درباره ي کليه، مثانه، پروستات و ناتواني جنسي بيشتر بدانيم

بيماري هاي کليه در کل به دو دسته ي بيماري هاي داخلي کليه و بيماري هاي جراحي کليه تقسيم مي شوند. درمان بيماري هاي داخلي کليه به عهده ي متخصص داخلي يا فوق تخصص داخلي کليه (نفرولوژيست) و بيماري هاي جراحي کليه، به عهده ي اورولوژيست است.
شنبه، 27 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درباره ي کليه، مثانه، پروستات و ناتواني جنسي بيشتر بدانيم

درباره ي کليه، مثانه، پروستات و ناتواني جنسي بيشتر بدانيم
درباره ي کليه، مثانه، پروستات و ناتواني جنسي بيشتر بدانيم


 






 

لطفاً بفرماييد بيماري هاي کليه به چند دسته تقسيم مي شوند؟
 

بيماري هاي کليه در کل به دو دسته ي بيماري هاي داخلي کليه و بيماري هاي جراحي کليه تقسيم مي شوند. درمان بيماري هاي داخلي کليه به عهده ي متخصص داخلي يا فوق تخصص داخلي کليه (نفرولوژيست) و بيماري هاي جراحي کليه، به عهده ي اورولوژيست است.

راه هاي درمان سنگ هاي دستگاه ادراري کدامند؟
 

اولين راه درمان، پيشگيري از آن است که بهترين راه، استفاده فراوان از نوشيدن مايعات، بخصوص آب است. سنگ هاي دستگاه ادراري که در کليه تشکيل مي شود، يا در خود کليه باقي مانده و بزرگ مي شوند يا مي توانند از طريق لوله ي حالب پايين آمده و وارد مثانه وند. سنگ هايي که در حالب گير مي کنند، باعث دردهاي شديد در منطقه ي کليه مي شوند. که در بين افراد به درد سنگ کليه معروف است. سنگ هاي کمتر از شش ميلي متر، معمولاً با درمان دارويي يا خود به خود دفع مي شوند و سنگ هاي بزرگتر از آن که احتمالاً گير کرده باشند، با سنگ شکني برون و درون اندامي معالجه مي شود. سنگ هاي داخل کليه که بزرگ شده اند و احتمال افتادن آنها وجود ندارد، از طريق سنگ شکني برون اندامي (روش مرسوم به سنگ شکني) و با استفاده از لوله گذاري کليه (pcnl) معالجه مي شود و در نهايت اگر هيچ کدام از اينها امکان پذير نباشد، درصد بسيار کمي از بيماران با عمل جراحي باز درمان مي شوند.
سنگ کليه بيشتر در مردان شايع است يا در زنان؟
سنگ کليه در مردان بيشتر شايع است، به علت اينکه مردان بيشتر در کارهاي سخت آب بدن شان را از دست مي دهند و بيشتر در گرما و خارج از محيط هاي مسقف کار مي کنند و اين امر باعث افزايش سنگ سازي در بدن آنها مي شود. همچنين خانم ها به علت وجود هورمون زنانه، راحت تر مي توانند سنگ هاي کوچک را از حالب عبور دهند.
 
چه زماني بيمار نياز به سنگ شکن پيدا مي کند؟
سنگ شکني در دو قسمت انجام مي شود، در داخل لوله ي حالب و در داخل کليه. در لوله ي حالب زماني اقدام به سنگ شکني مي شود که جلوي عبور ادرار از لوله ي حالب گرفته شده باشد. به اين علامت در اصطلاح پزشکي آب آوردگي کليه يا (هيدرونفروز) گفته مي شود. براي سنگ هايي که در داخل کليه باعث درد، خونريزي و گرفتن سر حالب و آب آوردگي کليه و همچنين بروز عفونت هاي کليه شود، نياز به سنگ شکني احساس مي شود. البته لازم به توضيح است که دو نوع سنگ شکني وجود دارد:
1) سنگ شکني درون اندامي که براي سنگ هاي مثانه و حالب بکار مي رود و در اين حالت پس از بيهوش کردن بيمار، دستگاهي از طريق مجاري ادرار به داخل مثانه يا حالب فرستاده شده و با ديد مستقيم توسط سنگ شکن که انواع مختلفي دارد شکسته مي شود. 2) در سنگ شکني برون اندامي، احتياجي به بيهوشي بيمار نيست و سنگ شکن با سنگ تماس مستقيم نداشته و از طريق امواج الکترومگنتيک از راه دور سنگ را خرد مي کند.

