نکته هاي تغذيه اي

گروهي از متخصصان علوم پزشکي در آمريکا به شواهد آزمايشگاهي جديدي دست يافته اند که نشان مي دهند آنتي اکسيدان موجود در قهوه براي حفاظت در برابر آلزايمر و بيماري هاي قلبي مفيد است. اين متخصصان تاکيد کردند که قهوه يکي از غني ترين منابع آنتي اکسيدان مفيد براي بدن انسان است تا جايي که مي تواند تا حد زيادي در برابر مشکلاتي چون آلزايمر و بيماري هاي قلبي نقش حفاظتي داشته باشد.
دوشنبه، 8 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکته هاي تغذيه اي

نکته هاي تغذيه اي
نکته هاي تغذيه اي


 






 

قهوه، غني از آنتي اکسيدان
 

گروهي از متخصصان علوم پزشکي در آمريکا به شواهد آزمايشگاهي جديدي دست يافته اند که نشان مي دهند آنتي اکسيدان موجود در قهوه براي حفاظت در برابر آلزايمر و بيماري هاي قلبي مفيد است.
اين متخصصان تاکيد کردند که قهوه يکي از غني ترين منابع آنتي اکسيدان مفيد براي بدن انسان است تا جايي که مي تواند تا حد زيادي در برابر مشکلاتي چون آلزايمر و بيماري هاي قلبي نقش حفاظتي داشته باشد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، دو متخصص تغذيه به نام هاي آيناگالانو و رافائل کارمونا در گزارش جديدي اعلام کردند کافئين که در چاي، کاکائو و ساير مواد غذايي نيز يافت مي شود، منبع قدرتمندي از تاثيرات آنتي اکسيداني است. اين متخصصان در آزمايشات خود محاسبات تئوريک و دقيقي را در مورد تعاملات کافئين با مولکول هاي مضر راديکال آزاد در بدن انجام دادند.
اين محاسبات تئوريک شواهد و نتايج جالب فوق العاده اي از خواص آنتي اکسيدان قهوه را نشان مي دهند. البته در مصرف قهوه نبايد افراط شود.
شرح اين بررسي ها در مجله انجمن شيمي آمريکا منتشر شده است.

بسياري از داروهاي لاغري تاييد شده نيستند
 

دبير انجمن داروسازي باليني ايران با تاکيد بر اين که روش علمي لاغري، کاهش دو کيلوگرم وزن در ماه است، توصيه کرد: «حداقل سه جلسه 30دقيقه اي در هفته ورزش کنيد.»
دکتر رامين ابريشمي با بيان اينکه چاقي يکي از مشکلات عمده جوامع امروزي است، اظهار کرد: «چاقي عامل بسياري از بيماري هاست و باعث افزايش ميزان مرگ و مير و کاهش طول عمر افراد مي شود.»
دبير انجمن داروسازي باليني ايران با اشاره به تبليغات درباره روش هاي نادرست کاهش وزن در رسانه ها تاکيد کرد: «بر اساس تعريف علمي کاهش وزن، يک فرد عادي حداکثر ظرف يک ماه بيشتر از دو کيلوگرم کاهش وزن نبايد داشته باشد. اين در حالي است که تبليغات کاهش وزن در مدت اندک و کمتر از يک هفته کاملا غير علمي است و مي تواند عوارض جبران ناپذيري را به دنبال داشته باشد.»
وي افزود: «به تازگي تبليغات داروهاي کاهش وزن افزايش يافته است. اما بسياري از آنها داروهاي تاييد شده نيستند و بدون مجوز وزارت بهداشت وارد کشور مي شوند و در ترکيبات برخي از آنها حتي مواد مخدر نيز وجود دارد.
وي افزود: «به طور کلي براي چاقي هاي معمولي که اکثر افراد جامعه دچار آن هستند بهترين روش، استفاده از رژيم غذايي مناسب و با مصرف داروهاي کمکي مورد تاييد است.»
ابريشمي در پايان خاطرنشان کرد: «به طور کلي افراد جامعه براي اينکه دچار اضافه وزن نشوند بايد فعاليت بدني داشته باشند و حداقل سه جلسه 30دقيقه اي در هفته ورزش کنند. همچنين بايد از غذاهايي که داراي کالري بالا با حجم کمي هستند مانند فست فودها و انواع شيريني ها پرهيز کنند.

