل داشته باشيد. مغذي بودن بادام و طعم دلپذير آن موجب رضايت شما و رشد خوب جنين خواهد بود.
تحقيقات پيرامون تغذيه در دوران بارداري حاکي از آن است که مصرف غذاهاي داراي نمايه گليسمي پايين، بارداري بهتري را به همراه خواهد داشت. به طور کلي مصرف غذاهايي که نمايه گليسمي پاييني دارند براي دوران بارداري بهتر است که از جمله مي توان به مصرف سبزيجات، مغزها و توت اشاره کرد. ولي موادي که نمايه گليسمي بالايي دارند مانند شکر، نان سفيد و پوره سيب زميني خيلي سريع تبديل به قند مي شوند و براي بدن به خصوص در اين دوران مناسب نمي باشند.
مطالعات نشان داده اند که رژيم هاي با نمايه گليسمي پايين در دوران بارداري احتمال ديابت حاملگي را کاهش مي دهند. اين بدان معني نيست که دوران بارداري ايجاد محدوديت غذايي مي نمايد، بلکه تاکيد بر درست انتخاب کردن مواد غذايي مي باشد. براي مثال مغزها، ميوه ها، سبزيجات و غلات پرفيبر را جايگزين غذاهاي فرآوري شده، بيسکويت و شيريني جات کنيد تا سلامت شما و فرزندتان تضمين شود.

پیشنهادات خوشمزه:
 

مشتی بادام به همراه میوه ای مانند سیب، میان وعده ای فوق العاده است!

چند ماده غذایی مناسب برای سه ماه اول بارداری:

بادام

موز

پنیر پاستوریزه

برنج قهوه ای

پیازچه

غلات سبوسدار

زنجبیل

گوشت بره

چای نعنا

تره فرنگی

لیمو

لوبیا چشم بلبلی

جو دوسر

سیب زمینی

هندوانه

ذرت

 

 

حالا با این مواد بهترین غذاها را تهیه نمایید و در خوردنشان شک نکنید.


بادام و دوران بارداري:
 

بادام يکي از در دسترس ترين مواد غذايي است که مي توان هميشه مشتي از آن را در کيف نگاه داشت تا به هنگام گرسنگي يا ضعف در اين دوران از آن به عنوان يک ميان وعده سالم استفاده کرد. خوردن سالادي که روي آن بادام ريخته ايد، يک ميان وعده مناسب براي سه ماهه نخست بارداري مي باشد.
در خريد بادام دقت کنيد تا بادام مانده نگيريد. بادام خام خوشمزه است، ولي اگر قصد خريد بادام بو داده و نمکي را داريد از تازه بودن آن مطمئن شويد، اما تا حد امکان بادام خام را خريداري نماييد. حواستان باشد بادامي که با مخلوطي از شکر، عسل و يا مواد نگهدارنده آغشته شده است (بادام سوخته) را تهيه ننماييد، زيرا ديگر براي رشد جنين همراهتان مناسب نيست. سعي کنيد تا بادام را درسته ميل کرده و آن را پوست گرفته مصرف نکنيد، چرا که پوست بادام حاوي مواد مغذي براي رشد جنين مي باشد.

بادام، مغزي مدافع:
 

بادام غني از آنتي اکسيدان است که ترکيبات طبيعي آن با راديکال هاي آزاد بدن شما و جنين همراهتان مبارزه مي کنند.
تحقيقي در کانادا نشان داد که پوست بادام حاوي آنتي اکسيدان فراواني است. محققان سطوح بالايي از چهار نوع مختلف فلاونول را يافتند که تاثيرات آنتي اکسيداني مثبتي در بدن دارند و به عنوان خط دفاعي اوليه بدن در برابر راديکال هاي آزاد عمل مي کنند.

نگهداري بادام:
 

بادام را در جاي خشک و خنک نگهداري نماييد و بدانيد که بادام با پوست را براي مدت بيشتري مي توان نگهداري کرد. بادام با پوست را مي توان در کيسه اي در بسته درون يخچال يا فريزر قرار داد تا براي مدت بيشتري تازه بماند.

بادام و سلامت قلب:
 

محققان رابطه اي بين مصرف بادام و سلامت قلب مبني بر تاثير بادام در کاهش کلسترول بد خون(LDL) و بالا بردن سطح کلسترول خوب خون (HDL) يافتند. در نتيجه، بادام گردش خون را بهتر مي کند و اکسيژن و مواد مغذي بيشتري ر ا براي بدن فراهم مي نمايد.
منبع: دنياي تغذيه شماره 110



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.