راه هاي جلوگيري از ايجاد سنگ کليه و مثانه چيست؟
 

سنگ مثانه تابعي از سنگ کليه است و در کساني ايجاد مي شود که انسداد مجاري ادراري بيروني داشته باشند، مثل بزرگي پروستات رفع انسداد مجاري ادراري بيروني و تصحيح تغذيه ي بيمار، از بروز سنگ مثانه جلوگيري مي کند. کساني که سنگ اداراي ندارند، اما مي خواهند پيشگيري کنند، بهترين راه افزايش دريافت آب و مايعات است. کساني که دچار بيماري هاي سنگ کليه هستند و مرتب سنگ دفع مي کنند و اصطلاحاً کليه ي سنگ ساز دارند، در اين افراد استفاده از آب فراوان و برخي داروها مؤثر است. تحقيقات اخير نشان داده است بهترين مايع خوراکي براي جلوگيري از سنگ، نوشابه هاي سفيد رنگ است، چون اين نوع نوشابه ها به علت وجود سيترات از تشکيل سنگ جلوگيري و برعکس، نوشابه هاي سياه رنگ به علت وجود ماده ي اگزالات سنگ سازي را تشديد مي کنند.

روش انجام ليزر پروستات چگونه است؟
 

يکي از راه هاي جديد و مؤثر درمان بزرگي پروستات، ليرز پروستات است. در اين روش بيمار تحت بي حسي موضعي قرار مي گيرد و در مدت زمان کوتاهي با استفاده از دستگاه ليزر، بزرگي پروستات درمان مي شود و جريان ادراري فرد به حالت طبيعي برگشته و انسداد ادراري او رفع مي شود. مزيت اين روش، نداشتن خونريزي در حين و بعد از عمل و عدم استفاده از سوندگذاري هاي طولاني مدت براي بيمار، پس از عمل جراحي است.

ناتواني جنسي در افراد ناشي از چيست؟
 

ناتواني جنسي به دلايل عروقي، عصبي يا رواني مي تواند اتفاق بيفتد. در صورت تصادف يا صدماتي که به ناحيه ي عانه وارد مي شود، گاهي بريدگي اعصاب صورت مي گيرد و در برخي موارد هم پس از اعمال جراحي داخل لگن اعصاب جنسي بريده مي شوند که اين اتفاقات مي تواند موجب ناتواني جنسي از نوع عصبي شود. در ناتواني جنسي به دلايل عروقي يا شرياني، بدن فرد توانايي خون رساني کافي را به اندام هاي تناسلي ندارد، مانند افراد ديابتي يا افرادي که آسيبي به ناحيه ي عانه آنها وارد شده و اين آسيب باعث قطع شريان مي شود يا وريد آنها خون را از آلت تناسلي مي دزدد. اين حالت در بعضي از افراد به صورت مادرزادي وجود دارد. در ناتواني جنسي رواني برخي از زمينه هاي اضطراب و بيماري هاي ويژه ي رواني مي توانند باعث اختلال در آلت تناسلي شود.
دسته يي ديگر از افراد که شامل اين سه دسته نمي شوند، به علت مصرف داروهايي مانند داروهاي ضد فشار خون يا ساير داروهاي مورد استفاده در بيماري هاي اعصاب و روان، دچار اختلال در عملکرد جنسي مي شوند.
منبع: 7 روز زندگي- شماره 85



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.