سلامت قلب در گرو کنترل وزن
 

يک متخصص بيماري هاي قلبي و عروقي با بيان اينکه فشار خون بالا اولين عامل خطر براي نارسايي احتقاني قلب است، گفت: «براي پيشگيري از بروز نارسايي احتقاني قلب کنترل وزن بسيار مهم مي باشد.»
دکتر مهرداد ساروي اظهار کرد: «فشار خون بالا از عوامل خطر ديگر براي بيماري قلبي، بيماري کليه و نارسايي احتقاني قلب است.
وي با بيان اينکه فشار خون بالا عامل خطر مهمي براي سکته مغزي است، گفت: «اگر اضافه وزن و يا سابقه فاميلي فشار خون بالا داشته باشيد، در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي هستيد». يک متخصص بيماري هاي قلبي و عروقي با بيان اينکه فشار خون بالا اغلب به عنوان «قاتل خاموش» ناميده مي شود گفت: «فشار خون بالا معمولا علامتي ندارد، در نتيجه مردم به آن توجه نمي کنند تا اينکه به طور جدي بيمار شوند.»
ساروي با بيان اينکه براي پيشگيري از بروز نارسايي احتقاني قلب، کنترل وزن بسيار مهم است افزود: «اضافه وزن متوسط نيز مي تواند خطر بيماري قلبي را افزايش دهد.»

از ويتامين B12 چه مي دانيد؟
 

ويتامين B12 از جمله ويتامين هاي مهم است که در ماهي، گوشت و لبنيات يافت مي شود و در حفظ سلامت اهميت بالايي دارد.
اين ويتامين که «کوبالامين»نيز ناميده مي شود، از خانواده ويتامين هاي محلول در آب است.
در بررسي هايي که از سوي متخصصان علوم پزشکي دانشگاه تورين و بيمارستان مائوريزيانو در ايتاليا انجام گرفت، معلوم شد که ارتباط مهمي بين کمبود اين ويتامين و سرفه هاي مزمن بي دليل وجود دارد.
به گفته متخصصان، کمبود اين ويتامين بيشتر در افراد مسن بروز مي کند و عوارضي مانند کم خوني، کاهش حافظه و آسيب سلول هاي عصبي را در پي دارد.
به گزارش سايت مرکز تخصصي مايوکلينيک، ويتامين B12 از عوامل سازنده گلبول هاي قرمز و مولکول وراثتي DNA است و در کار سيستم عصبي نقش بسيار مهمي دارد. گياهخواران و افرادي که از رژيم هاي غذايي کم گوشت و لبنيات استفاده مي کنند و همچنين افراد مسن تر در معرض خطرات ناشي از کمبود اين ويتامين هستند. اين افراد يا از منابع گوشتي و لبنياتي اين ويتامين را دريافت نمي کنند و يا بدن آنها در جذب اين ويتامين با مشکل روبرو است.
به علاوه کمبود اين ويتامين ممکن است بر اثر نوعي بيماري عفوني بروز کند. اين بيماري در واقع سلول هايي از سيستم گوارش را که وظيفه دريافت اين ويتامين را دارند از بين مي برد. يکي ديگر از عوامل مشکل در جذب اين ويتامين استفاده از داروهاي درمان رفلاکس يا ضد اسيدهاي معده است. در عين حال اعمال جراحي که روي بخش هايي از روده انجام مي شوند نيز مي توانند سيستم گوارش را از جذب اين ويتامين باز دارند.
بنابراين گزارش، ويتامين B12 در غذاهاي حاوي پروتئين حيواني يافت مي شود. غني ترين منبع اين ويتامين کبد و کليه است. ديگر منابع غني حاوي اين ويتامين شامل شير، تخم مرغ، ماهي و پنير هستند. اغلب افرادي که مي توانند گوشت را بعنوان يکي از عناصر غذايي خود داشته باشند، کمتر در معرض خطر کمبود اين ويتامين قرار دارند، مگر اينکه بدن آنان توانايي جذب اين ويتامين را نداشته باشد.

«جينکوبيلوبا»، مسکن طبيعي
 

گروهي از کارشناسان طب گياهي در بررسي هاي جديد خود متوجه شدند که گياه جينکوبيلوبا مي تواند در درمان درد و التهاب موثر باشد.
دکتر شارون دلان متخصص دانشگاه گلاسگو کاليدونيان در انگليس و دستياران وي در اين مطالعات دريافتند عصاره جينکوبيلوبا واکنش هاي غير عادي به دردهاي گرمايي را مثل مسکن هاي معمولي درد، کاهش مي دهد.
به گزارش روزنامه اکسپرس، متخصصان به اين نتيجه رسيدند که اين عصاره گياهي همچنين مي تواند براي بهبود التهاب هاي مزمن مفيد باشد.
بر اساس اين گزارش، اين عصاره گياهي توانايي تغيير انتقال پيام هاي عصبي و محافظت از اعصاب را دارد. جينکو يک گياه دارويي است که جريان خون را در دست ها و پاها افزايش مي دهد. و باعث بهبود کار مغز و تقويت حافظه کوتاه مدت مي شود. اين گياه دارويي خونرساني به مغز را افزايش مي دهد و در نتيجه باعث مي شود قند بيشتري وارد سلول هاي مغزي گردد و انتقال پيام هاي عصبي را تقويت مي کند.
جينکو داراي خواص آنتي اکسيداني است، زيرا باعث تقويت عمل پلاکت هاي خوني و سلول هاي عصبي و افزايش خون رساني به سيستم عصبي و مغز مي شود.

آووکادو، ميوه اي ضد سرطان
 

آووکادو يک ماده غذايي کامل با 14ماده معدني مفيد براي تحريک رشد بدن است، براي مثال حاوي املاح آهن و مسن است که براي خون سازي مفيد هستند يا داراي سديم و پتاسيم است که نقش مهمي در حفظ تعادل شيميايي بدن ايفا مي کنند.
دکتر فييل لمپرت متخصص صنايع غذايي در يک مطالعه جديد درباره خواص اين ميوه دريافته است که آووکادو از لحاظ ذخيره پتاسيم بسيار غني است و هر ميوه آن سه برابر موز پتاسيم دارد.
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، وي در مطالعات خود خاطرنشان کرد: «يک آووکادو رسيده منبع غني از ويتامين ها، مواد معدني و چربي هاي مفيد است و در حالي که بيشتر مردم آن را يک سبزي مي دانند، اما آووکادو در واقع ميوه اي است که حاوي چربي هاي غير اشباع بوده و کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزايش مي دهد.
لمپرت همچنين تصريح کرد:«آووکادو نسبت به هر ميوه ديگري حاوي مقادير بيشتري از کاروتنوئيد ضد سرطان موسوم به «لوتئين» است. اين ماده در پيشگيري از ابتلا به سرطان پروستات، تحليل ماکولار چشم و آب مرواريد نقش دارد.»

موز و مقابله با ايدز
 

پزشکان در مطالعات جديد خود تاکيد کردند موز حاوي نوعي ماده شيميايي است که اين ماده مي تواند سلاحي قدرتمند براي مقابله با ويروس HIV باشد.
اين پزشکان مي گويند پروتئين گياهي که به طور طبيعي در موز يافت مي شود، به اندازه دو داروي ضد HIV که در حال حاضر در دست آزمايش هستند در مهار انتشار اين ويروس در بدن انسان موثر است.
به گزارش روزنامه ديلي ميل، گروه متخصصان دانشگاه ميشيگان معتقد هستند که اگر بتوان با استفاده از موادي موسوم به «ميکروبيسيدها»حاصل از اين پروتئين گياهي، احتمال آلودگي در ناحيه مهبل را کاهش داد، روشي نسبتا کم هزينه براي مقابله با ايدز به ويژه براي کشورهاي در حال توسعه خواهد بود.
آنها معتقدند که اين يافته جديد ممکن است در نهايت به توليد ميکروبيسيدهاي ارزان قيمت تري منجر شود. متخصصان در سراسر جهان بر اين باور هستند که دستيابي به سلاح هاي جديد براي جنگيدن با ويروس HIV امري ضروري است.
آمارها نشان مي دهند که در حال حاضر در ازاي هر نفر که داروهاي حياتي ضد ويروس ايدز را دريافت مي کنند، بيش از دو نفر به حاملان اين ويروس افزوده مي شود. بنابراين گزارش، مواد شيميايي که در گياهان يافت مي شوند، مي تواند در صورت استفاده صحيح تا حد زيادي جلوي گسترش عفونت را بگيرند. با اينکه سال ها طول خواهد کشيد تا نتيجه اين آزمايش جديد روي بيماران مورد تاييد قرار بگيرد، اما پزشکان بر اين باور هستند که حتي ترکيباتي که تا حدودي در اين زمينه موثر مي باشند، ممکن است بتوانند جان بسياري را نجات دهند. نتايج اين آزمايشات در نشريه شيمي بيولوژيک منتشر شده است.

آبغوره را جايگزين داروهاي کاهنده چربي نکنيد!
 

يک متخصص داخلي با بيان اينکه تاکنون هيچ کشف و يا فرضيه اثبات شده اي مبني بر کاهش چربي خون با استفاده از برخي مواد غذايي همچون آبغوره بدست نيامده است، گفت: «متاسفانه در بسياري از موارد افراد با تصور اينکه اين نوع مواد غذايي مي توانند جايگزين دارو شوند، داروهاي خود را قطع مي کنند.
بابک رضايي با بيان اين مطلب اظهار کرد: «در چربي خون پايين، مصرف آبغوره و يا سبزي شويد مي تواند تا حدودي مثمر ثمر واقع شود، اما در فشار خون بالا مصرف اين مواد غذايي تغييري در ميزان چربي خون ايجاد نخواهد کرد.»
رضايي، کرخت شدن دست و پا، سرگيجه، سردرد و خواب آلودگي را از علائم ابتلا به چربي خون برشمرد و افزود: «در برخي موارد نيز اين بيماري علامتي نداشته و به واسطه انجام آزمايشات مربوطه ظاهر مي شود.»
اين متخصص داخلي با اشاره به اينکه بيماري چربي خون مي تواند زمينه ساز بروز بيماري هاي قلبي و عروقي و در نهايت بروز سکته هاي قلبي و مغزي شود، يادآور شد: «البته در صورت اصلاح رژيم غذايي و انجام حرکات ورزشي ممکن است فرد تا پايان عمر بدون هيچ مشکلي به زندگي خود ادامه دهد.»
وي مصرف روغن حيواني، روغن هاي نباتي، خامه، کره، تخم مرغ، سس مايونز، گوشت قرمز و غذاهاي پرچرب مانند کله و پاچه را براي بيماران مبتلا به چربي خون مضر دانست و خاطرنشان کرد: «رعايت رژيم غذايي صحيح و مصرف دارو مي تواند به ميزان قابل توجهي چربي خون را کاهش دهد.»

پسته و کاهش وزن موفق
 

متخصصان تغذيه تاکيد کردند خوردن پسته به عنوان ميان وعده نه تنها يک گزينه مناسب براي حفظ سلامت قلب است، بلکه در عين حال به کاهش وزن نيز کمک مي کند.
دکتر ديويد هبر، رييس مرکز تغذيه انساني در دانشگاه کاليفرنيا در اين باره متذکر شد: «اين مطالعه حائز اهميت است، چون براي اولين بار نشان مي دهد که پسته مي تواند بخشي از يک برنامه غذايي موفق براي کاهش وزن باشد.»
دکتر هبر در ادامه تاکيد کرد: «بسياري از افرادي که عادت به مصرف تنقلات و ميان وعده دارند تصور مي کنند که چوب شور و بيسکويت هاي نمکي در مقايسه با مغزها براي کنترل وزن، گزينه بهتري هستند، فقط به اين خاطر که چربي کمتري دارند، اما مطالعات جديد ما اين ايده را رد مي کند.»
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، در اين گزارش 12هفته اي روي 52 داوطلب مبتلا به اضافه وزن معلوم شد گروهي که به جاي چوب شور از پسته به عنوان ميان وعده استفاده کرده بودند بهتر موفق شدند شاخص توده بدني خود را کاهش دهند، اما گروهي که چوب شور را مصرف کرده بودند، موفقيت چنداني در اين زمينه کسب نکردند.
پزشکان همچنين تاکيد دارند که پسته براي سلامت قلب نيز مفيد است. همچنين پسته حاوي ويتامين هاي B و ويتامين E بوده و املاح مغذي شامل آهن، پتاسيم، فسفر و کلسيم دارد. مغز پسته به دليل دارا بودن آهن، خون ساز است و معمولا به افرادي که از کم خوني فقر آهن رنج مي برند، مصرف آن توصيه مي شود. همچنين ويتامين A موجود در پسته به بينايي در تاريکي کمک مي کند و محرک رشد سلول ها و بافت هاي بدن است.

نوزادان مادران چاق در معرض خطر فقر آهن هستند
 

يک بررسي جديد نشان داد نوزاداني که از مادران چاق متولد مي شوند در معرض خطر فقر آهن هستند و اين کمبود مي تواند تاثير نامطلوبي بر روي رشد مغزي جنين داشته باشد.
در زناني که باردار نيستند، التهاب ناشي از چاقي انتقال آهن از طريق روده را محدود و مختل مي کند که نتيجه اين وضعيت، کم خوني ناشي از فقر آهن است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، وقتي زني باردار است، آهن از طريق روده به جفت منتقل مي شود، اما معلوم نيست فاکتور چاقي در مادر چگونه روي وضعيت آهن در بدن جنين تاثير مي گذارد. وضعيت دريافت آهن در دوران جنيني فاکتور بسيار مهمي است، چرا که 50درصد آهن مورد نياز براي رشد جنين، قبل از تولد دريافت مي شود.
نتايج اين بررسي ها تاييد کردند که چاق بودن مادر در زمان بارداري مي تواند روي سطح آهن بدن نوزاد تاثير منفي داشته باشد.

خرما و خواص اعجاب انگيز
 

يک کارشناس تغذيه گفت: «خرما در گروه ميوه ها قرار دارد و سرشار از انواع ويتامين ها و مواد مغذي مورد نياز بدن است.»
يوسف نقيايي يادآور شد: «خرما با توجه به داشتن مقدار قابل توجه فيبر خوراکي در پيشگيري از سرطان هاي دستگاه گوارش بخصوص سرطان کولون و نيز کاهش چربي هاي خون موثر است.
نقيايي با اشاره به مقدار پتاسيم موجود در خرما اظهار کرد: «به همين دليل مصرف خرما، بيماري هاي قلبي -عروقي را نيز بهبود مي بخشد.»
وي با بيان اينکه خرما داراي مقدار قابل توجهي ويتامين A و بتاکاروتن است، افزود: «بتاکاروتن موجود در خرما از بروز بيماري هاي عفوني پيشگيري مي کند.»
اين کارشناس تغذيه در پايان با تاکيد بر ارزش غذايي اين ماده غذايي، خاطرنشان کرد: «از آنجايي که خرما داراي کالري زيادي است، مصرف بي رويه اين ماده غذايي نيز توصيه نمي شود، چرا که مي تواند منجر به افزايش وزن و چاقي شود.»

افزايش طول عمر با ويتامين E
 

پزشکان مي گويند نوع خاصي از ويتامين E مي تواند در بهبود شديدترين شکل بيماري کبد چرب در برخي از کودکان موثر و مفيد باشد.
بيماري کبد چرب غيرالکلي در حال حاضر شايع ترين بيماري مزمن کبدي در بين کودکان آمريکايي است. علائم اين نوع از بيماري کبد چرب مشخص است و در کودکان معمولا پس از سن 10سالگي بروز مي کند.
به گفته متخصصان، بيماري کبد چرب خطر ابتلاي کودکان به بيماري قلبي و سيروز کبدي را تشديد مي کند.
همچنين متخصصان در آزمايشات مختلف نشان داده اند که ويتامين E در مقابل بسياري از بيماري ها به بدن کمک مي کند و سلول ها را از انواع مشخصي از آسيب ها حفظ کرده، طول عمر آنها را افزايش مي دهد. اين خاصيت ويتامين E در طول زمان باعث کند شدن آسيب سلولي مي شود که بطور طبيعي با افزايش سن اتفاق مي افتد.
ويتامين E در بدن را در مقابل بعضي از اختلالات حفظ مي کند و به درمان بعضي ديگر از بيماري ها کمک مي کند. ويتامين E همچنين نقش مهمي در درمان بسياري از سرطان ها از جمله سرطان پوست، دهان و گلو، معده، روده بزرگ، سرطان سينه و پروستات ايفا مي کند. همچنين خطر ابتلا به سرطان هاي ريه، مري و دهانه رحم را کاهش مي دهد.

فلفل قرمز به کاهش اشتها کمک مي کند
 

متخصصان تغذيه در آمريکا ادعا کرده اند که ادويه فلفل قرمز مي تواند اشتها را کاهش دهد.
اين متخصصان مي گويند: «مصرف حدود نصف قاشق چايخوري فلفل قرمز خشک شده مخصوصا براي کساني که بطور معمول از اين ادويه استفاده نمي کنند، مي تواند موجب کاهش اشتها شود.»
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، ريچارد ماتز، استاد افتخاري تغذيه در دانشگاه آمريکايي پوردو و دستيار وي در اين باره اظهار داشتند: «ترکيب موجود در فلفل قرمز موسوم به «کاپسايسين» که موجب تندي شديد فلفل قرمز مي شود، مي تواند در کاهش اشتها تاثير داشته باشد و در عين حال کالري هاي بدن را نيز بيشتر بسوزاند.»
اين مطالعه شش هفته اي روي 25 داوطلب که دچار اضافه وزن نبودند، صورت گرفت. اين متخصصان دريافتند افرادي که فلفل قرمز مصرف کرده بودند، دماي داخلي بدنشان افزايش يافت و همين افزايش دما موجب سوختن بيشتري کالري در بدن آنها شد.

ميوه هاي تازه، بهترين ميان وعده ها
 

معاون دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت عنوان کرد:ميوه ها بايد بلافاصله بعد از خرد و قطعه قطعه شدن مصرف شوند زيرا با قطعه قطعه کردن و نگه داشتن ميوه در معرض هوا، به مرور محتواي ويتامين ها در آن کم خواهد شد.
دکتر زهرا عبداللهي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: «بهتر است افراد ميوه ها را در برنامه غذايي خود قرار دهند و هميشه يک ظرف بزرگ ميوه روي ميز، کابينت يا در داخل يخچال بگذارند تا با ديدن آن به مصرف ميوه تشويق شوند.»
وي افزود: «ميوه هاي تازه بهترين نوع از ميان وعده ها هستند که مي توان آنها را در وعده صبحانه استفاده کرد.»
دکتر عبداللهي گفت: «افراد مي توانند بيشتر از ميوه هاي کامل (با پوست) به جاي آبميوه استفاده کنند تا از فيبرهاي موجود در آنها بهره بيشتري ببرند.»
به گفته وي، بهترين نوع آبميوه از نوع طبيعي آن است و افراد بايد از خوردن آبميوه هاي صنعتي پرهيز کنند، زيرا يک ليوان آبميوه صنعتي، داراي 10قاشق چايخوري شکر است و بعضي از آنها به وسيله آب رقيق شده اند.
دکتر عبداللهي تصريح کرد: «ميوه هايي که روي دسرها يا شيريني ها موجودند و به وسيله کرم يا خامه پوشيده شده اند، نبايد مصرف شوند، زيرا با خوردن اين ميوه ها علاوه بر ويتامين، مقدار زيادي چربي مضر و کالري وارد بدن مي شود.»

شير، دوست تمام دوران هاي زندگي
 

يک فوق تخصص روماتولوژي گفت: «تحقيقات نشان مي دهند با نوشيدن دو ليوان(نيم ليتر) شير در روز، تقريباً صد در صد کلسيم و فسفر و 50 درصد پروتئين مورد نياز بدن تامين مي شود و افرادي که به اين ميزان شير مي نوشند، هيچ احتياجي به مصرف قرص هاي کلسيم ندارند.»
وي يادآور شد: «اگر شير در رژيم غذايي روزانه وجود داشته باشد، هيچ احتياجي به مکمل هاي ويتاميني و ديگر فاکتورهاي مورد اشاره فوق نيست. کلسيم مهم ترين املاح معدني مي باشد که در ساختار استخوان به کار رفته است و براي سلامت بعضي ارگان ها ضروري مي باشد. کلسيم در بدن توليد نمي شود، بلکه بايد بدن به طور مرتب آن را دريافت کند، بنابراين بهترين راه دريافت آن در رژيم غذايي روزانه است. رژيم غذايي حاوي شير، غني ترين منبع کلسيم مي باشد که در تمام مراحل زندگي مفيد است.»
وي ادامه داد: «آنچه باعث حفظ تراکم استخوان، قدرت و سلامت اسکلت بدن مي شود، رژيم هاي غذايي غني از کلسيم است که در اين مورد شير در راس رژيم غذايي روزانه قرار دارد، زيرا بهترين شکل کلسيم توام با ويتامين D در شير موجود است. ويتامين D در ماست و پنير به علت تغييرات آنزيمي از بين مي رود و اين ويتامين تنها در شير وجود دارد.»
اين استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران افزود: «مصرف منظم روزانه شير، علاوه بر حفظ سلامت بدن و ذخيره کلسيم در ساختار استخوان از هزينه هاي اضافي براي فرد و اقتصاد کشور جلوگيري مي کند. همچنين عوارض ناخواسته قرص هاي کلسيم را که اغلب بي مورد تجويز مي شود به همراه نخواهد داشت.»
دکتر خلوت خاطرنشان ساخت: «همه زنان يائسه که در معرض استئوپروز (پوکي استخوان) هستند و همه افراد بالاتر از 50 سال که زمينه بروز پوکي استخوان را دارند به جاي داروهاي بي مورد و هزينه هاي گزاف، مصرف شير را در رژيم غذايي خود قرار دهند.»

گوشت براي رشد نوجوانان لازم است
 

معاون دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با اعلام اينکه ماهي ها منبع خوبي از امگا 3هستند، توصيه کرد افراد حداقل هفته اي دوبار ماهي بخورند.
دکتر زهرا عبداللهي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: «با اينکه موارد متنوعي براي انتخاب در گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها وجود دارد، ولي مردم بيشتر گوشت قرمز و مرغ را ترجيح مي دهند که توصيه مي شود از غذاهاي متنوع اين گروه مثل ماهي ها، حبوبات و مغزها نيز استفاده کنند.»
وي افزود: «بهتر است افراد از گوشت هاي سفيد مانند مرغ و ماهي به جاي گوشت قرمز استفاده نمايند و قبل از طبخ گوشت مرغ، پوست آن را جدا کنند، زيرا پوست مرغ چربي فراواني دارد.»
دکتر عبداللهي با اشاره به اينکه به فرآورده هاي گوشتي مثل سوسيس و کالباس مقادير زيادي نمک و مواد نگهدارنده افزوده مي شود، تصريح کرد: «توصيه مي شود مصرف اين غذاها را تا حد امکان کم کرده و سعي کنند مواد غذايي سالم را جايگزين آنها نمايند.»
وي درباره مصرف انواع مغزها گفت: «مغزها مانند گردو، فندق، بادام و پسته بهترين ميان وعده محسوب مي شوند و براي تامين پروتئين، انرژي و برخي از مواد معدني مانند آهن و روي مناسب هستند.»
معاون دفتر بهبود تغذيه جامعه ادامه داد: «دانه هاي آفتابگردان، بادام و فندق غني ترين منابع ويتامين E در گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ، و مغزها هستند که بهتر است براي دريافت روزانه ويتامين E بيشتر از مغز دانه ها و دانه هاي روغني استفاده شود.»
به گفته وي، مصرف گوشت براي رشد نوجوانان لازم است و بسياري از والدين به دليل ترس از افزايش کلسترول و چربي اشباع، مانع از مصرف گوشت در نوجوانان مي شوند که اين کار توصيه نمي شود.

خوردني هاي آلرژي زا و ضد آلرژي
 

کارشناسان تغذيه در آمريکا مي گويند خوردني هايي مثل موز، گرمک و طالبي پوست زرد مي توانند سبب بروز علائم آلرژي در افراد مستعد شوند.
دکتر فييل لمپرت تحليل گر صنايع غذايي در اين مقاله جديد اظهار داشت: «به اعتقاد متخصصان بيماري هاي آلرژيک، برخي از مواد غذايي سيستم ايمني بدن را به اين فکر مي اندازند که بايد دفاع خود را در برابر گرده ها، گرد و غبار و ساير مواد آلرژي زا آغاز نمايد و برخي از خوردني هاي خاص، اين واکنش را بيدار مي کنند.»
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، دکتر لمپرت در ادامه افزود: «از بين اين خوراکي ها و نوشيدني هاي مشکل ساز و آلرژي زا مي توان به پنير، خامه ترش، نان حاوي مخمر و سرکه، نوشيدني هاي الکل دار، گوشت و ماهي دودي، ميوه خشک شده و سس سويا اشاره کرد.»
در اين مقاله تاکيد شده است که اگر شما هم در هواي آزاد دچار واکنش هاي آلرژيک مي شويد بهتر است که از خوردن اين چند قلم غذا و نوشيدني پرهيز کنيد تا حساسيت هاي شما کاهش پيدا کند. در عوض برخي خوراکي ها مثل چاي سبز به دليل خاصيت ضد التهابي و آنتي اکسيداني با مواد آلرژي زاي محيطي مقابله مي کنند.

نان هاي سفيد فانتزي قند خون را افزايش مي دهند
 

يک متخصص تغذيه گفت: «نان هاي حجيم فانتزي بيش از ساير نان هاي تنوري در چاقي افراد موثر هستند». دکتر مجيد غيور مبرهن عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با بيان اين مطالب، گفت: «نان هاي سفيد حجيم فانتزي نسبت به ساير نان هاي سنتي سبوسدار موجود، زمينه ساز افزايش قند خون افراد مي شوند.»
وي اظهار داشت: «بر اساس مطالعات صورت گرفته با مصرف نان هاي باگت قندخون افراد به ميزان دو تا سه برابر افزايش پيدا مي کند.»
وي با اشاره به اينکه نان هاي پخته شده به روش سنتي نسبت به نان هاي حجيم کمتر در افزايش قند خون افراد مؤثر هستند، افزود: «بر اساس بررسي هاي صورت گرفته نان هاي نازک و تنوري نظير نان سنگک کمتر از ساير نان ها در افزايش قند خون و در نهايت اضافه وزن افراد مؤثرند که با توجه به افزايش مصرف نان هاي حجيم در اين رابطه بايد اقدامات اساسي به منظور استفاده از نان هاي سنتي به جاي اين گونه نان ها انجام داد.»
استاديار دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطرنشان کرد: «توجه به نان هاي سنتي موجود با توجه به ارزش هاي غذايي بالاي آنها در کنار توسعه نان هاي صنعتي به منظور پاسخ گويي نياز تمام افراد با سلايق متفاوت ضروري است.»
منبع: دنياي تغذيه شماره 110



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.